مهاجرت به رومانی 2024 + شرایط اخذ اقامت و هزینه‌ها

فهرست مطالب

کشور رومانی عضو اتحادیه اروپا است و کیفیت زندگی در آن در بهترین حالت خود قرار دارد. با اخذ اقامت رومانی می‌توانید به سایر کشورهای اتحادیه اروپا بدون ویزا سفر کنید و در کشورهای اروپایی سرمایه‌گذاری کنید و یا حتی مشغول به کار شوید. نرخ پایین بیکاری، هزینه‌های زندگی مقرون به صرفه و خدمات آموزشی باکیفیت از جمله مزایایی هستند که موجب شده تعداد قابل توجه‌ای از متقاضیان، کشور رومانی را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب کنند. روش‌های مختلفی برای مهاجرت به رومانی و دریافت اقامت این کشور وجود دارد. ما در این مقاله قصد داریم انواع روش مهاجرت رومانی را به شما معرفی کنیم. پس تا انتهای مطلب با اپلاییکا همراه باشید تا از شرایط و هزینه‌های اقامت رومانی اطلاع یابید.

بررسی مهاجرت به رومانی

بررسی مهاجرت به رومانی

کشور رومانی در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و پایتخت آن بخارست می‌باشد. مردم کشور رومانی به زبان‌های رومانیایی، مجارستانی و مولداوی صحبت می‌کنند. همچنین این کشور حدود ۲۲ میلیون نفر جمعیت دارد و واحد پول آن لو نامیده می‌شود. این کشور در زمینه استقبال از مهاجران شناخته شده و به دلیل رشد جنبه‌های مختلف و همچنین ارائه فناوری‌های جدید در این کشور، به تدریج مهاجرت رومانی برای افراد خارجی جذابیت خاصی پیدا کرده است.

رومانی کمترین هزینه‌های زندگی را در بین کشورهای اروپایی دارد و همین موضوع باعث شده زندگی در این کشور برای بسیاری از افراد گزینه جذابی باشد. به طور میانگین هزینه زندگی در رومانی۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار آمریکا می‌باشد. از مزایای زندگی در رومانی می‌توانیم علاوه بر هزینه زندگی ارزان، به امنیت بالا و رایج بودن زبان انگلیسی در بین مردم این کشور اشاره کنیم. حمل و نقل عمومی ضعیف و امکانات بهداشتی و درمانی دولتی نامطلوب، از معایب زندگی در رومانی به حساب می‌آیند. در کل می‌توان گفت رومانی از نظر رفاه نسبی در حال پیشرفت قابل توجه‌ای است.

روش‌های مهاجرت به رومانی

مهاجرت رومانی و اخذ اقامت این کشور به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد:

مهاجرت رومانی از طریق تحصیل

تحصیل در کشور رومانی یک گزینه مطمئن و معقول برای افراد علاقمند به زندگی در این کشور به حساب می‌آید. شما با تحصیل در دانشگاه‌های رومانی، شانس خود را برای کاریابی و اخذ اقامت دائم افزایش می‌دهید. به این نکته توجه کنید تحصیل در رومانی به تنهایی منجر به دریافت تابعیت نخواهد شد و حتماً باید همراه با کاریابی و یا سرمایه‌گذاری باشد.

شما برای پذیرش در دانشگاه‌ها و اخذ ویزای تحصیلی رومانی به مدرک زبان معتبر نیاز دارید که نمره موردنیاز برای این مورد به دانشگاه و رشته مدنظرتان بستگی دارد. به طور کلی برای پذیرش در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب به نمره آیلتس ۵/۵ و ۶ نیاز است. شایان ذکر است که با ارائه مدرک زبان معتبر قبل از شروع تحصیل، دیگر نیازی به شرکت و قبولی در آزمون‌های زبان نیست.

شهریه دانشگاه‌های رومانی به عوامل گوناگونی بستگی دارد. برنامه تحصیلی، رشته، دانشگاه و ملیت دانشجو از جمله مواردی هستند که بر شهریه دانشگاه تاثیر می‌گذارند. به طور معمول هزینه تحصیلی تعیین شده، مبلغی بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو در سال است.

مهاجرت رومانی از طریق کار

مهاحرت به رومانی از طریق کار

مهاجرت کاری به رومانی یکی از مطمئن‌ترین روش‌های مهاجرتی به این کشور است. دریافت پیشنهاد کاری از طرف یک کارفرما در این کشور اولین شرط مهمی است که باید در نظر بگیرید. چنانچه کارفرما نتواند نیروی انسانی متخصص موردنیاز خود را در رومانی بیابد، می‌تواند پیشنهاد کاری برای استخدام یک نیروی خارجی از سایر کشورها را ارائه کند. نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین است؛ در نتیجه می‌توانید با استفاده از فرصت‌های شغلی موجود در رومانی جهت اخذ اقامت دائم اقدام نمایید.

مهاجرت رومانی از طریق سرمایه‌گذاری

مهاجرت با استفاده از سرمایه‌گذاری، دیگر روش مهاجرت رومانی بوده که برای متقاضیانی که بودجه خوبی دارند می‌تواند بهترین گزینه باشد. شما با حداقل سرمایه‌گذاری ۲۰۰ هزاریورویی و ایجاد حداقل ۲۵ موقعیت شغلی می‌توانید مجوز اقامت یک‌ساله تا سه‌ساله این کشور را دریافت کنید. همچنین این امکان فراهم شده است که با یک میلیون یورو سرمایه‌گذاری در زمینه تجارت یا املاک، برای ۴ سال متوالی اقامت قانونی رومانی را دریافت کنید. بعد از گذشت این زمان می‌توانید برای خود، همسر و فرزندان خود درخواست تابعیت رومانی را ارائه کنید.

چنانچه قصد دارید از طریق خرید ملک به رومانی مهاجرت کنید، باید شرایط و قوانین مهاجرتی در این خصوص را به خوبی مطالعه کنید. به طور کلی بودجه‌ای که برای خرید ملک در کشور رومانی نیاز است، حداقل ۲۵۰ هزار یورو است.

مهاجرت رومانی از طریق راه اندازی کسب و کار

یکی دیگر از راه‌های موثر مهاجرت رومانی، اقدام برای راه اندازی کسب و کار به صورت مستقیم در این کشور است. اولین قدم برای این منظور، تدوین یک بیزینس پلن قوی یا یک طرح تجاری مفید و قابل اجرا است که کسب سود و رشد خوبی را در بر بگیرد. در ادامه بعد از تایید طرح شما، نوبت به ثبت شرکت می‌رسد که به سرمایه اولیه نیاز دارد. میزان این سرمایه به نوع کسب و کارتان بستگی خواهد داشت. شما جهت راه اندازی کسب و کارتان باید تمامی مجوزهای لازم جهت فعالیت در حوزه انتخابی را اخذ نمایید. بعد از راه اندازی کسب و کار، می‌توانید برای اخذ ویزا و یا اقامت کارآفرینی اقدام کنید؛ البته این موضوع تا حد زیادی به موفقیت شرکتتان بستگی دارد که تا چه حد به اقتصاد محلی کمک کرده است.

مهاجرت رومانی از طریق ازدواج

ازدواج با تبعه رومانیایی روش دیگری برای مهاجرت و اخذ اقامت رومانی می‌باشد. اسناد قانونی این ازدواج باید ارائه گردد تا برای نهادهای ارزیابی کننده محرز شود که این ازدواج واقعی و پایدار است. در پایان بعد از بررسی‌های صورت گرفته و ارائه تاییدیه، با درخواست متقاضی جهت اقامت موقت رومانی موافقت می‌شود. فرد درخواست دهنده باید ۳ تا ۵ سال با همسر خود در رومانی زندگی کند تا تابعیت این کشور را دریافت نماید.

از شرایط ازدواج در کشور رومانی این است که هر دو شخص بالای ۲۱ سال باشند و وضعیت مالی هردو طرف در حد مطلوبی قرار بگیرد. به بیان دیگر، تمکن مالی شهروند رومانی به تنهایی کافی نخواهد بود و شرایط مالی فرد خارجی نیز باید در حد نرمالی باشد. همچنین تفاوت سنی دو شخص نباید بیشتر از ۱۵ سال باشد؛ زیرا در غیراینصورت کارشناسان ازدواج رومانی به شما مشکوک می‌شوند و ممکن است با درخواست اقامت شما موافقت نشود.

مهاجرت رومانی از طریق همراه

مهاجرت همراهی یا خویشاوندی کشور رومانی به این صورت بوده که یکی از اعضای خانواده متقاضی که در رومانی زندگی می‌کند، یک دعوتنامه برای وی ارسال کند. در ادامه باید تمکن مالی متقاضی یا فردی که دعوتنامه ارسال کرده در وضعیت خوبی باشد تا با درخواست مدنظر موافقت شود. تمکن مالی باید با ارائه اسناد معتبر به کارشناسان مهاجرتی مربوطه ثابت گردد.

چنانچه قصد دارید مطلع شوید که کدام یک از روش‌های مهاجرت به رومانی برای شما مناسب‌تر است، کافی است از طریق این لینک ثبت نام کنید. کارشناسان مهاجرتی اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس گرفته و مشاوره‌های لازم را به شما ارائه می‌کنند.

مدارک موردنیاز جهت مهاجرت به رومانی

لیست مدارک برای افراد مختلف با توجه به روش مهاجرتی انتخابی ممکن است متفاوت باشد، اما در کل به مدارک اصلی زیر برای مهاجرت نیاز است:

  • پاسپورت معتبر
  • عکس رنگی پاسپورتی
  • مدارک هویتی
  • سند ازدواج (درصورت تاهل)
  • اسناد مربوط به اثبات تمکن مالی
  • بیمه سلامت
  • مدارک تحصیلی و شغلی (برای مهاجرت تحصیلی یا کاری)
  • گواهی‌ عدم سوء پیشینه
  • اسناد مربوط به هدف مهاجرت شما (مانند پذیرش دانشگاه، دعوتنامه کاری، مدارک ازدواج و…)

دریافت تابعیت رومانی

دریافت شهروندی یا همان تابعیت کشور رومانی به چند روش امکان‌پذیر است. افراد متولد رومانی که یکی از والدین آن‌ها شهروند رومانی است، بدون نیاز به اقدامی و به صورت خودکار شهروندی این کشور را دریافت می‌کنند. همچنین افرادی که خارج از رومانی به دنیا آمده‌اند اما پدر یا مادر آن‌ها تابعیت رومانی دارد، می‌توانند برای شهروندی این کشور اقدام نمایند. روش دیگر، ازدواج با فردی است که تابعیت رومانی دارد؛ البته دریافت شهروندی رومانی از این طریق، نیازمند چند سال اقامت در این کشور و پایبندی به اصول فرهنگ و جامعه رومانی خواهد بود.

این امکان برای افرادی که مدت زمان طولانی در رومانی اقامت داشته اند فراهم شده است که بتوانند برای شهروندی از طریق اقامت طولانی مدت اقدام نمایند. برای تمامی روش‌های معرفی شده باید مدارک لازم ارائه شوند و در برخی موارد باید آزمون‌هایی در رابطه با زبان و فرهنگ رومانی گذرانده شوند.

سخن پایانی…

روش‌های مختلفی برای مهاجرت به رومانی وجود دارد که هر فرد متناسب با شرایط و وضعیت خود، می‌تواند برای یکی از آن‌ها اقدام کند. مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری و ازدواج تنها برخی از روش های نام برده هستند. ما در این مقاله شرایط روش‌های مهاجرت رومانی را برای شما بیان کنیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد.

چنانچه در زمینه مراحل مهاجرت به رومانی سوالاتی دارید، می‌توانید جهت دریافت مشاوره در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

آسان‌ترین روش مهاجرت به رومانی از ایران کدام است؟

روش انتخابی مهاجرت رومانی تا حد زیادی به شرایط فردی شما بستگی دارد. به عنوان مثال مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان روش بهتری است، اما مهاجرت رومانی از طریق سرمایه‌گذاری بهترین گزینه برای افرادی است که بودجه خوبی دارند. همچنین اگر یکی از اعضای خانواده شما در رومانی زندگی می‌کند، مهاجرت رومانی از طریق پیوستن به خانواده بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

هزینه زندگی در رومانی چقدر است؟

شرایط و نوع ویزای شما در هزینه های مهاجرت رومانی تاثیرگذار است، اما در کل هزینه‌های زندگی در رومانی نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است. به عنوان مثال هزینه زندگی برای یک خانواده ۴ نفره حدود ۲۰۹/۲ دلار آمریکا است. همچنین برای یک نفر مجرد، به ماهیانه ۶۳۵ دلار آمریکا بدون در نظر گرفتن اجاره نیاز خواهد بود.

اعطا تابعیت رومانی از طریق تولد به چه صورت خواهد بود؟

کشور رومانی از جمله کشورهایی است که از قانون خون تابعیت می‌کند. در نتیجه باید پدر یا مادر نوزاد تابعیت رومانی داشته باشد تا به نوزاد تازه متولد شده تابعیت این کشور ارائه شود. به عبارتی دیگر، تنها تولد نوزاد در خاک رومانی منجر به دریافت تابعیت نخواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *