ویزای تحصیلی رومانی 2024 + شرایط دریافت + مدارک لازمه

ویزای تحصیلی رومانی 2024 + شرایط دریافت + مدارک لازمه

فهرست مطالب

کشور رومانی دارای امکانات و تجهیزات روز دنیا بوده و کیفیت سیستم آموزشی آن در سطح ایده آلی قرار دارد. همچنین هزینه تحصیل و زندگی در آن نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است. تمامی این مزایا موجب شده سالیانه متقاضیان زیادی خواهان ویزای تحصیلی رومانی باشند.

چنانچه قصد مهاجرت به رومانی را دارید، قبل از هرچیز باید در مورد دانشگاه‌های این کشور، برنامه‌های تحصیلی و نحوه پذیرش تحقیق کنید. همچنین باید در خصوص هزینه‌های تحصیلی و زندگی در رومانی نیز اطلاعات کسب کنید تا بهتر تصمیم بگیرید. ما در این مقاله قصد داریم مراحل و شرایط دریافت ویزای تحصیلی رومانی را برای شما بیان کنیم. پس تا انتهای مطلب با اپلاییکا همراه شوید.

درباره ویزای تحصیلی رومانی

درباره ویزای تحصیلی رومانی

دولت رومانی برای جذب دانشجویان بین المللی ویزای تحصیلی ارائه می‌کند و در این خصوص برنامه‌های مختلفی را ارائه کرده است. ویزای تحصیلی رومانی مجوزی است که به شما اجازه می‌دهد برای گذراندن دوران تحصیل خود در این کشور اروپایی اقامت داشته باشید. مدت اعتبار ویزای تحصیلی به طول مدت دوره تحصیل شما در این کشور بستگی دارد. این مجوز در ابتدا به مدت یکسال اعتبار دارد اما متقاضیان می‌توانند با ارائه مدارک مربوطه آن را هرساله تمدید کنند. چنانچه دوره تحصیلی شما کمتر از یکسال است، می‌توانید برای ویزای کوتاه مدت تحصیلی درخواست دهید.

انواع ویزای تحصیلی رومانی

انواع ویزای تحصیلی رومانی

به طور کلی دو نوع ویزای اصلی صادر می‌گردد که مدت اعتبار آن‌ها به طول دوره تحصیلی شما بستگی دارد:

ویزای کوتاه مدت رومانی نوع C

این ویزا قابل تمدید نبوده و به افراد خارجی اجازه می‌دهد که به مدت ۹۰ روز در رومانی اقامت داشته باشند. ویزای نوع C مناسب دوره‌های زبان بوده و اغلب برای فعالیت‌های علمی، فرهنگی و تحقیقاتی به کار می‌رود. متقاضی بعد از به اتمام رسیدن اعتبار این ویزا باید کشور رومانی را ترک کند.

ویزای بلند مدت رومانی نوع D

ویزای نوع D مناسب متقاضیانی است که قصد دارند در دوره‌های تحصیلی طولانی مدت مانند کارشناسی، ارشد و دکتری شرکت کنند. این ویزا مانند نوع قبلی اجازه اقامت کوتاه ۹۰ روزه را برای یک یا چند سفر می‌دهد اما با این تفاوت که امکان تمدید دارد. متقاضی می‌تواند آن را تا یکسال یا کل دوره تحصیلی خود تمدید کند.

مزایای تحصیل در رومانی

مزایای تحصیل در رومانی

کشور رومانی عضو اتحادیه اروپا بوده و به دلیل داشتن دانشگاه‌های معتبر، فرصت‌های شغلی ایده آل بعد از فارغ التحصیلی و هزینه‌های مقرون به صرفه زندگی و تحصیل، یکی از مقاصد محبوب برای مهاجرت تحصیلی به حساب می‌آید. دانشگاه‌های رومانی کیفیت آموزشی بالایی دارند و بسیاری از مراکز آموزشی این کشور در رتبه‌بندی جهانی به جایگاه بسیار خوبی دست پیدا کرده اند.

سیستم آموزشی رومانی طیف وسیعی از رشته‌ها را پوشش می‌دهد؛ همین موضوع باعث می‌شود دانشجویان بین المللی بابت انتخاب رشته دغدغه‌ای نداشته باشند. دانشجویان بین المللی می‌توانند در حین تحصیل به کارهای نیمه وقت مشغول شوند و بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را پوشش دهند. همچنین تمامی دانشجویان می‌توانند بعد از فارغ التحصیلی با یافتن یک کار مناسب، برای اقامت دائم این کشور اقدام کنند.

هزینه زندگی و تحصیل در رومانی

میزان هزینه زندگی و تحصیل در رومانی تا حد زیادی به رشته، سبک زندگی و مقطع تحصیلی شما بستگی دارد. هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی سالیانه مبلغی حدود ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو است. همچنین هزینه زندگی در رومانی نیز می‌تواند مبلغی بین ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ یورو باشد. این هزینه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین است. به عنوان مثال هزینه تحصیل و زندگی در کشور آلمان و فرانسه تقریباً ۶ برابر رومانی است!

قیمت اتاق در پردیس‌های دانشجویی رومانی برای هر دانشگاه متفاوت است اما در کل هزینه اجاره این دست از خانه‌ها مبلغی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو در ماه است. اجاره این دست از اتاق‌ها در پردیس‌های دانشجویی برای افرادی که از لحاظ مالی محدود هستند می‌تواند پیشنهاد بسیار خوبی باشد.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی رومانی

اولین شرط مهم برای اخذ ویزای تحصیلی رومانی این است که از یکی از دانشگاه‌ها یا موسسات معتبر آموزشی رومانی نامه پذیرش دریافت نمایید. همچنین شما باید تمکن مالی کافی داشته باشید تا برای آفیسرهای مهاجرت ثابت شود که توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در رومانی را دارید. صورت حساب‌های بانکی، نامه اسپانسر یا حمایت مالی شخصی و گواهی بورسیه تحصیلی از جمله مدارکی هستند که باید برای اثبات تمکن مالی خود ارائه کنید.

پرداخت شهریه یکسال تحصیلی از دیگر شروطی است که باید در نظر بگیرید. برای درخواست اخذ ویزای تحصیلی رومانی باید مدارک شناسایی معتبر، مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریزنمرات و بیمه درمانی معتبر ارائه کنید. بیمه درمانی شما باید توانایی پوشش تمامی خدمات پزشکی احتمالی در طول دوره تحصیل را داشته باشد. هزینه بیمه درمانی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو در سال است.

شما برای دریافت ویزای تحصیلی رومانی باید مدرک زبان معتبر داشته باشید. اکثر دوره‌های تحصیلی در این کشور به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند؛ به همین دلیل می‌توانید مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره ۵/۵ یا تافل IBT با حداقل نمره ۶۵ ارائه کنید. چنانچه قصد دارید در دوره‌هایی با زبان رومانیایی شرکت کنید، باید مدرک مرتبط با این زبان با حداقل نمره B1 ارائه نمایید. شایان ذکر است که مدارک زبان باید در طی دو سال گذشته صادر شده باشند.

چنانچه می‌خواهید مطلع شوید واجد شرایط اخذ ویزای تحصیلی رومانی هستید یا خیر، کافی است در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و توضیحات لازم را به شما بدهند.

شهریه تحصیلی دانشگاه‌های رومانی

میزان شهریه پرداختی به دانشگاه و رشته شما بستگی دارد اما در کل هزینه‌های تحصیل برای دانشجویان بین المللی در رومانی در جدول زیر ذکر شده اند:

مقطع تحصیلیمبلغ شهریه
کارشناسیسالیانه 2000 تا 4000 یورو
کارشناسی ارشدسالیانه 2500 تا 5000 یورو
دکتریسالیانه 3000 تا 6000 یورو

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی رومانی

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی رومانی
  • پاسپورت معتبر (با حداقل ۶ ماه اعتبار)
  • ۲ قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • مدارک هویتی و شناسایی
  • مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریزنمرات
  • بیمه درمانی
  • مدرک زبان
  • گواهی ‌عدم سوء پیشینه
  • مدارک اثبات تمکن مالی
  • تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی رومانی
  • مدارک مربوط به پرداخت شهریه دانشگاه

مراحل درخواست ویزای تحصیلی رومانی

  • دریافت نامه پذیرش از یک دانشگاه در کشور رومانی
  • تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی رومانی
  • آماده کردن مدارک
  • ارائه مدارک به سفارت رومانی و انجام مصاحبه
  • پرداخت هزینه ویزا
  • انتظار برای پاسخ به درخواست ویزا

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در رومانی

کشور رومانی یکی از بهترین مقاصد برای تحصیل در زمینه پزشکی به حساب می‌آید. دولت رومانی اهمیت زیادی برای رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی قائل است. دانشگاه‌های واقع در بخارست در سطح جهانی بوده و امکانات پیشرفته‌ای را برای تحصیل در این رشته‌ها فراهم کرده اند. شما می‌توانید به زبان رومانیایی، انگلیسی، فرانسوی و یا حتی مجارستانی در این رشته های مشغول تحصیل شوید.

شما با تحصیل پزشکی در رومانی می‌توانند زندگی جدیدی را برای خود بسازید. برای تدریس مباحث مربوط به رشته‌های نام برده، از جدیدترین متد روز دنیا استفاده می‌شود. اگر پیش زمینه‌ای داشته باشید به راحتی می‌توانید دوره تحصیل خود را بگذرانید.

کار پس از تحصیل در رومانی

این امکان وجود دارد که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی به کار مشغول شوند. بر اساس قوانین تعیین شده از سوی دولت رومانی، اتباع خارجی بعد از اتمام تحصیل در یک دانشگاه یا مرکز آموزشی در رومانی تا ۹ ماه فرصت دارند که برای دریافت ویزای کار اقدام نمایند. در این مدت زمان تمامی متقاضیان می‌توانند به دنبال فرصت‌های شغلی بوده و با کارفرمایان رومانی قرارداد امضاء کنند. برای طی کردن این پروسه به مدرک تحصیلی معتبر از طرف یک دانشگاه یا موسسه آموزشی عالی و همچنین یک مدرک زبان معتبر نیاز دارید. در ادامه روند دریافت ویزای کاری به یک قرارداد کاری با یک کارفرمای رومانیایی نیز نیاز خواهد بود.

بازارکار رومانی در برخی حوزه‌ها مانند فناوری اطلاعات، مهندسی، پزشکی و گردشگری رونق بیشتری داشته و نیروی کار بیشتری جذب می‌کنند. شایان ذکر است که اگر به زبان رومانیایی تسلط داشته باشید، شانس شما برای یافتن کار بیشتر است. همچنین تجربه کاری در حین تحصیل و افزایش ارتباطات اجتماعی برای یافتن فرصت‌های شغلی می‌تواند مسیر شما را هموارتر کند.

اقامت در رومانی با ویزای تحصیلی

دولت رومانی از به کارگیری نیروهای کار جدید بسیار استقبال می‌کند و به همین دلیل شرایطی را ایجاد کرده است که تمامی متقاضیان بتوانند برای اقامت در این کشور اقدام کنند. شما باید بعد از اخذ ویزا، دوره تحصیلی خود را با موفقیت طی کرده و رزومه خوبی برای خود فراهم کنید. بعد از فارغ التحصیلی باید متناسب با زمینه تحصیلی خود به دنبال کار باشید. چنانچه کار مناسبی بیابید، در ادامه ویزای خود را به نوع کاری تغییر داده و اقامت دائم دریافت کنید.

سخن پایانی…

ما در این مقاله تمامی نکات ضروری در خصوص اخذ ویزای تحصیلی رومانی را برای شما بیان کردیم. امیدواریم مطلب فوق مورد توجه شما قرار گرفته باشد. چنانچه در زمینه مهاجرت تحصیلی رومانی سوالاتی دارید، می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان از طریق این لینک ثبت نام کنید. کارشناسان مجموعه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند و پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

آیا مدارک رومانیایی از اعتبار کافی برخوردار هستند؟

بله. دانشگاه‌های رومانی بسیار معتبر بوده و از جایگاه خوبی در جهان برخوردارند. مدارک صادر شده توسط این دانشگاه‌ها دارای اعتبار بین المللی بوده و ارزش بالایی دارند.

آیا امکان تحصیل رایگان در رومانی وجود دارد؟

خیر. تمامی دانشگاه‌های این کشور دارای شهریه هستند اما مبلغ آن‌ها چندان بالا نیست.

چقدر طول می‌کشد ویزای تحصیلی رومانی صادر شود؟

صدور ویزای تحصیلی رومانی حداکثر ۲ ماه طول می‌کشد؛ البته مواردی مانند کامل بودن مدارک و میزان تقاضا برای ویزا نیز بر زمانبر بودن این روند تاثیرگذار هستند.

هزینه صدور ویزای تحصیلی رومانی چقدر است؟

هزینه صدور ویزای تحصیلی رومانی در سال 2024، مبلغ 120 یورو است.

آیا متقاضی می‌تواند در حین تحصیل مشغول به کار شود؟

بله. تمامی دانشجویان بین المللی مجاز‌ اند حداکثر ۴ ساعت در روز به کارهای پاره وقت بپردازند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *