ویزای تحصیلی آلمان 2024 | شرایط و مدارک لازمه

ویزای تحصیلی آلمان 2024 | شرایط و مدارک لازمه

فهرست مطالب

کشور آلمان به عنوان قطب اصلی صنعتی و اقتصادی اروپا، سالانه برنامه‌های متنوعی را برای جذب دانشجویان خارجی ارائه می‌کند. بر اساس آمار رسمی منتشر شده، تعداد دانشجویان خارجی این کشور ۳۰۰ هزار نفر اعلام شده است که متناسب با مساحت کوچکی که دارد، رقم قابل توجه‌ای به حساب می‌آید. همین موضوع باعث شده آلمان جزء ۱۰ کشور دنیا باشد که بیشترین تعداد دانشجویان خارجی را دارند. هزینه‌های پایین تحصیل و زندگی در آلمان و قرار گرفتن دانشگاه‌های معتبر در این کشور، باعث شده افراد بسیار خواهان دریافت ویزای تحصیلی آلمان باشند.

دانشجویان ایرانی نیز از این قضیه مستثنی نیستند و آلمان را به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های مهاجرت تحصیلی خود انتخاب می‌کنند. اگر متقاضی تحصیل در آلمان هستید، اولین قدم این است که بدانید واجد شرایط دریافت ویزای تحصیلی هستید یا خیر. ما در این مقاله قصد داریم مراحل و شرایط مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان را بیان کنیم. پس تا انتهای این مطلب با اپلاییکا همراه شوید.

مزایای تحصیل در آلمان

مزایای تحصیل در آلمان

جمعیت آلمان به سمت پیری می‌رود و از این سو با کمبود نیروی کار مواجه است. همین موضوع باعث شده دانشجویان خارجی را از سراسر دنیا جذب کند تا بتواند این کمبود را جبران نماید و با استفاده از نیروهای جوان و متخصص، از مشکلات اشغال‌زایی و اقتصادی در آینده جلوگیری کند. مزایای ویزای تحصیلی آلمان موجب شده بسیاری از دانشجویان بین المللی تحصیل در این کشور را ترجیح بدهند. بدون شک دریافت این ویزا بهترین راه برای مهاجرت به اروپا است. یکی از مزایای قابل توجه‌ای که وجود دارد این است که امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان فراهم شده است و فرایند صدور ویزا برای افراد خارجی مسیر هموارتری دارد.

همچنین باید به این نکته توجه کنید که شما با دریافت ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید در بهترین دانشگاه‌های این کشور مشغول تحصیل شوید و بعد از فارغ التحصیلی اقامت این کشور را داشته باشید. برای این کار کافی است بعد از اتمام دوره تحصیل، از طرف یک کارفرمای آلمانی پیشنهاد کار داشته باشید تا ویزای شما به نوع کاری تغییر یابد و بتوانید اقامت دائم آلمان را دریافت نمایید. نرخ بیکاری در آلمان بسیار پایین است و می‌توانید کار موردعلاقه و مرتبط با حوزه تخصصی خود را به راحتی بیابید.

ممکن است با خود بگویید که پیدا کردن کار برای دانشجویان خارجی نسبت به دانشجویان آلمانی سخت‌تر است، زیرا تسلط به زبانی آلمانی برای کارفرمایان آلمانی مهم است. درست است که دانشجویان خارجی در یافتن فرصت شغلی مناسب با چالش‌هایی مواجه اند، اما جای نگرانی نیست. آلمان کشوری با فرصت‌های شغلی فراوان است و به نیروی کار بسیاری نیاز دارد. دانشجویان بین المللی می‌توانند در بین مشاغل موجود، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنند.

شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره در خصوص سایر روش‌های مهاجرت به آلمان، از طریق این لینک اطلاعات تماس خود را ثبت کنید تا مشاوران مجموعه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان

همانطور که بیان کردیم یکی از مزایای ویزای تحصیلی آلمان این است که هزینه تحصیل در آن بسیار پایین‌تر از سایر کشورهای اروپایی می‌باشد. به طور معمول داوطلبان برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان نیازی به پرداخت شهریه ندارند. تنها مبلغی که لازم است در این خصوص پرداخت شود، هزینه ثبت نام در شروع هر ترم است. شما می‌توانید از طریق کار نیمه وقت دانشجویی، بخشی از این مبلغ را تامین کنید.

هزینه ثبت نام در هر ترم در دانشگاه‌های دولتی آلمان برای مقاطع کارشناسی حدود ۲۵۰ یورو است. این مبلغ در دانشگاه‌های غیردولتی به ۷ تا ۳۰ هزار یورو می‌رسد که بسته به رشته و دانشگاه موردنظر متغیر می‌باشد. برای مقطع کارشناسی ارشد نیز هزینه تحصیل در کشور آلمان برای افرادی که با معدل بالا قبول شده اند تقریباً رایگان است و داوطلبان تنها با پرداخت ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو در سال جهت نام‌نویسی شروع ترم، می‌توانند در همان دانشگاه ادامه تحصیل دهند. شایان ذکر است که شهریه دانشگاه‌های غیردولتی بسیار بالا است و متناسب با رشته فرد، از ۱۰ تا ۴۰ هزار یورو را دربر می‌گیرد.

هزینه تحصیل در آلمان برای متقاضیان مقطع دکتری کمی متفاوت‌تر است. دانشجویانی که در این مقطع تحصیلی در کشور آلمان مشغول مطالعه هستند، علاوه بر رایگان بودن هزینه تحصیل، حقوق ماهیانه نیز دریافت خواهند کرد. البته پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در دانشگاه های کشور آلمان کمی پیچیده است و کمتر کسی می‌تواند پذیرش تحصیلی خود را در این مقطع دریافت نماید. شایان ذکر است که هزینه ثبت نام در مقطع دکتری دانشگاه‌های آلمان حدود ۲۵۰ یورو است.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی آلمان

اولین گام برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان این است که از دانشگاه معتبری در این کشور، پذیرش تحصیلی داشته باشید. همچنین باید در آزمون ورودی Aufnahmeprufung نمره قبولی را دریافت کنید. این آزمون شامل سوالات گرامری زبان آلمانی سطوح B1 و B2، ریاضیات و فیزیک می‌باشد.

چنانچه قصد دارید در دانشگاه‌های آلمان به زبان آلمانی مشغول تحصیل شوید، باید در کشور مبدا حداقل سطح B1 را گذرانده و نمره قابل قبولی دریافت کرده باشید. از آن سو اگر به زبان انگلیسی تسلط دارید و تصمیم گرفته‌اید با این زبان در دانشگاه‌های آلمان ادامه تحصیل دهید، باید مدرک آیلتس ارائه کنید. البته این موضوع به دانشگاه پذیرنده شما بستگی دارد؛ اغلب دانشگاه‌های آلمان به مدرک آیلتس نیازی ندارند. شایان ذکر است که معدل مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان، حداقل ۱۵ است.

هر فرد متقاضی اخذ ویزای دانشجویی آلمان باید اسناد مالی را ارائه کند که نشان از تمکن مالی و توانایی او جهت پرداخت هزینه‌های تحصیلی و زندگی در آلمان دارد. متقاضی باید بابت هزینه زندگی مبلغی حدود ۱۰ هزار یورو را ارائه کند. این مبلغ در حساب فرد مسدود می‌شود و وی می‌تواند به صورت ماهیانه از آن برداشت.

چنانچه فردی شرایط مالی خوبی ندارد، می‌تواند از بورسیه تحصیلی آلمان برای این منظور استفاده کند. راه دیگر این است که فردی در مقیم آلمان متعهد شود هزینه‌های متقاضی در طول تحصیل را پرداخت خواهد کرد. در این صورت متقاضی می‌تواند بدون اثبات تمکن مالی، ویزای دانشجویی آلمان را دریافت نماید. داشتن بیمه درمانی و ارائه گواهی‌عدم سوءپیشینه از دیگر شرایط دریافت ویزای تحصیلی آلمان به شمار می‌روند. شرایط سنی تعیین شده نیز برای داوطلبان کارشناسی تا سن ۲۲ سال و برای کارشناسی ارشد تا سن ۳۲ سال تعیین شده است. برای مقطع دکتری محدودیت سنی خاصی وجود ندارد.

چنانچه می‌خواهید اطلاع یابید که واجد شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان هستید یا خیر، کافی است از طریق این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان مهاجرتی اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

انواع ویزای تحصیلی آلمان

آشنایی با انواع ویزای تحصیلی آلمان کمک می‌کند که به درستی این مسیر را طی کنید. به طور کلی انواع ویزای تحصیلی آلمان عبارتند از:

  • ویزای کالج آلمان (جهت تحصیل در مقاطع کارشناسی)
  • ویزای کالج پزشکی آلمان (جهت تحصیل پزشکی و زیرشاخه‌های آن)
  • ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد آلمان
  • ویزای تحصیلی دکتری آلمان

مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان

مدارک مورد نیاز شما برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی‌تان بستگی دارد. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت دانشگاه مدنظرتان، جزئیات مدارک موردنیاز را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که بعد از دریافت پذیرش تحصیلی، باید برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنید، زیرا بدون این مجوز امکان ورود متقاضیان به این کشور وجود نخواهد داشت. به طور کلی برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان به مدارک زیر نیاز دارید:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • عکس رنگی پاسپورتی
  • ترجمه رسمی مدرک دیپلم دبیرستان و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  • ترجمه رسمی مدرک دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد برای پذیرش در مقاطع بالاتر
  • انگیزه نامه تحصیلی (SOP)
  • رزومه تحصیلی
  • توصیه نامه تحصیلی (برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری)
  • مدرک زبان آلمانی (سطح آن متناسب با مقطع و رشته تحصیلی شما متغیر است)
  • ارائه گواهی تمکن مالی
  • ارائه پروپوزال و مقالات تالیفی در رشته موردنظر (برای داوطلبان مقطع دکتری)

مراحل اخذ ویزای تحصیلی آلمان

  1. قدم اول این است که از یک مرکز آموزشی معتبر در آلمان پذیرش تحصیلی دریافت کنید. هر متقاضی باید متناسب با مقطع و رشته تحصیلی خود، از دانشگاه یا کالج مدنظر خود پذیرش اخذ نماید.
  2. بعد از دریافت پذیرش تحصیلی، نوبت به رزرو وقت سفارت می‌رسد که باید به صورت آنلاین انجام گیرد. بعد از رزرو وقت، ایمیلی برای شما ارسال می‌شود که در آن شماره پیگیری قید شده است.
  3. بعد از گذشت حدود یک ماه تا ۴۵ روز، دومین ایمیل به شما ارسال می‌گردد که در آن تاریخ و وقت مصاحبه تعیین شده است. شما باید در طی یک هفته از زمان دریافت ایمیل، آن را بررسی و سپس تایید نمایید؛ در غیراینصورت رزرو وقت شما لغو خواهد شد.
  4. در مرحله بعدی از اخذ ویزای دانشجویی آلمان، باید برای مصاحبه و ارائه مدارک، به صورت حضوری به سفارت آلمان مراجعه کنید. در وقت تعیین شده در سفارت حضور یابید و پاسپورت و نامه تاییدیه وقت سفارت خود را همراه داشته باشید. در ادامه از شما اثر انگشت و اطلاعات بیومتریک گرفته خواهد شد.
  5. در مرحله بعدی با افسر پرونده حدود ۱۵ دقیقه مصاحبه دارید. اطلاعات شخصی و خانوادگی، سوابق و رزومه تحصیلی، میزان تمکن مالی، هدفتان از تحصیل و… از جمله مواردی هستند که از شما سوال خواهد شد. بعد از انجام مصاحبه، یک شماره پیگیری به شما ارائه می‌شود.
  6. حالا باید حدود ۲ ماه منتظر باشید که رد یا تایید شدن درخواست ویزای تحصیلی آلمان برای شما ارسال شود. چنانچه با درخواست شما موافقت شده باشد، باید با در دست داشتن پاسپورت و کد پیگیری به سفارت آلمان مراجعه کنید تا برچسب ویزای این کشور بر روی پاسپورت شما حک گردد.

دلایل رد شدن درخواست ویزای تحصیلی آلمان

ریجکت شدن ویزای دانشجویی آلمان به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که عمده‌ترین موارد را در ادامه نام برده ایم:

  • پذیرش تحصیلی از دانشگاه معتبری صورت نگرفته است
  • پذیرپش تحصیلی معتبر دارید اما شرایط سن و معدل شما با مقطع درخواستی مطابقت ندارد
  • مدارک ارائه شده به سفارت جعلی، اشتباه یا ناقص هستند
  • مدرک زبان ارائه شده منقضی شده است
  • در مصاحبه سفارت به سوالات اشتباه پاسخ داده‌اید یا مهارت ارتباطی شما ضعیف بوده است

سخن پایانی…

تحصیل در آلمان یک فرصت بی‌نظیر برای تمامی دانشجویان بین المللی است. هزینه تحصیلی بسیار پایین در این کشور باعث شده بسیاری از دانشجویان خارجی تصمیم بگیرند به این کشور مهاجرت کنند. مزایای قابل توجه ای مانند امکان کار همزمان با تحصیل و هزینه زندگی مناسب موجب شده شرایط تحصیلی برای متقاضی بسیار مطلوب باشد. ما در این مقاله شرایط و مراحل اخذ ویزای تحصیلی آلمان را برای شما بیان کردیم. امیدواریم از مطالب فوق نهایت استفاده را برده باشید.

شما می‌توانید جهت ارتباط با کارشناسان اپلاییکا، از طریق این لینک اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و پاسخگوی سوالات شما باشند.

هزینه درخواست ویزای تحصیلی آلمان چقدر است؟

هزینه درخواست ویزای آلمان حدود ۷۵ یورو است که متقاضیان باید این هزینه را به همراه سایر مبالغ مربوط به فرایند اخذ ویزا، از طریق حواله بانکی پرداخت کنند.

اخذ ویزای تحصیلی آلمان چقدر طول می‌کشد؟

پاسخ به این سوال به زمان پذیرش، فرایند بررسی توسط سفارت و کامل بودن مدارک شما بستگی دارد. با این حال صدور ویزای تحصیلی آلمان به طور تقریبی برای مقاطع کارشناسی حدود یکسال طول می‌کشد. این مدت زمان برای مقاطع کارشناسی ارشد با وجود مدرک زبان حدود دو ماه است.

آیا امکان دریافت ویزای کوتاه مدت تحصیلی آلمان وجود دارد؟

تا قبل از سال ۲۰۱۸، ویزای کوتاه مدت تحصیلی برای متقاضیان شرکت در دوره‌های کوتاه مدتی مانند دوره زبان آلمانی صادر می‌شد، اما در حال حاضر صدور این نوع ویزا متوقف شده است.

آیا امکان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است؟

خیر. در حال حاضر هر متقاضی باید جهت تحصیل در دانشگاه‌های آلمان مدرک زبان ارائه کند. حداقل مدرک زبان برای مقاطع کارشناسی، سطح B۱ آلمانی می‌باشد. به این نکته توجه کنید که ارائه مدرک B۲ می‌تواند شانس شما را برای دریافت ویزا افزایش دهد.

مدرک زبان جهت اخذ ویزای پزشکی آلمان باید B۲ باشد. جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز دو راه وجود دارد. برای پذیرش مستقیم باید IELTS6 یا TestDaF ۴/۳ ارائه گردد. برای پذیرش مشروط نیز باید مدرک حداقل B۱ داشته باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *