تحصیل در ایتالیا 2024 | دریافت بورسیه و پذیرش

تحصیل در ایتالیا 2024 | دریافت بورسیه و پذیرش

فهرست مطالب

ایتالیا سومین کشور برتر دنیا از لحاظ پذیرش دانشجویان بین المللی است. تحصیل رایگان در ایتالیا با استفاده از بورسیه‌های مختلف موجب شده متقاضیان بسیاری خواهان ادامه تحصیل در ایتالیا باشند. سیستم آموزشی ایتالیا بر اساس استانداردهای بین المللی بوده و دانشگاه‌های معتبری در این کشور قرار گرفته اند. همچنین هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا، به نسبت سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه‌تر است.

تمامی این موارد موجب شده تحصیل در ایتالیا فرصت بی‌نظیری برای بسیاری از دانشجویان باشد. در این مقاله از مجموعه اپلاییکا تصمیم داریم، درباره هرآنچه در خصوص تحصیل در ایتالیا نیاز دارید صحبت کنیم. پس چنانچه از شرایط تحصیل در ایتالیا اطلاعی ندارید، تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

تحصیل در ایتالیا چه مزایایی دارد؟

چه

شما با تحصیل در ایتالیا، از یک آموزش بسیار باکیفیت بهره‌مند می‌شوید. سیستم آموزشی کم نظیر ایتالیا و دانشگاه‌های قدیمی و معتبر این کشور موجب شده نام ایتالیا همواره در بین بهترین مقاصد مهاجرت تحصیلی در دنیا حضور داشته باشد. این کشور اروپایی دارای ۱۳ دانشگاه با رتبه کمتر از ۵۰۰ جهانی بوده و هرساله میزبان دانشجویان بین المللی بسیاری در سراسر جهان است. مدارک دانشگاهی ایتالیا از اعتبار بالایی برخوردار هستند و کارفرمایان سراسردنیا توجه ویژه‌ای به مدارک صادر شده توسط دانشگاه‌های این کشور دارند.

برخی از دانشگاه‌های ایتالیا برای پذیرش به مدرک زبان نیاز ندارند. البته تسلط به زبان انگلیسی یا ایتالیایی و ارائه مدرک معتبر زبان می‌تواند مسیر شما را برای تحصیل در ایتالیا هموارتر کند. چنانچه به زبان انگلیسی مسلط هستید، برخی دانشگاه‌های این کشور دوره‌های تحصیلی مختلفی را به این زبان ارائه می‌کنند. هزینه تحصیل در ایتالیا و همچنین هزینه زندگی در این کشور پایین بوده و همین موضوع باعث شده مقصد ایده آلی برای دانشجویانی با شرایط مالی ضعیف به حساب بیاید. لازم به ذکر است که خدمات بهداشتی درمانی و امکانات اجتماعی و رفاهی ایتالیا کیفیت بالایی دارند.

ایتالیا از جمله کشورهایی است که تحصیل رایگان دارند. شما با استفاده از بورسیه‌های تحصیلی این کشور به خصوص بورسیه استانی ایتالیا یا همان DSU، نگرانی بابت پرداخت هزینه‌های خود نخواهید داشت. محیط دانشجویی در ایتالیا بسیار دوستانه بوده و شما اثری از نژادپرستی و رفتارهای توهین‌آمیز مشاهده نمی‌کنید. از طرفی می‌توانید با صدها نفر از هموطنان خود وارد گفتگو شوید و احساس غریبی نکنید. با تحصیل در ایتالیا با فرهنگ غنی این کشور آشنا می‌شوید و می‌توانید از موزه‌ها و مکان‌های تاریخی ایتالیا دیدن کنید.

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا

۵ دانشگاه برتر ایتالیا در سال ۲۰۲۴، در جدول زیر ذکر شده اند:

دانشگاهرتبه در جهان
پلی تکنیک میلان123
بولونیا154
ساپینزای رم134
پادوورا219
پلی تکنیک تورین252

رشته‌های پرطرفدار برای تحصیل در ایتالیا

  • رشته پزشکی همواره در بین دانشجویان بین المللی بسیار محبوب بوده است. شما با تحصیل پزشکی در ایتالیا، دوره‌های مشترکی با دانشگاه‌های کانادا و آمریکا خواهید داشت. مدارک پزشکی صادر شده توسط دانشگاه‌های ایتالیا معتبر بوده و در تمام دنیا شناخته شده است. شهریه دوره‌های پزشکی ایتالیا پایین بوده و این امکان برای دانشجویان بین المللی فراهم شده که با زبان انگلیسی دوره تحصیلی خود را بگذرانند.
  • ایتالیا مرکز برندهای مشهور زیادی مانند دیور، گابانا و… است و همین موضوع موجب شده که رشته‌های حوزه طراحی محبوبیت خاصی داشته باشند. طراحی صنعتی، مد، طراحی داخلی و… از زیرمجموعه‌های این حوزه به حساب می‌آیند. دانشگاه‌های ایتالیا عملکرد بسیار خوبی در زمینه طراحی دارند و مطالب تئوری و عملی خوبی به دانشجویان ارائه می‌کنند. شایان ذکر است که به دلیل کیفیت بالای آموزش، هزینه تحصیل در این رشته‌ها کمی بالا است.
  • از دیگر رشته‌های محبوب ایتالیا می‌توانیم به رشته‌های هنری اشاره کنیم. رشته موسیقی یکی از بهترین  رشته‌های دانشگاهی حوزه هنر بوده که امتیازات ویژه‌ای دارد. داشتن استعداد در کنار آموزش دانشگاهی در حوزه هنر باعث می‌شود به یکی از بهترین‌ها تبدیل شوید.
  • همانطور که می‌دانید ایتالیا کشوری تاریخی است و بناهای باستانی آن معماری بی‌نظیری دارند که از این نظر در دنیا مشهور هستند. موسسات آموزشی گوناگونی در ایتالیا وجود دارند که دوره‌هایی مانند پروژه‌های ساخت و ساز، مرمت آثار باستانی و…  برگزار می‌کنند و مهارت دانشجویان علاقمند به این حوزه را افزایش می‌دهند.

شرایط تحصیل در ایتالیا

برای تحصیل در ایتالیا، ابتدا باید از یک دانشگاه یا مرکز آموزشی واقع در این کشور پذیرش بگیرید. شما باید ترجمه رسمی مدارک تحصیلی قبلی خود را ارائه کنید. داشتن رزومه کاری و تحصیلی قوی، شانس شما را برای اخذ پذیرش بالا می‌برد. برخی دانشگاه‌ها و رشته‌ها برای پذیرش آزمون‌ ورودی برگزار می‌کنند. آزمون‌های IMAT، TIL، GMAT و TOLC برخی از امتحانات ورودی دانشگاه‌های ایتالیا هستند. شرط سنی خاصی برای تحصیل در ایتالیا و اخذ پذیرش وجود ندارد اما شانس پذیرفته شدن برای متقاضیان کمتر از ۳۵ سال بیشتر است.

چنانچه قصد دارید به زبان ایتالیایی مشغول تحصیل شوید نیاز است به این زبان تسلط پیدا کنید و مدرک معتبر ارائه کنید. چنانچه به زبان انگلیسی مسلط هستید، می‌توانید برای دوره‌های انگلیسی زبان اقدام کنید. برای این منظور نیاز است مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره ۶ و یا مدرک تافل ارائه نمایید.

متقاضیان باید تمکن مالی خود را اثبات کنند و حدود ۸ هزار یورو در حساب بانکی خود داشته باشند. دانشجویان بین المللی می‌توانند حدود ۲۰ ساعت در هفته به کارهای نیمه وقت دانشجویی مشغول شوند تا بخشی از هزینه‌های خود را پوشش دهند. چنانچه توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی همسر و فرزندان خود را در کشور ایتالیا دارید، می‌توانید با اخذ ویزای همراه برای آن‌ها، خانواده را همراه خود به این کشور بیاورید. شما نمی‌توانید به طور همزمان با خانواده خود سفر کنید، بلکه بعد از اخذ اقامت دائم این امکان برای شما فراهم می‌شود.

چنانچه در خصوص شرایط تحصیل در ایتالیا سوالاتی دارید، در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگوی سوالات شما باشند.

گپ تحصیلی چیست؟

به فاصله دو مقطع تحصیلی، گپ تحصیلی گفته می‌شود. فاصله تحصیلی نباید طولانی باشد زیرا احتمال فراموشی دروس افزایش می‌یابد و به دلیل به روز نبودن اطلاعات، آمادگی فرد برای تحصیل در مقطع جدید کمتر می‌شود. به همین دلیل اغلب دانشگاه‌های خارجی از جمله دانشگاه‌های ایتالیا، گپ تحصیلی را در زمان پذیرش موضوعی غیرمجاز می‌دانند. در صورت داشتن گپ تحصیلی باید مدارک معتبری مانند تجربه کاری یا کارآموزی مرتبط با رشته تحصیلی را ارائه کنید تا گپ تحصیلی شما توجیه کننده باشد.

تحصیل در مدارس ایتالیا

این مقطع تحصیلی قوانین خاص خود را دارد و با توجه به تاثیرگذاری فوق العاده آن در زندگی فرد، محبوبیت بالایی در نزد اقشار مختلف مردم کسب کرده است. مقطع ابتدایی مدارس ایتالیا از ۶ سالگی، راهنمایی ۱۱ تا ۱۴ سالگی و دبیرستان ۱۵ تا ۱۸ سالگی خواهد بود. داشتن اقامت ایتالیا این امکان را فراهم می‌کند که در مدارس ارزان تر این دوران تحصیلی را طی نمود. در صورت تسلط متقاضی به زبان ایتالیایی، می‌توان در مدارس دولتی مشغول شد اما برای تحصیل به زبان انگلیسی باید در مدارس خصوصی ثبت نام نمود که مشمول هزینه است. هزینه مدارس خصوصی در ایتالیا ۱۷۵ تا ۳۰۰ یورو و مدارس بین المللی مبلغی بین ۴۲۵۰ تا ۱۲۵۰۰ است.

تحصیل در ایتالیا مقطع کارشناسی

طول دوره مقطع کارشناسی در ایتالیا ۳ تا ۴ است و زبان تحصیل به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی خواهد بود. برای تحصیل در این مقطع نیاز است مدرک دیپلم ۱۲ساله ارائه کنید. همچنین این امکان وجود دارد که برخی دانشگاه ها، یکسری امتحانات ورودی نیز برای پذیرش دانشجویان برگزار کنند. شهریه سالیانه دانشگاه‌های ایتالیا در مقطع کارشناسی، سالیانه ۱۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو خواهد بود.

تحصیل در ایتالیا مقطع کارشناسی ارشد

شما برای تحصیل در این مقطع باید مدرک کارشناسی خود را که از یک دانشگاه معتبر دریافت کرده‌اید ارائه کنید. همچنین نیاز است اثبات کنید که به زبان ایتالیایی یا انگلیسی تسلط دارید. مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره ۶.۵ و مدرک زبان B2 ایتالیایی قابل قبول خواهد بود. دوره کارشناسی ارشد همانند ایران ۲ساله است. شهریه سالیانه دانشگاه‌های ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد مبلغی بین ۲ تا ۵ هزار یورو است.

تحصیل در ایتالیا مقطع دکتری

معمولاً تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های این کشور، به شکل همکاری با اساتید در پروژه‌های تحقیقاتی انجام می‌شود. مراکز آموزشی ایتالیا سالیانه میزبان ۱۰۰ هزار دانشجوی مقطع دکتری هستند. شایان ذکر است که حدود ۹۰ دوره دکتری پژوهشی در دانشگاه‌های ایتالیا ارائه می‌شود. زبان تحصیل در این مقطع ایتالیایی است؛ در نتیجه باید مهارت زبان ایتالیایی خود را ارتقا دهید. شهریه سالیانه دانشگاه‌های ایتالیا در مقطع دکتری به نسبت پایین‌تر بوده و ۳۰ تا ۹۸۰ یورو در سال را در بر می‌گیرد.

هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه‌های زندگی دانشجویی در ایتالیا موارد مختلفی را شامل می‌شود:

عنوان هزینهمبلغ
شهریه دانشگاه دولتی900 تا 5000 یورو در سال
شهریه دانشگاه های خصوصی6000 تا 20000 یورو در سال
اجاره خوابگاه 250 تا 700 یورو در ماه
غذا150 تا 200 یورو در ماه
حمل و نقل 35 تا 45 یورو در ماه
کتاب و سایر موارد آموزشی40 تا 50 یورو در ماه
تفریح و اوقات فراغت120 تا 160 یورو در ماه

 مراحل مهاجرت تحصیلی

  1. در قدم اول باید در زمینه رشته و دانشگاه مدنظرتان تحقیق کنید و شرایط ثبت نام و مدارک لازم را موردارزیابی قرار دهید. برای این مورد می‌توانید به وب سایت رسمی دانشگاه مقصد مراجعه کنید.
  2. فرم درخواست را به همراه رزومه تحصیلی و مدارک خود ارائه کنید.
  3. بعد از موافقت با درخواستتان و دریافت نامه پذیرش، برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام کنید. برای این مورد باید از سفارت ایتالیا وقت بگیرید. در روز تعیین شده به همراه مدارک در سفارت ایتالیا حضور پیدا کنید. ممکن است به انجام مصاحبه نیاز باشد.
  4. بعد از صدور ویزای تحصیلی خوابگاه و محل اقامت را مشخص کرده و برای سفر آماده شوید. بعد از ورود به کشور ایتالیا باید مجوز اقامت خود را دریافت کرده و در دانشگاه موردنظرتان ثبت نام کنید.

مدارک موردنیاز برای تحصیل در ایتالیا

عموماً مدارک موردنیاز برای تحصیل در این کشور به مقطع تحصیلی متقاضی بستگی دارد اما در کل شما برای مهاجرت تحصیلی به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • دو قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • رزومه تحصیلی
  • مدارک مربوط به اثبات مالی
  • بیمه درمانی
  • گواهی سلامت
  • گواهی‌ عدم سوء پیشینه

بورسیه تحصیلی ایتالیا

دولت ایتالیا برای کمک به دانشجویان بین المللی، بورسیه‌های مختلفی را در نظر گرفته است که بورسیه استانی یا همان DSU یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود. بورسیه استانی شهریه و هزینه‌های زندگی دانشجو را پوشش می‌دهد و به عبارتی هزینه تحصیل در ایتالیا را کاملاً رایگان می‌کند. شایان ذکر است که این نوع بورسیه بر اساس وضعیت مالی خانوادگی دانشجو اعطا می‌شود.

از دیگر کمک هزینه‌های تحصیل در ایتالیا می‌توانیم به بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های ایتالیا اشاره کنیم که بر اساس رزومه تحصیلی، معدل و سوابق علمی دانشجو  اعطا می‌شود. معمولاً بورسیه دانشگاهی ایتالیا به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد.

دریافت اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا

ویزای تحصیلی اقامت موقتی را برای شما فراهم می‌کند. به همین دلیل اگر تصمیم گرفته‌اید در ایتالیا بمانید، باید در بازه ۱۸ ماهه بعد از تحصیل برای یافتن شغل مناسبی اقدام نمایید؛ در غیراینصورت باید این کشور را ترک کنید. با یافتن شغل در ایتالیا می‌توانید اقامت موقت ۶ ماهه دریافت کنید که تا یکسال قابل تمدید است. چنانچه شغل دانشجو بعد از یکسال همچنان برقرار بود، می‌توانید ویزای تحصیلی را به نوع کاری تبدیل کنید و از این طریق اقامت خود را تا ۵ سال تمدید نمایید. راه اندازی یک کسب و کار، ادامه تحصیل و ازدواج با یک شهروند ایتالیایی از دیگر راه‌های دریافت اقامت ایتالیا هستند.

سخن پایانی…

مدارک تحصیلی صادر شده توسط دانشگاه‌های ایتالیایی از اعتبار فوق العاده‌ای در دنیا برخوردار هستند. با فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های این کشور اروپایی، فرصت‌های شغلی بی‌نظیری برای شما فراهم می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توانید درآمد خود را تضمین کنید. ایتالیا از لحاظ پذیرش آسان دانشجویان بین المللی جزء ۳ کشور برتر دنیا است؛ به گونه‌ای که برخی دانشگاه‌های این کشور تا ۹۵ درصد از درخواست‌ها را پذیرش می‌کنند.

چنانچه شما نیز قصد مهاجرت به ایتالیا را دارید، مشورت با افراد آگاه در این زمینه می‌تواند بسیار به شما کند. برای دریافت مشاوره رایگان کافی است در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان موسسه مهاجرتی اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس گرفته و توضیحات ضروری را به شما ارائه کنند.

آیا تحصیل در ایتالیا رایگان است؟

دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ایتالیا شهریه دریافت می‌کنند اما مقدار شهریه دانشگاه‌های دولتی بسیار کمتر از مراکز آموزشی خصوصی است. چنانچه بورسیه تحصیلی دریافت کنید، دیگر نیازی به پرداخت شهریه نداشته و دوره تحصیلی شما رایگان خواهد شد.

آیا تحصیل در ایتالیا محدودیت سنی دارد؟

در کل محدودیت سنی برای صدور ویزای تحصیلی ایتالیا وجود ندارد اما برخی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، حداقل سن پذیرش را ۱۷ سال تعیین کرده اند. بهتر است متقاضی مقطع کارشناسی حداکثر ۳۰ سال، کارشناسی ارشد حداکثر ۳۵ سال و دکتری حداکثر ۴۰ سال داشته باشد.

آیا امکان تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است؟

در برخی موارد اگر هنوز مدرک زبان را دریافت نکرده اید، می‌توانید برای اخذ پذیرش اقدام کرده و در کشور ایتالیا زبان را فرا بگیرید. البته در زمان انجام مصاحبه با متقاضی، سطح زبان می‌تواند تاثیرگذار باشد. تلاش کنید دانشگاه‌هایی را در ایتالیا بیابید که شرایط پذیرش مشروط دارند یا برای پذیرش به مدرک زبان نیازی ندارند.

راحت‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا برای پذیرش کدام اند؟

دانشگاه پلی تکنیک تورین، دانشگاه باری آلدو مورو و دانشگاه آمریکایی رم بیشترین درصد پذیرش را دارند.

آیا می‌توان بعد از تحصیل در ایتالیا در این کشور اقامت گرفت؟

چنانچه بعد از فارغ التحصیلی بتوانید کار مناسبی پیدا کنید، این امکان برای شما فراهم می‌شود که نوع ویزای خود را به کاری تغییر داده و در این کشور بمانید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *