شرایط اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا در سال 2024 + مراحل و هزینه‌ها

شرایط اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا در سال 2024 + مراحل و هزینه‌ها

فهرست مطالب

کشور اسپانیا هرساله میزبان هزاران دانشجو بین المللی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی خود است. اعتبار مراکز آموزشی اسپانیا موجب شده این کشور به یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان خارجی تبدیل شود. بسیاری از کشورها می‌توانند بدون ویزا به اسپانیا سفر کنند اما شهروندان ایرانی باید برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، برای اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا اقدام نمایند. اپلاییکا در این مقاله به صورت کامل شرایط و مراحل اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا را بررسی می‌کند.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا چیست؟

شرایط دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا چیست؟

تمامی دانشجویانی که شهروند خارج از اتحادیه اروپا و سوئیس هستند، باید جهت تحصیل در کشور اسپانیا، ویزای تحصیلی اسپانیا دریافت کنند. متقاضیان علاوه بر دریافت نامه پذیرش از یکی از دانشگاه‌های اسپانیا، باید مدارکی مبتنی بر تمکن مالی و داشتن بیمه درمانی را ارائه کنند.

تمکن مالی به این معنا است که متقاضی می‌تواند از پس هزینه‌های تحصیلی و زندگی در اسپانیا بر بیاید. مبلغ تمکن مالی حداقل ۸۰۰۰ یورو تعیین شده است که متقاضی باید در حساب خود داشته باشد. دانشجویان می‌توانند در حین تحصیل به کار نیمه وقت دانشجویی مشغول شوند. بر اساس قانون، دانشجویان این اجازه را دارند که حداکثر ۲۰ ساعت در هفته کار کنند.

شایان ذکر است که ویزای تحصیلی اسپانیا برای افراد بالای ۱۸ سال صادر می‌شود؛ پس چنانچه سن متقاضی کمتر از ۱۸ سال است، باید به همراه والدین یا قیم قانونی خود به سفارت اسپانیا مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نماید.

متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا می‌توانند همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را به این کشور بیاورند. برای این منظور نیاز است تمامی مدارک مربوط به همراهان مانند پاسپورت، شناسنامه، گواهی ازدواج و… را ارائه کنند. همچنین باید برای آفیسرهای مهاجرتی اسپانیا اثبات کنند که توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی خود و خانواده را در این کشور پس از مهاجرت به اسپانیا دارند. هزینه زندگی در اسپانیا به ازای هر نفر ماهانه حدود ۶۰۰ یورو است که این مبلغ می‌تواند بسته به محل سکونت و سبک زندگی متغیر باشد.

پذیرش در برخی رشته های خاص

برخی از رشته‌ها شرایط پذیرش ویژه‌ای دارند. دانشجویان رشته‌های مهندسی کامپیوتر، گردشگری، هتلداری و… از ترم دوم به بعد می‌توانند همزمان با تحصیل، در یک شرکت یا مرکز تجاری مرتبط با رشته مشغول به کار شوند. حداکثر سنی که برای پذیرش در این دوره‌ها تعیین شده است، برای مقطع کارشناسی حداکثر ۲۹ سال و برای مقطع کارشناسی ارشد حداکثر تا ۳۵ سال می‌باشد. نکته جالبی که در خصوص این دوره‌ها وجود دارد، عدم نیاز به ارائه مدرک زبان است. دانشجو می‌تواند در یک دوره کوتاه زبان در همان دانشگاه شرکت کند تا بتواند به زبان اسپانیایی مسلط شود.

انواع ویزای تحصیلی اسپانیا

انواع ویزای تحصیلی اسپانیا

به طور کلی چندین ویزای تحصیلی برای دانشجویان بین المللی که متقاضی تحصیل در اسپانیا هستند صادر می‌شوند که به طول دوره تحصیلی متقاضی بستگی دارند. متقاضیان باید حداقل ۳ ماه قبل از شروع دوره تحصیلی خود، متناسب با هدفی که دارند برای دریافت یکی از ویزاها اقدام نمایند. انواع ویزای تحصیلی اسپانیا عبارتند از:

ویزای تحصیلی شینگن

این ویزا برای دوره‌های کمتر از ۳ ماه صادر می‌گردد. دانشجویانی که شهروند کشورهای اتحادیه اروپا و سوئیس هستند، در صورتی که کل دوره تحصیلی آن‌ها کمتر از ۳ ماه باشد، نیازی به دریافت این نوع ویزا ندارند.

ویزای تحصیلی کوتاه مدت

این نوع ویزا به دانشجویان بین المللی اجازه می‌دهد که حداکثر ۶ ماه در این کشور به شرکت در دوره تحصیلی مدنظر خود مشغول شوند. این ویزا قابل تمدید نیست؛ در نتیجه اگر دوره تحصیلی مربوطه بیشتر طول بکشد، متقاضی باید برای اخذ ویزای بلند مدت اقدام نماید.

ویزای تحصیلی بلند مدت

این ویزای تحصیلی اسپانیا برای دوره‌های بیشتر از ۶ ماه صادر می‌گردد و برای اخذ آن به مدارک بیشتری نیاز است. متقاضیانی که قصد دارند در یکی از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کنند، باید برای ویزای تحصیلی بلند مدت اسپانیا اقدام نمایند. لازم به ذکر است که ویزای تحصیلی بلند مدت تا یک سال اعتبار دارد و بعد از آن باید متقاضی متناسب با طول دوره تحصیل خود، آن را به صورت سالیانه تمدید کند. برای تمدید ویزای تحصیلی این کشور، باید حدود ۶۰ روز قبل از اتمام اعتبار برای تمدید آن اقدام شود.

چنانچه در زمینه اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا نیاز به راهنمایی دارید، کافی است در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان مهاجرتی اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و پاسخگوی سوالات شما باشند.

هزینه ویزای تحصیلی اسپانیا

هزینه ویزای تحصیلی اسپانیا تا حد زیادی به نوع ویزا وکشور مبدا متقاضی بستگی دارد:

کشور مبداهزینه ویزای دانشجوییهزینه ویزای شینگن  
شهروندان آمریکا۱۶۰ دلار۱۴۰ دلار  
شهروندان کانادا۹۸ دلار118 دلار  
سایر کشورها۶۰ یورو80 یورو

علاوه بر ۶۰ یورو هزینه ویزا، باید هزینه مصاحبه و امور مربوط به سفارت، هزینه تحصویل ویزا و هزینه بیمه مسافرتی را نیز محاسبه کنید. هزینه مصاحبه ۸۰ یورو، هزینه تحویل ویزا ۱۵ یورو و هزینه بیمه مسافرتی ۵۰ یورو می‌باشد.

هزینه تحصیل در اسپانیا

کشور اسپانیا مقصدی مقرون به صرفه برای دانشجویان بین المللی محسوب می‌شود و هزینه تحصیل در آن در حد مطلوبی قرار دارد. ما در جدول زیر، شهریه دانشگاه برای مقاطع مختلف را ذکر کرده ایم:

مقطع تحصیلیشهریه (دانشگاه‌های دولتی)
کارشناسیسالیانه ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو
کارشناسی ارشدسالیانه ۱۰۰۰ تا ۳۵۰۰ یورو
دکتریبرای سال اول ۲۲۰۰ تا ۳۶۰۰ یورو و از سال دوم به بعد ۲۰۰ تا ۶۰۰ یورو در سال

دولت اسپانیا و دانشگاه‌ها و سازمان های مختلف این کشور، بورسیه‌های متنوعی را برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته‌اند که بیشتر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شوند. رقابت برای دریافت این بورسیه‌ها بالا است و برای کسب آن‌ها نیاز است رزومه تحصیلی قوی داشته باشید.

اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا بدون مدرک زبان

اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا بدون مدرک زبان

برای پذیرش دانشجویان بین المللی در دانشگاه‌های اسپانیا، ارائه مدرک زبان الزامی نیست؛ البته به این موضوع توجه کنید که اکثر دانشگاه‌های این کشور دوره‌های تحصیلی را به زبان اسپانیایی ارائه می‌کنند. در چنین شرایطی دانشجو ملزم می‌شود که مهارت زبان اسپانیایی خود را ارتقا دهد. برخی دانشگاه‌های اسپانیا، برنامه‌های تحصیلی مشخصی را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند.

اگر قصد دارید دوره تحصیلی خود را به زبان انگلیسی بگذرانید، باید یک مدرک معتبر زبان ارائه کنید که تسلط شما به زبان انگلیسی را نشان می‌دهد. در کل مهارت‌های زبانی موجب می‌شود در کلاس‌های درسی خود موفق‌تر عمل کنید.

مدارک اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا

شما برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • دو قطعه عکس رنگی جدید
  • نامه پذیرش از یک دانشگاه در اسپانیا
  • مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریز نمرات
  • بیمه درمانی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • سند ازدواج (در صورت تاهل)
  • گواهی ‌عدم سوء پیشینه
  • مدرک تمکن مالی (صورت حساب بانکی)
  • بلیط هواپیما جهت سفر به اسپانیا
  • مدارک مربوط به اقامت در اسپانیا (اجاره نامه، سند مالکیت و…)

مراحل دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا

چنانچه متقاضی اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا هستید، باید مراحل زیر را با صورت دقیق طی کنید:

  1. دریافت پذیرش از یک دانشگاه در اسپانیا
  2. تکمیل کردن فرم درخواست ویزای تحصیلی
  3. جمع آوری مدارک و ارائه آن‌ها به صورت کامل
  4. پرداخت هزینه‌های مربوطه
  5. ثبت نام در سفارت اسپانیا و تعیین وقت
  6. مراجعه در روز تعیین شده برای انجام مصاحبه
  7. انتظار برای تایید یا رد شدن درخواست شما

چنانچه درخواست شما تایید شود، پاسپورت شما به همراه ویزا به منزل شما ارسال می‌گردد یا نیاز است به صورت حضوری برای تحویل گرفتن این مدارک به سفارت مراجعه کنید. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات دقیق در خصوص مراحل اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا، به وب سایت سفارت اسپانیا مراجعه نمایید.

دلایل ریجکت شدن درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا

ممکن است برخی موارد موجب شوند درخواست شما برای اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا رد شود. مراحل دریافت ویزا باید به صورت دقیق و کامل طی شوند؛ همچنین باید مطمئن شوید که تمامی شرایط لازم را دارید و مدارک موردنیاز را به صورت کامل ارائه کرده اید. برخی دلایل موجب ریجکت شدن درخواست اخذ ویزای تحصیلی می‌شوند:

  • ناقص بودن یا جعلی بودن مدارک
  • ترجمه اشتباه مدارک
  • ‌عدم داشتن تمکن مالی کافی‌
  • عدم ارائه اطلاعات درست به آفیسر مهاجرتی
  • ‌عدم نشان دادن تصمیم بازگشت به کشور خود
  • تکمیل اشتباه فرم درخواست ویزا و…

سخن پایانی…

اسپانیا با داشتن دانشگاه‌ها و مراکز علمی پیشرفته، یکی از محبوب‌ترین کشورها برای دانشجویان بین المللی به حساب می‌آید. روند دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا می‌تواند کمی پیچیده باشد؛ به همین دلیل برای جلوگیری از ریجکتی درخواست شما، پیشنهاد می‌کنیم با یک مشاور حرفه‌ای در این زمینه مشورت کنید. موسسه مهاجرتی اپلاییکا در تمامی مراحل اخذ پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی با شما همراه خواهد بود. برای دریافت مشاوره، کافی است در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان مجموعه در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

چه کسانی می‌توانند برای دریافت ویزای دانشجویی اسپانیا اقدام کنند؟

متقاضیانی که دارای پذیرش از یک دانشگاه اسپانیایی هستند و می‌توانند تمکن مالی لازم را تامین کنند، واجد شرایط دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا هستند.

آیا می‌توان با ویزای دانشجویی اسپانیا مشغول به کار شد؟

بله. دانشجویان بین المللی می‌توانند در حین تحصیل در اسپانیا، حداکثر ۲۰ ساعت در هفته مشغول کار شوند و درآمد اضافی کسب نمایند.

چقدر طول می‌کشد ویزای تحصیلی این کشور صادر شود؟

معمولاً فرایند صدور ویزای تحصیلی اسپانیا ۷ تا ۱۰ هفته زمان می‌برد؛ البته این زمان به کامل بودن مدارک شما بستگی دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *