ویزای کاری آلمان 2024 + انواع و شرایط جدید

ویزای کاری آلمان 2024 + انواع و شرایط جدید

فهرست مطالب

کشور آلمان یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای مهاجرت کاری است. اقتصاد قوی، بازارکاری مناسب و سطح بالای حقوق از جمله دلایلی هستند که باعث شده‌اند بسیاری از متقاضیان، این کشور اروپایی را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند. برای مهاجرت کاری آلمان نیاز است که ویزای کار دریافت کنید. این ویزا نوعی مجوز اقامت است که با اخذ آن می‌توانید در مدت مشخصی در آلمان اقامت داشته و مشغول کار شوید. ما در ادامه بیشتر به شرایط و مراحل اخذ ویزای کاری آلمان می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با اپلاییکا همراه شوید.

وضعیت کار در آلمان چگونه است؟

اقتصاد آلمان در اروپا جایگاه اول و در دنیا جایگاه چهارم را کسب کرده است. آلمان به شدت به نیروی متخصص نیاز دارد و همین موضوع موجب شده فرصت‌های شغلی بی‌نظیری در اختیار مهاجران خارجی قرار بگیرد. آلمان کمترین نرخ بیکاری را در اروپا دارد و کیفیت زندگی در آن در بالاترین سطح خود قرار گرفته است.

فرایند اخذ ویزای کاری آلمان ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد. میزان حقوق و دستمزد پرداختی میانگین ۴۰۰۰ یورو در ماه است که در حد قابل توجه‌ای قرار دارد. علاوه بر این موضوع، حداکثر ساعات کاری مجاز نیز ۴۸ ساعت در هفته تعیین شده است. افرادی که در سال کمتر از ۹۷۴۴ یورو درآمد دارند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

اگر مهارت و تخصص مفیدی دارید، فرصت خوبی برای شما فراهم شده که در یک کشور پیشرفته اروپایی مشغول کار شوید. شما می‌توانید به صورت حضوری در آلمان به دنبال کار باشید یا پیشنهادات کاری را در سایت‌های کاریابی آلمان مشاهده کنید.

مشاغل پرتقاضا در آلمان

قبل از دریافت ویزای کاری آلمان، بهتر است با مشاغل موردنیاز در این کشور آشنا شوید تا در این باره بهتر تصمیم بگیرید. پرتقاضاترین مشاغل کشور آلمان عبارتند از:

  • پزشک، دندانپزشک و پرستار
  • دبیران، استادان و پژوهشگران دانشگاهی
  • توسعه دهندگان نرم افزار، کارشناسان IT و امنیت سایبری
  • مهندسی عمران، برق و مکانیک
  • مشاغل فنی (نجاری، لوله کشی و…)
  • متخصصین انرژی‌های تجدیدپذیر

ویزای کاری آلمان چیست؟

اگر می‌خواهید در آلمان مشغول به کار شوید، باید ویزای کاری آلمان را دریافت کنید. اولین شرط برای دریافت ویزای کاری آلمان، دریافت جاب آفر یا همان پیشنهاد کاری از طرف یک کارفرمای آلمانی است. با این حال ویزای دیگری به نام ویزای جستجوی کار در آلمان نیز وجود دارد که با اخذ آن می‌توانید به این کشور رفته و متناسب با تخصص خود به دنبال کار باشید.

نیروهای متخصص می‌توانند با دریافت ویزای کاری آلمان به این کشور مهاجرت کرده و از فرصت‌های شغلی موجود استفاده کنند. امکان اقامت خانواده در آلمان از طریق این روش مهاجرتی وجود دارد. اگر مدرک تحصیلی و سابقه کاری مرتبط داشته باشید، شانس شما برای اخذ ویزای کاری آلمان افزایش می‌یابد. همچنین ارائه مدرک مهارتی مرتبط (فنی حرفه ای) نیز می‌تواند در این پروسه به شما کمک کند.

شرایط دریافت ویزای کاری آلمان

شرایط دریافت ویزای کاری آلمان تا حد زیادی به نوع ویزا بستگی دارد اما برخی شرایط برای تمامی ویزاها صدق می‌کند. اولین شرط برای دریافت ویزای کاری آلمان این است که از طرف یک کارفرمای آلمانی جاب آفر دریافت نمایید. عنوان شغل و تخصص شما باید با جاب آفر یکسان یا تا حد زیادی به آن ارتباط داشته باشد.

چنانچه سن شما بین ۱۸ تا ۴۵ سال باشد، شانس بیشتری جهت اخذ ویزای کاری آلمان خواهید داشت. مدرک زبان آلمانی B1 یا B2 از جمله مدارکی است که برای مهاجرت کاری آلمان به آن نیاز دارید. اگر سن شما بالای ۴۵ سال است و قصد دارید برای اولین بار به آلمان بیایید، باید حقوق سالانه شغل موردنظرتان در آلمان حداقل ۴۹۸۳۰ یورو باشد یا ثابت کنید حقوق بازنشستگی کافی دارید.

سابقه کاری مفید به شما کمک می‌کند که برای دریافت ویزا با چالش‌های کمتری مواجه شوید. با توجه به نوع ویزای کاری آلمان، طول مدت سابقه کاری که باید ارائه کنید متفاوت خواهد بود. برای دریافت ویزاهای کاری نیاز است تمکن مالی خود را اثبات کنید. به عبارتی باید با ارائه صورت حساب بانک، برای آفیسر مهاجرتی ثابت کنید که توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی در آلمان را دارید.

چنانچه در خصوص شرایط اخذ ویزای کاری آلمان سوالاتی دارید، پیشنهاد می‌کنیم جهت مشاوره رایگان در این لینک ثبت نام کنید. کارشناسان مجموعه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگوی سوالاتتان خواهند بود.

انواع ویزای کاری آلمان

به طور کلی ویزای کاری آلمان در دو گروه کوتاه مدت و بلند مدت صادر می‌گردد. ویزاهای کوتاه مدت برای سفرهای کاری کوتاه استفاده می‌شوند و از یک هفته تا سه ماه اعتبار دارند. ویزاهای بلند مدت بیشتر از سه ماه اعتبار دارند و بسته به نوع ویزا، متقاضی اجازه اقامت در آلمان را به مدت ۶ ماه تا چند خواهد داشت.

ویزای جاب آفر

ویزای جا آفر برای افرادی صادر می‌گردد که از قبل وضعیت کاری آن‌ها در آلمان مشخص شده است. برای اخذ این نوع ویزای کاری آلمان کافی است از طرف یک کارفرمای آلمانی پیشنهاد کاری داشته باشید. اخذ ویزای جاب آفر ساده‌ترین روش برای مهاجرت کاری به آلمان است.

ویزای جستجوی کار آلمان (Jobseeker Visa)

چنانچه در کشور مبدا برای یافتن کار موردعلاقه خود ناموفق بودید، می‌توانید با اخذ ویزای جستجوی کار آلمان، به مدت ۶ ماه در این کشور به دنبال کار باشید. این نوع ویزای کاری آلمان برای تمامی متقاضیان خارج از کشور صادر می‌گردد، البته باید واجد شرایط باشید و مدرک زبان آلمانی، مدرک تحصیلی معتبر و سابقه کاری خوبی ارائه کنید. در این ویزا که به کارت شانس نیز معروف است، تنها خود شما می‌توانید به آلمان بروید و امکان همراهی خانواده وجود ندارد.

ویزای آوسبیلدونگ آلمان (Ausbildung Visa)

آوسبیلدونگ آلمان، یک دوره فنی حرفه‌ای و کارآموزی است که با شرکت در آن می‌توانید به صورت مهارت محور مشغول تحصیل و کار شوید. متقاضیان با شرکت در این دوره از همان ابتدا حقوق دریافت می‌کنند و بعد از اتمام دوره مهارت آموزی، به راحتی وارد بازار کار آلمان می‌شوند.

اگر دوست دارید سریع‌تر مهارت‌های عملی خود را در ارتباط با شغل موردعلاقه خود فرا بگیرید، اخذ ویزای آوسبیلدونگ آلمان بهترین گزینه برای شما است. برای دریافت این نوع ویزای کاری آلمان نیاز است حداقل مدرک دیپلم و مدرک زبان با سطح B1 یا B2 را ارائه کنید. حداقل سن برای اخذ ویزای آوسبیلدونگ آلمان ۱۸ سال تعیین شده است.

بلوکارت آلمان (Blue Card)

بلوکارت نوعی مجوز اقامت محسوب می‌شود که با دریافت آن اجازه دارید در آلمان مشغول کار و زندگی شوید. برای دریافت بلوکارت نیاز است علاوه بر مدرک دانشگاهی معتبر، یک پیشنهاد کاری مورد تایید از طرف کارفرماهای آلمانی دریافت کرده باشید.

با دریافت بلوکارت این امکان برای شما فراهم می‌شود که تا ۹۰ روز بعد از اتمام قرارداد کاری، در کشور آلمان بمانید. همچنین این مجوز به شما اجازه می‌دهد بعد از ۲۷ ماه، واجد شرایط اخذ اقامت دائم آلمان شوید. شایان ذکر است که اگر مدارکی مانند مدرک معتبر زبان ارائه کنید، این مدت به ۲۱ ماه کاهش پیدا می‌کند.

ویزای خود اشتغالی آلمان

اگر وضعیت مالی مطلوبی دارید، این نوع ویزا برای شما گزینه ایده آلی است. خوداشتغالی روشی برای سرمایه‌گذاری است که از طریق آن یک کسب و کار را در آلمان راه اندازی می‌کنید. لازمه اقدام از این طریق، داشتن سرمایه اولیه و یک طرح تجاری نو و قابل رشد است. داشتن سابقه کاری مرتبط و مفید، شانس شما را برای دریافت این ویزا افزایش می‌دهد.

ویزای فریلنسری آلمان

این نوع ویزای کاری آلمان مختص فریلنسرهایی است که توانایی و مهارت‌های خوبی دارند. چنانچه اثبات کنید در حوزه مربوطه مهارت‌ کافی دارید و می‌توانید خدمات مشخصی را با بهترین کیفیت ارائه نمایید، ویزای فریلنسری آلمان مناسب شما است.

ویزای انتقال درون شرکتی

کارمندان شرکت‌های چند ملیتی می‌توانند با دریافت ویزای انتقال درون شرکتی، به شعبه آلمانی شرکت خود منتقل شوند. این نوع ویزای کاری آلمان به کارمندان چنین شرکت‌هایی اجازه می‌دهد که در یک دوره محدود در کشور آلمان کار کنند.

ویزای Au Pair

این ویزا برای جوانان زیر ۲۷ سال صادر می‌گردد که به فرهنگ و زبان آلمانی علاقه دارند و تصمیم گرفته‌اند در مشاغل خانگی به یک خانواده ساکن آلمان کمک کنند. افرادی که این نوع ویزای کاری آلمان را دریافت می‌کنند، در کارهای خانه به یک خانواده آلمانی کمک کرده و در ازای فعالیت خود، اقامت و غذای رایگان به همراه دستمزد دریافت می‌کنند.

ویزای Au Pair 6 ماه تا یکسال اعتبار دارد و قابل تمدید نیست. اگر قصد دارید زبان آلمانی را به شکلی کاربردی یاد بگیرید و از آن برای دریافت سایر ویزاهای آلمان استفاده کنید، ویزای اوپر گزینه مطلوبی برای شما است.

مدارک لازم جهت دریافت ویزای کاری آلمان

مدارک لازم جهت دریافت ویزای کاری آلمان

به طور کلی مدارک لازم جهت دریافت ویزای کاری آلمان تا حد زیادی به شرایط شما، نوع ویزا و روش مهاجرتی که انتخاب کرده‌اید بستگی دارد. با این حال مدارک زیر به صورت عمومی، برای صدور انواع ویزای کاری آلمان نیاز خواهند بود:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی
  • دو قطعه عکس جدید
  • جاب آفر
  • اسناد تمکن مالی
  • رزومه کاری
  • انگیزه نامه (توصیف هدف از مهاجرت به آلمان)
  • مدرک تحصیلی به همراه ریزنمرات
  • گواهی‌ عدم سوء پیشینه
  • بیمه سلامت
  • رسید پرداخت هزینه صدور ویزا

مراحل دریافت ویزای کاری آلمان

  1. ابتدا از سفارت آلمان وقت بگیرید.
  2. مدارک لازم را جمع آوری کرده و برای مصاحبه آماده شوید.
  3. در تاریخ مشخص شده در سفارت آلمان حضور پیدا کنید، مدارک را ارائه کرده و مصاحبه را انجام دهید.
  4. مجوز موقت خود را برای ورود به خاک آلمان دریافت کنید.
  5. به آلمان سفر کنید. اگر از قبل پیشنهاد کاری دارید به سرعت مشغول کار می‌شوید؛ در غیر این صورت باید در مهلت ۶ ماهه خود به دنبال کار باشید.
  6. در شغل موردنظرتان مشغول کار شوید.
  7. مجوز ورود موقت را به مجوز اقامت تبدیل کنید. اعتبار این مجوز ۶ ماه است؛ به همین دلیل باید به سازمان امور مهاجرین مراجعه کرده و این مجوز را به ویزای کار یا Blue Card تبدیل نمایید.

هزینه صدور ویزای کاری آلمان

هزینه صدور ویزای کاری آلمان

علاوه بر صدور ویزای کاری، برخی موارد قبل از اخذ ویزا نیز مشمول هزینه‌اند. ترجمه رسمی و لگال مدارک موردنیاز و اخذ مدرک زبان معتبر از مواردی هستند که باید در نظر بگیرید. شما در جدول زیر هزینه صدور ویزای آلمان و مجوز اقامتی را می‌توانید مشاهده کنید:

نوع مجوزهزینه صدور
Blue Card110 یورو
ویزای خوداشتغالی124 یورو
مجوز اقامت113 یورو
سایر ویزاهای کاری آلمان116 یورو

سخن پایانی

تمامی متقاضیان کار در خارج از کشور، از وضعیت اقتصادی باثبات و کیفیت بالای زندگی در آلمان خبر دارند. در نتیجه بیان مزایای مهاجرت کاری به آلمان تنها تکرار مکررات است. آلمان به نیروی کار متخصص نیاز دارد، به همین دلیل فرصت‌های شغلی فراوانی در این کشور اروپایی پیشروی شما قرار می‌گیرند. اگر قصد دارید برای کار و زندگی به آلمان مهاجرت کنید و در این خصوص نیاز به کمک دارید، می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان در این لینک ثبت نام نمایید. اپلاییکا از تیمی مجرب و متخصص به امور مهاجرتی تشکیل شده که در تمامی مراحل اخذ ویزای کاری آلمان همراه با شما خواهند بود.

شرایط سنی اخذ ویزای کاری آلمان چگونه است؟

اگر سن شما بین ۱۸ تا ۴۵ سال است، شانس زیادی برای اخذ ویزای کاری آلمان دارید. برخی از ویزاها شرایط سنی مخصوص به خود را دارند؛ به عنوان مثال برای دریافت ویزای Au Pair باید زیر ۲۷ سال باشید.

آیا امکان اخذ اقامت دائم آلمان از طریق کار وجود دارد؟

بله. اگر از طریق جاب آفر به آلمان بروید، بعد از ۵ سال کار و زندگی در این کشور می‌توانید اقامت دائم دریافت کنید. البته Blue Card مدت زمان کمتری را برای دریافت اقامت دائم برای شما فراهم می‌کند. با دریافت بلوکارت می‌توانید تنها با گذشت ۲۷ ماه، اقامت دائم آلمان را دریافت کنید. شایان ذکر است که برای دریافت تابعیت آلمان و پاسپورت آلمانی، باید حداقل ۸ سال در این کشور اقامت داشته باشید تا واجد شرایط شوید.

آیا با اخذ ویزای کاری آلمان می‌توانیم خانواده را نیز همراه خود به این کشور بیاوریم؟

بله. دارندگان ویزای کاری آلمان و کارت آبی می‌توانند همسر و فرزندان خود را به کشور آلمان بیاورند. خانواده شما می‌توانند در طول مدت اقامت در این کشور، به تحصیل و کار مشغول شوند.

ویزای کاری آلمان و Blue Card چقدر اعتبار دارند؟

هر دو مجوز ۴ سال اعتبار دارند که این مدت زمان برای قراردادهای موقت کاری کوتاه‌تر است. اگر قصد تمدید ویزای کاری آلمان و Blue Card را دارید، باید قبل از اتمام اعتبار نسبت به تمدید آن‌ها اقدام کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *