تحصیل در آلمان 2024 + شرایط و مدارک و مراحل اخذ

تحصیل در آلمان 2024 + شرایط و مدارک و مراحل اخذ

فهرست مطالب

مزایای تحصیل در آلمان موجب شده این کشور اروپایی گزینه‌ای ایده آل برای مهاجرت تحصیلی به حساب بیاید. کیفیت آموزش در این کشور بسیار بالا بوده و شیوه ارائه مطالب بر اساس استانداردهای بین المللی صورت می‌گیرد. هزینه تحصیل در آلمان و هزینه زندگی دانشجویی در این کشور مقرون به صرفه است. همچنین کیفیت بالای زندگی و فرصت های شغلی فراوان موجب شده سالیانه متقاضیان زیادی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان اقدام کنند. ما در این مقاله بیشتر به موضوع تحصیل در آلمان می‌پردازیم؛ پس تا انتهای مطلب با اپلاییکا همراه باشید.

چرا تحصیل در آلمان فوق العاده است؟

چرا تحصیل در آلمان فوق العاده است؟

بیش از ۵۰ دانشگاه آلمان در لیست رتبه‌بندی جهانی، جایگاه قابل قبولی کسب کرده‌اند که نشان از کیفیت سیستم آموزشی این کشور دارد. بیش از ۴۰۰ دانشگاه و موسسه آموزشی در کشور آلمان وجود دارد که طیف وسیعی از رشته‌ها و دوره‌های آموزشی را ارائه می‌کنند. مدرک دانشگاهی آلمان در سراسر جهان از اعتبار فوق العاده‌ای برخوردار است و جایگاه ویژه‌ای نزد کارفرمایان دارد. هزینه تحصیل در آلمان در بسیاری از شهرهای این کشور رایگان است؛ به همین دلیل درصد بالایی از دانشجویان بین المللی، کشور آلمان را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب می‌کنند.

زبان تحصیل در دانشگاه‌های این کشور به آلمانی و انگلیسی است و متقاضی بسته به زبان انتخابی باید یک مدرک معتبر زبان ارائه کند. شایان ذکر است که متقاضیان با اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانند در حین تحصیل به تمامی کشورهای شینگن سفر نمایند. همچنین این امکان وجود دارد که خانواده دانشجو با اخذ ویزای همراه، متقاضی را در کشور آلمان همراهی کنند.

چنانچه تصمیم دارید در حین تحصیل به کار مشغول شوید، نگران نباشید. بر اساس قوانین تعیین شده در این کشور، تمامی دانشجویان بین المللی می‌توانند در حین تحصیل به کارهای نیمه وقت دانشجویی مشغول شوند تا بخشی از هزینه‌های خود را پوشش دهند. دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حداکثر ۲۰ ساعت در هفته و دانشجویان مقطع دکتری حداکثر ۳۰ ساعت در هفته می‌توانند به صورت پاره وقت مشغول کار شوند.

به دلیل امنیت و ثبات اقتصادی و سیاسی آلمان، بسیاری از دانشجویان بین المللی تصمیم می‌گیرد بعد از فارغ التحصیلی در این کشور بمانند. آلمان به نیروی کار متخصص قابل توجه‌ای نیاز دارد؛ در نتیجه بعد از اتمام تحصیل خود می‌توانید فرصت‌های شغلی بی‌نظیری را پیشروی خود داشته باشید.

بهترین دانشگاه های آلمان

بهترین دانشگاه های آلمان

کشور آلمان مانند آمریکا و انگلستان بیشترین دانشگاه‌ها را با رنک جهانی دارد. ما در جدول زیر ۵ دانشگاه برتر این کشور اروپایی را برای شما ذکر کرده ایم:

نام دانشگاهرتبه در آلمانرتبه در جهان
Technical University of Munich130
LMU Munich233
Heidelberg University343
Charite – Universitatsmedizin Berlin473
Humboldt University of Berlin586

شرایط تحصیل در آلمان

شرایط تحصیل در آلمان

متقاضیان برای تحصیل در آلمان باید یکسری شرایط داشته باشند:

پذیرش تحصیلی

اولین شرط برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان و مهاجرت به آلمان این است که از یک دانشگاه یا موسسه آموزشی معتبر آلمانی پذیرش دریافت کنید. برای این کار باید دانشگاه‌هایی که رشته موردنظر شما را ارائه می‌کنند پیدا کرده و با اساتید موردنظر مکاتبه کنید. در ادامه باید رزومه تحصیلی و مدارک را برای دانشگاه مربوطه ارسال ‌کنید. چنانچه رزومه قوی داشته باشید با درخواستتان موافقت می‌شود و یک نامه پذیرش (تاییدیه) برای شما ارسال می‌گردد.

تمکن مالی

شما باید برای آفیسر مهاجرتی اثبات کنید که توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیلی و زندگی خود در کشور آلمان را دارید. در نتیجه باید تمکن مالی خود را برای این موضوع اثبات کنید و حدود ۱۰۰۰۰ یورو در حساب بانکی خود داشته باشید. این مبلغ برای پوشش هزینه‌های زندگی شما به مدت یکسال اقامت در آلمان است.

شرط سنی

شرایط سنی تحصیل در آلمان یکی از مهم‌ترین مواردی است که در هنگام اخذ پذیرش باید در نظر داشته باشید. حداکثر سن مناسب برای تحصیل در مقطع کارشناسی ۲۱ سال و برای مقطع کارشناسی ارشد حداکثر ۳۰ سال تعیین شده است. محدودیت سنی برای تحصیل در مقطع دکتری وجود ندارد.

شهریه دانشگاه

همانظور که بیان کردیم هزینه تحصیل در آلمان رایگان است؛ البته برخی دانشگاه‌ها که با زبان انگلیسی تدریس می‌کنند، ممکن است شهریه دریافت کنند. شهریه دانشگاه‌های خصوصی سالیانه ۵ تا ۲۰ هزار یورو است. هر دانشگاه می‌تواند بر اساس شرایطی که دارد، میزان شهریه خود را تغییر داده و به طور منظم تغییراتی را اعمال کند. دانشگاه فنی برلین، دانشگاه گوتینگن و دانشگاه اشتوتگارت کمترین میزان شهریه را دارند.

مدرک زبان معتبر

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان امکان‌پذیر نیست. حداقل مدرک زبان معتبر برای دانشگاه‌هایی که به زبان آلمانی دانشجو می‌پذیرند، مدرک زبان آلمانی سطح B1 است. همچنین برای دانشگاه‌هایی که دوره‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند، مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل ۶.۵ نیاز خواهد بود. معمولاً اعتبار مدرک زبان، دوسال پس از صدور کارنامه آزمون‌ است.

معدل بالا

شرط معدل برای تحصیل در آلمان از اهمیت بسیاری برخوردار است. متقاضی برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی، باید سوابق تحصیلی خود را ارائه کند. معدل متقاضی برای تحصیل در آلمان باید بالای ۱۵ باشد. همچنین نمرات برخی درس‌های تخصصی مرتبط با رشته انتخابی، در فرایند اخذ پذیرش از اهمیت خاصی برخوردار است. متقاضیانی که تصمیم دارند در رشته پزشکی در دانشگاه‌های این کشور مشغول تحصیل شوند، باید حداقل معدل ۱۸.۵ ارائه دهند.

اخذ ویزای همراه و تحصیل در آلمان

بسیاری از دانشجویان این دغدغه را دارند که خانواده را همراه خود به کشور آلمان بیاورند. خوشبختانه بر اساس قوانین تعیین شده، همسر و فرزندان کمتر از ۱۸ سال می‌توانند دانشجو را همراهی کنند. مزیتی که ویزای همراه دارد این است که همسر متقاضی می‌تواند به صورت تمام وقت در آلمان مشغول به کار شود.

اخذ ویزای همراه برای خانواده شرایطی دارد. اولین شرط این است که منابع مالی کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی خود و خانواده را در طول مدت اقامت در کشور آلمان داشته باشید. همچنین باید محل سکونت مناسبی را برای اسکان خانواده خود در نظر بگیرید. سند رسمی ازدواج از جمله مدارک اصلی است که باید ارائه کنید.

دقت کنید که ازدواج شما و همسرتان باید پیش از دریافت ویزای تحصیلی آلمان باشد. شرط سنی برای اخذ ویزای همراه این است که شما و همسرتان باید حداقل ۱۸ساله باشید. همسرتان باید به زبان آلمانی تسلط خوبی داشته باشد و دارای حداقل سطح زبان آلمانی A1 CEFR باشد تا بتواند ویزای همراه را دریافت کند. فرزندان ۱۶ تا ۱۸ساله نیز زمانی می‌توانند به شما بپیوندند که حداقل مدرک زبان آلمانی C1 CEFR را دریافت کرده باشند.

چنانچه می‌خواهید مطلع شوید که واجد شرایط تحصیل در آلمان هستید یا خیر، کافی است در این لینک ثبت نام کنید. کارشناسان مجموعه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس گرفته و توضیحات لازم را به شما ارائه می‌کنند.

مدارک موردنیاز برای تحصیل در آلمان

برای ورود به آلمان و تحصیل در این کشور ابتدا باید برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید. معمولاً ویزای دانشجویی برای دوره‌های بیش از ۳ ماه صادر می‌شود. بعد از دریافت پذیرش از یک دانشگاه آلمانی باید مدارک موردنیاز را جمع آوری کرده، در زمان مشخص شده به سفارت آلمان مراجعه کرده و مدارک را به همراه ترجمه رسمی ارائه کنید. مهم‌ترین مدارک برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان شامل موارد زیر است:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • دو قطعه عکس جدید پاسپورتی
  • مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات
  • انگیزه نامه
  • رزومه تحصیلی
  • نامه پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه آلمانی
  • اسناد مربوط به اثبات به تمکن مالی
  • مدرک معتبر زبان
  • بیمه درمانی
  • گواهی ‌عدم سوء پیشینه

مراحل تحصیل در آلمان

  1. ابتدا زبان تحصیل خود را انتخاب کنید. متناسب با شرایطی که دارید، مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی خود را بهبود ببخشید. سپس در آزمون مربوطه شرکت کرده و مدرک زبان معتبر دریافت نمایید.
  2. در مرحله بعد، دانشگاه های ارائه کننده رشته مدنظرتان در آلمان را بررسی کنید و برای اخذ پذیرش اقدام کنید.
  3. بعد از دریافت نامه پذیرش، مدارک موردنیاز را جمع آوری و آماده کنید.
  4. برای مراجعه به سفارت آلمان و انجام مصاحبه وقت بگیرید.
  5. در روز و ساعت مشخص شده در سفارت آلمان حضور پیدا کنید، مدارک را ارائه کنید و مصاحبه انجام دهید. ممکن است در این مرحله انگشت نگاری نیز انجام شود.
  6. در پایان منتظر باشید تا با درخواست اخذ ویزای شما موافقت شود. در صورت توافق با درخواست ویزای شما، برای سفر آماده شوید.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

با وجود رایگان بودن هزینه تحصیل در آلمان، همچنان باید هزینه‌های زندگی دانشجویی در این کشور را در نظر بگیرید. به طور متوسط یک دانشجو برای زندگی در آلمان به ۸۶۰ یورو در ماه نیاز خواهد داشت.

بیشترین هزینه ماهانه به اجاره منزل اختصاص دارد. به دلیل گران بودن اجاره مسکن در آلمان، پیدا کردن یک محل سکونت مقرون به صرفه می‌تواند بسیار سخت باشد، زیرا حداقل مبلغ اجاره منزل در آلمان ماهیانه ۹۰۰ یورو است. شما می‌توانید برای کاهش این هزینه، به صورت اشتراکی با چند دانشجو یک آپارتمان را اجاره کنید. قیمت اجاره آپارتمان‌ها به کیفیت محیط زندگی و موقعیت آن بستگی دارد و در دو نوع مبله و بدون اثاثیه ارائه می‌شوند. طبیعتاً اجاره بهای آپارتمان‌های مبله بیشتر است.

خوابگاه‌های دانشجویی معمولاً ارزان‌ترین گزینه‌های موجود برای دانشجویان هستند. به طور میانگین هزینه اجاره یک اتاق در خوابگاه‌های دانشجویی، ماهیانه ۲۴۶ یورو است. سایر هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان در جدول زیر آورده شده است:

عنوانهزینه
غذا154 یورو
حمل و نقل116 یورو
فعالیت های تفریحی60 یورو
لباس48 یورو
تلفن و اینترنت30 یورو
کتاب و لوازم تحریر24 یورو

خدمات بانکی دانشجویان بین المللی در آلمان

شما برای تحصیل در آلمان و پرداخت هزینه‌های مربوطه، به یک حساب بانکی نیاز خواهید داشت. برخی بانک‌ها تنها به صورت اینترنتی خدمات ارائه می‌کنند و برخی شعبه فیزیکی داشته و خدمات آن‌ها به صورت حضوری است. شما با مراجعه به وب سایت یا مراجعه حضوری به بانک مربوطه، باید از شرایط افتتاح حساب مطلع شوید. پاسپورت، کارت شناسایی، شناسه دانشجویی یا نامه پذیرش و همچنین تاییدیه ثبت نام از طرف دفتر ثبت مقیم از جمله مدارک هستند که برای دریافت خدمات بانکی و مالی باید به همراه داشته باشید.

بورسیه تحصیلی آلمان

بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی آلمان به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی هستند تا هزینه‌های خود را پوشش دهند. به دلیل مزیت‌هایی که بورسیه‌های تحصیلی آلمان دارند، رقابت برای دریافت آن‌ها بسیار بالا است. به همین دلیل افرادی که رزومه کاری و تحصیلی قوی دارند و استعداد و توانایی خود را در زمینه‌های مختلف نشان داده اند، شانس بالایی برای دریافت بورسیه خواهند داشت. بهترین بورسیه‌های تحصیلی این کشور در جدول زیر ذکر شده اند:

نوع بورسیهمقطع تحصیلیمبلغ (ماهیانه)
Trendhim talentکارشناسی2000 یورو
بنیاد فردریش ایبرتکارشناسی ارشد1000 یورو
Stipendiumplusدکتری1350 یورو
بنیاد بادن – وورتمبرگرشته پزشکی627 تا 1562 یورو
SB برلینرشته پزشکی1000 یورو

برای اطلاع از شرایط دریافت بورسیه تحصیلی آلمان کافی است در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و پاسخگوی سوالات شما باشند.

تحصیل در آلمان از طریق کالج

شما با شرکت در دوره‌های برگزار شده در کالج‌های آلمان می‌توانید به این کشور اروپایی مهاجرت کنید. دوره‌های کالج‌های آلمان به نسبت دانشگاه‌های این کشور کوتاه‌تر بوده و تنوع بالایی از لحاظ رشته و برنامه آموزشی دارند. شرکت در این دوره موجب می‌شود در زمینه‌های مختلفی مهارت یاد بگیرید. بهتر است سن متقاضیان شرکت در این دوره‌ها از ۲۳ سال بیشتر نباشد تا شانس قبولی آن‌ها افزایش یابد.

تحصیل در آلمان در رشته پزشکی

تحصیل در آلمان در رشته پزشکی

متقاضیان تحصیل پزشکی در آلمان باید در کنکور سراسری ایران شرکت کرده و در رشته پزشکی پذیرفته باشند. بعد از قبولی در کنکور می‌توان برای پذیرش رشته پزشکی از دانشگاه‌های آلمان اقدام نمود. با تحصیل در این رشته باید مدرک زبان آلمانی B2 داشته باشید. همچنین باید در آزمون پذیرش دانشگاه مربوطه شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کنید. این آزمون به زبان آلمانی برگزار می‌شود. در صورت کسب نمره قبولی می‌توانید تحصیل در رشته پزشکی را در دانشگاه‌های این کشور آغاز نمایید.

در صورت ‌عدم قبولی در کنکور سراسری، باید برای تحصیل رشته پزشکی، در یک دوره یکساله آمادگی درسی در کالج‌های آلمان شرکت کنید. در ادامه باید نمره قبولی را کسب کنید تا مجوز ورود به دانشگاه‌های پزشکی آلمان را به دست بیاورید.

هزینه تحصیل پزشکی در آلمان رایگان است و تنها دو بار در سال برای ثبت نام به ۲۰۰ تا ۶۰۰ یورو نیاز دارید. در برخی موارد دانشجوی بین المللی باید شهریه پرداخت کند. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا که خواهان تحصیل در دانشگاه ایالت فدرال بادن – وورتمبرگ هستند، باید سالیانه ۳۰۰۰ یورو پرداخت کنند. همچنین هزینه تحصیل در سایر دانشگاه‌های خصوصی پزشکی سالیانه ۱۰۰۰۰ یورو خواهد بود.

بسیاری از متقاضیان به دنبال اخذ بورسیه تحصیلی پزشکی آلمان هستند. شما در صورتی می‌توانید بورسه تحصیلی پزشکی دریافت کنید که معدل بالا، مقالات معتبر علمی و توصیه نامه از اساتید ترم‌های قبل داشته باشید. همچنین داشتن مهارت زبان آلمانی و رزومه تحصیلی قوی می‌تواند شانس شما را برای دریافت بورسیه افزایش دهد.

کار پس از تحصیل در آلمان

به دلیل کیفیت بالای زندگی در آلمان، اقتصاد با ثبات و بازارکار فوق العاده این کشور، بسیاری از متقاضیان تصمیم می‌گیرند بعد از فارغ التحصیلی در آلمان بمانند و مشغول کار شوند. آلمان یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است؛ به همین دلیل موقعیت‌های شغلی بسیاری برای نیروهای متخصص وجود دارد. نرخ بیکاری آلمان بسیار پایین بوده و همین موضوع موجب شده کاریابی برای فارغ التحصیلان بسیار ساده باشد.

دولت آلمان در راستای جذب نیروهای متخصص خارجی، این امکان را برای دانشجویان فراهم کرده است که تا ۱۸ ماه بعد از اتمام تحصیلات خود در این کشور، کار مناسب خود را بیابند. برای این مورد متقاضی باید شغلی در راستای رشته تحصیلی خود را پیدا کند تا بتواند ویزای تحصیلی خود را به نوع کاری تغییر دهد. شایان ذکر است که متقاضیان می‌توانند در طول این ۱۸ ماه بدون نیاز به مجوز کار، در شغل موردنظر خود فعالیت کنند.

اخذ اقامت با تحصیل در آلمان

اخذ اقامت با تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان به تنهایی منجر به اخذ اقامت این کشور نخواهد شد. برای اقامت آلمان باید بعد از فارغ التحصیلی تا حداکثر ۱۸ ماه به دنبال یک کار مناسب در راستای رشته تحصیلی خود باشید. بعد از پیدا کردن کار باید ویزای تحصیلی خود را به کاری تبدیل کنید. بعد از ۴ سال کار و پرداخت مالیات می‌توانید برای اقامت دائم درخواست دهید. همچنین بعد از گذشت ۳ سال از اقامت دائم، این امکان برای شما فراهم می‌شود که درخواست خود را برای دریافت تابعیت و پاسپورت آلمان ثبت نمایید.

سخن پایانی…

آلمان یکی از بهترین کشورهای اروپایی و حوزه شینگن از نظر وضعیت اقتصادی و بازار کار است. آلمان همواره به دنبال نیروی کار متخصص بوده و همین موضوع باعث شده فارغ التحصیلان دانشگاه‌های آلمان فرصت‌های شغلی بسیاری به دست بیاورند. متقاضیان می‌توانند علاوه بر تضمین آینده شغلی خود، اقامت این کشور را به دست آورده و درآمد بالا و کیفیت زندگی مطلوبی را در آینده داشته باشند.

ممکن است دریافت ویزای تحصیلی آلمان پروسه پیچیده‌ای داشته باشد؛ به همین دلیل مشورت گرفتن از افراد آگاه به این حوزه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص تحصیل در آلمان، در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

آیا تحصیل در آلمان رایگان است؟

بله. شما برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمانی شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنید و تنها سالیانه مبلغی را برای ثبت نام می‌پردازید.

آیا امکان تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان وجود دارد؟

خیر. ارائه مدرک معتبر زبان برای تحصیل در این کشور الزامی است. شما باید حداقل مدرک B1 زبان آلمانی را ارائه کنید.

نوبت مراجعه به سفارت آلمان چقدر طول می‌کشد؟

به دلیل حجم بالای درخواست ها، نوبت سفارت آلمان در ایران حداقل یکسال طول می‌کشد. متقاضیان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری مدت زمان کمتری منتظر خواهند بود. همچنین افرادی که نمره ۴ یا بالاتر آزمون TestDaf را دریافت کرده اند، می‌توانند این مدت زمان را به مدت یک ماه کاهش دهند. این آزمون برای ارزیابی مهارت زبان آلمانی برای افراد خارجی برگزار می‌شود.

آیا می‌توان در یک رشته غیرمرتبط در آلمان ادامه تحصیل داد؟

دانشگاه‌های آلمان در اغلب موارد، درخواست دانشجویان بین المللی را که قصد ادامه تحصیل در یک رشته غیرمرتبط را در این کشور دارند نمی‌پذیرند. دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور اعتقاد دارند چنانچه پذیرش دانشجویان بین المللی در همان رشته تحصیلی صورت بگیرد، اعتبار آن موسسه آموزشی حفظ خواهد شد.

بهترین رشته تحصیلی در آلمان کدام اند؟

رشته‌های مهندسی نرم افزار، صنایع و برق الکترونیک گزینه های ایده آلی برای ادامه تحصیل در آلمان هستند. همچنین رشته‌های پزشکی و مدیریت نیز بسیار پرطرفدارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *