تحصیل در جمهوری چک 2024 + شرایط و هزینه‌ها

تحصیل در جمهوری چک 2024 + شرایط و هزینه‌ها

فهرست مطالب

امروزه کشور جمهوری چک به یکی از بهترین و معروف‌ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است و سالانه دانشجویان زیادی برای تحصیل در این کشور درخواست می‌دهند. سیستم آموزشی این کشور کیفیت بالایی دارد و همین موضوع موجب شده حدود ۳۵ هزار دانشجوی بین المللی در واحدهای مختلف دانشگاهی در جمهوری چک مشغول تحصیل باشند. کیفیت آموزش بالا در کنار هزینه‌های زندگی و تحصیل پایین، از جمله دلایلی هستند که تحصیل در جمهوری چک را به گزینه‌ای پرطرفدار تبدیل کرده اند. چنانچه قصد دارید برای ادامه تحصیل به این کشور اروپایی مهاجرت کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با اپلاییکا همراه باشید.

مزایای تحصیل در جمهوری چک

مراکز دانشگاهی جمهوری چک دارای تجربه بالایی در زمینه آموزش هستند. در این کشور طیف گسترده‌ای از رشته‌ها و تخصص‌های مختلف در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می‌گیرند. جمهوری چک عضو اتحادیه اروپا است و مدارک تحصیلی صادر شده توسط دانشگاه‌های آن در سراسر جهان به خصوص در اروپا و آمریکا ارزش بالایی دارند.

این امکان برای دانشجویان بین المللی فراهم شده است که به زبان‌های انگلیسی، آلمانی یا فرانسوی در رشته‌های پزشکی، مهندسی و علوم انسانی مشغول تحصیل شوند. تحصیل در کشوری با فرهنگ تاریخی غنی می‌تواند برای بسیاری از افراد جذاب باشد. جمهوری چک یکی از قدیمی‌ترین کشورهای دنیا است و به دلیل موقعیت جغرافیایی خود محل تلاقی فرهنگ‌های بسیاری به شمار می‌رود.

هزینه زندگی در جمهوری چک به نسبت سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه‌تر است؛ به گونه‌ای که پنجمین کشور ارزان جهان برای زندگی به حساب می‌آید. چک به عنوان ششمین کشور امن دنیا، نرخ جرم و جنایت بسیار پایینی دارد. شما در حین تحصیل در جمهوری چک، بسته به مقطع تحصیلی خود می‌توانید به مدت ۱۰ تا ۳۰ ساعت در هفته به کارهای نیمه وقت دانشجویی مشغول شوید.

شرایط تحصیل در جمهوری چک

گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های جمهوری چک اولین کاری است که باید برای مهاجرت تحصیلی به این کشور انجام دهید. بدین منظور ابتدا دانشگاه موردنظر خود را انتخاب کرده و با مراجعه به وب سایت رسمی آن، از شرایط و مدارک لازمه آگاه شوید. برای تحصیل در این کشور باید علاوه بر نامه پذیرش، پاسپورت و مدارک هویتی، مدرک تحصیلی قبلی خود را همراه با ریزنمرات ارائه کنید. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است از شما توصیه نامه اساتید درخواست نمایند. سن مناسب جهت تحصیل در جمهوری چک برای مقطع کارشناسی حداکثر ۲۳ سال و برای مقطع ارشد حداکثر ۲۸ سال است.

متقاضیان تحصیل در جمهوری چک در رشته‌های پرطرفدار مانند پزشکی، دندانپزشکی و… باید در آزمون‌های ورودی شرکت کنند. همچنین جهت تحصیل در دانشگاه‌های این کشور باید به انگلیسی تسلط داشته باشید، زیرا اکثر دوره‌های تحصیلی ارائه شده برای دانشجویان بین المللی به این زبان است. اثبات تمکن مالی و توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشور جمهوری چک از دیگر مواردی هستند که باید در نظر بگیرید.

چنانچه در خصوص شرایط تحصیل در جمهوری چک سوالاتی دارید، برای دریافت مشاوره رایگان کافی است در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

سیستم آموزشی جمهوری چک

کشور جمهوری چک یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در اروپا را دارد. هر مرحله از نظام آموزشی چک این فرصت را به دانشجویان می‌دهند که با بهترین متد، یادگیری و پیشرفت در رشته‌های مختلف را تجربه کنند.

تحصیل در جمهوری چک مقطع کارشناسی

دوره کارشناسی در دانشگاه‌های کشور چک ۳ تا ۴ ساله است و در این مدت دانشجویان دروس تئوری و عملی را فراگرفته و با مفاهیم تخصصی رشته خود آشنا می‌شوند. متقاضیان تحصیل در جمهوری چک مقطع کارشناسی علاوه بر ارائه مدرک تحصیلی مقطع متوسطه (دیپلم)، باید در یک آزمون ورودی شرکت کرده و نمره قبولی کسب کنند. محتوای درسی این دوره شامل دروس اجباری و اختیاری است.

دانشجویان کارشناسی بعد از پاس کردن واحدهای درسی باید در آزمون‌های نهایی شرکت کنند. پس از قبولی و دفاع از پایان نامه، دانشجویان این مقطع فارغ التحصیل شده و برای آن‌ها مدرک BC صادر می‌گردد. شهریه دوره کارشناسی سالیانه ۴۷۰۰ تا ۹۰۰۰ یورو است.

تحصیل در جمهوری چک مقطع کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد در چک ۲ سال به طول می‌انجامد و دانشجویان در رشته خود دانش تخصصی بسیاری به دست می‌آورند و مهارت‌های علمی و تحقیقاتی خود را ارتقا می‌دهند. جهت تحصیل در این مقطع باید مدرک تحصیلی دوره کارشناسی ارائه کنید و یک آزمون ورودی را با موفقیت طی نمایید.

دانشجویان ارشد باید در پایان دوره باید آزمون نهایی دولتی شرکت کرده و از پایان نامه خود دفاع کنند. مدرک زبان موردنیاز جهت تحصیل در مقطع ارشد دانشگاه‌های جمهوری چک، آیلتس ۶ تا ۵/۶ تعیین شده است. متقاضیان تحصیل در این کشور در مقطع کارشناسی ارشد باید سالیانه ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ یورو پرداخت کنند.

تحصیل در جمهوری چک مقطع دکتری

دوره دکتری ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد و دانشجویان در طول مدت تحصیل خود علاوه بر ارتقا مهارت‌های تحقیقاتی و علمی خود، دانش تخصصی بیشتری در رابطه با رشته خود به دست می‌آورند. برای شرکت در این دوره علاوه بر موفقیت در آزمون ورودی، مدرک کارشناسی ارشد نیز باید ارائه شود. شهریه دوره دکتری سالیانه ۱۸۵۰ تا ۱۱۹۰۰ یورو است. برای تحصیل در این مقطع نیاز است مدرک زبان آیلتس ۷ یا معادل آن را ارائه کنید.

تحصیل در جمهوری چک رشته پزشکی

طول دوره تحصیل پزشکی در جمهوری چک ۶ سال است. ۳ سال اولیه تحصیل شامل دروس نظری و پیش بالینی است و ۳ سال بعدی موضوعات بالینی و کارآموزی‌ها را شامل می‌شود. از شرایط پذیرش در رشته پزشکی دانشگاه‌های چک، داشتن مدرک دیپلم با نمرات بالا در دروس زیست شناسی، شیمی و فیزیک است. متقاضی برای تحصیل در این رشته باید به زبان انگلیسی مسلط باشد و در آزمون ورودی دانشگاه قبول شود. دانشگاه چارلز شناخته شده‌ترین دانشگاه پزشکی کشور چک است که رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی را ارائه می‌کند. شهریه تحصیل در رشته‌های گروه پزشکی در دانشگاه‌های کشور چک، سالیانه ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ یورو است.

بهترین دانشگاه‌های جمهوری چک

دانشگاه‌های معتبر و باسابقه کشور جمهوری چک باعث شده‌اند تحصیل در این کشور اروپایی گزینه‌ای جذاب باشد. مراکز آموزشی این کشور برنامه‌های تحصیلی مختلفی را ارائه می‌کنند و بر اساس استانداردهای روز دنیا پیش می‌روند. برخی از بهترین دانشگاه‌های چک عبارتند از:

  • دانشگاه چارلز
  • دانشگاه کارلووی ویارد
  • دانشگاه برونی
  • دانشگاه ساوث وسترن
  • دانشگاه ماساریک

مدارک لازم جهت تحصیل در جمهوری چک

چنانچه قصد تحصیل در این کشور را دارید، باید مدارکی را جمع آوری کرده و برای دانشگاه موردنظر خود در این کشور ارسال کنید:

  • پاسپورت معتبر
  • عکس رنگی جدید
  • مدارک شناسایی و هویتی
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • توصیه نامه
  • مدرک زبان معتبر (آیلتس، تافل و…)
  • مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریزنمرات
  • مدارک تمکن مالی
  • گواهی ‌عدم سوء پیشینه
  • بیمه درمانی بین المللی
  • رسید پرداخت هزینه درخواست
  • مدرک اقامت در جمهوری چک

هزینه تحصیل در جمهوری چک

به طور کلی هزینه تحصیل در جمهوری چک به شهر محل سکونت، سبک زندگی، رشته و دانشگاه شما بستگی دارد. دانشگاه‌های دولتی شهریه کمی دارند؛ با این حال شهریه دانشگاه‌های خصوصی بسیار زیاد است و به بیشتر از ۱۰ هزار یورو در سال می‌رسد. علاوه بر شهریه، شما باید هزینه‌های زندگی و اقامت خود در این کشور را نیز در نظر بگیرید.

به طور میانگین شما برای تامین هزینه‌های زندگی خود در چک به ماهیانه ۳۰۰ تا 900 یورو نیاز خواهید داشت. این هزینه شامل اجاره خوابگاه دانشجویی، غذا، اینترنت، حمل و نقل و پوشاک است. اجاره خوابگاه به نسبت اجاره منازل آپارتمانی گزینه مقرون‌به صرفه‌تری به حساب می‌آید. اجاره خوابگاه دانشجویی ماهیانه 120 تا 150 یورو است. این در حالی است که هزینه اجاره یک آپارتمان معمولی کوچک در جمهوری چک تا 600 یورو در ماه می‌رسد.

بورسیه تحصیلی جمهوری چک

ممکن است برخی از دانشجویان از پس پرداخت شهریه و هزینه‌های زندگی در جمهوری چک برنیایند؛ به همین دلیل دریافت بورسیه تحصیلی می‌تواند راهی ایده آل برای این گروه از دانشجویان بین المللی باشد. بسیاری از دانشگاه‌های چک بورسیه و کمک هزینه‌های تحصیلی بسیاری را فراهم کرده‌اند. شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در هر دانشگاه متفاوت است. برای این موضوع باید به دانشگاه موردنظرتان مراجعه کنید و از شرایط اخذ بورسیه مطلع شوید.

داشتن معدل بالا، رزومه تحصیلی قوی و مقالات ISI کمک می‌کنند شانس زیادی برای دریافت بورسیه داشته باشید. برخی دانشگاه‌ها ممکن است برای اعطای بورسیه با شما مصاحبه کنند. این مصاحبه برای آگاهی از شخصیت، توانایی و مهارت‌های شما صورت می‌گیرد.

علاوه بر دانشگاه‌های جمهوری چک، دولت این کشور نیز بورسیه‌های مختلفی را برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته است. برای دریافت بورسیه دولتی باید در آزمون‌های ورودی خاصی را شرکت کنید. شما برای اخذ بورسیه تحصیلی دولت جمهوری چک باید علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی یا ارشد، تسلط بالایی به زبان انگلیسی داشته باشید و عملکرد تحصیلی شما روبه پیشرفت باشد. همچنین باید تعهد بدهید که بعد از فارغ التحصیلی به کشور مبدا خود باز می‌گردید.

کار پس از تحصیل در جمهوری چک

جمهوری چک بازارکاری پویا و گسترده‌ای دارد و همین موضوع باعث شده فرصت‌های شغلی بی‌نظیری برای دانشجویان وجود داشته باشد. شما بعد از فارغ التحصیلی در مهلت ۹ ماهه خود می‌توانید با پیدا کردن کار یا دریافت پیشنهادکاری از طرف یک کارفرما، ویزای تحصیلی جمهوری چک خود را به نوع کاری تغییر داده و مجوز اقامت خود را تمدید کنید. برای فعالیت در مشاغل مختلف کشور چک تسلط به زبان رسمی این کشور ضروری است. به همین خاطر برای زودتر کار پیدا کردن و مواجه نشدن با چالش‌های این چنینی، توصیه می‌کنیم به زبان چکی مسلط شوید. چنانچه به مدت ۳ تا ۵ سال در کشور چک مشغول کار شوید، می‌توانید بعد از گذشت این مدت برای اقامت دائم این کشور اقدام کنید.

سخن پایانی

کشور چک جزء برترین کشورها دنیا برای تحصیل و زندگی است. متقاضیان واجد شرایط با آماده کردن مدارک لازم می‌توانند برای تحصیل در جمهوری چک اقدام کنند. پروسه مهاجرت به جمهوری چک می‌تواند در برخی موارد پیچیده باشد؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم جهت مهاجرت تحصیلی به این کشور از تجربه و دانش افراد آگاه به امور مهاجرتی استفاده کنید. اپلاییکا از تیمی مجرب و حرفه‌ای تشکیل شده که در تمامی مراحل مهاجرت همراه با شما هستند. برای دریافت مشاوره رایگان کافی است در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگوی سوالاتتان باشند.

چرا تحصیل در جمهوری چک پرطرفدار است؟

جمهوری چک سیستم آموزشی باکیفیت همراه با برنامه‌های تحصیلی متنوعی دارد. همچنین دانشگاه‌های این کشور بسیار معتبر هستند و مدارک تحصیلی باارزشی صادر می‌کنند که در سراسر دنیا از اعتبار لازم برخودارند.

دانشجویان بین المللی چند ساعت می‌توانند در چک کار کنند؟

دانشجویان بسته به مقطع تحصیلی خود می‌توانند در طول سال تحصیلی حداکثر ۲۰ ساعت در هفته و در تعطیلات تابستانی تا ۴۰ ساعت در هفته مشغول کار باشند.

شرایط تحصیل رایگان در چک چیست؟

تحصیل رایگان در دانشگاه‌های این کشور به زبان چکی انجام می‌گیرد و تنها مختص دانشجویان بومی است. همین موضوع موجب شده اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نام برده برای دانشجویان بین المللی نسبتاً دشوار باشد.

سال تحصیلی دانشگاه‌های جمهوری چک چه زمانی آغاز می‌گردد؟

دوره تدریسی دانشگاه‌های جمهوری چک برای ترم بهار اواسط فوریه تا اواسط ماه مه است. همچنین آغاز ترم پاییز نیز از اواسط سپتامبر تا اواسط دسامبر می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *