مهاجرت روسیه در سال 2024 + روش‌های اخذ اقامت

مهاجرت روسیه در سال 2024 + روش‌های اخذ اقامت

فهرست مطالب

کشور روسیه، یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی برای ایرانیان محسوب می‌شود و اخذ ویزای آن از سایر کشورها راحت‌تر است. به دلیل مزایای بسیاری که این کشور اوراسیایی دارد، متقاضیان به روش‌های گوناگونی مانند تحصیل، کار، سرمایه‌گذاری و… برای مهاجرت روسیه اقدام می‌کنند. روش‌های مختلفی برای این منظور وجود دارد که هر فرد با توجه به شرایط و توانایی خود، می‌تواند بهترین مسیر را برای اخذ ویزا انتخاب نماید. ما در این مقاله قصد داریم بهترین روش‌های مهاجرت روسیه را برای شما بیان کنیم. پس چنانچه قصد دارید به این کشور پهناور و زیبا مهاجرت کنید، تا انتهای این مطلب با اپلاییکا همراه شوید.

نگاهی کلی به کشور روسیه

روسیه در شمال اوراسیا قرار گرفته است و منطقه وسیعی بین اروپا و اقیانوس آرام شمالی را اشغال می‌کند. وسعت این کشور حدود ۱۷ میلیون کیلومتر است و همین موضوع باعث شده لقب پهناورترین کشور دنیا را به خود اختصاص دهد. با وجود وسعت زیاد روسیه، بیشتر مناطق آن خالی از سکنه است. پایتخت این کشور مسکو بوده که از زیباترین و صنعتی‌ترین شهرهای دنیا به شمار می‌رود. زبان رسمی کشور روسیه، زبان روسی می‌باشد اما در برخی مناطق به زبان ترکی نیز صحبت می‌شود. همچنین عمدتاً روس‌ها در معاملات کسب و کار خود از زبان اول دنیا یعنی انگلیسی استفاده می‌کنند.

آب و هوای بخش بزرگی از روسیه سردسیر است و به همین دلیل کشاورزی در این مناطق غیرممکن است. کشور روسیه صنعت، علم و فرهنگ بسیار پیشرفته‌ای داشته و به دلیل جاذبه‌های دیدنی بسیاری که دارد، هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. جمعیت روسیه حدود ۱۴۰ میلیون نفر است که عمدتاً مسیحی می‌باشند. واحد پولی روسیه نیز روبل است.

روش‌های مهاجرت به روسیه

روش‌های مختلفی برای مهاجرت روسیه و اخذ اقامت وجود دارد که می‌توانیم به مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری و ازدواج اشاره کنیم:

مهاجرت روسیه از طریق تحصیل

روسیه دارای بهترین دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در سطح جهان است و همین موضوع باعث شده افراد زیادی جهت ادامه تحصیل به این کشور بیایند. بدون شک این روش مطمئن‌ترین راه برای مهاجرت است و طولانی‌ترین مدت اقامت را نیز برای شما فراهم می‌کند. اولین قدم برای مهاجرت تحصیلی به روسیه این است که از یک دانشگاه یا مرکز آموزشی معتبر در این کشور پذیرش دریافت کنید. بعد از دریافت دعوتنامه می‌تواند جهت دریافت ویزای دانشجویی خود اقدام کنید. شایان ذکر است که دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه‌های این کشور می‌توانند از فرصت‌های شغلی موجود در این کشور استفاده کرده و ویزای تحصیلی روسیه خود را به نوع کاری تغییر دهند و در مدت زمان مشخصی در روسیه مشغول کار شوند.

این امکان فراهم شده است که دانشجویان به دو زبان روسی و انگلیسی در این کشور مشغول تحصیل شوند و از این لحاظ برای آن‌ها مانعی وجود ندارد. همچنین دانشجویان در زمان تحصیل می‌توانند بدون دریافت مجوز به کارهای پاره وقت دانشجویی مشغول شوند. شهریه تحصیل در روسیه نیز به موارد مختلفی مانند طول دوره و دانشگاه شما بستگی دارد؛ اما در کل، تحصیل در دانشگاه‌های دولتی نسبت به دانشگاه‌های خصوصی هزینه کمتری در بر خواهد داشت. همین موضوع باعث شده رقابت برای ورود به دانشگاه‌های دولتی بیشتر باشد.

مهاجرت روسیه از طریق کار

شما برای مهاجرت کاری به روسیه به ویزای کاری نیاز خواهید داشت که این نوع ویزا از سوی شرکت‌های روسی به کارکنان خارجی اعطا می‌شود. مدت اعتبار ویزای کاری سه ماه تا یکسال بوده که دارای مجوز چند بار ورود به کشور می‌باشد. این ویزا بر اساس اشتغال و دعوت رسمی جهت کار در روسیه صادر می‌گردد. شایان ذکر است که شرکت روسی ارسال کننده دعوتنامه باید تمامی مجوزهای مربوط به استخدام اتباع خارجی را دریافت کرده باشد.

مهاجرت روسیه از طریق سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت روسیه، اقدام از طریق سرمایه‌گذاری است. ویزای سرمایه‌گذاری روسیه بهترین گزینه برای تجار بوده که تمکن مالی خوبی دارند. همچنین افرادی که بودجه قابل توجه‌ای دارند، می‌توانند با دریافت این ویزا از طریق ثبت شرکت، خرید ملک، خرید سهام وغیره، اقامت موقت دریافت نمایند.

مدت زمان اعتبار ویزای سرمایه‌گذاری یا همان تجاری یک سال است و بعد از این مدت می‌توان ۳ تا ۶ ماه آن را تمدید نمود. چنانچه قصد دارید از طریق سرمایه‌گذاری به این کشور مهاجرت کنید، باید درخواست خود را در وزارت امورخارجه این کشور، نمایندگان منطقه یا دفاتر محلی ثبت نمایید. مدت زمان پردازش درخواست ویزای سرمایه‌گذاری توسط وزارت امور خارجه روسیه بعد از ۴۵ روز صورت می‌گیرد. این ویزا می‌تواند برای مقاصد غیرتجاری نیز دریافت شود و گردشگرانی که قصد اقامت بیش از ۳۰ روز در روسیه را دارند نیز می‌توانند از این نوع ویزا استفاده کنند.

اگر تصمیم گرفته‌اید تابعیت روسیه دریافت کنید باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید، به زبان روسی مسلط باشید و به مدت ۵ سال در خاک این کشور اقامت کنید تا تابعیت به شما اعطا شود. شایان ذکر است که نرخ مالیات، هزینه سرمایه‌گذاری و حقوق نیروی کار در روسیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است. مبلغ موردنیاز برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اجتماعی یا خرید ملک، از ۱۰ میلیون روبل تا ۳۰ میلیون روبل خواهد بود. لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاری باید به صورت نقدی و حداقل به مدت ۳ سال ادامه یابد. چنانچه سرمایه‌گذاری خود را به مدت ۵ سال حفظ کنید، شهروندی کشور روسیه را به دست خواهید آورد.

مهاجرت روسیه از طریق ازدواج

قانون اعطای ویزای ازدواج از یک ژوئن ۲۰۱۵ ایجاد شده است که نوعی ویزای جدید برای ورود اتباع خارجی به روسیه محسوب می‌شود. بر اساس این قانون، شخص خارجی بعد از ازدواج با فرد روسی یا شخصی که تابعیت این کشور را دارد، می‌تواند برای اخذ ویزای ازدواج اقدام نماید. این ویزا به مدت ۵ سال اعتبار دارد و مراحل صدور آن رایگان است.

مزیتی که ویزای ازدواج دارد این است که دارنده آن هیچگونه محدودتی از لحاظ کار و تحصیل در روسیه نخواهد داشت. به جهت اینکه مراحل اخذ ویزای ازدواج شما بدون مشکلی صورت بگیرد، باید یک سری مدارک ارائه کنید. گواهی و اسناد قانونی ازدواج و گواهی ‌عدم سوء پیشینه از اصلی‌ترین مدارک موردنیاز برای این منظور هستند. همچنین متقاضی برای اخذ ویزا باید یک سری آزمایشات پزشکی را نیز انجام دهد.

مهاجرت روسیه از طریق همراه

چنانچه بستگان نزدیک شما تابعیت روسیه دارند، می‌توانید بر اساس قوانین اتحاد خانواده برای مهاجرت روسیه از طریق ویزای همراه اقدام نمایید. این قانون به همسر، فرزندان، پدر و مادر و در برخی موارد به پدربزرگ و مادربزرگ محدود می‌شود. برای دریافت ویزای همراه روسیه باید از طریق فردی که در روسیه زندگی می‌کند، دعوتنامه‌ای تحت موافقت اداره امور مهاجرت روسیه برای شما ارسال گردد.

اتباع خارجی با استفاده از این روش مهاجرتی می‌توانند بعد از یکسال، درخواست خود را برای اقامت دائم روسیه ثبت کنند. همچنین متقاضیانی که ۵ سال اقامت دائم داشته اند، واجد شرایط شهروندی کشور روسیه هستند. اشخاصی که تمایل دارند به اعضای خانواده خود برای اقامت طولانی مدت بپیوندند، باید برای اطلاعات اولیه به دفتر محلی سازمان اداره امور مهاجرت روسیه مراجعه کنند.

چنانچه قصد دارید مطلع شوید کدام یک از روش‌های مهاجرت روسیه برای شما مناسب‌تر است، در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان مهاجرتی اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و مشاوره‌های لازم را به شما ارائه کنند.

مدارک مورد نیاز جهت مهاجرت به روسیه

به طور کلی شما برای طی کردن مسیر مهاجرت روسیه به مدارک زیر نیاز دارید:

  • پاسپورت معتبر با حداقل ۱۸ ماه اعتبار
  • دو قطعه عکس رنگی پاسپورتی
  • مدارک هویتی
  • بیمه نامه
  • سند ازدواج در صورت تاهل
  • گواهی‌عدم سوء پیشینه
  • مدارک و اسناد مربوط به تمکن مالی
  • نامه پذیرش دانشگاه برای مهاجرت تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • دعوتنامه کارفرما یا شرکت روسی برای مهاجرت کاری
  • گواهی‌عدم ابتلا به HIV (برای متقاضیان اقامت بیش از سه ماه)

پناهندگی در روسیه

این روش برای افراد عادی قابل دسترس نیست و فرد پناهنده می‌بایست به دلیل عقاید سیاسی، مذهبی یا عضویت در گروه‌های اجتماعی خاص در کشور خود احساس خطر کند. چنانچه پناهنده به صورت غیرقانونی وارد کشور روسیه شود، باید خود را به اداره پلیس و مهاجرت معرفی کرده و درخواست پناهندگی خود را ارائه کند.

بعد از انجام بررسی‌های اولیه توسط کارشناسان این سازمان، شخص می‌تواند در روسیه بماند و اقامت این کشور را دریافت نماید؛ در غیراینصورت فرد پناهنده باید به کشور خود بازگردد. لطفا به این نکته توجه کنید که روش پناهندگی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود و خطرات مختص به خود را دارد. همچنین احتمال دریافت اقامت با استفاده از این روش اندک است.

سخن پایانی…

کیفیت بالای زندگی در روسیه موجب شده سالانه ایرانیان بسیاری خواهان مهاجرت به این کشور باشند. روسیه در زمینه مهاجرپذیری در جایگاه ۱۹ جهان قرار دارد و برنامه‌های مختلفی را برای جذب اتباع خارجی ارائه کرده است. ما در این مقاله تلاش کردیم انواع روش‌های مهاجرت روسیه را به شما معرفی کنیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در زمینه مهاجرت به روسیه سوالاتی داشتید، کافی است از طریق شماره تلفن‌های قید شده با کارشناسان مجموعه اپلاییکا در ارتباط باشید.

همچنین شما می‌توانید برای دریافت مشاوره در زمینه مهاجرت به روسیه، اطلاعات تماس خود را در این لینک ثبت کنید. کارشناسان مهاجرتی اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند و پاسخگوی سوالاتتان خواهند بود. اپلاییکا در طول سال‌ها فعالیت خود تلاش کرده است با معرفی آسان‌ترین مسیرهای مهاجرتی، شرایط راحتی را جهت طی شدن مراحل مهاجرتتان فراهم کند.

آیا می‌توان بدون ویزا به روسیه سفر کرد؟

اغلب شهروندان خارجی برای ورود به خاک روسیه به ویزا نیاز دارند اما دولت روسیه با برخی کشورها قرارداد بین المللی امضا کرده است. بر اساس این توافقنامه، شهروندان کشورهای مربوطه در مدت زمان محدودی می‌توانند از این کشور دیدن کنند. بر اساس توافق دوجانبه بین ایران و روسیه، شهروندان کشورمان می‌توانند بدون ویزا به مدت ۸ روز از این کشور بازدید نمایند.

مدت اعتبار ویزای توریستی روسیه چقدر است؟

ویزای توریستی روسیه تنها برای گردشگری در این کشور صادر می‌شود، ۳۰ روز اعتبار دارد و غیرقابل تمدید است.

کدام یک از شهرهای روسیه برای مهاجرت مناسب‌تر است؟

شهرهای مسکو، سنت پترزبورگ، روستوف و تیومن از بهترین شهرهای روسیه برای مهاجرت محسوب می‌شوند.

اخذ اقامت از طریق تولد فرزند به چه صورتی است؟

این روش اقامتی بر اساس قانون اصل خون استوار است. بر اساس این قانون، اگر پدر و مادر نوزاد تازه متولد شده یا یکی از آن‌ها از تبعه روسیه باشند، فرزندشان می‌تواند تابعیت روسیه دریافت کند. در برخی موارد معدود، این کشور قانون خاک را نیز در نظر می‌گیرد. در کل تولد فرزند در روسیه، اقامت این کشور را برای متقاضی در پی نخواهد داشت.

آیا برای مهاجرت به روسیه تسلط به زبان روسی لازم است؟

بله. زبان مردم این کشور روسی است و تنها درصد کمی از مردم روسیه در معاملات مربوط به کسب و کار خود از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند. به همین خاطر بهتر است تا حد قابل قبولی به زبان روسی تسلط داشته باشید تا در ارتباطات روزانه خود به مشکل نخورید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *