کار در عمان 2024 + شرایط و لیست مشاغل

کار در عمان 2024 + شرایط و لیست مشاغل

فهرست مطالب

کشور عمان یکی از کشورهای در حال توسعه حوزه خلیج فارس است که مقصد خوبی برای مهاجرت کاری محسوب می‌شود. در دهه اخیر، اقتصاد عمان پیشرفته قابل توجه‌ای داشته است و همین موضوع موجب شده فرصت‌های شغلی، رفاه و کیفیت زندگی فوق العاده‌ای در این کشور ثروتمند عربی فراهم گردد. عمان یکی از مقاصد ایده آل برای مهاجرت ایرانیان است؛ زیرا عمان روابط سیاسی خوبی با کشورمان دارد و به دلیل مسافت کم با ایران و ارزش بالای پول، مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت. ما در این مقاله از اپلاییکا قصد داریم بیشتر درباره شرایط کار در عمان صحبت کنیم. پس چنانچه قصد دارید جهت دریافت ویزای کاری عمان و مهاجرت به این کشور اقدام کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بررسی وضعیت کار در عمان

امنیت بالا و اقتصاد روبه رشد، از جمله دلایلی هستند که عمان را به یک مقصد ایده آل برای کار و زندگی تبدیل کرده اند. دولت عمان برنامه‌های مهاجرتی مختلفی ارائه کرده است تا نیروی کار موردنیاز این کشور جذب گردد. نرخ بیکاری عمان در سطح پایینی (زیر ۳ درصد) قرار دارد؛ در نتیجه تمامی افراد با تخصص و مهارت‌های مختلف می‌توانند در این کشور مشغول به کار شوند.

ساعات کار قانونی در عمان ۴۰ تا ۴۸ ساعت در هفته است. به عبارتی تمامی کارکنان حدود ۸ ساعت در روز مشغول به کار خواهند بود. در اغلب مشاغل، ساعت کاری در ماه رمضان به ۶ ساعت در روز کاهش می‌یابد. متوسط درآمد در این کشور ماهانه ۱۷۸۰ ریال عمان است. همچنین مالیات بر درآمد این کشور برای کارمندان صفر در نظر گرفته می‌شود. به این نکته توجه کنید که متناسب با تخصص و جایگاه شغلی، حداقل دستمزد پرداختی ۴۵۰ ریال و حداکثر ۷۹۰۰ ریال در ماه است.

ارزش پول عمان نسبت به ایران بالاتر است و می‌توانید در طی مدتی کار در عمان، به درآمد قابل توجه‌ای برسید. چنانچه سابقه کاری خوبی داشته باشید، ۳۲ درصد بیشتر از افراد تازه کار حقوق دریافت می‌کنید. این سابقه کاری باید در زمان کار در عمان کسب شده باشد. همچنین هر چقدر مدرک تحصیلی شما بالاتر باشد، حقوق شما افزایش خواهد یافت.

اغلب کارفرمایان بعد از اخذ ویزای کار در عمان، یک بیمه اختصاصی به متقاضی ارائه می‌کنند. توجه کنید که این بیمه خدمات پزشکی را در بر نمی‌گیرد. همچنین در برخی موقعیت‌های شغلی ممکن است اسکان، خورد و خوراک و هزینه‌های سفر به عمان نیز از طرف کارفرما پرداخت شود.

مزایا و معایب کار در عمان

عمان یک کشور ایده آل برای مهاجرت کاری ایرانیان به حساب می‌آید؛ با این حال در کنار مزایای بسیاری که این موضوع دارد، مهاجرت به عمان بنا به شرایط متقاضی می‌تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد:

مزایامعایب
حقوق و درآمد بالاعدم اقامت دائم عمان
بازار کاری مناسبعدم حمایت مالی کارفرما
عدم نیاز به مدرک زبانچالش هایی جهت یادگیری زبان عربی
نزدیکی به ایران پروسه راحت اخذ ویزای کار 

چنانچه در خصوص کار در عمان به مشاوره نیاز دارید؛ کافی است در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان موسسه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

مشاغل موردنیاز عمان

قبل از اقدام جهت مهاجرت به عمان، باید در خصوص مشاغل موردنیاز و فرصت‌های کاری موجود در این کشور تحقیق کنید تا با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید. هرچقدر جایگاه شغلی مربوطه مهم‌تر بوده و نیروی متخصص برای آن به شدت حس شود، شانس دریافت جاب آفر افزایش خواهد یافت. هرساله لیست مشاغل موردنیاز توسط دولت عمان منتشر می‌شود. در حال حاضر مهم‌ترین مشاغلی که در عمان به نیروی انسانی نیاز دارند عبارتند از:

  • حوزه ساخت و ساز
  • حوزه مهندسی
  • حوزه فناوری اطلاعات (IT)
  • حوزه بهداشت و درمان
  • حوزه گردشگری
  • حوزه مشاغل فنی
  • حوزه خدماتی و تدارکاتی

شرایط کار در عمان

اولین شرط برای کار در عمان، دریافت پیشنهاد کاری معتبر از طرف یک کارفرمای عمانی است. برای این منظور می‌توانید در سایت‌های کاریابی شغل موردنظر خود را یافته و با کارفرما ارتباط بگیرید. اگر ۲ سال قبل از ارسال درخواست در عمان مشغول به کار بوده اید، باید گواهی ترخیص را از کارفرمای قبلی خود دریافت کرده و به شرکت یا کارفرمای جدید مدنظرتان ارسال نمایید. در بسیاری از موارد، کارفرمای عمانی ممکن است یک جلسه مصاحبه کاری برگزار کند.

تسلط به زبان انگلیسی یا عربی از دیگر شرایط کار در عمان به حساب می‌آید. ارائه مدرک زبان الزامی نیست اما تسلط به زبان عربی یا انگلیسی نقش مهمی در کاریابی در عمان، ارتباط با کارفرما و دیگر کارکنان دارد. شرایط سنی لازم جهت کار در عمان، ۲۱ تا ۶۰ سال تعیین شده است. داشتن مدرک مرتبط تحصیلی و داشتن حداقل ۳ سال سابقه کاری مرتبط از دیگر شرایط کار در عمان هستند که باید در نظر بگیرید. برای کار در این کشور داشتن حداقل مدرک کارشناسی الزامی است.

یک مزیت بزرگ ویزای کاری عمان این است که برای دریافت آن نیازی نیست تمکن مالی خود را اثبات کنید؛ این در حالی است که برای اخذ ویزای کاری بسیاری از کشورها، داشتن یک مبلغ مشخص در حساب بانکی و ارائه صورت حساب الزامی خواهد بود.

اخذ ویزای همراه با کار در عمان

چنانچه قصد دارید همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال خود را به عمان ببرید، کافی است ویزای همراه یا ویزای خانوادگی برای اعضای خانواده خود دریافت کنید. شایان ذکر است که خانواده شما می‌توانند به عمان بیایند اما اجازه کار در این کشور را نخواهند داشت. شما با استفاده نوع ویزا کاری و دعوتنامه‌ای که از طرف کارفرمای عمانی دریافت می‌کنید، می‌توانید کمک هزینه‌ای جهت تحصیل فرزندان خود در مدارس بین المللی این کشور دریافت نمایید. اگر حقوق ماهیانه شما در عمان کمتر از ۵۰۰ ریال باشد، نمی‌توانید خانواده را همراه خود به کشور عمان بیاورید.

کاریابی در عمان

بسیاری از کارفرمایان عمانی از طریق وب سایت‌ها و پلتفرم‌های آنلاین شغلی، موقعیت‌های کاری موردنیاز را اعلام می‌کنند. استفاده از این روش کاریابی کمک می‌کند به صورت آنلاین و در سریع‌ترین زمان ممکن رزومه خود را ارسال کرده و شغل مناسب خود را بیابید. Bayt، Snaphunt، Naukri Gulf، Indeed، Monster و Gulf Talent از بهترین سایت‌ها و پلتفرم‌های کاریابی در عمان هستند. پلتفرم لینکدین نیز شما را از آخرین و مرتبط‌ترین اخبار استخدام باخبر می‌کند؛ با این حال ثبت نام و فعالیت در این پورتال مشمول هزینه است.

موسسات و آژانس‌های کاریابی عمانی و ایرانی نیز می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. با ارائه مدرک تحصیلی، رزومه کاری و سایر مدارک به این موسسات، موقعیت‌های شغلی مناسب شما یافت می‌شوند. همچنین شما می‌توانید ابتدا با ویزای توریستی به عمان بروید و کار مناسب خود را بیابید. با یافتن کار، دریافت جاب آفر و عقد قرارداد با کارفرمای عمانی، این امکان برای شما فراهم می‌شود که ویزای خود را به نوع کاری تغییر دهید.

مدارک موردنیاز اخذ ویزای کاری عمان

شما جهت درخواست کار در عمان و اخذ ویزا به این مدارک نیاز خواهید داشت:

  • پاسپورت معتبر (با حداقل ۶ ماه اعتبار)
  • مدارک شناسایی و هویتی
  • ۲ قطعه عکس جدید
  • رزومه کاری و تحصیلی
  • جاب آفر
  • قرارداد کاری با کارفرمای مربوطه
  • مدارک تحصیلی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی ‌عدم سوء پیشینه
  • تکمیل و ارائه فرم درخواست ویزا

مراحل دریافت ویزای کاری عمان

طی شدن صحیح روند کار در عمان علاوه بر متقاضی به کارفرمای عمانی نیز بستگی دارد. در اغلب مراحل کارفرمای مربوطه نقش مهمی داشته و باید جهت اخذ مجوزهای گوناگونی اقدام کند. برای درک بهتر این موضوع، ما در ادامه مراحل کار در عمان را برای شما بیان کرده ایم:

  1. ابتدا کارفرما برای استخدام نیروی موردنظر خود باید فرم درخواست مجوز کار را از وزارت نیروی انسانی عمان دریافت کرده و در ادامه آن را تکمیل و ارائه نماید.
  2. در مرحله بعدی باید رزومه‌های مختلف را بررسی کند و متناسب با شرایط و شایستگی متقاضیان، نامه پیشنهاد کاری را به متقاضی مربوطه ارسال نماید.
  3. در این مرحله باید فرایند اخذ ویزای کاری عمان طی شود. کارفرمای مربوطه باید برای هر متقاضی کار و مهاجر خارجی که قصد استخدام آن را دارد، ویزای کاری دریافت نماید. برای این منظور لازم است درخواست اخذ ویزای کار را به اداره مهاجرت عمان ارسال کند.
  4. بعد از طی شدن موفقیت‌آمیز مراحل قبل، نوبت به بخش مهم و اصلی کار در عمان یعنی اخذ کارت اقامت می‌رسد. متقاضی مربوطه باید پس از ورود به عمان از مهلت ۳۰ روزه خود استفاده کرده و برای اخذ کارت اقامت خود به اداره پلیس سلطنتی عمان مراجعه کند. برای این منظور ممکن است انگشت نگاری و آزمایشات پزشکی انجام بگیرد. در ادامه کارت اقامت با اعتبار ۲ سال صادر می‌شود.
  5. در مرحله آخر نوبت به تضمین گواهی‌ عدم اعتراض یا همانNOC می‌رسد. این گواهی رضایت کارفرمای حامی و دولت عمان را از وضعیت کارمند جذب شده نشان می‌دهد. بعد از اینکه تمامی مجوزهای کار در عمان دریافت شد، کارمند مربوطه می‌تواند به همکاری خود با کارفرمای عمانی ادامه دهد و به صورت قانونی در جایگاه شغلی مربوطه مشغول به کار شود.

هزینه دریافت مجوز و ویزای کار در عمان

جهت کار در عمان باید برای دریافت مجوز کار و اخذ ویزا اقدام کنید. طی کردن این پروسه مشمول هزینه است و مبلغ درخواست تا حد زیادی به شغل مربوطه، مدت اقامت و نوع ویزا بستگی دارد. چنانچه جهت فعالیت در مشاغل تخصص و سطح بالای عمان درخواست می‌دهید، هزینه اخذ ویزا ۲۰۰0 ریال عمانی است. هزینه اخذ ویزای برای مشاغل متوسط و غیر تخصصی نیز ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ ریال خواهد بود.

هزینه زندگی در عمان

علاوه بر هزینه‌های اخذ ویزا، شما باید هزینه‌های زندگی در عمان را نیز در نظر بگیرید. هزینه‌های زندگی در عمان تا حد زیادی به شهر محل سکونت و سبک زندگی شما بستگی دارد. یک خانواده ۴ نفره جهت زندگی در عمان ماهانه به ۸۸۴ ریال نیاز دارند. همچنین اگر متقاضی به تنهایی به عمان می‌آید، به طور میانگین ماهانه به ۲۵۰ ریال عمانی برای تامین هزینه‌های زندگی در این کشور نیاز خواهد داشت. توجه کنید که این مبلغ بدون هزینه اجاره منزل محاسبه شده است.

مبلغ اجاره در عمان بین ۱۰۰ تا ۶۰۰ ریال در ماه است. آپارتمان‌های یک خوابه خارج از مرکز شهر پایین‌ترین مبلغ اجاره را دارند. همچنین آپارتمان‌های سه خوابه واقع در مرکز شهر بیشترین مبلغ اجاره را به خود اختصاص داده اند.

اخذ اقامت دائم از طریق کار در عمان

اخذ اقامت دائم عمان از طریق کار و سرمایه‌گذاری غیرممکن است. شما تنها از طریق ازدواج با یک شهروند عمانی می‌توانید اقامت دائم این کشور را به دست بیاورید. با این حال برای اخذ اقامت از این طریق هم باید به مدت ۸ تا ۱۰ سال همراه با همسر خود در عمان زندگی کنید. از شرایط اختصاصی اخذ تابعیت عمان می‌توانیم به نداشتن سوء سابقه کیفری، تسلط به زبان عربی و آگاهی از تاریخ و فرهنگ عمان اشاره کنیم. متاسفانه حتی با شهروندی عمان و دریافت پاسپورت نیز امکانات محدودی به شما ارائه می‌شود و مزایای چشمگیری به دست نخواهید آورد.

سخن پایانی

ما در این مقاله تمامی نکات ضروری در خصوص کار در عمان را برای شما بیان کردیم. امیدواریم از این مطالب نهایت استفاده را برده باشید. مشورت با افراد آگاه و متخصص به امور مهاجرتی می‌تواند شما را سریع‌تر به نتیجه برساند. به همین خاطر اگر قصد دریافت مشاوره در زمینه مهاجرت و کار در عمان را دارید، کافی است در این لینک ثبت نام کنید. کارشناسان موسسه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند و توضیحات لازم را می‌دهند. تیم باتجربه و حرفه‌ای اپلاییکا در تمامی مراحل همراه با شما خواهند بود تا مهاجرت شما به بهترین نتیجه برسد.

آیا کار در عمان انتخاب خوبی است؟

امکان اخذ اقامت دائم عمان از طریق کار وجود ندارد؛ به همین دلیل مهاجرت کاری به این کشور تنها برای یک بازه زمانی مشخص و کسب درآمد بالا مفید خواهد بود. اگر قصد مهاجرت و اقامت دائم در کشورهای خارجی را دارید، کشورهای اروپایی گزینه بهتری هستند.

پرتقاضاترین مشاغل عمان کدام اند؟

ساخت و ساز، فناوری اطلاعات، کادر درمان، کارکنان هتل و خدماتی و همچنین مشاغل فنی مانند برقکاری، جوشکاری و… از جمله حوزه‌های کاری هستند که به نیروی انسانی بیشتری نیاز دارند.

بهترین شهرها جهت کار در عمان کدام اند؟

پایتخت عمان، شهر مسقط، بهترین انتخاب برای کار در این کشور است. همچنین صلاله یکی از شهرهای پیشرفته عمان به شمار می‌رود و به عنوان یک شهر گردشگری، فرصت‌های شغلی خوبی را پیش روی شما قرار می‌دهد.

ویزای کار عمان چقدر اعتبار دارد؟

پاسخ به این سوال تا حد زیادی به نوع ویزا و شغل مربوطه بستگی دارد. این ویزا در انواع کوتاه مدت ۴ تا ۹ ماهه و بلند مدت 2 ساله صادر می‌گردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *