ویزای تحصیلی کانادا: شرایط و هزینه‌های ویزای دانشجویی 2024

ویزای تحصیلی کانادا: شرایط و هزینه‌های ویزای دانشجویی ۲۰۲۴

فهرست مطالب

کشور کانادا همواره یکی از بهترین و محبوب‌ترین مقاصد برای دانش آموزان و دانشجویان بین المللی به شمار می‌رود و هرساله هزاران نفر در سراسر دنیا به امید استفاده و بهره مندی از امکانات آموزشی پیشرفته راهی این کشور مهاجرپذیر می‌شوند. بسیاری از دانشجویان، مهاجرت به کانادا را مقصد امنی برای ساختن آینده‌ای روشن برای خود می‌دانند؛ زیرا این کشور برنامه‌های مختلفی را برای جذب مهاجران ارائه کرده است که یکی از آن‌ها ویزای تحصیلی می‌باشد.

در سال‌های اخیر استفاده از ویزای تحصیلی کانادا یکی از روش‌های پرطرفدار مهاجرت به این کشور بوده است. ممکن است در این زمینه سوالاتی برای شما پیش بیاید که چگونه ویزای تحصیلی کانادا بگیرید یا راحت‌ترین راه برای مهاجرت تحصیلی به کانادا کدام است؟ ما در ادامه قصد داریم به طور کامل به این موضوع بپردازیم. پس چنانچه قصد دارید به کشور کانادا مهاجرت کنید، تا انتهای مطلب با اپلاییکا همراه شوید تا اطلاعات لازم در این خصوص را کسب نمایید.

انواع ویزای تحصیلی کانادا کدام اند؟

انواع ویزای تحصیلی کانادا کدام اند؟

به طور کلی ویزای تحصیلی کانادا به دو دسته تقسیم‌ می‌شود:

ویزای دانشجویی

این نوع ویزا مختص افرادی است که بالای ۱۸ سال بوده و جهت تحصیل در یکی از دانشگاه‌های کانادا اقدام کرده اند.

ویزای دانش آموزی

این نوع ویزا برای متقاضیان کمتر ۱۸ سال بوده که قصد دارند در یکی از مدارس کانادا تحصیل کنند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا

جهت دریافت ویزای تحصیلی کانادا یکسری شرایط برای دانشجویان و دانش آموزان علاقمند به تحصیل در این کشور وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

شرایط دریافت ویزای دانشجویی کانادا

اولین شرط مهمی که باید برای ویزای تحصیلی کانادا در نظر داشته باشید این است که از یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا دارای شماره DLI پذیرش بگیرید. همچنین باید شرایط مالی خوبی داشته باشید و تمکن مالی خود را به اداره مهاجرت کانادا ارائه دهید؛ به عبارتی دیگر باید توانایی پرداخت شهریه تحصیلی و هزینه حداقل یکسال زندگی در این کشور را داشته باشید. همچنین باید آفیسر اداره مهاجرت را قانع کنید که در مقطع و رشته شما در کانادا مزایای زیادی برایتان وجود دارد که نقش مهمی در آینده شما ایفا می‌کنند و رسیدن به این موارد در کشور خودتان تقریباً غیرممکن است.

شما باید آفیسر اداره مهاجرت کانادا را قانع کنید که به صورت موقت در این کشور خواهید ماند و بعد از تحصیل کانادا را ترک خواهید کرد. از دیگر شرایط دریافت ویزای تحصیلی کانادا این است که از لحاظ جسمی سالم باشید و سوء پیشینه نداشته باشید. شرایط سنی نیز در این باره از اهمیت خاصی برخوردار است. به این نکته توجه کنید که بین سن و مقطع تحصیلی باید رابطه منطقی وجود داشته باشد. به عنوان مثال فردی ۲۴ساله که برای مقطع کارشناسی ارشد پذیرش گرفته است، شانس بیشتری برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا نسبت به فردی ۴۵ساله با همان مقطع دارد.

شرایط دریافت ویزای دانش آموزی کانادا

ابتدا فرزندتان باید از یکی از مدارس معتبر کانادا در مقطع دبستان یا دبیرستان پذیرش داشته باشد. چنانچه فرزندتان ۱۰ سال یا کمتر است، باید یکی از والدین یا قیم قانونی در کانادا او را همراهی کند تا در حین تحصیل با مشکلی مواجه نشود. اگر فرزندتان بالای ۱۰ سال سن دارد، نیاز است که شخصی را به عنوان کاستودین فرزندتان در کانادا معرفی کنید. دانش آموزان زیر ۱۸ سال که بدون حضور والدین یا قیم قانونی خود برای تحصیل به کانادا می‌روند، نیاز است تحت حمایت یک فرد بزرگسال قرار بگیرند که به این فرد سرپرست یا همان کاستودین می‌گویند.

نحوه اخذ پذیرش تحصیلی کانادا به چه صورت است؟

قدم اول برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا به این صورت است که نامه پذیرش تحصیلی را از یک موسسه یا دانشگاه معتبر در این کشور دریافت نمایید و مدارک لازم را آماده کنید. بدین منظور شما می‌توانید به دو صورت آنلاین یا کاغذی این کار را انجام دهید. به این نکته توجه کنید که این مرحله قبل از از دریافت استادی پرمیت از سفارت کانادا انجام می‌شود.

به جهت اینکه بسته تقاضانامه خود را دریافت کنید، باید به یکسری سوالات در وب سایت CIC پاسخگو باشید. با پاسخگویی به این سوالات مشخص می‌شود که آیا شما مجاز به دریافت استادی پرمیت هستید یا خیر؟ همچنین مشخص می‌شود که در صورت پذیرش به چه مدارکی نیاز خواهید داشت.

بعد از اینکه درخواست شما در سایت مورد نظر تایید شد، باید یک چک لیست بنا به شرایط خود دریافت کنید. شایان ذکر است که شما با مراجعه به سفارت یا کنسولگری کانادا نیز می‌توانید این چک لیست را دریافت نمایید. در این برگه لیست مدارک مورد نیاز پرونده شما و میزان حدودی شهریه ذکر شده است. دقت کنید که برگه مربوطه به عنوان راهنمایی برای انجام مرحله به مرحله دریافت ویزای تحصیلی کانادا تا ۶۰ روز اعتبار دارد.

در مرحله بعدی نیاز است یک حساب MyCIC تشکیل دهید و کد شخصی خود را ارسال نمایید. در ادامه باید راهنمای ارسال مدارک به CIC را دریافت کرده و در پایان هزینه‌های موردنظر برای تحصیل در کانادا را پرداخت نمایید.

شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره در زمینه ویزای تحصیلی کانادا، با استفاده از این لینک ثبت نام کنید. کارشناسان مجموعه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا

به طور کلی شما برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا به مدارک مختلفی از جمله مدارک فردی و مالی نیاز خواهید داشت:

  • نامه پذیرش تحصیلی (نامه بورسیه تحصیلی در صورت وجود)
  • پاسپورت (میزان اعتبار پاسپورت باید به گونه‌ای باشد که مدت زمان اقامت شما در کانادا را پوشش دهد)
  • شناسنامه
  • کارت پایان خدمت سربازی یا کارت معافیت (برای آقایان)
  • دو قطعه عکس ۵/۳ در ۵/۴
  • مدرک زبان (برای برخی دانشگاه‌ها باید مدرک زبان معتبر ارائه کنید)
  • مدرک ریز نمرات تحصیلی
  • نامه پیشنهاد شغلی از کشور مبدا یا همان جاب آفر
  • سوابق بیمه (در صورت وجود)
  • نامه ‌عدم سوء پیشینه
  • در صورت تأهل ارائه سند ازدواج
  • رزومه (این مورد ضروری نیست اما در صورت درخواست اداره مهاجرت کانادا باید ارسال کنید)
  • گواهی attestation از استان (به جز دانشجویان فوق لیسانس و دکتری)
  • گواهی CAQ
  • گواهی حضانت (تنها برای ویزای دانش آموزی)
  • رضایت نامه خروج از کشور (تنها برای ویزای دانش آموزی)
  • نامه دفاعیه وکیل یا همان سابمیشن لتر (در صورت داشتن وکیل)
  • نامه تمکن بانکی شما و در صورت داشتن حامی مالی، ارائه تعهد نامه و مدارک مربوط به آن (منظور از اسپانسر یا همان حامی مالی این است که فرد یا سازمانی متعهد خواهد بود هزینه تحصیل و زندگی شما را در کانادا پرداخت نماید.)
  • گردش حساب ۴ تا ۶ ماه اخیر متعلق به خود شما و حامی مالی
  • اسناد ملکی به نام خود شما یا حامی مالی
  • فیش‌های حقوقی سه ماه اخیر

نکته: اگر متقاضی کارمند است باید نامه شغلی، قرار داد کاری و فیش‌های حقوقی سه ماه اخیر را ارسال کند. اگر دارای شرکت است باید اسناد ثبت شرکت، روزنامه رسمی، اساسنامه و مدرکی که در آن میزان درآمد وجود دارد ارسال شود. همچنین برای خود اشغالی جواز کسب و برای فرد بازنشسته نیز حکم بازنشستگی نیاز است.

هزینه ویزای تحصیلی کانادا

بسیاری از افرادی که قصد دارند به صورت تحصیلی به کانادا مهاجرت کنند، همواره این دغدغه را دارند که در چه مواردی باید هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنند. به طور کلی جهت دریافت ویزای تحصیلی کانادا باید هزینه‌های زیر را پرداخت نمایید:

  • هزینه درخواست اجازه تحصیلی کانادا
  • هزینه لازم جهت ارائه مشخصات بیومتریک
  • هزینه درخواست پذیرش بر اساس مرکز آموزش انتخابی و ملیت
  • هزینه بیمه سلامت در طول دوره تحصیل

تمدید اقامت با تبدیل ویزای تحصیلی کانادا به ویزای کاری

همانطور که می‌دانید ویزای تحصیلی کانادا یک نوع ویزای موقت است و باید بعد از اتمام دوره تحصیل این کشور را ترک کنید، زیرا مدت اعتبار این ویزا محدود است و به اتمام می‌رسد. بسیاری از افرادی که با ویزای تحصیلی کانادا وارد این کشور می‌شوند تصمیم می‌گیرند بعد از پایان دوره تحصیلی خود و پایان یافتن اعتبار ویزا، به وسیله اشتغال اقامت خود را تمدید کنند. ویزای کار کانادا به صورت مستقیم منجر به اقامت دائم این کشور نمی‌شود و باید شرایط لازم جهت اخذ اقامت را به دست بیاورید. بدین منظور باید بعد از فارغ التحصیلی و قبل از اتمام اعتبار ویزای تحصیلی کانادا باید برای برنامه PGWP اقدام کنید.

این برنامه اجازه می‌دهد که دانشجویان دانشگاه‌های کانادا بعد از فارغ التحصیلی در این کشور مشغول به کار شوند. دانشجو با کسب سابقه کار کانادایی می‌تواند برای اقدامت دائم از طریق CEC یا همان تجربه کانادایی اقدام نماید. دانشجو می‌توان بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های کانادا (تنها ۹۰ روز پس از اتمام تحصیل)، ویزای کار پس از تحصیل یا همان PGWPP را ارائه کند.

امکان اشتغال به صورت تمام وقت برای تمامی متقاضیان ویزای تحصیلی کانادا فراهم است. شایان ذکر است که مدت دوران تحصیلی شما در دانشگاه، در برنامه سابقه کار پس از تحصیل لحاظ نخواهد شد و تنها به عنوان سابقه کاری بعد از دوران فارغ التحصیلی در نظر گرفته می‌شود.

شما در زمان درخواست نیازی به ارائه پیشنهاد کاری ندارید و می‌توانید از یک Open Work Permit یا همان مجوز کار  3 ساله استفاده کنید. این مجوز، اجازه کار در حوزه‌های مختلف را به شما می‌دهد. در طی کار با مجوز Open Work Permit، می‌توانید در هر زمینه‌ای فعالیت و از لحاظ ساعات کاری نیز محدودیتی برای شما وجود ندارد.

مهم‌ترین شرایط برای دریافت برنامه PGWPP

  • سن متقاضی باید بالای ۱۸ سال تمام یا بیشتر باشد.
  • متقاضی باید دوره تحصیلی بیشتر از ۸ ماه را گذرانده باشد.
  • دوره تحصیلی باید به صورت تمام وقت در کانادا گذرانده شود.
  • متقاضی باید از یک موسسه خصوصی آموزش‌های بعد از متوسط فارغ التحصیل شده باشد. این موسسه باید تحت مقررات و قوانین مشابه با موسسات دولتی باشد.
  • متقاضی باید حداکثر ۹۰ روز پس از نامه کتبی و رسمی از دانشگاه مبنی بر فارغ التحصیلی، برای برنامه PGWPP اقدام کرده باشد.
  • متقاضی باید نامه واجد شرایط بودن برای دریافت مدرک پایان دوره را دریافت کرده باشد.
  • متقاضی باید در هنگام اقدام برای دریافت ورک پرمیت، ویزای معتبر داشته باشد.

به چه دلایلی ممکن است درخواست جهت اخذ ویزای تحصیلی کانادا رد شود؟

چنانچه شما توانایی مالی جهت پرداخت هزینه‌های تحصیلی یا زندگی در کانادا را نداشته باشید و یا سابقه تحصیلی شما با معیارهای دولت کانادا تطابق نداشته باشد، ممکن است با درخواست شما جهت دریافت ویزای تحصیلی موافقت نشود. همچنین ‌عدم ارائه مدارک کافی، وجود تقلب و یا نامه پذیرش نامعتبر نیز ممکن است موجب رد شدن درخواست شما گردد. عدم مطابقت سابقه تحصیلی با رشته تحصیلی مورد نظر و عدم اثبات بازگشت به کشور خود بعد از فارغ التحصیلی و قصد اقامت دائم نیز از دیگر دلایلی هستند که موجب رد شدن درخواست شما جهت اخذ ویزا خواهند شد.

شما می‌توانید در چنین مواقعی اعتراض خود را نسبت به ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا اعلام کنید و در زمان مناسب اعتراض خود را ثبت کرده تا به نتایج مثبتی دست یابید. آگاهی در این زمینه نکته مهمی است که بسیاری از افراد آن را نادیده می‌گیرند. همین موضوع باعث شده افراد به تنهایی و بدون مشورت نسبت به رد شدن درخواست اعتراض کنند و با مشکلات مختلفی مواجه شوند. در نتیجه توصیه می‌کنیم به شرکت‌های معتبر در این زمینه مراجعه کنید و باقی کارها را به کارشناسان متخصص در این حوزه بسپارید.

سخن پایانی…

کانادا در زمینه آموزش سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای انجام داده است و همین موضوع باعث شده یک گزینه ایده آل برای دانشجویان بین المللی شناخته شود. سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر از سراسر دنیا برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا درخواست می‌دهند تا به این کشور مهاجرت کرده و از امکانات آموزشی پیشرفته آن استفاده کنند.

ما در این مقاله تلاش کردیم تمامی اطلاعات ضروری راجع به ویزای تحصیلی به کانادا را به شما ارائه کنیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشند. چنانچه قصد ادامه یا شروع تحصیلات در یکی از بهترین دانشگاه‌های کانادا را دارید، ما می‌توانیم در این زمینه به شما کمک کنیم. شما می‌توانید جهت دریافت خدمات مربوطه و یا کسب هرگونه اطلاعات بیشتر، از طریق شماره تلفن قید شده با کارشناسان مجموعه اپلاییکا در ارتباط باشید.

تمدید ویزای تحصیلی کانادا به چه صورت است؟

باید حداقل ۳۰ روز قبل از تاریخ انقضای ویزا برای تمدید آن اقدام کنید. برای این کار باید درخواست تمدید ویزای خود را به صورت آنلاین برای اداره مهاجرت کانادا ارسال نمایید. در صورت توافق، اصل پاسپورت را برای سفارت کانادا ارسال کنید. همچنین توصیه می‌شود در حین ثبت درخواست برای تمدید ویزای کانادا از کشور خارج نشوید؛ زیرا برای ورود مجدد به کشور به ویزای معتبر نیاز پیدا می‌کنید و دچار مشکل خواهید شد.

آیا می‌توان بدون مدرک زبان ویزای تحصیلی کانادا دریافت کرد؟

بله. خوشبختانه داشتن مدرک زبان برای ایرانیان الزامی نمی‌باشد؛ هرچند ارائه آن در تصمیم گیری آفیسر اداره مهاجرت برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا تاثیرگذار خواهد بود.

آیا می‌توانیم بعد از دریافت ویزای تحصیلی کانادا دانشگاه را تغییر دهیم؟

بله. البته باید قبل از تغییر دانشگاه از این نکته مطمئن شوید که کالج یا دانشگاه مقصد دارای شماره DLI است. نیاز است که تغییر دانشگاه خود را حتماً به اداره مهاجرت اعلام کنید.

طول مدت اعتبار ویزای کار پس از تحصیل کانادا چقدر است؟

مدت اعتبار آن حداکثر ۳ سال خواهد بود و حداقل مدت اعتبار آن به طول دوره تحصیل شما بستگی دارد. به این نکته توجه کنید که مدت اعتبار ویزای کار پس از تحصیل از ویرای تحصیلی کانادا طولانی‌تر نخواهد بود. اعتبار Work Permit برای دوره‌های ۸ ماهه تا ۲ساله تحصیل حدود دو سال بوده و برای دوره‌های بیش از ۲ سال تحصیل حدود ۳ سال خواهد بود.

آیا ویزای کار برای دوره‌های تحصیلی کمتر از ۸ ماه صادر می‌گردد؟

ویزای کار برای دوره‌های تحصیلی کمتر از ۸ ماه صادر نخواهد شد. در برخی موارد ممکن است بخشی از دوره تحصیلی شما در خارج از کشور کانادا باشد؛ با این شرط که مدارک خود را از کانادا ارسال کرده‌اید و بیشتر از ۸ ماه در کانادا حضور دارید، می‌توانید مجوز کار خود را دریافت نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *