مهاجرت جمهوری چک 2024 + روش‌ها و هزینه‌ها

مهاجرت جمهوری چک 2024 + روش‌ها و هزینه‌ها

فهرست مطالب

جمهوری چک یکی از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که در طی سالیان اخیر، از نظر اقتصادی رشد قابل توجه‌ای داشته است. پس از استقلال جمهوری چک از اسلواکی، آمار مهاجرت به این کشور افزایش پیدا کرده است، زیرا کشور چک موقعیت خوبی در اروپا دارد. برای مهاجرت جمهوری چک روش‌های مختلفی وجود دارد که هر فرد بسته به شرایطی که دارد می‌تواند برای یک مورد اقدام نماید. اپلاییکا در این مقاله انواع روش‌های مهاجرت جمهوری چک را به همراه مراحل اخذ اقامت و هزینه‌های مربوطه برای شما بیان می‌کند. پس چنانچه هدف شما دریافت اقامت این کشور اروپایی است، مطالعه ادامه مطلب را از دست ندهید.

نگاهی به مهاجرت جمهوری چک

نگاهی به مهاجرت جمهوری چک

جمهوری چک به یکی از مراکز اصلی فرهنگی و آموزشی اروپا تبدیل شده است و کیفیت زندگی در آن در حد قابل قبولی است. میزان پرداخت حقوق در کشور چک در حد بالایی است و هزینه‌های زندگی در آن مقرون به صرفه می‌باشد. به طور معمول درخواست برای ویزای کاری کشور چک بسیار افزایش یافته است، زیرا ویزای کاری در این کشور بسیار ارزشمند است و مراحل دریافت آن پیچیدگی کمتری نسبت به سایر کشورهای اروپایی دارد.

روال بهداشتی مراکز درمانی جمهوری چک برای مهاجران بر اساس نوع بیمه آن‌ها تعیین شده و همچنین امکان بهره مندی از خدمات بیمه خصوصی برای افراد خارجی نیز در این کشور فراهم شده است. شایان ذکر است که امنیت در کشور جمهوری چک در سطح بالایی قرار دارد.

افرادی که برای مهاجرت جمهوری چک از روش سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند، می‌توانند برای اخذ ویزای همراه مسیر سریع‌تری را طی کنند. به این نکته توجه کنید که اگر تصمیم گرفته‌اید همسر و فرزندان خود را همراه با خود به این کشور ببرید، باید باید خود به مدت ۶ ماه در این کشور زندگی کنید. همچنین در این مدت تمامی هزینه‌های زندگی بر عهده خود شما خواهد بود. فرایند درخواست برای دریافت اقامت و شهروندی جمهوری چک نسبت به سایر کشورهای اروپایی ساده‌تر بوده و متقاضیان با چالش‌های کمتری مواجه اند.

روش‌های مهاجرت جمهوری چک

روش‌های مختلفی برای مهاجرت به جمهوری چک وجود دارد که هر یک شرایط و هزینه‌های متفاوتی را شامل می‌شود. شما می‌توانید متناسب با شرایط و سرمایه اولیه خود، بهترین راه را برای مهاجرت به جمهوری چک انتخاب کنید. به طور معمول متقاضیان ایرانی روش‌های مهاجرتی تحصیلی و کاری را انتخاب می‌کنند.

مهاجرت جمهوری چک از طریق تحصیل

مهاجرت جمهوری چک از طریق تحصیل

بر اساس آمار موجود، تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور چک به عدد ۴۵۰۰۰ می‌رسد که در نوع قابل توجه است. دانشگاه‌های معتبر این کشور هرساله دانشجویان بین المللی بسیاری را پذیرش می‌کنند. لازم به ذکر است که سالانه بیش از ۱۰۰۰ برنامه و دوره به زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی در دانشگاه‌های جمهوری چک برگزار می‌گردد. چنانچه قصد دارید در یک کشور اروپایی مشغول به تحصیل شوید، جمهوری چک می‌تواند یک گزینه ایده آل باشد، زیرا یکی از کشورهای مقرون به صرفه برای تحصیلات تکمیلی به شمار می‌رود.

ملیت متقاضی یکی از مهم‌ترین شرایط مهاجرت جمهوری چک به صورت تحصیلی است. چنانچه دانشجوی بین المللی شهروند یکی از کشورهای اتحادیه اروپا یا سوئیس باشد، نیازی به دریافت ویزای تحصیلی ندارد و برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور تنها پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر کفایت می‌کند. این در حالی است که دانشجویان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل در جمهوری چک باید برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام نمایند. متقاضی برای دریافت ویزای تحصیلی باید قبل از دوره‌ها اقدام کند. کل مراحل اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک حدود ۲ ماه زمان می‌برد.

ویزای تحصیلی جمهوری چک

متقاضیان مهاجرت تحصیلی به جمهوری چک باید تمکن مالی خود را برای پرداخت شهریه و هزینه‌های اقامت و زندگی دانشجویی اثبات کنند. مبلغ تمکن مالی برای ویزای تحصیلی حدود ۲۴۰۰۰ دلار آمریکا است. این امکان برای دانشجویان بین المللی فراهم شده است که دوره تحصیل خود را با زبان انگلیسی بگذرانند. امکان دریافت بورسه تحصیلی، امکان کار دانشجویی در حین تحصیل و هزینه پایین شهریه دانشگاه، از دیگر مزایای تحصیل در جمهوری چک هستند. اقامت دانشجویی کشور چک تنها تا زمان پایان دوره تحصیل معتبر است و بعد از آن فرصتی برای کاریابی اعطا می‌شود تا شخص بتواند اقامت خود را به اقامت کاری تبدیل کند؛ در غیر اینصورت شخص باید کشور را ترک نماید.

مهاجرت جمهوری چک از طریق کار

مهاجرت جمهوری چک از طریق کار

بر اساس قانون کار کشور جمهوری چک، دریافت مجوز کاری نخستین شرط برای مهاجرت به این کشور محسوب می‌شود. بدون دریافت ویزای کاری یا مجوز کاری، اشتغال در کشور چک غیرقانونی خواهد بود. اغلب این فرایند برای مهاجرت جمهوری چک از طریق کار توسط کارفرما انجام می‌شود. به همین دلیل چنانچه قصد مهاجرت کاری به این کشور را دارید، باید حتماً از طرف یک کارفرما در جمهوری چک پیشنهاد کاری دریافت کنید.

لازم به ذکر است که افراد خارجی تنها در مشاغلی می‌توانند مشغول به کار شوند که برای آن‌ها در جمهوری چک و اتحادیه اروپا نیروی انسانی متخصصی وجود ندارد. شهروندان اتحادیه اروپا، سوئیس، نروژ و لیختن اشتاین و همچنین شهروندانی که اقامت دائم کشور جمهوری چک را دارند، جهت مهاجرت کاری به این کشور به مجوز کاری نیاز ندارند. از آن سو متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا برای کار در این کشور به ویزا کاری و مجوز کاری نیاز خواهند داشت.

در هر یک از شهرهای کشور چک، دفتر کار و مرجع رسمی ثبت درخواست مجوز کار وجود دارد که برای دریافت مجوز می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. به طور کلی فرایند دریافت مجوز کاری ۴ ماه زمان می‌برد. همچنین مجوز صادر شده برای مدت ۲ سال اعتبار دارد و هزینه دریافت آن حدود CZK ۵۰۰ است. مانند روش تحصیلی باید تمکن مالی خود را اثبات کنید که برای این منظور به مبلغ CZK ۳۶.۰۰۰ برای ماه اول و برای هر ماه اضافی CZK ۸۸.۰۰۰ نیاز خواهید داشت. لازم به ذکر است که این مبلغ برای ویزای خود اشتغالی کشور چک، حدود CZK ۱۲۰.۰۰۰ می‌باشد.

ویزای کاری جمهوری چک

بعد از دریافت مجوز کاری، متقاضیان باید برای یکی از انواع ویزاهای کاری جمهوری چک درخواست دهند. پردازش ویزای کاری در این کشور نیز حدود ۱ ماه زمان می‌برد. کارت آبی اتحادیه اروپا به شهروندان اروپایی تعلق دارد که واجد شرایط کار در کشور جمهوری چک هستند. همچنین کارت کارمندی چک نوعی دیگر از ویزاهای کاری این کشور بوده که برای اتباع غیراروپایی صادر می‌شود که مهارت و تخصص خاصی دارند و میزان تحصیلات آن‌ها در حد بالایی است. دارندگان ویزای کاری بعد از۵ سال اشتغال در جمهوری چک می‌توانند برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کنند.

چنانچه تصمیم دارید از طریق کاری یا تحصیلی به کشور جمهوری چک مهاجرت کنید، می‌توانید برای دریافت مشاوره در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان مهاجرتی اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

مهاجرت جمهوری چک از طریق سرمایه‌گذاری

مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت یکی از روش‌های پرطرفدار مهاجرت جمهوری چک است که متقاضی با ثبت شرکت می‌تواند اقامت این کشور را دریافت کند. به طور کلی هزینه‌ای که برای سرمایه‌گذاری در جمهوری چک مورد نیاز، مبلغی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار یورو است. ارائه گواهی‌عدم سوء پیشینه برای ثبت شرکت الزامی است. مالکیت صد در صد شرکت بدون شریک محلی، مسیر اقامت در این کشور را برای شما هموارتر می‌کند.

لازم به ذکر است که در روش مهاجرت از طریق سرمایه گذاری، فرد بعد از گذشت ۵ سال می‌تواند جهت اقامت دائم اقدام نماید. شما برای ثبت شرکت باید یک طرح اقتصادی قوی داشته باشید که با ارزیابی‌های اقتصادی کشور جمهوری چک در یک راستا باشد. افتتاح حساب شرکتی و شخصی و داشتن برند تجاری اروپایی، از دیگر مواردی هستند که در این روش مهاجرتی برای شما فراهم می‌شوند. همچنین قوانین تجاری و گمرکی موجود در اتحادیه اروپا نیز برای شما آزاد در نظر گرفته می‌شود.

خرید ملک یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به جمهوری چک از طریق سرمایه‌گذاری است که یکی از امن‌ترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری در یک کشور اروپایی محسوب می‌شود. در این روش امکان بازگشت سرمایه زیاد است و متقاضی نیازی به تسلط به زبان محلی ندارد. قیمت ملک نیز در شهرها و مناطق کشور چک متفاوت است و به طور کلی در مرکز شهر گران‌تر از سایر بخش‌ها می‌باشد.

مهاجرت جمهوری چک از طریق استارتاپ

مهاجرت جمهوری چک از طریق استارتاپ

این روش مهاجرتی بهترین گزینه برای افرادی تازه کاری است که تجربه راه اندازی شرکت یا کسب و کاری نداشته و ایده تجاری یا همان بیزینس پلن نوآورانه، قابل رشد و اشتغال‌زا دارند. اگر ایده‌ای نو و قابل اجرا دارید که منجر به راه اندازی یک کسب و کار موفق می‌شود، اقدام از این طریق می‌تواند برای شما بهترین باشد. گرفتن تاییدیه قانونی برای راه اندازی استارتاپ از سازمان‌ها و شرکت‌های اقتصادی اولین موردی است که باید در نظر بگیرید. بعد از گرفتن تاییدیه، باقی مسیر برای شما آسان خواهد بود. دقت کنید که ایده شما باید طرحی نوآورانه در زمینه تکنولوژی و قابل رقابت در سطح جهانی باشد.

تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های زندگی در کشور چک از جمله شرایطی است که متقاضی باید داشته باشد. همچنین اگر قصد دارید به صورت همزمان برای خانواده خود نیز برای ویزای استارتاپ چک اقدام کنید، این هزینه افزایش خواهد داشت. ویزای استارتاپ جمهوری چک نسبت به روش‌های تحصیلی و کاری پرهزینه‌تر است اما به دلیل مزایای بسیاری که دارد، روش مطمئن‌تری برای دریافت اقامت دائم این کشور است.

مهاجرت جمهوری چک از طریق ازدواج

یکی از روش‌های مهاجرت جمهوری چک این است که متقاضی با یک تبعه یا مقیم دائم این کشور ازدواج کند تا بتواند اقامت دائم دریافت نماید. برای این کار باید سند رسمی ازدواج ارائه شود. سن قانونی ازدواج در کشور جمهوری چک حداقل ۱۸ سال تعیین شده است و اختلاف سنی زن و مرد نباید بیش از ۱۵ سال باشد. به جهت اینکه اقامت جمهوری چک را از طریق ازدواج دریافت کنید، نیاز است که ۵ تا ۶ سال از زندگی مشترک شما و همسرتان در این کشور گذشته باشد. ازدواج سوری در این خصوص به هیچ وجه قابل قبول نیست و هر دو طرف باید مدارکی ارائه کنند که نشان از واقعی بودن ازدواج دارد. همچنین هر دو طرف باید از نظر درآمد وضعیت خوبی داشته باشند و نامه تمکن مالی ارائه نمایند.

مهاجرت جمهوری چک از طریق همراه

افرادی که خانواده آن‌ها تابعیت جمهوری چک دارند و در این کشور زندگی می‌کنند، می‌توانند فرایند مهاجرت را سریع‌تر طی کنند. این ویزا همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال را شامل می‌شود اما اگر در شرایط خاصی اثبات گردد مسئولیت نگهداری پدر و مادر سالخورده‌تان با شما است، می‌توانید با ارائه مدارک قوی و نامه پزشک از این ویزا برای آن‌ها نیز استفاده کنید. بعد از اینکه درخواست شما تایید شد، می‌توانید به خانواده خود در کشور چک بپیوندید یا  اعضای خانواده همراه‌ شما به کشور چک بیایند. ملیت، میزان درآمد متقاضی و… از جمله مواردی هستند که بر فرایند درخواست ویزای همراهی تاثیر می‌گذارند.

انواع ویزای جمهوری چک

به طور کلی دولت جمهوری چک سه نوع اقامت کوتاه مدت، بلند مدت و دائم را برای مهاجران در نظر گرفته است که متقاضیان باید متناسب با شرایط و هدف مهاجرتی خود برای اخذ ویزای مناسبی اقدام کنند:

ویزای نوعA   

این نوع ویزا به ویزای فرودگاهی نیز معروف است و برای افرادی صادر می‌شود که تصمیم دارند در فرودگاه کشور چک توقف کوتاهی داشته باشند و در ادامه برای رفتن به مقصد نهایی، پرواز خود را تغییر دهند. برای دریافت این ویزا، همراه داشتن بلیط هواپیما الزامی می‌باشد.

ویزای نوع C

این ویزا کوتاه مدت بوده و دارندگان آن حداکثر تا ۹۰ روز اجازه اقامت در کشور جمهوری چک راخواهند داشت.

ویزای نوع D

مهاجرانی که قصد دارند بیش از ۹۰ روز در کشور جمهوری چک بمانند، باید جهت دریافت ویزای نوع D یا همان ویزای طولانی مدت اقدام کنند. ویزاهای تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری و… در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

مدارک لازم جهت مهاجرت به جمهوری چک

هر فرد متناسب با روش مهاجرتی انتخابی خود باید مدارک مخصوصی را ارائه کند اما در کل برای مهاجرت جمهوری چک، مدارک اصلی زیر نیاز است:

  • پاسپورت معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • مدارک هویتی
  • عکس پاسپورتی جدید
  • سند ازدواج در صورت تاهل
  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات و ترجمه رسمی آن‌ها
  • نامه پذیرش تحصیلی و انگیزه نامه تحصیلی (برای ویزای تحصیلی)
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • نامه پیشنهاد کاری (برای ویزای کاری)
  • بیمه درمانی معتبر بین المللی
  • مدارک مربوط به محل اقامت
  • گواهی ‌عدم سوء پیشینه کیفری
  • اسناد مربوط به تمکن مالی

سخن پایانی

بعد از سقوط کمونیسم در سال ۱۹۸۹، جمهوری چک تحولی قابل توجه را تجربه کرد و به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در اروپا تبدیل شد. دانشجویان، سرمایه گذاران و متخصصان حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف شغلی، هرساله به کشور چک مهاجرت می‌کنند. کیفیت زندگی ایده آل، رشد اقتصادی قابل قبول، نرخ بیکاری پایین و شرایط مساعد برای سرمایه گذاران خارجی موجب شده این کشور هرساله میزبان مهاجران بسیاری از سراسر دنیا باشد. در نتیجه با توجه به مزایای بیان شده، مهاجرت جمهوری چک می‌تواند مسیر روشنی برای زندگی و کار شما به دنبال داشته باشد. ما در این مقاله روش‌های مهاجرت به کشور جمهوری چک را برای شما بیان کردیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشند.

شما می‌توانید جهت اطلاع از شرایط مهاجرت به جمهوری چک، از طریق این لینک اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان موسسه مهاجرتی اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و پاسخگوی سوالات شما باشند.

چگونه از طریق مهاجرت تحصیلی به جمهوری چک اقامت دریافت کنیم؟

دریافت ویزای تحصیلی منجر به دریافت اقامت دائم کشور جمهوری چک نخواهد شد. به همین دلیل اگر هدف شما اقامت دائم در این کشور است، باید بعد از اتمام تحصیل در این کشور، برای اشتغال و تبدیل ویزای خود به نوع کاری اقدام کنید. بعد از اقامت موقت به مدت ۳ الی ۵ سال در جمهوری چک، می‌توانید برای اقامت دائم این کشور اقدام نمایید.

بهترین روش مهاجرت جمهوری چک برای دریافت اقامت دائم کدام است؟

اگر تصمیم گرفته‌اید اقامت دائم این کشور را دریافت کنید، روش‌های مهاجرتی کاری و ثبت شرکت برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

اعطای تابعیت از طریق تولد به چه صورت است؟

اعطای تابعیت جمهوری چک از طریق تولد بر اساس قانون خون است؛ به این صورت که والدین فرزند متولد شده باید تابعیت جمهوری چک داشته باشند و از شهروندان این کشور باشند تا به فرزندشان تابعیت تعلق بگیرد.

پناهندگی در جمهوری چک چگونه است؟

به طور کلی پناهندگی در جمهوری چک برای افرادی است که در کشور خود از نظر مالی و جانی در خطر هستند و بنابه دلایلی دیگر نمی‌توانند در کشور خود زندگی کنند. شما باید درخواست خود را به سازمان های مرتبط در این کشور ارائه دهید. سپس پروسه رسیدگی به درخواست پناهندگی شما ارزیابی می‌شود که آیا واجد شرایط هستید یا خیر. این پروسه زمانبر است و باید تا زمان اعلام پاسخ درخواستتان در کمپ‌ها اسکان داشته باشید. این روش مهاجرت جمهوری چک پیشنهاد نمی‌شود، زیرا خطرات آن بسیار بوده و احتمال موافقت با درخواستتان اندک است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *