گرین کارت آمریکا چیست؟ شرایط و روش‌های دریافت 2024

گرین کارت آمریکا چیست؟ شرایط و روش‌های دریافت 2024

فهرست مطالب

گرین کارت آمریکا به افراد این اجازه را می‌دهد که به صورت دائم در ایالات متحده اقامت داشته باشند و از اغلب مزایای شهروندان آمریکایی بهره‌مند شوند. مهاجرانی که گرین کارت دریافت می‌کنند، می‌توانند به صورت قانونی در آمریکا مشغول کار و تحصیل باشند. با توجه به ارزش بالایی که گرین کارت آمریکا دارد، سالانه افراد زیادی از طریق روش‌های مختلفی برای دریافت آن اقدام می‌کنند. شما در این مقاله از اپلاییکا با روش‌های مختلف دریافت گرین کارت آمریکا آشنا خواهید شد.

گرین کارت آمریکا چیست؟

گرین کارت آمریکا چیست؟

گرین کارت آمریکا یا همان کارت سبز، نوعی مجوز اقامتی است که به شما اجازه می‌دهد به صورت دائمی در هر نقطه از ایالات متحده زندگی کنید و مشغول کار و تحصیل شوید. چنانچه گرین کارت را دریافت کنید، از اغلب حقوق شهروندی آمریکا بهره‌مند خواهید شد. به این نکته توجه کنید که با ۵ سال اقامت، واجد شرایط شهروندی ایالات متحده آمریکا می‌شوید. شایان ذکر است که با دریافت گرین کارت می‌توانید خانواده خود را نیز به آمریکا بیاورید.

با داشتن گرین کارت دیگر برای ورود به آمریکا نیازی به ویزا ندارید. بسیاری از قوانین مهاجرتی محدودکننده شامل شما نمی‌شود و بدون تغییر ویزا می‌توانید در مشاغل مختلف به فعالیت بپردازید. دارندگان گرین کارت آمریکا واجد شرایط اخذ شماره ملی هستند. این موضوع برای افرادی با ۱۰ سال سابقه کاری در آمریکا بسیار مفید است؛ زیرا از مزایای بازنشستگی برخوردار خواهند شد.

مزایای گرین کارت آمریکا

مزایای گرین کارت آمریکا
  • حق سکونت و اقامت دائم در آمریکا
  • اخذ تابعیت و شهروندی آمریکا بعد از ۵ سال
  • حق کار و تحصیل در ایالات متحده
  • دریافت پاسپورت آمریکایی
  • امکان بیمه
  • امکان فعالیت در مشاغل فدرال
  • همراهی آسان خانواده
  • دسترسی به کلیه خدمات بهداشت و درمان
  • دسترسی به مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها
  • داشتن شماره ملی

اعتبار گرین کارت آمریکا

در گذشته گرین کارت آمریکا بدون تاریخ انقضاء صادر می‌شد، اما از سال 1989 اداره مهاجرت آمریکا اعلام کرده که باید هر ۱۰ سال یکبار این کارت تمدید شود. این موضوع به معنی منقضی شدن اقامت شما نیست؛ بلکه تنها باید کارت اقامت خود را تعویض نمایید. فرایند تمدید گرین کارت آمریکا باید حداکثر ۶ ماه قبل از تاریخ انقضای آن باشد. برای این منظور باید پروسه اداری تمدید را از طریق تکمیل فرم I-90 اداره مهاجرت آمریکا آغاز کنید.

برخی ساکنان مشروط مانند افرادی که با سرمایه‌گذاری و یا ازدواج با یک شهروند آمریکایی اقامت ایالات متحده را دریافت کرده‌اند دارای گرین کارت با انقضاء ۲ ساله هستند. برای این دسته از متقاضیان، اتمام اعتبار کارت اقامت می‌تواند به طور واقعی به معنای اتمام وضعیت اقامت قانونی در آمریکا باشد.

ساکنان مشروط باید ۹۰ روز قبل از اتمام اعتبار کارت اقامت خود، فرم‌های مربوطه را تکمیل کرده و مجوز اقامت خود را به نوع دائم تبدیل کنند. فرم I-751 مربوط به پرونده‌های مهاجرتی مربوط به ازدواج است. فرم I-829 نیز مربوط به پرونده‌های مهاجرتی مربوط به سرمایه‌گذاری است. متقاضیان متناسب با وضعیت خود باید فرم‌های مربوطه را تکمیل کنند.

چنانچه در خصوص شرایط دریافت گرین کارت سوالاتی دارید، کافی است اطلاعات تماس خود را در فرم موجود در این لینک ثبت کنید. کارشناسان اپلاییکا در اسرع وقت با شما گرفته و پاسخگوی سوالاتتان خواهند بود.

روش‌های دریافت گرین کارت آمریکا

کارت

اولین قدم برای دریافت گرین کارت آمریکا این است که متناسب با شرایطی که دارید، انواع روش‌های مهاجرت به آمریکا را بررسی کنید. در ادامه شرایط ویزایی که انتخاب کرده‌اید را به دقت ارزیابی کنید. مدارک لازم را جمع آوری کنید تا پروسه مهاجرت را به خوبی طی کنید. برای دریافت گرین کارت روش‌های مختلفی وجود دارند که هر یک نیازمند صرف زمان و هزینه متفاوتی هستند. بهترین روش‌های دریافت گرین کارت آمریکا عبارتند از:

دریافت گرین کارت از طریق لاتاری

لاتاری آمریکا سریع‌ترین راه برای دریافت گرین کارت است که پروسه راحتی دارد. برای شرکت در این برنامه مهاجرتی کافی است خوش شانس باشید! هرساله افراد زیادی از کشورهای واجد شرایط در لاتاری شرکت می‌کنند. در این سیستم مهاجرتی، کامپیوتر از طریق قرعه کشی در بین شرکت کنندگان، چندین برنده را انتخاب می‌کند. برندگان لاتاری می‌توانند ادامه پروسه مهاجرت را طی کرده و گرین کارت آمریکا را دریافت کنند.

دریافت گرین کارت از طریق ازدواج

چنانچه همسر شما شهروند آمریکا است، می‌توانید مجوز اقامت و کار در ایالات متحده را دریافت کنید. بعد از گذشت ۳ تا 5 سال کار و زندگی در این کشور، شما واجد شرایط شهروندی آمریکا خواهید شد. برای دریافت گرین کارت از طریق ازدواج باید سند ازدواج، گواهی تمکن مالی، گواهی عدم سوء پیشینه و اسناد مربوط به تابعیت همسر خود را ارائه کنید. همچنین ارائه مدارک ورود قانونی به آمریکا نیز از دیگر مواردی است که باید در نظر داشته باشید. در برخی موارد، اداره مهاجرت آمریکا ممکن است مدارک بیشتری از شما درخواست کند.

دریافت گرین کارت از طریق تحصیل

تحصیل در آمریکا به طور مستقیم منجر به دریافت گرین کارت نخواهد شد؛ اما دانشجویان بین المللی با استفاده از روش‌های مختلفی می‌توانند برای دریافت گرین کارت اقدام نمایند. راه دریافت گرین کارت آمریکا، تبدیل ویزای تحصیلی به نوع کاری و سایر است. اما چگونه می‌توان ویزای تحصیلی را تبدیل کرد؟ راه‌های متنوعی برای این منظور وجود دارد. دریافت پیشنهاد کاری، برنده شدن در لاتاری، ازدواج با شهروند آمریکایی، تمکن مالی والدین و سرمایه‌گذاری بهترین راه‌ها برای تبدیل ویزای تحصیلی هستند.

دریافت گرین کارت از طریق سرمایه‌گذاری

متقاضیانی که قصد دارند در یک شرکت تجاری آمریکایی سرمایه‌گذاری کنند، واجد شرایط گرین کارت خواهند شد. مبلغ سرمایه‌گذاری جهت اخذ گرین کارت، ۱.۸ میلیون دلار تعیین شده است. همچنین افرادی که توانایی اشتغال‌زایی و ایجاد حداقل ۱۰ شغل را دارند نیز می‌توانند گرین کارت آمریکا دریافت کنند. گرین کارت مبتنی بر اشتغال نوع دیگری از گرین کارت آمریکا است. متقاضیان دریافت گرین کارت کاری باید تخصص و تحصیلات مرتبط با آن حوزه کاری داشته باشند و نشان دهند که به کمک مهارت‌ها و توانایی‌های خود می‌توانند برای جامعه آمریکایی مفید باشند.

دریافت گرین کارت از طریق خویشاوندی

شهروندان آمریکایی در برخی موارد می‌توانند شرایط دریافت گرین کارت را برای نزدیکان خود فراهم کنند. افرادی که تابعیت آمریکا دارند، می‌توانند بر اساس دو نوع ویزای همراهی، خانواده و نزدیکان خود را به آمریکا بیاورند. یک نوع ویزا به اعضای خانواده درجه یک شهروند مقیم آمریکا تعلق می‌گیرد. نوع دیگری از ویزا برای افرادی صادر می‌شود که با شهروند آمریکایی ارتباط خانوادگی دارند (بستگان درجه ۲).

دریافت گرین کارت از طریق عوامل اجتماعی

افرادی که به دلیل عقاید، ملیت یا ناآرامی‌های مدنی در معرض آزار و اذیت و شکنجه به آمریکا آمده‌اند می‌توانند متناسب با شرایطی که دارند گرین کارت بشردوستانه دریافت کنند. دریافت گرین کارت بشردوستانه پروسه پیچیده‌ای دارد و ممکن است آسان نباشد.

مراحل اخذ گرین کارت آمریکا

ابتدا متقاضی باید درخواست خود را برای اخذ گرین کارت ثبت کند. در ادامه اعتبار و در دسترس بودن ویزای متقاضی مورد بررسی قرار می‌گیرد. فرم I-485 باید تکمیل شود تا تعیین وضعیت صورت بگیرد. در ادامه ممکن است یک مصاحبه انجام شود. در پایان متقاضی باید برای اعلام نتیجه قطعی منتظر باشد.

مدارک لازم جهت اخذ گرین کارت آمریکا

مدارک لازم برای دریافت گرین کارت آمریکا، متناسب با روش مهاجرتی و شرایطتان متفاوت خواهد بود. شما باید بر اساس نوع ویزایی که درخواست می‌دهید، مدارک موردنیاز را به سفارت آمریکا ارائه کنید. بعد از دریافت ویزا این امکان برای شما فراهم می‌شود که به صورت قانونی به آمریکا مهاجرت کنید. بعد از دریافت ویزا، سفر به آمریکا و اقامت در این کشور، گرین کارت شما به آدرستان در ایالات متحده ارسال خواهد شد.

هزینه دریافت گرین کارت آمریکا

هزینه صدور گرین کارت برای تمامی متقاضیان یکسان بوده و حدود ۲۲۰ دلار است. بعد از اتمام پروسه دریافت ویزای مهاجرتی، باید هزینه صدور گرین کارت را به صورت آنلاین و قبل از سفر به آمریکا پرداخت نمایید. برخی از متقاضیان از پرداخت هزینه گرین کارت معاف هستند:

  • مهاجران خاص عراقی و افغانی
  • کودکان یتیمی که تحت برنامه فرزند خواندگی لاهه به آمریکا می‌روند
  • افراد مقیمی که می‌خواهند به آمریکا بازگردند (SB-1s)
  • متقاضیانی که ویزای K دریافت کرده‌اند

قوانین گرین کارت آمریکا

متقاضیانی که قصد دریافت گرین کارت آمریکا را دارند، باید از یکسری قوانین مطلع باشند. کارت سبز آمریکا مسئولیت‌هایی را به دنبال دارد که باید از آن‌ها تبعیت کنید. عدم رعایت این قوانین موجب می‌شود که شما مجوز اقامت خود را از دست داده و برای همیشه از آمریکا اخراج شوید. قوانین گرین کارت آمریکا شامل موارد زیر است:

  • پیروی از قوانین ایالات متحده آمریکا و مناطق تحت کنترل این کشور
  • ثبت اظهارنامه مالیات بر درآمد و گزارش درآمد کسب شده
  • اطاعت از نظام دموکراتیک کشور آمریکا
  • ثبت نام آقایان ۱۸ تا ۲۵ سال در سرویس انتخابی

به این نکته توجه کنید که بعد از دریافت گرین کارت، تا زمانی که شهروندی آمریکا یا به اصطلاح سیتیزن شیپ را دریافت نکنید، شهروند کشور مبدأ باقی خواهید ماند؛ در نتیجه پاسپورت آمریکایی و حق رای شامل شما نمی‌شود. همچنین اگر یک به مدت یکسال خارج از آمریکا زندگی کنید، گرین کارت شما باطل می‌شود. در نتیجه باید در طول ۵ سال اول، سفرهای خود را مدیریت کنید که کمتر از ۶ ماه باشند.

بعد از دریافت گرین کارت باید به مدت ۵ سال متوالی در این کشور زندگی کنید تا شرایط اخذ شهروندی آمریکا برای شما مهیا گردد. بعد از دریافت شهروندی می‌توانید پاسپورت آمریکایی دریافت کرده و از سایر حقوق شهروندی آمریکا بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

اخذ اقامت آمریکا فرصت ایده‌آلی برای کار و زندگی در یک کشور پیشرفته است. دریافت گرین کارت این آرزو را برای شما امکان پذیر می‌کند. با اخذ گرین کارت آمریکا می‌توانید به صورت آزادانه به این کشور سفر کرده، مشغول کار و تحصیل شوید و اقامت دائم داشته باشید. برای دریافت مشاوره کافی است در این لینک به صورت رایگان ثبت نام نمایید و اطلاعات تماس خود را وارد کنید. تیم اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند و توضیحات لازم را به شما ارائه می‌کنند. کارشناسان باتجربه و حرفه‌ای اپلاییکا در تمامی مراحل مهاجرت به آمریکا راهنمای شما خواهند بود.

سریع‌ترین روش برای دریافت گرین کارت آمریکا کدام است؟

ثبت نام لاتاری آمریکا سریع‌ترین و آسان‌ترین راه برای دریافت گرین کارت است. برای اقدام از این طریق تنها به شانس نیاز دارید!

گرین کارت آمریکا چقدر اعتبار دارد؟

شما با دریافت این مجوز می‌توانید به صورت دائمی در آمریکا اقامت داشته باشید؛ تنها باید هر ۱۰ سال یکبار کارت اقامت خود را تمدید کنید.

چقدر طول می‌کشد گرین کارت خود را دریافت کنم؟

پاسخ به این سوال به نوع ویزا و شرایط شما بستگی دارد. به طور مثال اگر از طریق لاتاری برای دریافت گرین کارت اقدام کرده‌اید، معمولاً پروسه مهاجرت شما در سریع‌ترین زمان ممکن طی می‌شود. از طرفی اخذ گرین کارت از طریق خویشاوندی بیشترین زمان را به خود اختصاص می‌دهد. در کل فرایند اخذ گرین کارت از زمان ثبت نام تا ورود به آمریکا حدود ۲ سال زمان می‌برد.

چه کسانی می‌توانند گرین کارت آمریکا بگیرند؟

تمامی افرادی که از طریق ویزاهای مهاجرتی به آمریکا می‌روند، می‌توانند برای اخذ گرین کارت اقدام نمایند.

آیا برای دریافت گرین کارت باید مدرک زبان داشته باشیم؟

خیر. ارائه مدرک زبان برای اخذ گرین کارت الزامی نیست.

آیا امکان خرید ‌و فروش گرین کارت آمریکا وجود دارد؟

خیر. گرین کارت آمریکا قابل واگذاری و خریدوفروش نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *