کار در مجارستان 2024 + شرایط و مدارک لازمه

کار در مجارستان 2024 + شرایط و مدارک لازمه

فهرست مطالب

مجارستان مقصدی ایده آل برای افرادی است که با تکیه بر مهارت‌ها و توانایی‌های خود، به دنبال گسترش افق‌های فعالیت حرفه‌ای خود هستند و تصمیم گرفته‌اند زندگی جدیدی در اروپا شروع کنند. به دلیل اقتصاد پررونق مجارستان، فرصت‌های شغلی بی‌نظیری در این کشور برای مهاجران خارجی به وجود آمده است. نیاز به نیروهای متخصص در برخی از حوزه‌های کاری مجارستان مانند فناوری اطلاعات، مهندسی، امور مالی، گردشگری و صنایع تولیدی به شدت حس می‌شود.

اگر به دنبال کم هزینه‌ترین روش مهاجرت به مجارستان هستید، بهتر است مهاجرت کاری را انتخاب کنید. برای کار در مجارستان باید مدارک و شرایط خاصی را در نظر بگیرید؛ به همین دلیل ما در این مطلب از مجموعه مقالات مهاجرتی اپلاییکا تصمیم گرفتیم، به طور کامل به این موضوع بپردازیم.

وضعیت کار در مجارستان

وضعیت کار در مجارستان

در سال‌های اخیر نرخ بیکاری در مجارستان روند کاهشی داشته است. نرخ بیکاری مجارستان در سال گذشته ۳.۹ درصد ثبت شده که نسبت به میانگین اتحادیه اروپا در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. اجرای برنامه‌های اشتغال و طرح‌های آموزشی از جانب دولت مجارستان، نقش مهمی در کاهش نرخ بیکاری این کشور ایفا می‌کند. همچنین حمایت از توسعه نیروی کار، در مرکز توجه دولت مجارستان قرار گرفته است.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در حوزه‌هایی مانند تولید، مهندسی، فناوری اطلاعات و توسعه نرم‌افزار باعث شده تقاضا برای جذب نیروی کار در مجارستان در این مشاغل افزایش یابد. بوداپست، پایتخت مجارستان، در زمینه کسب‌وکارهای استارتاپی و جذب متخصصان و استعدادهای این حوزه‌ در سراسر جهان معروف است.

ساعات کاری استاندارد در مجارستان ۴۰ ساعت در هفته است که به طور معمول بین ۵ روز در هفته تقسیم می‌شود. تقسیم ساعت کاری کمک می‌کند کارکنان به خوبی بین زندگی و فعالیت حرفه‌ای خود تعادل ایجاد کنند. همچنین اضافه کاری تا حدی محدود می‌شود تا از فرسودگی شغلی جلوگیری گردد و کارکنان فرصت کافی برای استراحت داشته باشند.

میانگین پرداخت دستمزد در مجارستان، ماهانه ۷۵۰ یورو است. این میزان پرداخت حقوق، رفاه نسبی کارکنان را تضمین می‌کند تا کیفیت زندگی بالایی داشته باشند. به صورت دوره‌ای میزان حقوق پرداختی توسط دولت مجارستان بررسی می‌شود تا در صورت وقوع تحولات اقتصادی، میزان دستمزد دوباره مورد بازبینی قرار بگیرد و حقوق منصفانه‌ای پرداخت گردد.

شرایط کار در مجارستان

چنانچه قصد دارید جهت کار در مجارستان اقدام کنید، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • تسلط کافی به زبان مجاری
  • داشتن رزومه کاری معتبر
  • عدم سوء پیشینه
  • اثبات تمکن مالی جهت تامین هزینه‌های زندگی در مجارستان
  • مهارت و تخصص لازم جهت فعالیت در شغل مربوطه

چنانچه در زمینه کار در مجارستان به مشاوره نیاز دارید، کافی است در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

کاریابی در مجارستان

استفاده از منابع مختلف کمک می‌کند شغل رویایی خود را در مجارستان بیابید. ابتدا یک هدف و عنوان شغلی برای خود مشخص کنید. در خصوص بازار کار مجارستان تحقیقات کاملی انجام دهید تا صنایع و مشاغل پرتقاضا را شناسایی نمایید. رزومه کاری و طرح‌های تجاری خود را به صورت دقیق آماده کرده و در رزومه بر مهارت ها، تجربیات و توانایی‌های خود تاکید کنید. استفاده از پورتال‌های آنلاین کاریابی مانند Indeed و لینکدین در این زمینه بسیار کمک کننده هستند. در پلتفرم‌های نام برده پروفایل حرفه‌ای بسازید و رزومه خود را بارگذاری کنید و موقعیت‌های شغلی مناسبتان را مورد ارزیابی قرار دهید.

به سازمان‌های حرفه‌ای بپیوندید؛ زیرا شبکه‌سازی نقش مهمی در یافتن کار در مجارستان ایفا می‌کند. با جوامع محلی در ارتباط باشید و تلاش کنید به صورت داوطلبانه در رویدادهای صنایع مختلف شرکت نمایید. بسیاری از مشاغل در ارتباطات شخصی اطلاع‌رسانی می‌شوند.

بازدید از وب سایت‌های کاریابی مجارستان کمک می‌کنند تا با کارفرمایان در ارتباط باشید و برای مصاحبه یا استفاده از فرصت کارآموزی درخواست دهید. فرصت‌های شغلی بسیاری به صورت مستقیم توسط کارفرمایان مجارستانی به این گروه از وب سایت‌ها ارسال می‌شوند. glassdoor.com، hungary.xpatjobs.com، iagora.com، Jobline.hu، Profession.hu و Careejet.hu برخی از وب سایت‌ها و پلتفرم‌های آنلاین کاریابی در مجارستان هستند.

شایان ذکر است که دانشجویان بین المللی مجارستان، بعد از فارغ التحصیلی ۹ ماه اجازه دارند در این کشور بمانند و کار مناسب خود را پیدا کنند. بعد از دریافت پیشنهاد کاری این امکان برای دانشجویان فراهم می‌شود که ویزای خود را به نوع کاری تغییر دهند، مجوز کار دریافت کرده و اقامت خود را تمدید کنند.

درآمد مشاغل مختلف در مجارستان

بسیاری از متقاضیان قبل از پیدا کردن کار در مجارستان این سوال را دارند که درآمد مشاغل مختلف در این کشور چقدر است؟ شما در جدول زیر می‌توانید حقوق دریافتی مشاغل مختلف در مجارستان را مشاهده کنید. حقوق سالانه بر اساس واحد پول مجارستان یعنی فورینت بیان شده است:

عنوان شغلیدستمزد سالانه (فورینت)
جراح و پزشک متخصص2.500.000
چشم پزشک2.000.000
قاضی1.500.000
وکیل1.350.000
مدیر بانک1.200.000
استاد دانشگاه1.000.000
خلبان1.000.000
مدیر ارشد مالی1.000.000
مدیر دیجیتال مارکتینگ750.000

چه عواملی بر میزان حقوق پرداختی در مجارستان تاثیر دارند؟

عوامل مختلفی مانند جنسیت، تحصیلات و تجربه کاری بر دریافت حقوق در مجارستان تاثیر می‌گذارند. میزان دستمزد پرداختی مردان در سراسر کشور مجارستان ۸ درصد بیشتر از زنان است. همچنین داشتن مدارک دانشگاهی معتبر می‌تواند درآمد شما را تا حد قابل توجه‌ای افزایش دهد.

متقاضیانی که مدرک کارشناسی دارند، ۲۵ درصد بیشتر از افرادی که دارای مدرک دیپلم هستند حقوق دریافت می‌کنند. همچنین متخصصانی که مدرک کارشناسی ارشد دریافت کرده‌اند، ۳۰ درصد حقوق بیشتری نسبت به افرادی با مدرک کارشناسی دریافت خواهند کرد. لازم به ذکر است که با دریافت مدرک دکتری، حقوق شما ۲۳ درصد بالاتر از افرادی با مدرک کارشناسی ارشد خواهد شد.

تجربه کاری یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر میزان حقوق پرداختی تاثیر می‌گذارد. هر چه تجربه کاری و مهارت شما در حوزه مربوطه بالاتر باشد، طبیعتاً حقوق بیشتری دریافت می‌کنید. میزان افزایش درآمد به نسبت سابقه کاری در جدول زیر بیان شده است:

سابقه کاریدرصد افزایش حقوق
2 تا 5 سال32%
6 تا10 سال37%
11 تا 15 سال21%
16 تا 20 سال15%
بیشتر از 20 سال10%

مدارک لازم جهت کار در مجارستان

شما برای طی شدن پروسه اخذ ویزا و کار در مجارستان به مدارک زیر نیاز دارید:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی و هویتی
  • عکس جدید
  • جاب آفر یا نامه پیشنهاد کاری از طرف کارفرما یا شرکت‌های معتبر
  • مدارک تحصیلی
  • مدرک زبان
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی ‌عدم سوء پیشینه
  • اسناد تمکن مالی

مراحل کار در مجارستان

برای اقدام جهت کار در این کشور باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. یافتن شغل مربوطه از طریق سایت‌ها یا موسسات کاریابی
  2. تکمیل فرم درخواست
  3. ارسال رزومه کاری به کارفرما و انجام مصاحبه در صورت نیاز
  4. دریافت جاب آفر یا نامه پذیرش بعد از تایید درخواست
  5. اقدام جهت اخذ ویزای کاری

راه اندازی کسب و کار در مجارستان

چنانچه قصد دارید به عنوان کارآفرین در مجارستان فعالیت کنید، باید اعلام کنیم که خوشبختانه با مسیر هموارتری نسبت به سایر کشورها مواجه خواهید شد. پروسه راه اندازی کسب و کار در مجارستان چندان زمان زیادی نمی‌برد. نرخ مالیات پایین، محیط کاری امن و دوستانه از دیگر مزایای راه اندازی کسب و کار در این کشور است. ثبت شرکت و کارآفرینی در مجارستان راهی برای ورود به اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

کار در مجارستان از طریق بلوکارت

بلوکارت یا همان کارت آبی مجارستان باعث می‌شود افراد در جایگاه شغلی خود پیشرفت کنند. برای این منظور، داشتن مهارت و تخصصی کافی و مرتبط با آن حوزه الزامی است. اگر از طریق بلوکارت برای مهاجرت کاری به این کشور اقدام کنید، موقعیت‌های شغلی خوبی پیش روی شما قرار خواهند گرفت. برای اخذ این مجوز باید در سایت بلوکارت ثبت نام کرده و ضمن اطلاع از شرایط، مدارک لازم را آماده و ارائه کنید. شما می‌توانید نوع حرفه و توانایی خود را در سایت‌های کاریابی معتبر ثبت کنید. بعد از یکسال کار، واجد شرایط اخذ بلوکارت خواهید شد. بلوکارت کمک می‌کند سریع‌تر اقامت دائم مجارستان را به دست بیاورید.

سخن پایانی

در سال‌های اخیر اقتصاد مجارستان رشد قابل توجه‌ای داشته است و همین موضوع موجب شده موقعیت‌های شغلی ایده‌آلی برای متقاضیان کار در اروپا به وجود بیایند. کار در مجارستان می‌تواند یک پروسه پیچیده باشد؛ به همین دلیل مشورت با افراد خبره و کاردان در زمینه امور مهاجرتی پیشنهاد خوبی است. جهت دریافت مشاوره رایگان در زمینه کار در مجارستان، کافی است در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان موسسه مهاجرتی اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگوی سوالات شما باشند.

آیا برای کار در مجارستان به جاب آفر نیاز داریم؟

بله. برای اخذ ویزای کاری مجارستان باید نامه پیشنهاد کاری یا همان جاب آفر را از سمت کارفرما داشته باشید.

پرتقاضاترین مشاغل مجارستان کدام اند؟

مهندسی نرم‌افزار، مهندسی برق، مدیر امور مالی، متخصص بیهوشی، داروسازی، لوله کش و جوشکار از حوزه‌های کاری در مجارستان هستند که به نیروی متخصص حرفه‌ای نیاز دارند.

ویزای کاری مجارستان چقدر اعتبار دارد؟

اعتبار ویزای کاری مجارستان تا حد زیادی به نوع ویزا و مجوز دریافتی بستگی دارد. به عنوان نمونه، ویزای کار فصلی به طور معمول ۶ تا ۱۲ ماه معتبر است اما ویزای مربوط به قراردادهای کاری رسمی ۱ تا ۲ سال اعتبار خواهند داشت. اگر به صورت خصوصی قصد دارید کسب و کار خود را راه اندازی کنید، ویزای کاری این کشور می‌تواند تا ۳ سال اعتبار داشته باشد.

هزینه دریافت ویزای کاری مجارستان چقدر است؟

هزینه اخذ ویزای کاری مبلغی بین ۹۰ تا ۲۰۰ یورو است.

چقدر زمان می‌برد ویزای کار در مجارستان صادر شود؟

رسیدگی به درخواست شما جهت اخذ ویزای کاری ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *