تحصیل در مجارستان 2024 + ۰ تا ۱۰۰ شرایط و مدارک

تحصیل در مجارستان 2024 + ۰ تا ۱۰۰ شرایط و مدارک

فهرست مطالب

مجارستان به دلیل مناظر طبیعی بی‌نظیر، غذاهای لذیذ و جشنواره‌های موسیقی پرهیجان خود به مقصد محبوبی برای دانشجویان تبدیل شده است. علاوه بر این موارد، تعدادی از دانشگاه‌های این کشور توانسته‌اند رتبه‌های خوبی در رنکینگ جهانی به دست بیاورند و مدارک صادر شده توسط آن‌ها در سراسر دنیا شناخته شده است و از اعتبار کافی برخوردارند. هزینه زندگی و تحصیل در مجارستان حتی در پایتخت آن نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است. همچنین مجارستان عضو اتحادیه اروپا است و دانشجویان بین المللی در حین تحصیل می‌توانند با اخذ ویزای شینگن به سایر کشورهای اروپایی و منطقه شینگن سفر کنند.

تمامی این مزایا موجب شده کشور مجارستان یک مقصد پرطرفدار برای مهاجرت تحصیلی محسوب شود. ما در این مقاله تمامی نکات ضروری در خصوص تحصیل در مجارستان را برای شما بیان می‌کنیم. پس چنانچه شما نیز تصمیم گرفته‌اید برای ادامه تحصیل به این کشور اروپایی سفر کنید، تا انتهای این مطلب با اپلاییکا همراه باشید.

سیستم آموزشی مجارستان

سیستم آموزشی مجارستان

نظام آموزشی مجارستان از کیفیت بالایی برخوردار بوده و با استانداردهای اروپایی مطابقت دارد. در این کشور امکانات آموزشی و رفاهی مدرنی وجود دارند که تجربه بی‌نظیری را برای دانشجویان فراهم می‌کنند. سیستم آموزشی مجارستان مانند سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر اساس معاهده بولونیا است. در نتیجه مدارک صادر شده توسط سیستم آموزشی این کشور معتبر بوده و توسط کارفرمایان سراسر دنیا مورد تایید قرار می‌گیرد.

تحصیل در مدارس مجارستان

تحصیل در مدارس مجارستان از پایه اول تا هشتم دبستان شروع می‌شود که دانش آموزان ۶ تا ۱۴ساله را دربر می‌گیرد. در این مقطع تحصیلی، دروسی مانند ریاضیات، هنر، آموزش زبان، تاریخ، زیست شناسی، شیمی و… تدریس می‌شوند. در ادامه مقطع متوسطه یا هنرستان قرار دارد که دانش آموزان سنین ۱۴ تا ۱۸ سال در آن شرکت می‌کنند. این دوره به مدت ۴ سال به طول می‌انجامد و در آن تمرکز بر روی آماده‌سازی افراد برای ورود به دانشگاه است.

تحصیل در مدارس مجارستان به زبان رسمی این کشور انجام می‌شود اما معمولاً یک یا دو زبان خارجی مانند انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی به برنامه درسی اضافه می‌گردد. افراد خارجی که قصد دارند در مدارس این کشور مشغول تحصیل شوند، می‌توانند در مدارس بین المللی مجارستان ثبت نام کنند. زبان تحصیل در این مدارس انگلیسی بوده که امکان تحصیل را برای دانش آموزان غیربومی فراهم کرده‌اند.

تحصیل در مجارستان مقطع کارشناسی

تحصیل در مجارستان مقطع کارشناسی

طول دوره کارشناسی در مجارستان ۳ تا ۴ سال است. دانشجویانی که قصد تحصیل در مجارستان در مقطع کارشناسی را دارند اما عضو اتحادیه اروپا نیستند، باید در آزمون ورودی شرکت کنند. شرایط تحصیل در این مقطع داشتن مدرک زبان معتبر است. مدرک آیلتس با حداقل نمره ۶ برای پذیرش کارشناسی قابل قبول خواهد بود. برای پذیرش در کارشناسی نیاز است مدرک دیپلم ۱۲ساله دبیرستان را به همراه ریزنمرات ارائه کنید.

تحصیل در مجارستان مقطع کارشناسی ارشد

برای تحصیل در مجارستان در مقطع کارشناسی ارشد نیاز است مدرک کارشناسی خود را از یک دانشگاه معتبر دریافت کرده باشید. این دوره ۱ تا ۲ سال به طول می‌انجامد که ۱۴ هفته ابتدایی دروس عملی و تئوری را در برگرفته و ۸ هفته پایانی را دوره‌های امتحانی و پایان نامه را شامل می‌شود.

حداقل مدرک زبان موردنیاز جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آیلتس با نمره ۵/۶ است. همچنین متقاضی می‌تواند بسته به دانشگاه و رشته خود، در حین تحصیل در دوره زبان مربوطه شرکت کرده و مهارت زبان خود را ارتقا دهد. پیشنهاد می‌شود جهت ادامه تحصیل در مجارستان، مدرک زبان خود را دریافت کنید تا مسیر مهاجرت به مجارستان برای شما هموارتر شود.

تحصیل در مجارستان مقطع دکتری

دوره تحصیلی دکتری در مجارستان ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد. برای تحصیل در دکتری باید رشته تحصیلی شما با مقاطع قبلی تحصیلیتان سازگار باشد. ۲ سال ابتدایی مقطع دکتری مجارستان، واحدهای درسی تئوری و انجام آزمایشات را شامل می‌شود. در سال‌های پایانی تحصیل نیز دانشجو به عنوان یک محقق برای پروژه اصلی پژوهشی خود اقدام می‌کند.

دانشگاه‌های مجارستان دو نوع مدرک دکتری DLA و PHD صادر می‌کنند که دانشجو در پایان دوره با ارائه یک پایان نامه اصلی می‌تواند یکی از آن‌ها را کسب کند. هزینه تحصیل در این مقطع سالیانه ۵ تا ۱۰ هزار یورو است. دانشجویان بین المللی می‌توانند بسته به رشته خود علاوه بر زبان مجاری، به زبان‌های انگلیسی، آلمانی و فرانسوی نیز در مقطع دکتری مشغول تحصیل شوند.

تحصیل در مجارستان رشته پزشکی

تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه‌های مجارستان موضوعی پرطرفدار به حساب می‌آید و رقابت برای اخذ پذیرش جهت تحصیل در این رشته بسیار بالا است. دوره پزشک عمومی ۶ سال به طول می‌انجامد و پس از اتمام دوره به شخص مدرک M.D اعطا می‌شود. در سال‌های ابتدایی تحصیل دروس علوم پایه تدریس شده و در دو سال آخر نیز دانشجویان در جلسات عملی بیمارستان‌ها شرکت خواهند کرد. دانشگاه‌های Szeged، Semmelwies، Pecs و Debrecen از دانشگاه‌های مورد تایید مجارستان جهت تحصیل در رشته پزشکی هستند. برخی از دانشگاه‌های نام برده ممکن است برای پذیرش دانشجویان آزمون ورودی برگزار کنند. همچنین علاوه بر رشته پزشکی، برای تحصیل در رشته دندانپزشکی و داروسازی نیز نیاز است مدرک زبان آیلتس یا تافل ارائه شود.

تحصیل در مجارستان رشته دندانپزشکی

جهت شرکت در این رشته نیاز است متقاضیان آزمون‌های ورودی دانشگاه را با موفقیت قبول شوند و دوره یکسال پیش پزشکی را طی کرده باشند. این دوره توسط کالج‌ها و موسسات مختلف این کشور ارائه می‌شود. تحصیل در رشته دندانپزشکی مجارستان حدود ۵ سال زمان می‌برد که به دو دوره علوم پایه و بالینی تقسیم‌بندی می‌شود. در ۳ سال اول دروس عمومی و علوم پایه ارائه می‌شوند و در سال‌های پایانی نیز دانشجو باید در فعالیت‌های بیمارستانی مشغول به کار شود. در پایان بعد از کسب نمرات قبولی، مدرک دکتری دندانپزشکی برای دانشجو صادر می‌گردد.

تحصیل در مجارستان چه شرایطی دارد؟

چنانچه قصد تحصیل در مجارستان را دارید باید از یکسری شرایط بهره‌مند باشید:

اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مجارستان

اولین گام برای تحصیل در مجارستان این است که از یک دانشگاه یا مرکز آموزشی معتبر در این کشور نامه پذیرش دریافت کنید. ارائه معدل بالا و نمرات خوب درس‌های پایه در نتیجه نهایی تاثیر گذار است. ابتدا باید برای پذیرش تحصیلی متناسب با رشته و دانشگاه مدنظرتان اقدام کنید.

بعد از مشخص شدن دانشگاه باید به وب سایت رسمی آن مراجعه کرده و از شرایط و مدارک موردنیاز را جهت اخذ پذیرش اطلاع یابید. مدارک لازم را جمع آوری کرده و ترجمه رسمی آن‌ها را ارسال کنید. حتماً قبل از ثبت درخواست پذیرش تحصیلی و ارسال مدارک از ددلاین پذیرش آن دانشگاه اطمینان حاصل کنید. بی‌توجهی به این نکته می‌تواند منجر به تعویق برای ثبت نام در دوره جدید به مدت یکسال شود.

معمولاً برای تحصیل در مجارستان نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیست. با این حال برخی رشته‌های خاص مانند پزشکی ممکن است آزمون‌های خاصی برگزار کنند. برخی کالج‌های مجارستان دوره‌های آمادگی برای شرکت در چنین آزمون‌هایی برگزار می‌کنند که برای متقاضیان بسیار مفید است. توصیه می‌شود برای ادامه تحصیل، رشته قبلی شما با رشته جدید مدنظرتان سازگاری داشته باشد؛ زیرا این موضوع برای تحصیل در مقاطع عالی از اهمیت خاصی برخوردار است.

شرایط سنی و گپ تحصیلی

شرایط سنی مشخصی برای تحصیل در مجارستان وجود ندارد اما در کل یک زمان طلایی برای اخذ پذیرش و درخواست ویزای تحصیلی وجود دارد. بهترین سن پذیرش برای کارشناسی حداکثر ۲۶ سال، کارشناسی ارشد حداکثر ۳۳ سال و دکتری تا ۳۸ سال تعیین شده است.

توصیه می‌شود گپ تحصیلی بیشتر از ۴ سال نباشد تا فرایند اخذ ویزای تحصیلی مجارستان بهتر صورت بگیرد. منظور از گپ تحصیلی، فاصله زمانی از تاریخ اخذ آخرین مدرک تحصیلی تا زمان درخواست پذیرش تحصیلی است. چنانچه این فاصله زمانی بیشتر از حد معمول است، ارائه سابقه کاری مرتبط با رشته مورد نظر می‌تواند برای مسئولان مهاجرتی توجیح کننده باشد.

مدرک زبان معتبر

بسیاری از برنامه‌های تحصیلی علاوه بر زبان مجاری، به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی نیز ارائه می‌شوند. ارائه مدرک معتبر زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل برای شرکت در برنامه‌های تحصیلی برگزار شده به این زبان نیاز خواهد بود. اگر قصد دارید به زبان فرانسوی یا آلمانی مشغول تحصیل شوید، باید مدرک معتبر متناسب با زبان مدنظرتان ارائه کنید.

داشتن تمکن مالی

داشتن تمکن مالی کافی، از دیگر شرایط اخذ پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی مجارستان است. متقاضی تحصیل در مجارستان باید ثابت کند که توانایی پرداخت شهریه و هزینه‌های زندگی در این کشور را دارد. مبلغ تعیین شده در سال ۲۰۲۴ برای تمکن مالی، ۹۲۱۸ یورو است. این مبلغ باید در حساب بانکی متقاضی وجود داشته باشد تا با ارائه صورت حساب به سفارت، تمکن مالی وی برای آفیسر مهاجرت اثبات شود. شایان ذکر است که شما در حین تحصیل می‌توانید حداکثر ۲۴ ساعت در هفته به کارهای نیمه وقت دانشجویی مشغول شوید تا بخشی از هزینه‌های خود را پوشش دهید.

چنانچه در زمینه تحصیل در مجارستان سوالاتی دارید، جهت دریافت مشاوره رایگان می‌توانید فرم موجود در این لینک را تکمیل کنید. کارشناسان مجموعه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

هزینه تحصیل در مجارستان

به طور کلی میزان شهریه پرداختی و هزینه تحصیل در مجارستان به رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه شما بستگی دارد اما به طور معمول این هزینه در دانشگاه‌های دولتی ۱۲۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو است. رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی بالاترین میزان شهریه را دارند و امکان دارد به ۱۶۰۰۰ یورو در سال نیز برسد. طبیعتاً مبلغ شهریه در دانشگاه‌های خصوصی نسبت به مراکز آموزشی دولتی افزایش قابل توجه پیدا می‌کند. دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی مجارستان علاوه بر پرداخت شهریه باید هزینه ثبت نام، امتحانات و… را نیز پرداخت کنند.

هزینه تحصیل در مجارستان تنها شامل پرداخت شهریه نیست و باید هزینه‌های زندگی در این کشور را نیز در نظر بگیرید. شما در جدول زیر می‌توانید جزئیات هزینه‌های زندگی در مجارستان را مشاهده کنید:

عنوان هزینهمبلغ (ماهیانه)
غذا125 یورو
خوابگاه عمومی 400 یورو  خصوصی 900 یورو
حمل و نقل18 تا 28 یورو
تفریحی و اوقات فراغت19 تا 75 یورو
پوشاک20 تا 130 یورو
کتاب و لوازم تحریر20 تا 40 یورو

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی مجارستان

مدارک لازم جهت اخذ ویزا و تحصیل در مجارستان تا حد زیادی به دانشگاه و مقطع تحصیلی شما بستگی دارد اما در کل شما برای طی کردن این پروسه به مدارک زیر نیاز دارید:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی و هویتی
  • ۳ قطعه عکس جدید
  • مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریزنمرات
  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • نامه پذیرش از دانشگاه مجارستان
  • مدرک زبان
  • اسناد مربوط به تمکن مالی
  • گواهی‌ عدم سوء پیشینه
  • بیمه درمانی
  • رسید پرداخت هزینه سفارت
  • مدارک مربوط به محل اقامت (مانند اجاره نامه)
  • فرم درخواست ویزا

بورسیه تحصیلی مجارستان

دانشجویان واجد شرایط می‌توانند در برنامه‌های کمک هزینه تحصیلی یا بورسیه‌های مختلف شرکت کرده و هزینه‌های تحصیلی و زندگی خود را در این کشور کاهش دهند. داشتن شرایط سنی، مهارت کافی زبان و داشتن رزومه تحصیلی و کاری مطلوب می‌تواند شانس شما را جهت دریافت بورسیه تحصیلی افزایش دهد.

تحصیل در مجارستان بدون مدرک زبان

شرایط پذیرش بدون مدرک زبان تا حد زیادی به دانشگاه یا موسسه آموزشی مدنظرتان بستگی دارد. چنانچه مهارت کافی برای زبان انگلیسی ندارید یا مدرک معتبر زبانی تا به حال دریافت نکرده اید، نگران نباشید. سیستم آموزشی مجارستان با برگزاری دوره‌های زبان انگلیسی این امکان را برای متقاضیان فراهم کرده است تا مهارت زبان خود را ارتقا بدهند و برای دوران تحصیلی خود مشکلی نداشته باشند؛ البته متقاضیان برای شرکت در این دوره‌ها باید در حد سطح مقدماتی (سطح آیلتس ۵/۵) به زبان انگلیسی مسلط باشند. برخی موسسات ممکن است در حین تحصیل، دوره‌های زبان را برگزار کنند.

اخذ اقامت دائم با تحصیل در مجارستان

شما باید بعد از فارغ التحصیلی، ویزا و مجوز اقامت خود را به نوع کاری، سرمایه‌گذاری یا ازدواج تغییر دهید تا بتوانید مدت زمان بیشتری در مجارستان بمانید. برای این کار کافی است بعد از اتمام دوره تحصیلی خود، برای دریافت مجوز اقامت برای کار اقدام کنید.

بعد از دریافت این مجوز باید در مهلت ۹ ماهه خود به دنبال کار باشید یا مقدمات شروع فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در مجارستان را انجام دهید. بعد از بستن قرارداد با کارفرما یا ثبت شرکت می‌توانید نوع اقامت خود را تغییر دهید. تمدید ویزای کار یا سرمایه گذاری و اقامت در مجارستان به مدت ۸ سال و همچنین پرداخت منظم مالیات باعث می‌شود شما واجد شرایط اخذ اقامت دائم یا همان تابعیت مجارستان شوید.

سخن پایانی

تحصیل در مجارستان به دلیل مزایای مختلفی که دارد، همیشه در بین متقاضیان مهاجرت پرطرفدار بوده است. پروسه مهاجرت تحصیلی به مجارستان می‌تواند پیچیده باشد؛ بنابراین دریافت مشاوره و کسب اطلاعات در خصوص شرایط و مدارک موردنیاز می‌تواند کار را برای شما راحت کند. چنانچه در خصوص تحصیل در مجارستان به مشاوره رایگان نیاز دارید، کافی است فرم موجود در این لینک را تکمیل کنید. کارشناسان مجموعه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس گرفته و اطلاعات ضروری در این خصوص را به شما ارائه می‌کنند.

آیا مدارک کشور مجارستان در ایران معتبر هستند؟

در حال حاضر وزارت علوم مدارک صادر شده توسط ۱۴ دانشگاه و وزارت بهداشت مدارک صادر شده توسط ۴ دانشگاه کشور مجارستان را تایید کرده اند. لیست دانشگاه‌های موردتایید وزارت علوم ایران در تابستان هر سال به روز می‌شوند. با بررسی این لیست می‌توانید دانشگاه‌های مورد تایید را بشناسید.

بهترین دانشگاه‌های مجارستان کدام اند؟

دانشگاه‌های سگد، پچ، دبرسن و صنعت و اقتصاد بوداپست از بهترین دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مجارستان به حساب می‌آیند.

آیا تحصیل در مجارستان به صورت رایگان امکان‌پذیر است؟

دانشجویان بین المللی که از کشورهای غیر اروپایی به مجارستان می‌روند، باید شهریه پرداخت کنند. با این حال با دریافت بورسیه تحصیلی می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد.

هزینه تحصیل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در مجارستان چقدر است؟

مبلغ شهریه رشته‌های علوم پزشکی مجارستان از ۱۳۰۰۰ یورو تا ۱۸۰۰۰ یورو در سال است.

درآمد کار دانشجویی در مجارستان چقدر است؟

درآمد مشاغل نیمه وقت دانشجویی در مجارستان حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *