شرایط اخذ ویزای تحصیلی روسیه در سال 2024 + هزینه‌ها و مراحل

شرایط اخذ ویزای تحصیلی روسیه در سال 2024 + هزینه‌ها و مراحل

فهرست مطالب

کشور روسیه وضعیت اقتصادی ایده آلی دارد و به دلیل کیفیت بالای زندگی شهروندان آن، همواره یکی از مقاصد خوب برای مهاجرت به حساب می‌آید. روسیه به دلیل نزدیکی به کشورمان، همیشه جزء اولویت‌های ایرانیان برای مهاجرت تحصیلی بوده است. سیستم آموزشی روسیه از استانداردهای بین المللی پیروی می‌کند و دارای ۱۷ دانشگاه با رتبه زیر ۵۰۰ در رنکینگ QS جهان است. ما در این مقاله قصد داریم شرایط و مراحل اخذ ویزای تحصیلی روسیه را برای شما بیان کنیم. پس چنانچه قصد مهاجرت تحصیلی به بزرگترین کشور دنیا را دارید، تا انتهای این مطلب با اپلاییکا همراه باشید.

ویزای تحصیلی روسیه چیست؟

ویزای تحصیلی روسیه چیست؟

ویزای تحصیلی روسیه نوعی مجوز بوده که به متقاضیان اجازه می‌دهد به روسیه بیایند و دوره تحصیل خود را در این کشور بگذرانند. اعتبار ویزای تحصیلی روسیه تا پایان دوره تحصیلی دانشجو بوده و برای اخذ آن به شرایط خاصی نیاز است. کیفیت آموزشی بالا، هزینه‌های تحصیل مناسب و تنوع دوره‌های تحصیلی از جمله مزیت‌های دریافت ویزای تحصیلی روسیه و مهاجرت به این کشور به شمار می‌روند. شایان ذکر است که امروزه تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی روسیه بسیار پرطرفدار است و از سایر رشته‌های تحصیلی متقاضیان بیشتری دارند.

انواع ویزای تحصیلی روسیه

کشور روسیه انواع مختلفی از ویزای تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی صادر می‌کند. این دسته از ویزاها بر اساس مقطع تحصیلی و مدت زمان دوره تحصیلی تقسیم‌بندی می‌شوند.

ویزای تحصیلی کوتاه مدت

ویزای تحصیلی کوتاه مدت برای افرادی صادر می‌شود که خواهان شرکت در دوره‌های کوتاه مدت یا تابستانی مراکز آموزشی روسیه هستند. مدت اعتبار این نوع ویزا ۳ ماه بوده و برای یک یا دوبار ورود به این کشور مناسب است.

ویزای زبان

چنانچه تصمیم گرفته‌اید برای یادگیری زبان به روسیه بروید و در دوره‌های زبان شرکت کنید، باید برای دریافت ویزای زبان یا Language Course Visa اقدام کنید. این نوع ویزا کوتاه مدت است؛ البته می‌توانید در شرایطی خاص، آن را برای دوره‌های تحصیلی مشخصی تمدید کنید.

ویزای تحصیلی بلند مدت

این نوع ویزا مختص افرادی است که تصمیم دارند در دوره‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد در روسیه مشغول به تحصیل شوند. اعتبار ویزای دانشجویی بلند مدت، ۶ ماه تا یکسال است که متناسب با طول دوره تحصیلی متقاضی به صورت سالیانه قابل تمدید است.

ویزای پسا دکتری

ویزای پسا دکتری که به Postgraduate Visa نیز معروف است، برای دانشجویانی صادر می‌شود که قصد دارند دوره‌های دکتری یا تحصیلات پسادکتری خود را در روسیه بگذرانند. مدت اعتبار این نوع ویزا به مدت زمان تحصیلات دانشجو بستگی دارد.

شهریه تحصیل در روسیه

میزان شهریه پرداختی تا حد زیادی به طول دوره و دانشگاه مدنظرتان بستگی دارد. هزینه کلی شهریه دانشگاه‌های روسیه در مقاطع تحصیلی مختلف در جدول زیر ذکر شده اند:

مقطع تحصیلیطول دورهشهریه سالیانه
کارشناسی4 سال180 تا 350 هزار روبل
کارشناسی ارشد2 سال180 تا 538 هزار روبل
دکتری4 سال220 تا 580 هزار روبل

 شرایط اخذ ویزای تحصیلی روسیه

 شرایط اخذ ویزای تحصیلی روسیه

اولین شرط مهم برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور این است که از یک دانشگاه یا موسسه آموزشی معتبر در این کشور پذیرش دریافت کنید. متقاضی باید یک پاسپورت معتبر با حداقل دو صفحه خالی داشته باشد. همچنین نیاز است گواهی تحصیلی دیپلم یا دانشگاه نیز ارائه شود.

متقاضی باید تمکن مالی کافی برای اثبات پرداخت هزینه‌های تحصیلی و زندگی داشته باشد اما در کل این مبلغ چندان زیاد نیست. ارائه مدرکی مبنی بر پرداخت شهریه دانشگاه از دیگر شرایط دریافت ویزای تحصیلی روسیه است. به بیان دیگر باید قبل از اخذ ویزا شهریه دانشگاه پرداخت شود.

برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه نیازی به ارائه مدرک زبان نیست و دانشجویان بعد از پذیرش در دانشگاه باید برای شرکت در دوره زبان روسی اقدام کنند. ارائه گواهی سلامت و گزارش اصلی نتیجه منفی آزمایش ایدز از دیگر شرایطی است که متقاضی باید در نظر بگیرد. این آزمایش باید در سه ماه اخیر انجام گرفته باشد. دانشجو باید به آفیسر مهاجرت هدف تحصیلی خود را بیان کرده و همچنین اثبات کند که بعد از اتمام تحصیل روسیه را ترک خواهد کرد.

آیا از شرایط مهاجرت تحصیلی به روسیه اطلاع ندارید؟ پس در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان مجموعه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و توضیحات لازم را به شما ارائه کنند.

دوره پادفک روسیه چیست؟

هرساله پادفک به صورت دوره آموزشی، قبل از ورود دانشجویان به دانشگاه‌های این کشور برگزار می‌شود. در این دوره، متقاضیان برای تحصیل در روسیه آماده می‌شوند. با گذراندن این دوره متقاضی به زبان روسی مسلط شده و با تاریخ، فرهنگ و شیوه زندگی در روسیه آشنا خواهد شد. شایان ذکر است که در این دوره، دروس پایه و اصطلاحات تخصصی رشته موردنظرتان را نیز فرا خواهید گرفت. در سال‌های اخیر دوره پادفک روسیه به زبان انگلیسی نیز برگزار می‌شود. هزینه دوره پادفک به طول دوره آموزشی متقاضی بستگی دارد اما معمولاً بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار است.

مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه

مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه تا حد زیادی به الزامات سفارت، نوع دوره تحصیلی و دانشگاه مدنظر شما بستگی دارد. تمامی متقاضیان باید فارغ از شرایط، مدارک زیر را آماده کرده و با ترجمه رسمی برای طی کردن روند مهاجرت خود ارائه کنند:

  • اصل و کپی پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی و هویتی
  • دو قطعه عکس جدید پاسپورتی
  • نامه پذیرش از یک دانشگاه در روسیه
  • گواهی سلامت
  • بیمه درمانی
  • گواهی‌ عدم سوء پیشینه
  • اسناد مربوط به تمکن مالی (صورت حساب بانکی، تایید نامه مالی از دانشگاه و…)
  • مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • رضایت نامه والدین یا قیم قانونی برای متقاضیان زیر ۱۸ سال
  • تکمیل و ارائه فرم‌های درخواست ویزای تحصیلی

مراحل اخذ ویزای تحصیلی روسیه

شما برای درخواست ویزای تحصیلی روسیه باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. در گام اول نیاز است از یک دانشگاه یا مرکز آموزشی در روسیه نامه پذیرش دریافت کنید. برای این کار کافی است مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات، رزومه تحصیلی و… را به دانشگاه مدنظرتان ارسال نمایید. بعد از اینکه با درخواست شما موافقت شد، باید یک تایید نامه دریافت کنید.
  2. بعد از اینکه تایید نامه یا همان Invitation Letter را دریافت کردید، باید فرم درخواست ویزای تحصیلی را تکمیل نمایید. در ادامه باید هزینه‌های مربوط به اخذ ویزا را پرداخت نمایید.
  3. بعد از اینکه مراحل قبلی را با موفقیت طی کردید، مدارک و اسناد موردنیاز برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه را جمع آوری و آماده کرده و به سفارت روسیه ارائه کنید. مدارک باید اصلی بوده و به صورت معتبر ترجمه شده باشند.
  4. در مرحله بعدی برای انجام مصاحبه، زمان و تاریخ مشخصی برای شما تعیین می‌گردد. در روز مصاحبه آفیسر مهاجرت از شما در خصوص اهداف تحصیلی، تصمیم تان برای مهاجرت به روسیه و… سوالاتی می‌پرسد.
  5. بعد از انجام مصاحبه و تحویل مدارک، باید منتظر باشید که سفارت روسیه درخواست شما را برای اخذ ویزای این کشور بررسی نماید. بعد از تایید ویزا می‌توانید برای سفر به روسیه آماده شوید.

دریافت بورسیه تحصیلی روسیه

امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. برای این کار لازم است مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه‌های معتبر کسب کرده باشید و به همراه مدرک زبان آیلتس ۶ به دانشگاه مدنظرتان ارائه کنید. جلب نظر استاد مشاور مربوطه، داشتن رزومه تحصیلی قوی و ارائه مقاله‌های بین المللی می‌تواند شانس شما را برای دریافت بورسیه تحصیلی افزایش دهید.

شرایط کار با ویزای تحصیلی روسیه

بر اساس قوانین تعیین شده، دانشجویان بین المللی در روسیه می‌توانند به کارهای نیمه وقت مشغول شوند به شرطی که به عملکرد تحصیلی شان آسیبی نرسد. البته برای این مورد به مجوز کار در حین تحصیل نیاز است. این مجوز دارای اعتبار یکساله است و امکان تمدید آن وجود دارد. با کار در روسیه می‌توانید تا حد زیادی هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور را پوشش دهید.

دلایل ریجکتی درخواست ویزای تحصیلی روسیه‌

  • عدم پذیرش از یک دانشگاه یا موسسه تحصیلی معتبر در روسیه
  • ناقص بودن یا جعلی بودن مدارک
  • ‌عدم داشتن تمکن مالی کافی
  • ثبت اشتباه اطلاعات خود در فرم درخواست ویزا

سخن پایانی…

تحصیل در روسیه یک فرصت بی‌نظیر برای دانشجویانی است که قصد دارند معتبرترین مدارک تحصیلی را با کمترین هزینه دریافت کنند. اخذ ویزای تحصیلی روسیه چندان برای ایرانیان چالش برانگیز نیست. شرایط ساده پذیرش تحصیلی روسیه موجب شده بسیاری از افراد مشتاق مهاجرت تحصیلی به این کشور باشند تا بعد از کسب مدرک معتبر، فرصت‌های شغلی فوق العاده‌ای را به دست بیاورند.

برای طی کردن پروسه ویزای تحصیلی روسیه، کمک گرفتن و مشورت با افراد باتجربه و متخصص در امور مهاجرت می‌تواند کمک کننده باشد. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان مجموعه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و پاسخگوی سوالات شما باشند.

چقدر طول می‌کشد تا ویزای تحصیلی روسیه صادر شود؟

به طور معمول این پروسه بین ۲۰ تا ۴۵ روز طول می‌کشد.

هزینه صدور ویزای تحصیلی روسیه چقدر است؟

هزینه صدور ویزای تحصیلی روسیه تا حد زیادی به نوع ویزا و شرایط دریافت آن بستگی دارد اما در کل مبلغی بین ۷۵ تا 450 یورو خواهد بود.

آیا می‌توان با استفاده از ویزای تحصیلی روسیه خانواده خود را به این کشور بیاوریم؟

بله. همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال و در برخی موارد والدین دانشجویانی که در روسیه مشغول تحصیل هستند، می‌توانند با اخذ ویزای همراه به این کشور بیایند. لازم به ذکر است که همراهان متقاضی که با ویزای همراه در روسیه اقامت دارند، نمی‌توانند در این کشور مشغول کار و تحصیل شوند.

ارزشیابی مدرک روسیه در ایران چگونه است؟

دانشگاه‌های روسیه از نظر وزارت بهداشت ایران مشروط بوده و برای ارزشیابی مدرک فارغ التحصیلان، داشتن حداقل معدل‌های دیپلم و پیش دانشگاهی تعریف شده در وزارت بهداشت ضروری می‌باشد.

هزینه تحصیل در رشته پزشکی کشور روسیه چقدر است؟

هزینه تحصیل در رشته پزشکی در روسیه، سالیانه مبلغی بین ۵ تا ۸ هزار دلار است.

ارزان‌ترین دانشگاه‌های روسیه کدام اند؟

لومونوسوف مسکو، کازان، پلی تکنیک تومسک و ایالتی آلتای از ارزان‌ترین دانشگاه‌های کشور روسیه هستند.

آیا معدل برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه تاثیرگذار است؟

به طور معمول برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه به داشتن معدل خاصی نیاز نیست؛ البته اگر قصد دارید در یک دانشگاه یا موسسه تحصیلی معتبر در روسیه پذیرش دریافت کنید، معدل شما می‌تواند شانس شما را افزایش دهد. همچنین داشتن معدل بالا، شما را در اخذ بورسیه‌های تحصیلی و تسهیلات مالی یاری می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *