ویزای تحصیلی سوئد 2024 + شرایط اخذ و هزینه‌ها

ویزای تحصیلی سوئد 2024 + شرایط اخذ و هزینه‌ها

فهرست مطالب

کشور سوئد همواره یکی از مقاصد اصلی بسیاری از متقاضیان مهاجرت به اروپا است. به دلیل مزایایی که تحصیل در سوئد دارد، سالانه افراد زیادی خواهان مهاجرت به این کشور هستند. دانشگاه‌های معتبر، رفاه مالی و اجتماعی، تدریس دوره‌های آموزشی به انگلیسی و… از جمله مزایایی هستند که باعث شده‌اند کشور سوئد مقصد محبوبی برای مهاجرت تحصیلی باشد. مهاجرت به سوئد به قصد تحصیل، نیازمند داشتن شرایطی است که هر فردی باید از آن‌ها آگاه باشد. ما در این مقاله به طور کامل به موضوع دریافت ویزای تحصیلی سوئد می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطالب با اپلاییکا همراه باشید.

مزیت تحصیل در سوئد چیست؟

مزیت تحصیل در سوئد چیست؟

در کشور سوئد دانشگاه‌های معتبری وجود دارند که جایگاه قابل قبولی در رتبه‌بندی جهانی دارند. همچنین کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده در دانشگاه‌ها و موسسات این کشور، در سطح مطلوبی قرار دارد. در حال حاضر بیش از ۱۵ دانشگاه سوئد در لیست برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند که می‌توانیم به دانشگاه‌های کارولینسکا، لوند، اوپسالا و دانشگاه استکهلم اشاره کنیم.

شما می‌توانید با اخذ ویزای تحصیلی سوئد و ثبت نام در دانشگاه های این کشور، دوره‌های آموزشی مربوطه را به زبان انگلیسی بگذرانید. همچنین این امکان برای شما فراهم شده است که در حین تحصیل بتوانید حدود ۲۰ ساعت در هفته به کارهای نیمه وقت دانشجویی مشغول شوید تا بخشی از هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را پوشش دهید. امکان دریافت بورسیه و اخذ ویزای همراه نیز برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال برای دانشجویان بین المللی وجود دارد.

تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف سوئد

متقاضیان می‌توانند با دریافت ویزای تحصیلی سوئد، در مدارس، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های معتبر سوئد ثبت نام و مشغول تحصیل شوند؛ البته تحصیل در هر یک از این مقاطع، شرایط مخصوص به خود را دارد.

تحصیل در مدارس سوئد

در کشور سوئد، پیش دبستانی‌ها توسط شهرداری برای کودکان محدوده سنی 1 تا ۵ سالگی تعبیه شده اند. ادامه تحصیلات دانش آموزان در پایه‌های اول تا نهم، به صورت اجباری در مدارس سوئد انجام می‌شود. در دوره دبیرستان نیز که پایه‌های دهم تا دوازدهم را شامل می‌شود، افراد به صورت اختیاری مشغول تحصیل هستند.

18 برنامه تحصیلی عمومی ملی ارائه شده است که سه سال دبیرستان را شامل می‌شود. دوازده مورد برنامه‌های تخصصی بوده و شش مورد مباحث مقدماتی برای آموزش عالی مانند دانشگاه می‌باشد. لازم به ذکر است که تمامی دانش آموزان در سال نهم باید در دوره زبان‌های سوئدی و انگلیسی نمره قبولی را دریافت کرده و به تسلط خوبی برسند.

چنانچه متقاضی اخذ ویزای تحصیلی سوئد قصد دارد در این مقطع تحصیلی وارد کشور سوئد شود، ۱۲ تا ۱۸ سالگی بهترین محدوده سنی برای این منظور است. این گروه از افراد با استفاده از ویزای دانش آموزی می‌توانند در مدارس سوئد ثبت نام کرده و تحصیلات خود را تا زمان دریافت دیپلم پیش ببرند.

تحصیل مقطع کارشناسی در سوئد

طول دوره کارشناسی در سوئد حدود 4 سال است. برای ثبت نام در این دوره نیاز است علاوه بر ویزای تحصیلی سوئد، مدرک دیپلم متوسطه با حداقل معدل ۱۶ داشته باشید. همچنین داشتن مدرک زبان برای تحصیل در این مقطع الزامی است. شما می‌توانید از موسسات زبان سوئدی در این کشور پذیرش بگیرید تا با یادگیری و تسلط به این زبان، شانس خود را برای ورود به دانشگاه‌های دولتی سوئد افزایش دهید.

مدرک زبان مورد نیاز برای پذیرش در دوره کارشناسی سوئد، تافل با حداقل نمره ۹۰ یا آیلتس ۵/۶ است. همچنین اگر تصمیم دارید با زبان سوئدی مشغول تحصیل شوید، لازم است مدرک زبان معتبر ارائه کنید. رشته‌های مهندسی نرم افزار، مکانیک، حقوق، عکاسی، طراحی و… از جمله رایج‌ترین دوره‌های کارشناسی در سوئد هستند.

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در سوئد

به طور معمول تحصیل کارشناسی ارشد حدود ۲ سال طول می‌کشد. شما برای ورود به این دوره علاوه بر ویزای تحصیلی سوئد، به مدرک کارشناسی با حداقل معدل ۱۴ نیز نیاز دارید. تحصیل در این مقطع هیچگونه محدودیت سنی ندارد. مدرک زبان موردنیاز برای کارشناسی ارشد سوئد، آیلتس ۵/۶ یا مدرک تافل با حداقل نمره ۹۰ است. بسیاری از دانشگاه‌ها داشتن مدرک GRE یا GMAT را امتیاز بزرگی برای اخذ پذیرش می‌دانند.

تحصیل مقطع دکتری در سوئد

مقطع دکتری در زمینه دریافت اطلاعات و دانش تکمیلی در حوزه مربوطه ارائه می‌شود و بالاترین سطح پیشرفت تحصیلی برای دانشجویان دانشگاه‌های سوئد به حساب می‌آید. این مقطع تحصیلی معمولاً به دو بخش تئوری و عملی تقسیم‌بندی می‌شود.

مقطع دکتری به دلیل تخصصی بودن، این اجازه را به شما می‌دهد که به صورت تمام وقت در سوئد مشغول کار شوید؛ زیرا زمان بیشتری را برای گسترش اطلاعاتتان در حوزه تحصص خود دارید. به بیان دیگر علاوه بر تحصیل و اعطای مدرک در آخر دوره، به شما حقوق ماهیانه و بیمه تعلق می‌گیرد و به عبارتی کارمند دانشگاه محل تحصیل خود محسوب می‌شوید. شایان ذکر است که میانگین دریافتی دانشجویان دکتری در سوئد، ماهیانه ۱۲۰۰ یورو می‌باشد.

طول ویزای تحصیلی مقطع دکتری در کشور سوئد به طور معمول ۴ سال است و با تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، هزینه شهریه دانشگاه برای شما رایگان خواهد بود. موضوع مهمی که در این مقطع تحصیلی مورد توجه قرار می‌گیرد، یافتن سوپروایزر یا همان استاد راهنما است. این موضوع به دو صورت امکان‌پذیر است؛ یا باید خود به صورت مستقیم برای داشتن استاد راهنما اقدام کنید، یا دانشگاه با توجه به شرایطی که دارید، استاد راهنما برای شما انتخاب می‌کند. تسلط به زبان انگلیسی و داشتن مقالات بین المللی منتشر شده، از جمله شرایط اصلی دریافت دکتری در سوئد و یافتن استاد راهنما به شمار می‌روند.

چنانچه می‌خواهید مطلع شوید واجد شرایط اخذ ویزای تحصیلی سوئد هستید یا خیر، کافی است در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان مهاجرتی مجموعه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و پاسخگوی سوالات شما باشند.

انواع ویزای تحصیلی سوئد

به طور کلی دو نوع ویزای تحصیلی سوئد وجود دارد:

ویزای تحصیلی C

این نوع ویزای تحصیلی سوئد مناسب افرادی است که تصمیم دارند در دوره‌های کوتاه مدتی شرکت کنند که حداکثر تا سه ماه طول می‌کشند. لازم به ذکر است که شهروندهای برخی کشورها از دریافت ویزای تحصیلی کوتاه مدت معاف هستند و صرفاً با داشتن پاسپورت بیومتریک می‌توانند وارد خاک کشور سوئد شوند. نام این دسته از کشورها در سایت سفارت کشور سوئد ذکر شده است.

ویزای تحصیلی D

ویزای تحصیلی سوئد نوع D، مختص متقاضیانی بوده که دوره تحصیلی آن‌ها بیشتر از سه ماه طول می‌کشد. در نتیجه اگر تصمیم دارید در دانشگاه‌های معتبر سوئد مشغول تحصیل شوید، باید قبل از ورود به این کشور، در جهت اخذ ویزای تحصیلی D اقدام کنید. شما برای اخذ ویزای تحصیلی سوئد و دریافت مجوز اقامت در این کشور، باید علاوه بر دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه‌های سوئد، اولین قسط شهریه را نیز پرداخت کرده باشید.

مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای تحصیلی سوئد

معمولاً شما در پروسه اخذ ویزای تحصیلی سوئد به مدارک زیر نیاز دارید:

  • پاسپورت معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • مدارک هویتی و شناسایی
  • دو قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • مدارک مربوط به تمکن مالی
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریزنمرات
  • مدرک معتبر زبان (تافل یا آیلتس)
  • توصیه نامه
  • بیمه درمانی
  • دریافت و تکمیل فرم‌های مربوط به اخذ ویزا

مراحل دریافت ویزای تحصیلی سوئد

اخذ ویزای تحصیلی سوئد و دریافت پذیرش تحصیلی در این کشور، چندین مرحله کلیدی را شامل می‌شود:

انتخاب رشته و دانشگاه

اولین گام برای مهاجرت تحصیلی به سوئد این است که متناسب با علایق تحصیلی و اهداف شغلی خود، رشته و دانشگاه مدنظر خود را انتخاب کنید. در قدم بعدی باید متناسب با برنامه تحصیلی خود بررسی کنید که آیا واجد شرایط هستید یا خیر. مدارک تحصیلی قبلی، مدرک معتبر زبان، تمکن مالی و… از جمله مواردی است که در این مرحله باید مورد ارزیابی قرار بگیرند.

جمع آوری مدارک

حالا نوبت به جمع آوری مدارک ویزای تحصیلی سوئد می‌رسد که باید به صورت کامل تهیه شوند. مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات، گذرنامه، مدارک هویتی و… از جمله این موارد هستند که باید ترجمه رسمی آن‌ها را ارسال کنید.

دریافت پذیرش از دانشگاه

در اغلب دانشگاه‌های سوئد نیاز است که در وب سایت رسمی آن‌ها و پورتال پذیرشی که ارائه کرده اند، درخواست پذیرش خود را به صورت آنلاین ثبت کنید. یک حساب کاربری در وب سایت دانشگاه موردنظر ایجاد کرده، فرم درخواست را تکمیل کنید و تمامی مدارک موردنیاز را بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه آپلود نمایید. در برخی دانشگاه‌ها باید قبل از ارسال درخواست، هزینه مربوطه را پرداخت کنید. شما می‌توانید برای اطلاع از هزینه‌ها و روش‌های پرداخت، به وب سایت دانشگاه مربوطه مراجعه نمایید.

حالا بعد از ارسال درخواست باید منتظر باشید تا دانشگاه مربوطه درخواستتان را بررسی کند و متناسب با شرایط شما نتیجه را اعلام کند. این فرایند ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد. چنانچه با درخواست پذیرش شما موافقت شد، شرایط و ضوابط مرتبط را مطالعه کنید تا در مهلت مقرر برای اخذ اقامت سوئد اقدام کنید. لازم به ذکر است که بعد از اینکه از طرف دانشگاه پذیرش دریافت کردید، باید قسط اول شهریه خود را پرداخت کنید.

اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی سوئد

برای دریافت ویزای تحصیلی سوئد باید مدارک مربوطه را به صورت کامل تهیه کرده و درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت کنید. اطلاعات هویتی و مدارک مربوطه را در فرمت‌های مشخصی در سایت آپلود کنید. در ادامه باید هزینه درخواست ویزا را نیز پرداخت کنید.

شما می‌توانید به صورت حضوری نیز درخواست اخذ ویزای تحصیلی سوئد را ثبت کنید. با سفارت سوئد تماس گرفته و وقت بگیرید. در روز تعیین شده با در دست داشتن مدارک برای انجام مصاحبه به سفارت کشور سوئد بروید. لازم به ذکر است که در روز مراجعه شما به سفارت سوئد، علاوه بر انجام مصاحبه، اطلاعات بیومتریک شما از جمله عکس و اثرانگشت نیز ثبت خواهد شد.

هزینه تحصیل در سوئد

در گذشته نیازی نبود که متقاضیان برای تحصیل در سوئد هزینه پرداخت کنند، اما از سال ۲۰۱۱ به بعد، تحصیل دانشجویان بین المللی در کشور سوئد همراه با پرداخت شهریه است. به طور میانگین هر دانشجوی خارجی باید سالانه مبلغی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار یورو به عنوان شهریه پرداخت کند. علاوه بر این مبلغ، متقاضی باید هزینه‌های زندگی در این کشور را نیز در نظر بگیرد که این هزینه با توجه به سبک زندگی و شهر متغیر است. به طور معمول برای زندگی در سوئد به عنوان دانشجو، ماهیانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو نیاز خواهد بود.

سوئد برای دانشجویان خارجی، بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را ارائه کرده است که متاسفانه این بورسیه‌ها برای دانشجویان ایرانی محدود است. بر اساس بورسیه تحصیلی سوئد، ماهیانه ۹۰۰۰ کرون برای پوشش هزینه‌های زندگی پرداخت می‌شود. هزینه ویزای تحصیلی سوئد نیز با توجه به سن متقاضی متغیر است اما به طور کلی برای دریافت این مجوز اقامتی، حدود 160 دلار یا 1500 کرون نیاز است.

نحوه تمدید ویزای دانشجویی سوئد

چنانچه قصد ادامه تحصیل بعد از اتمام اعتبار ویزای تحصیلی سوئد را دارید، باید در جهت تمدید آن اقدام کنید. شما می‌توانید به صورت آنلاین برای تمدید ویزای خود اقدام کنید. در بسیاری از موارد این پروسه نیازمند پرداخت هزینه خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم حداقل ۶ ماه قبل از اتمام اعتبار ویزای تحصیلی سوئد درخواست دهید.

چنانچه اعضای خانواده‌تان نیز همراه شما در کشور سوئد هستند، باید همه همراه با یکدیگر به صورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنید. اگر شما از قبل درخواست داده اید، خانواده شما می‌توانند در تاریخ دیگری به صورت مجزا درخواست خود را ثبت نمایند.

سخن پایانی…

دریافت ویزای تحصیلی سوئد می‌تواند با چالش‌های مختلفی همراه باشد؛ به همین دلیل مشورت با افراد آگاه در این زمینه می‌تواند مفید واقع شود. شما می‌توانید برای تسریع در روند دریافت ویزای خود، با یک موسسه مهاجرتی معتبر مشورت کنید. چنانچه تصمیم دارید به صورت تحصیلی به کشور سوئد مهاجرت کنید، کافی است در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان مجموعه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و بهترین راهکارها و اطلاعات دقیق را راجع به این موضوع به شما ارائه کنند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی سوئد کدام است؟

دریافت پذیرش از یک دانشگاه سوئدی، ارائه مدرک زبان معتبر و ارائه گواهی تمکن مالی از جمله شروط اولیه دریافت ویزای تحصیلی سوئد به شمار می‌روند.

چقدر طول می‌کشد ویزای تحصیلی سوئد صادر شود؟

صدور ویزای تحصیلی سوئد حدود ۳ ماه طول می‌کشد؛ البته این زمان به کامل بودن مدارک شما نیز بستگی دارد.

میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی سوئد چقدر است؟

تمکن مالی لازم برای دریافت ویزای تحصیلی سوئد حدود ۱۰۰۰ یورو در ماه است.

آیا تحصیل در سوئد بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است؟

داشتن مدرک زبان معتبر از الزامات تحصیل در سوئد است و شانس شما را برای پذیرش افزایش می‌دهد.

شهریه دوره‌های زبان در سوئد چقدر است؟

شرکت در دوره‌های زبان یکی از رایج‌ترین راه‌های مهاجرت به سوئد است و هزینه آن ۴۶۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ کرون است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *