مهاجرت به سوئد 2024 | شرایط اخذ اقامت + هزینه ها

مهاجرت به سوئد 2024 | شرایط اخذ اقامت + هزینه ها

فهرست مطالب

اگر به دنبال مهاجرت به سوئد هستید، این مطلب از اپلاییکا مقاله‌ای کامل و یک راهنمای جامع در زمینه مهاجرت به این کشور است. جای تعجب نیست که سوئد یکی از مقاصد اصلی مهاجرت در اروپا است و این کشور زیبای اسکاندیناوی هر ساله پذیرای نزدیک به ۱۰۰ هزار مهاجر جدید است.

مناظر خیره کننده، مردم مهربان، رفاه و استانداردهای زندگی تنها برخی از دلایلی است که باعث می‌شود مردم به سوئد مهاجرت کنند.

مهاجرت از یک کشور به کشور دیگر می‌تواند برای برخی از مردم آسان باشد و در مقابل عده‌ای دیگر آن را چالش برانگیز می‌خوانند.

انواع ویزا برای مهاجرت به سوئد

انواع ویزا برای مهاجرت به سوئد

شما برای اینکه بتوانید روند فرآیند مهاجرت به سوئد را آغاز کنید، در وهله اول به ویزا نیاز دارید و باید ببینید که با توجه به برنامه مهاجرتی انتخابی به سوئد کدام ویزا مناسب برای شما است.

ویزای سفر به سوئد ممکن است برای بازدید از اقوام یا دوستان، بازدیدهای تجاری یا کنفرانسی، سمینارها یا ترتیبات مشابه، گردشگری، شرکت در رویدادهای ورزشی، مبادلات فرهنگی و سایر اهدافی که ماهیت شخصی یا اقتصادی دارند، اعطا شود. انواع ویزا سوئد عبارتند از:

  • ویزای ورود / ویزای C
  • ویزای اقامت کوتاه مدت معمولی تا 90 روز با امکان درخواست برای روزهای بیشتر اعتبار دارد. بیمه درمانی که هزینه‌های یک اورژانس پزشکی احتمالی، بیمه را پوشش می‌دهد
  • ویزای D اقامت تا 1 سال در سوئد را پوشش می‌دهد و بیشتر برای یک یا چند ورودی قانونی یا فیزیکی معتبر است. برای ارائه اقامت در سوئد، گذرنامه ای که حداقل 3 ماه پس از آخرین تاریخ vi در سوئد بنشینید، بلیط برگشت یا پول خرید آن، برنامه ای که به وضوح بیان می‌کند که اقامت در سوئد برای بیش از 90 روز مورد نیاز است.
  • ویزای تحصیلی به سوئد که با تکیه بر پذیرش از یک دانشگاه برای شما صادر می‌شود و شما می‌توانید در معتبرترین دانشگاه‌های سوئد تحصیل کنید و بعد از فارغ‌التحصیلی این امکان برای شما وجود دارد که در فرآیند مهاجرت به سوئد با پیدا کردن شغل نوع ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهید.

برای اینکه ببیند واجد شرایط مهاجرت به سوئد هستید از طریق این لینک اطلاعات تماس خود را برای ما بگذارید تا مشاوران ما دراسرع‌وقت با شما در تماس باشند.

شرایط لازم برای مجوز کار و مهاجرتی کاری به سوئد

شرایط لازم برای مجوز کار و مهاجرتی کاری به سوئد

برای مهاجرت کاری به سوئد نیاز است که مجوز کار را دریافت کنید و برای این کار مدارک زیر لازم است:

  • پاسپورت معتبر داشته باشید.
  • به شما پیشنهاد شغلی داده می‌شود که با شرایط تعیین شده توسط قراردادهای جمعی سوئد مطابقت داشته باشد یا برای این شغل استاندارد باشد.
  • حقوق ماهانه حداقل 13000 کرون (1480 دلار آمریکا) قبل از کسر مالیات به شما پیشنهاد می‌شود یا حقوقی همتراز با موقعیت شغلی به شما پیشنهاد می‌شود.
  • به شما پیشنهاد شغلی می‌شود که شامل بیمه درمانی، بیمه عمر و تامین اجتماعی است.
  • هنگامی که برای مجوز کار درخواست می‌کنید، باید مدارکی از محل اقامت در سوئد و همچنین قصد خروج از کشور پس از اتمام قرارداد کاری خود را ارائه دهید.
  • علاوه بر شرایطی که برای درخواست ویزای کار سوئد باید داشته باشید، کارفرمای سوئدی شما نیز باید شرایط خاصی را برای استخدام شما داشته باشد.
  • شغل باید حداقل ده روز در اتحادیه اروپا/منطقه اقتصادی اروپا آگهی شده باشد.
  • این شغل باید شامل شرایط استخدامی همتراز با سایر مشاغل سوئدی در همان صنعت باشد.

مهاجرت خوداشتغالی به سوئد

به عنوان یک فرد خوداشتغال می‌توانید تا سه ماه بدون مجوز در سوئد کار کنید. پس از سه ماه، باید ویزای خوداشتغالی دریافت کنید. این یکی از برنامه‌های محبوب و آسان مهاجرت به سوئد محسوب می‌شود.

اگر می‌خواهید به سوئد مهاجرت کاری کنید لازم است چند اصطلاح را عنوان یک فرد خوداشتغال در سوئد بدانید. اولین مورد Enskild Näringsidkare است که مستقیماً به معامله گر انحصاری ترجمه می‌شود. برای اینکه یک تاجر انحصاری باشید، باید شرکت شخصی خود را (دومین دوره، Enskild Firma) با مسئولیت شخصی راه اندازی کنید. شما باید حساب‌های خود را به دقت پیگیری کنید، اگرچه اگر کمتر از 10 کارمند دارید نیازی به حسابدار ندارید.

توجه داشته باشید که وقتی پرونده مهاجرت کاری شما به سوئد قبول می‌شود و سازمان کار سوئد ثبت نام می‌کنید، شما ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد شما از سایر کشورها هستند. اطلاعات بیشتر در مورد مالیات سوئد را در راهنمای بانک‌ها و مالیات در سوئد بخوانید.

شرایط ویزای خوداشتغالی برای مهاجرت به سوئد:

برای اینکه بدانید واجد شرایط مهاجرت خود اشتغالی به سوئد هستید لازم است مدارک زیر را ارائه دهید:

  • پاسپورت معتبر
  • تجربه قابل توجه در زمینه خود و تجربه قبلی در اداره کسب و کار خود
  • دانش مستند و مرتبط سوئدی و/یا انگلیسی
  • اثبات اینکه شما کسب و کار را اداره می‌کنید، مسئولیت نهایی آن بر عهده شماست، و حداقل نیمی از کسب و کار شما متعلق به شماست.
  • شواهدی مبنی بر اینکه خدمات یا کالاهای کسب و کار در سوئد فروخته و/یا تولید شده است
  • بودجه کافی برای حمایت از شما و در صورت لزوم از خانواده شما در دو سال اول
  • اسناد منبع قابل اعتماد برای بودجه شما
  • ارتباط با مشتری و/یا شبکه ای در سوئد ایجاد کرد
  • مدرکی مبنی بر اینکه شرکت شما، پس از یک دوره آزمایشی دو ساله، دارای تعادل مالی خواهد بود و شما می‌توانید در صورت لزوم از خود و خانواده خود حمایت کنید

ویزای خوداشتغالی شما باید دو سال اعتبار داشته باشد، مگر اینکه اعلام کرده باشید به مدت زمان کوتاه‌تری نیاز دارید. پس از دو سال، سازمان مهاجرت سوئد باید موارد زیر را تأیید کند:

  • متقاضی هنوز می‌تواند از خود و افراد تحت تکفل خود حمایت کند.
  • متقاضی شرکت را مطابق با طرح تجاری گزارش شده خود اداره می‌کند.
  • شرکت در اداره ثبت شرکت‌های سوئدی (Bolagsverket) ثبت شده است.
  • مجوزهای تجاری (در صورت نیاز) جاری هستند.
  • متقاضی در سوئد زندگی می‌کند و اثبات می‌کند که کسب و کار از سوئد اداره می‌شود.

اگر ویزای خوداشتغالی به شما داده شد، می‌توانید از آن برای مهاجرت خانواده خود به سوئد با خود استفاده کنید. آنها باید برای ویزای خود اقدام کنند و مدت اقامت آنها مانند مجوز خوداشتغالی شما خواهد بود.

مهاجرت تحصیلی به سوئد

سوئد در راستای ایجاد تنوع فرهنگی در جامعه از دانشجویان بین‌المللی استقبال زیادی می‌کند و شما می‌توانید با دریافت پذیرش تحصیلی، به این سوئد مهاجرت کنید.

زبان سوئدی در این کشور به عنوان زبان اول شناخته می‌شود اما این کشور به منظور جذب دانشجویان امکان تحصیل در دانشگاه به زبان انگلیسی فراهم کرده است.

دانشجویان دوره کارشناسی می‌توانند تا سقف 10 ساعت در هفته و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد تا سقف 20 ساعت در هفته بدون نیاز به تغییر ویزا و دریافت مجوز خاصی مشغول به کار پاره‌وقت دانشجویی شوند. دانشجویان دوره تمام‌وقت دکتری هم ماهانه حقوق مشخصی دریافت می‌کنند و محدودیتی در انجام کار پاره‌وقت ندارند.

مهاجرت تحصیلی به عنوان یکی از روش‌های مهاجرت به سوئد می‌تواند امکان کسب تجربه کار در اروپا را برای متقاضی فراهم کند. بر اساس قوانین مهاجرت تحصیلی سوئد، دانشجویانی که متقاضی کار بیش از سقف تعیین شده باشند، باید مجوز دریافت کنند.

برای اینکه ببینید وجد شرایط مهاجرت تحصیلی به سوئد هستید می‌توانید از طریق این لینک اطلاعات تماس خود را بگذارید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما در تماس باشند.

چطور بعد از مهاجرت به سوئد اقامت دائم دریافت کنم؟

باید بدانید که پس از مهاجرت به سوئد برای دریافت اقامت دائم این کشور باید پنج سال به طور مداوم در این کشور زندگی کرده باشید.  به شهروندان اتحادیه اروپا در پایان پنج سال این اقامت اعطا خواهد شد، حتی اگر بخشی از آن زمان را صرف بیکاری کرده باشند. اما مهاجرت به سوئد برای افرادی که خارج از اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند کمی متفاوت است؛ شهروندان غیر اتحادیه اروپا باید این را ثابت کنند آنها در طول پنج سال کامل (حتی اگر خوداشتغالی باشد) شاغل بودند و می‌توانستند خود و خانواده خود را تامین کنند.

مزایای اقامت دائم در سوئد

هدف بسیاری از افراد برای مهاجرت به سوئد دریافت اقامت دائم این کشور است. اقامت دائم سوئد مزایی دارد که برخی از مزایای داشتن اقامت دائم در سوئد واضح است. برای شروع، دیگر نیازی به تمدید مجوز برای زندگی و کار در سوئد نخواهید داشت. شما همچنین می‌توانید بدون نیاز به تغییر اجازه اقامت خود آزادانه شغل خود را تغییر دهید.

سایر مزایا پس از مهاجرت به سوئد و دریافت اقامت این کشور شامل اجازه عضویت اعضای خانواده در سوئد بر اساس قوانین اتحاد مجدد خانواده در سوئد است. تحت ویزای موقت سوئد، اعضای خانواده ممکن است به شما ملحق شوند، اما آنها باید برای ویزای خود درخواست دهند.

به خاطر داشته باشید که اقامت دائم به معنای شهروندی نیست. اگر برای مدت طولانی سوئد را ترک کنید، اقامت دائم شما لغو خواهد شد. این زمان بسته به مجوز خاص شما می‌تواند بین دو تا شش سال باشد. به همین ترتیب، اگر مرتکب یک جرم جدی شوید، خطر اخراج و لغو مجوز نیز خواهید داشت.

شرایط اقامت دائم سوئد برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا

همانطور که قبلاً گفته شد، به شهروندان اتحادیه اروپا پس از پنج سال زندگی مداوم در سوئد، به طور خودکار اقامت دائم اعطا می‌شود. شهروندان غیر اتحادیه اروپا که به سوئد مهاجرت می‌کنند باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • آنها باید پنج سال به طور مداوم در سوئد زندگی کرده باشند.
  • آنها باید مجوز اقامت معتبر به مدت پنج سال داشته باشند.
  • آنها باید بتوانند خرج خود و خانواده شان را تامین کنند.
  • علاوه بر این، اجازه اقامتی که به شما اعطا شده است باید به قصد زندگی و کار در سوئد برای مدت زمان قابل توجهی باشد. اگر به عنوان دانشجو یا به عنوان کارگر موقت مانند au pair به سوئد نقل مکان کرده اید، واجد شرایط اقامت دائم نخواهید بود.

مدارک مورد نیاز برای درخواست اقامت دائم در سوئد

برای درخواست اقامت دائم، باید فرمی به نام ansökan om ställning som varaktigt bosatt به شماره 138011 پر کنید. این فرم فقط به زبان سوئدی موجود است. شما باید این را به صورت الکترونیکی یا حضوری به اداره مهاجرت ارسال کنید.

  • کپی سند مسافرتی معتبر
  • اسنادی که نشان می‌دهد در پنج سال گذشته چگونه از خود و خانواده‌تان حمایت کرده‌اید (به‌عنوان مثال، گواهی اشتغال به کار، اظهارنامه‌های درآمد اعلام‌شده‌تان، گواهی‌هایی که نشان‌دهنده بازنشستگی شما، یا شواهدی از دارایی‌هایی که در بانک دارید)
  • هزینه اقامت دائم در سوئد 1000 کرون (115 دلار آمریکا) می‌باشد. متقاضیانی که از پرداخت معاف هستند اعضای خانواده شهروندان شمال اروپا، شهروندان اتحادیه اروپا و اعضای خانواده آنها و شهروندان سوئیس هستند.

مهاجرت با همسر و خانواده به سوئد

اگر متاهل، شریک زندگی یا فرزند یک مقیم سوئد هستید، می‌توانید در پروسه مهاجرت به سوئد برای ویزای اقامت اقدام کنید  برای همسران و افراد شریک زندگی ، روند ویزای همسر/نامزد سوئد به شرح زیر است.

شما باید فرم را به صورت آنلاین پر کنید، اما قبل از انجام این کار، مطمئن شوید که شرایط زیر را دارید:

  • شما و شخصی که در سوئد به او نقل مکان می‌کنید باید 18 سال یا بیشتر داشته باشید.
  • شما باید بتوانید هزینه درخواست را از طریق ویزا یا مسترکارت پرداخت کنید.
  • شما باید بتوانید اسنادی را که قرار است ضمیمه شوند اسکن کنید.

همچنین باید مدارک زیر را ارسال کنید:

  • پاسپورت معتبر

اگر متاهل هستید:

  1. گواهی ازدواج، قرارداد اجاره یا مدرک خرید مسکن شما، یا سند دیگری که نشان می‌دهد شما مسکن مشترک دارید
  2. سندی که نشان می‌دهد شما با هم زندگی می‌کرده اید، برای مثال، یک قرارداد اجاره که در آن نام هر دوی شما آمده است، یا صورت حساب‌های قبلی که نام و آدرس شما را نشان می‌دهد.
  • اگر منتظر فرزند هستید:

گواهی بارداری

  • اگر کودکان زیر 18 سال را به همراه دارید:
  • کپی گذرنامه کودک که مشخصات شخصی، عکس، امضا در صورت لزوم، شماره گذرنامه، کشور صادرکننده، مدت اعتبار و اینکه آیا کودک اجازه زندگی در کشورهایی غیر از کشور مبدأ خود را دارد یا خیر.
  • شناسنامه کودک یا شناسنامه یکی از والدین
  • رضایت سرپرست دیگر مبنی بر اینکه کودک می‌تواند همراه شما به سوئد نقل مکان کند، اگر این شخص شما را به سوئد همراهی نکند.
  • اگر شما تنها سرپرستی دارید، یک تصمیم دادگاه یا اگر والدین دیگر فوت کرده باشند، گواهی فوت
  • مدارک فرزندخواندگی در صورت فرزندخواندگی

آیا مهاجرت به سوئد دشوار است؟

روند مهاجرت به سوئد می‌تواند با چالش‌های بسیاری همراه باشد. البته همه چیز به شرایط، مدارک و نوع برنامه مهاجرتی شما دارد. اگر می‌خواهید برای کار به سوئد مهاجرت کنید، اولین این است که برای پیدا کردن کار دست به کار شوید و اجازه کار بگیرید. شما برای مهاجرت کاری به سوئد نیاز به دریافت یک پیشنهاد شغلی از سوی یک کارفرمای سوئدی دارید.

محبوب‌ترین شهرها برای مهاجرت کجا است؟

به این فکر می‌کنید که کجا در سوئد مهاجرت کنید؟ در اینجا پنج مورد از محبوب‌ترین مکان‌ها برای متقاضیان مهاجرت به سوئد  آورده شده است:

  1. استکهلم پیشرو در نوآوری و پایداری و یکی از محبوب‌ترین مکان‌های سوئد است. پایتخت سوئد کیفیت زندگی عالی، فرصت‌های شغلی عالی و طیف وسیعی از فرهنگ‌ها را برای به اشتراک گذاشتن در اختیار مهاجران قرار می‌دهد.
  2. گوتنبرگ دومین شهر بزرگ سوئد است که توسط طبیعتی زیبا احاطه شده است. ارزان‌تر از استکهلم است و آموزش با کیفیت بالا و سیستم مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌دهد.
  3. مالمو به خاطر پارک‌های زیبا و مردم صمیمی اش شناخته شده است. این شهر چند فرهنگی برای زندگی بسیار مقرون به صرفه است و معمولاً مهاجران مشکلی برای هماهنگی با مردم محلی ندارند.
  4. اوپسالا. شهری زیبا با رتبه‌های بالا در مسکن، مراقبت‌های بهداشتی و ایمنی، برای مهاجرانی که می‌خواهند زندگی مقرون به صرفه ای داشته باشند، عالی است. اوپسالا شهری لیبرال و دارای تنوع مذهبی، نژادی، اقتصادی و فرهنگی است.
  5. سولنا. یکی از بهترین مکان‌ها برای زندگی در سوئد محسوب می‌شود. این شهر پرجنب‌وجوش فرصت‌های شغلی بسیار خوبی را ارائه می‌دهد و به پایتخت شهر استکهلم نزدیک است.

مزایای مهاجرت به سوئد

چند نکته وجود دارد که باید قبل از مهاجرت به سوئد در نظر بگیرید تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید آیا این مکان برای شما مناسب است یا خیر:

  • آموزش رایگان یا کم هزینه مالیات‌های بالا
  • محیط کار عالی هزینه بالای زندگی
  • مزایای اجتماعی بزرگ مسکن-کمبود
  • در صورت مهاجرت به سوئد، مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بالا بدون شهریه رایگان
  • سیستم رفاهی عالی هوای طولانی و سرد
  • برابری جنسیتی و آزادی در مناطق شهری
  • نرخ پایین جرم و جنایت

مهاجرت به سوئد با حیوانات خانگی

حیوانات خانگی جزئی از خانواده محسوب می‌شوند و اگر می‌خواهید حیوان خانگی خود (گربه، سگ، موز و غیره) را به سوئد بیاورید و در واقع همراه با حیوانات خانگی خود به سوئد مهاجرت کنید، نیاز است مطمئن شوید که شرایط زیر را دارند:

  • حیوان خانگی باید با ریزتراشه ISO علامت گذاری شده باشد.
  • حیوان خانگی باید با واکسن تایید شده علیه هاری واکسینه شود.
  • حیوان خانگی باید پاسپورت داشته باشد.
  • حیوان خانگی باید از طریق پست اظهارنامه گمرکی به سوئد بیاید. 

نتیجه‌گیری…

در این مقاله تلاش شد تا تمام برنامه‌های مهاجرتی به سوئد را پوشش دهیم و جزییاتی که شما برای آشنا شدن با این مسیر مهاجرتی نیاز دارید را بیاوریم. اگر به دنبال کشوری آرام با رفاه بالا هستید، مهاجرت به سوئد برای شما گزینه مناسبی است و اگر به دنبال جزئیات بیشتری در مورد تحصیل در سوئد یا زندگی در سوئد هستید، می‌توانید با استفاده از لینک فرم ارزیابی اطلاعات تماس خود را برای ما بگذارید تا مشاوران ما در سریع‌ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

سوالات متداول

روش های مهاجرت به کشور سوئد چیست؟

افراد می توانند از طریق کار، تحصیل، سرمایه گذاری، ازدواج یا تولد به سوئد مهاجرت کنند.

آیا می‌توانم تابعیت دوگانه سوئد را دریافت کنم؟

بله، شما می‌توانید تابعیت دوگانه بگیرید. اگر شهروند سوئد شوید، اگر کشور دیگر اجازه دهد، می‌توانید تابعیت خارجی خود را حفظ کنید. اگر کشور دیگر شما تابعیت دوگانه را نمی‌دهد، باید ملیتی را که می‌خواهید حفظ کنید انتخاب کنید.

بازار کار در سوئد چگونه است؟

در حال حاضر نرخ بیکاری در سوئد بسیار پایین بوده و کمبود بسیاری در زمینه پزشکی و پرستاری در بازار کار سوئد ثبت شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *