تحصیل در اسپانیا 2024 + شرایط و هزینه‌ها

تحصیل در اسپانیا 2024 + شرایط و هزینه‌ها

فهرست مطالب

کشور اسپانیا از گذشته تا به امروز به دلیل آب و هوای معتدل، هزینه‌های کم زندگی و داشتن دانشگاه‌های معتبر دنیا، همیشه مورد توجه متقاضیان مهاجرت قرار گرفته است. مهاجرت تحصیلی، روشی مطمئن و پرطرفدار برای مهاجرت به اسپانیا است که تحصیل در یک سیستم آموزشی معتبر و استفاده از امکانات پیشرفته آموزشی و رفاهی را برای شما فراهم می‌کند.

اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اسپانیا چندان پیچیده نیست و از جانب سازمان‌های مختلف علمی در این کشور، بورسیه‌های متنوعی ارائه می‌شود تا دانشجویان به غیر از تحصیل دغدغه دیگری نداشته باشند. ما در این مقاله به طور کامل به موضوع تحصیل در اسپانیا می‌پردازیم. پس چنانچه تصمیم دارید با مهاجرت تحصیلی به این کشور اروپایی زندگی جدیدی را شروع کنید، تا پایان با اپلاییکا همراه باشید.

نگاهی کلی به کشور اسپانیا

نگاهی کلی به کشور اسپانیا

اسپانیا حدود ۴۷ میلیون جمعیت دارد و نوع حکومت آن پادشاهی – پارلمانی است. عمده فعالیت‌های اقتصادی اسپانیا در حوزه انرژی، گردشگری و کشاورزی صورت می‌گیرد. این کشور در سال‌های اخیر اقتصاد رو به رشدی را تجربه کرده است و از لحاظ قدرت اقتصادی در رتبه ۴۶ جهان قرار دارد. پایتخت این کشور مادرید است و بارسلونا و والنسیا از دیگر شهرهای مهم اسپانیا به حساب می‌آیند.

زبان رسمی این کشور اسپانیایی بوده اما مردم آن به زبان‌های محلی دیگری نیز صحبت می‌کنند. اسپانیا در زمینه خدمات دارویی و تجهیزات پزشکی وضعیت قابل قبولی دارد. همچنین فعالیت کارخانه‌ها و حوزه تولید و ساخت و ساز اسپانیا رشد قابل توجه‌ای داشته است؛ به گونه‌ای که نظام‌های بانکی این کشور، گردش‌های مالی گسترده‌ای را ثبت کرده اند. کیفیت زندگی در اسپانیا در سطح بسیار بالایی قرار دارد و از لحاظ فرهنگی کشوری غنی است.

چرا تحصیل در اسپانیا پرطرفدار است؟

سیستم آموزشی اسپانیا در دهه اخیر پیشرفت قابل توجه‌ای داشته است و برخی از دانشگاه‌های این کشور در لیست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند. هزینه زندگی در اسپانیا مقرون به صرفه بوده و فرایند اخذ ویزای دانشجویی اسپانیا نسبت به سایر کشورهای حوزه شینگن آسان‌تر است. کشور اسپانیا از لحاظ مطالعات بین المللی در رتبه سوم دنیا قرار دارد. دانشگاه‌های اسپانیا بیشترین تبادل علمی را با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی آمریکا دارند؛ به همین دلیل با تحصیل در اسپانیا می‌توانید جهت ادامه تحصیل به آمریکا بروید.

این امکان برای دانشجویان بین المللی در اسپانیا فراهم شده است که در حین تحصیل به کارهای نیمه وقت دانشجویی مشغول شوند و بخشی از هزینه‌های خود را پوشش دهند. میانگین ساعاتی که دانشجویان مجاز هستند کار کنند، حداکثر ۲۰ ساعت در هفته است. داشتن سابقه کار در کنار مدرک تحصیلی کمک می‌کند فرصت‌های شغلی بهتری داشته باشید. دانشجویان در مقاطع ارشد و دکتری می‌توانند ضمن درخواست ویزا برای خود، برای همسر و فرزندان خود نیز ویزای همراه دریافت نمایند. توصیه می‌شود بعد از ورود به اسپانیا و دریافت کارت اقامت برای پیوستن خانواده اقدام کنید.

بورسیه‌های تحصیلی مختلفی توسط دانشگاه‌های اسپانیا ارائه می‌شوند تا دانشجویان بین المللی تحصیل کم هزینه و یا حتی در مواردی رایگان داشته باشند. برنامه‌های تحصیلی بسیاری در اسپانیا به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند؛ در نتیجه متقاضیان نیازی به یادگیری زبان اسپانیایی ندارند. کیفیت زندگی بالا و آب و هوای معتدل از دیگر دلایلی هستند که باعث شده‌اند تحصیل در اسپانیا پرطرفدار باشد.

شرایط تحصیل در اسپانیا

تحصیل در اسپانیا مانند سایر کشورها یکسری شرایط دارد که متقاضی قبل از هرگونه اقدام باید از آن‌ها مطلع شود:

اخذ نامه پذیرش

برای تحصیل در اسپانیا مانند سایر کشورها نیاز است از یک دانشگاه یا مرکز آموزشی معتبر واقع در این کشور پذیرش دریافت کنید. برای این مورد باید دانشگاهی که رشته موردنظر شما را ارائه می‌کند پیدا کرده و از طریق مکاتبه با اساتید آن دانشگاه و همچنین ارائه مدارک مورد نیاز برای پذیرش اقدام کنید. برای اطلاع از مدارک و شرایط پذیرش به وب سایت رسمی دانشگاه‌های اسپانیا مراجعه کنید.

شرط سنی

به طور کلی محدودیت سنی خاصی برای ورود به دانشگاه‌های اسپانیا تعیین نشده است، اما دقت کنید که دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا و اخذ پذیرش یک بازه طلایی وجود دارد که شانس شما را برای تحصیل در این کشور افزایش می‌دهد. بهترین سن تحصیل در اسپانیا در مقطع کارشناسی ۱۸ تا ۲۶ سال و برای مقطع کارشناسی ارشد حداکثر ۳۶ سال است. متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری نیز محدودیت سنی چندانی ندارند و تا ۵۰ سالگی می‌توانند اقدام کنند.

اولویت پذیرش تحصیلی برای متقاضیانی است که در این بازه سنی قرار دارند اما اگر سن شما از این محدوده گذشته است، نگران نباشید. ارائه سوابق تحصیلی معتبر و رزومه کاری قوی کمک می‌کند توجه آفیسر مهاجرت و مسئولان پذیرش تحصیلی به خود جلب کنید تا مسیر پذیرش تحصیلی شما هموارتر شود.

مدرک زبان

چنانچه تصمیم دارید در دوره‌های انگلیسی زبان شرکت کنید، باید مدرک زبان انگلیسی با نمره بالا ارائه نمایید. برای اخذ پذیرش در اغلب دانشگاه‌ها برای مقطع کارشناسی، مدرک زبان آیلتس با نمره ۶ نیاز است. همچنین برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز نمره ۵/۶ و ۷ آیلتس نیاز خواهد بود. چنانچه قصد دارید در رشته‌های مهندسی و پزشکی پذیرش بگیرید، به نمره و معدل بالایی نیاز دارید. شایان ذکر است که کالج‌های زبان اسپانیا برای پیش نیاز دوره پیش دانشگاهی طراحی شده‌اند که متقاضیان با شرکت در این دوره‌ها می‌توانند مهارت زبان خود را برای ورود به دانشگاه‌های دولتی افزایش دهند.

تمکن مالی

شما باید با ارائه مدارکی نظیر صورت حساب بانکی، گواهی بورسیه تحصیلی و… ثابت کنید که توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل در اسپانیا را دارید. مبلغ تمکن مالی برای تحصیل در اسپانیا به ازای هر ماه ۱۰۰۰ یورو تعیین شده است.

چنانچه نمی‌دانید واجد شرایط تحصیل در این کشور هستید یا خیر، کافی است در این لینک ثبت نام کنید. کارشناسان موسسه مهاجرتی اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس گرفته و اطلاعات لازم را به شما ارائه می‌کنند.

مقاطع مختلف تحصیلی در اسپانیا

اسپانیا مانند سایر کشورهای اروپایی عضو معاهده بولونیا است؛ بر اساس این معاهده، مدارک دانشگاهی اسپانیا در سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری صادر می‌گردد. شما در جدول زیر جزئیات تحصیل در اسپانیا در مقاطع مختلف را می‌توانید مشاهده کنید.

مقطع تحصیلیهزینه (سالیانه)مدت زمان تحصیل
مدارس24000 تا 40000 یورو12 سال
کارشناسی1000 تا 4000 یورو4 سال
کارشناسی ارشد1000 تا 3500 یورو2 سال
دکتری600 تا 3600 یورو3 تا 5 سال
پزشکی1800 تا 3300 یورو6 سال
دندانپزشکی2000 تا 3500 یورو4 تا 5 سال

تحصیل در مدارس اسپانیا

تحصیل در مدارس اسپانیا به عنوان آموزش رسمی از ۶ تا ۱۸ سالگی را در بر می‌گیرد. دانش آموزان در بازه ۶ تا ۱۲ سالگی در مقطع دبستان مشغول تحصیل می‌شوند که هدف آن، رسیدن دانش آموزان به یک نقطه مشترک در آموزش مانند آگاهی در حوزه فرهنگی، مهارت فن بیان و… است. سن ۱۲ تا ۱۸ سالگی نیز مقطع دبیرستان را شامل می‌شود. دانش آموزان بین المللی که بسته به شرایط نیازی به قیم قانونی ندارند، می‌توانند از ۶ سالگی در این کشور مشغول تحصیل شوند. اگر شخص بدون حضور قیم قانونی بخواهد در مدارس این کشور مشغول تحصیل شود، باید از ۱۲ تا ۱۸ سالگی اقدام کند تا مدرسه قیومیت او را بر عهده بگیرد.

تحصیل در اسپانیا مقطع کارشناسی

دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مقطع کارشناسی باید ۲۴۰ واحد را در طی ۴ سال بگذرانند. زبان تحصیل در این مقطع در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور به زبان اسپانیایی است. به عبارتی، برنامه‌های تحصیلی ارائه شده به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های اسپانیا بسیار محدود است. برای تحصیل در مقطع کارشناسی نیاز است در یک آزمون ورودی شرکت کنید.

در این آزمون، مهارت‌های متقاضی از جمله زبان انگلیسی، اسپانیایی، شیمی، ریاضی، فیزیک، زیست، تاریخ و فرهنگ اسپانیا و… مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. چنانچه برای شرکت در این آزمون آمادگی کافی ندارید، باید در دوره‌های ۵ تا ۹ ماهه کالج آمادگی آزمون شرکت کنید تا شانس خود را برای پذیرش افزایش دهید.

تحصیل در اسپانیا مقطع کارشناسی ارشد

دوره کارشناسی ارشد اسپانیا ۲ سال طول می‌کشد و به دلیل طول دوره کمتری که نسبت به سایر مقاطع تحصیلی دارد، با هزینه پایین‌تری نسبت به سایر مقاطع برگزار می‌شود. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیست. برنامه‌های تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد به حدی کارآمد هستند که فارغ التحصیلان می‌توانند بلافاصله وارد بازار کار اسپانیا شوند. همین موضوع باعث شده سالیانه ۲۰۰ هزار دانشجوی بین الملل متقاضی تحصیل در اسپانیا در مقطع کارشناسی ارشد باشند.

برنامه‌های تحصیلی این دوره به زبان انگلیسی بسیار زیاد است که این موضوع، نگرانی دانشجو را بابت یادگیری زبان اسپانیایی برطرف می‌کند. متقاضیانی که سن کمتری دارند، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش تحصیلی در اسپانیا خواهند داشت. برخی دانشگاه‌های اسپانیا دوره کارشناسی ارشد را به صورت آنلاین نیز ارائه می‌کنند. برای کسب هرگونه اطلاعات بیشتر باید به وب سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید.

تحصیل در اسپانیا مقطع دکتری

تمامی دانشگاه‌های اسپانیا دوره دکتری را ارائه می‌کنند. طول دوره دکتری حداکثر ۳ سال است و در صورت تایید هیئت علمی تا ۲ سال دیگر نیز امکان تمدید دارد. تمامی برنامه‌های تحصیلی دکتری توسط هیئت علمی نظارت می‌شوند. دوره‌های دکتری هم به زبان انگلیسی و هم اسپانیایی ارائه می‌شوند. بسیاری از واحدهای دکتری در سال اول ارائه می‌شوند، به همین دلیل مبلغ شهریه در سال اول دکتری بین ۲۲۰۰ تا ۳۶۰۰ یورو است اما از سال دوم به بعد میزان شهریه کاهش قابل توجه‌ای داشته و به ۲۰۰ تا ۶۰۰ یورو در سال می‌رسد. تعداد ساعات مجاز برای کار دانشجویی در دکتری نیز نسبت به سایر مقاطع بیشتر بوده و حداکثر ۳۰ ساعت در هفته تعیین شده است.

تحصیل در اسپانیا رشته پزشکی

برای تحصیل در اسپانیا در رشته پزشکی نیاز است دیپلم از مدارس اسپانیا داشته باشید و یا مدرک معادل دیپلم اسپانیایی را که توسط سفارت این کشور قابل قبول است ارائه کنید. تحصیل در این رشته به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی امکان‌پذیر است. اکثر برنامه‌های تحصیلی پزشکی به صورت ترکیبی از هر دو زبان ارائه می‌شوند. دانشجویان در سال آخر تحصیل خود باید در بیمارستان‌ها کارآموزی بگذرانند و در ارتباط با مردم باشند. همین موضوع موجب شده یادگیری زبان اسپانیایی به یک نیاز اساسی تبدیل شود.

برای تحصیل در پزشکی حداقل شرط سن ۱۸ سال تعیین شده است اما حداکثر سن برای تحصیل در این رشته وجود ندارد. داشتن سن کمتر و گپ تحصیلی کوتاه‌تر شانس شما را برای اخذ پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا افزایش می‌دهد. برای تحصیل در رشته پزشکی این کشور نیاز است آزمون ورودی شرکت کنید. آزمون‌های PCE و EBAU از طرف دانشگاه‌های اسپانیا برای پذیرش رشته پزشکی برگزار می‌شوند.

هزینه تحصیل در رشته پزشکی اسپانیا در دانشگاه‌های دولتی سالیانه ۱۸۰۰ تا ۳۳۰۰ یورو است، اما این مبلغ در دانشگاه‌های خصوصی افزایش می‌یابد؛ به گونه‌ای که هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا سالیانه ۶۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو است.

تحصیل در اسپانیا رشته دندانپزشکی

برای پذیرش در رشته دندانپزشکی نیازمند شرکت در یک آزمون ورودی هستید. این آزمون به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی برگزار می‌شود و داوطلب از لحاظ انتخاب زبان آزمون محدودیتی ندارد.

برای موفقیت در آزمون ورودی بهتر است یک دوره اولیه ۱۲ تا ۱۸ ماهه در کالج‌های اسپانیا بگذرانید. چنانچه حداقل نمره ۱۲ به بالا کسب کنید، واجد شرایط تحصیل در اسپانیا در رشته دندانپزشکی خواهید شد. برای معدل ۱۸ به بالا حدود ۶ نمره لحاظ می‌شود که در امر پذیرش بسیار کمک کننده خواهد بود. نمره نهایی در رشته‌های شیمی، زیست، ریاضی و زبان ۸ امتیاز بعدی را در بر می‌گیرند.

تحصیل در رشته دندانپزشکی به دو دوره عمومی و تخصصی تقسیم‌بندی می‌شود. دوره عمومی ۴ تا ۵ سال و تخصصی ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد. دو سال پایانی تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا شامل تمرینات بالینی خارج از دانشگاه است که دانشجویان تحت نظارت مربیان و اساتید با بیماران واقعی کار می‌کنند. هزینه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه‌های دولتی سالیانه ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ یورو است اما اگر در دانشگاه‌های خصوصی انگلیسی زبان قصد تحصیل دارید، باید ۱۵۰۰۰ یورو در سال پرداخت کنید.

هزینه تحصیل در اسپانیا

هزینه تحصیل در اسپانیا

اسپانیا از لحاظ هزینه زندگی، کشوری مقرون به صرفه به حساب می‌آید. هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است. این میزان هزینه به شهر محل سکونت شما نیز بستگی دارد؛ به طور مثال هزینه زندگی در مادرید و بارسلونا از سایر شهرها بیشتر است. شهرهای آلیکانته، سالامانکا و کوردوبا از لحاظ هزینه‌های زندگی در لیست شهرهای ارزان قرار می‌گیرند. شما می‌توانید در جدول زیر جزئیات هزینه‌های زندگی در اسپانیا را مشاهده کنید:

عنوانهزینه (ماهیانه)
اجاره خوابگاه دانشجویی390 یورو
کتاب و لوازم تحریر80 یورو
تفریحی و اوقات فراغت70 یورو
غذا150 یورو
حمل و نقل عمومی50 یورو

مدارک لازم جهت تحصیل در اسپانیا

شما برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های اسپانیا و همچنین اخذ ویزای تحصیلی این کشور، به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی و هویتی
  • دو قطعه عکس جدید
  • مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریزنمرات
  • رزومه تحصیلی و کاری مرتبط با رشته
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان اسپانیایی یا انگلیسی
  • بیمه درمانی
  • رزرو محل اقامت
  • بلیط سفر
  • گواهی سلامت
  • گواهی ‌عدم سوء پیشینه
  • مدارک مربوط به اثبات تمکن مالی
  • فرم درخواست ویزا

بورسیه تحصیلی اسپانیا

دولت اسپانیا، سازمان‌ها و دانشگاه‌های مختلف این کشور برای دانشجویان بین المللی بورسیه‌های مختلفی در نظر گرفته‌اند تا هزینه‌های تحصیلی آنان کاهش یابد. معمولاً بیشتر بورسیه‌های تحصیلی به مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد. رقابت برای دریافت بورسیه‌ها بسیار بالا است؛ به همین دلیل باید ضمن ارائه رزومه تحصیلی و کاری قوی، مقالات معتبر منتشر شده‌ای نیز داشته باشید تا شانس شما برای اخذ بورسیه افزایش یابد. بهترین بورسیه‌های تحصیل در اسپانیا عبارتند از:

  • بورسیه‌های دولتی اسپانیا
  • بورسیه دانشگاه گرانادا
  • بورسیه دانشگاه اروپایی آتلانتیک
  • بورسیه مشترک اراسموس موندوس پلاس

کار پس از تحصیل در اسپانیا

دانشجویان بین المللی می‌توانند بعد از فارغ التحصیلی، مجوز اقامت پس از تحصیل دریافت کنند تا مدت زمان بیشتری در این کشور بمانند. این اقامت یکساله بوده و متقاضیان باید در طول این مدت کار مناسبی برای خود بیابند تا بتوانند ویزای تحصیلی خود را به نوع کاری تغییر داده و اقامت بلند مدت دریافت کنند. متاسفانه نرخ بیکاری در اسپانیا بالای ۱۰ درصد است؛ به همین دلیل ممکن است مهاجران خارجی برای یافتن کار با چالش‌هایی مواجه شوند.

سخن پایانی

اسپانیا مقصدی ایده آل برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان محسوب می‌شود. برخی از دانشگاه های این کشور رتبه های خوبی در رنکینگ جهانی کسب کرده اند و مدارک آنها اعتبار زیادی در سراسر دنیا دارند. پروسه تحصیل در اسپانیا می‌تواند پیچیده باشد؛ به همین دلیل کمک گرفتن از موسسات مهاجرتی معتبر و افراد متخصص می‌تواند در این زمینه  بسیار به شما کمک کند. برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص تحصیل در اسپانیا، کافی است در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

هزینه تحصیل در اسپانیا چقدر است؟

پاسخ به این سوال تا حد زیادی به رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه مدنظرتان بستگی دارد اما در کل هزینه تحصیل در اسپانیا از ۱۰۰۰ یورو در سال برای دانشگاه‌های دولتی و از ۵۵۰۰ یورو برای دانشگاه‌های خصوصی شروع می‌شود.

بهترین دانشگاه‌های اسپانیا کدام اند؟

دانشگاه مادرید، دانشگاه بارسلونا، دانشگاه خودگردان بارسلونا، دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، دانشگاه لاریوژا و دانشگاه نابارا از بهترین دانشگاه‌های اسپانیا هستند.

شرط معدل برای پذیرش دانشگاه‌های اسپانیا به چه صورت است؟

دانشگاه‌های اسپانیا برای پذیرش از قوانین سختگیرانه‌ای پیروی نمی‌کنند اما اگر می‌خواهید شانس شما برای پذیرش افزایش یابد، معدل بالای ۱۵ می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

بهترین شهرهای اسپانیا برای تحصیل کدام اند؟

شهرهای مادرید، بارسلونا و والنسیا سه مقصد محبوب برای دانشجویان بین المللی به شمار می‌روند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *