شرایط اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک 2024 + هزینه‌ها و مراحل

شرایط اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک 2024 + هزینه‌ها و مراحل

فهرست مطالب

یکی از بهترین روش‌ها برای مهاجرت به کشور جمهوری چک، مهاجرت تحصیلی است. تعدادی از دانشگاه‌های معتبر جهان در این کشور قرار دارند و دارای کیفیت آموزشی ایده آلی هستند. شما برای تحصیل در جمهوری چک باید تمامی جوانب را بسنجید و از شرایط لازم برای این موضوع مطلع شوید. ما در این مقاله قصد داریم تمامی مراحل و شرایط اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک را برای شما بیان کنیم. پس چنانچه این کشور اروپایی را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اید، تا انتهای این مطلب با اپلاییکا همراه شوید.

مزایای تحصیل در کشور جمهوری چک

مزایای تحصیل در کشور جمهوری چک

شما با اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک می‌توانید در بهترین دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی این کشور مشغول به تحصیل شوید و به امکانات تحصیلی پیشرفته‌ای دسترسی داشته باشید. تنوع دوره‌های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه‌های چک بسیار بالا است و به همین دلیل متقاضیان دغدغه انتخاب رشته نخواهند داشت. چنانچه به زبان رسمی کشور جمهوری چک تسلط داشته باشید، می‌توانید به صورت رایگان در این کشور مشغول تحصیل شوید.

شایان ذکر است که برخی دوره‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، در نتیجه با ارائه مدرک آیلتس می‌توانید در این دوره‌ها ثبت نام کنید. هزینه‌های زندگی و تحصیلی در کشور چک مقرون به صرفه بوده و می‌توانید در حین تحصیل به کشورهای حوزه شینگن مسافرت کنید. چنانچه رزومه تحصیلی خوبی داشته باشید، می‌توانید بورسیه دریافت نمایید و دیگر نگرانی بابت شهریه دانشگاه نداشته باشید. هزینه زندگی دانشجویی در کشور جمهوری چک ماهیانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ یورو است.

دانشجویان بین المللی می‌توانند میانگین ۱۰ تا ۲۰ ساعت در هفته، بسته به مقطع تحصیلی خود، به کارهای پاره وقت مشغول شوند. کارهای نیمه وقت دانشجویی کمک می‌کنند تا حد زیادی هزینه‌های خود را پوشش دهید. جمهوری چک کشوری با امنیت بالا بوده و نرخ جرم و جنایت در آن پایین است. همچنین امکانات رفاهی موجود در این کشور اروپایی موجب شده کیفیت زندگی شهروندان در سطح قابل قبولی قرار بگیرد.

اعضای خانواده متقاضی می‌توانند همراه وی به کشور جمهوری چک بیایند. بدین منظور باید هر یک به صورت مستقل، با ارائه مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای همراه درخواست بدهند. برای کودکان زیر ۱۵ سال نیازی به ارائه گواهی ‌عدم سوء پیشینه نیست.

مقاطع تحصیلی مختلف در کشور جمهوری چک

قبل از درخواست برای اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک، بهتر است با شرایط و هزینه‌های مقاطع تحصیلی مختلف این کشور آشنا شوید تا در این خصوص بهتر تصمیم بگیرید:

ویزای تحصیلی جمهوری چک برای مقطع ابتدایی تا دبیرستان

این دوره آموزشی ۱۲ساله به دو دوره ابتدایی و متوسط تقسیم‌بندی می‌شود. تحصیل در مدارس چک بازه سنی ۶ تا ۱۸ سالگی را دربرمی گیرد و عملکرد دانش آموزان با نمرات ۱ تا ۵ سنجیده می‌شود. عدد ۱ بهترین نمره و عدد ۵ بدترین نمره است. سیستم نمره دهی در دوره نیمه متوسط یا راهنمایی از ۶ تا ۹ خواهد بود.

برخی مدارس فنی و حرفه‌ای از سن ۹ سالگی دانش آموز می‌پذیرند و دوره آموزشی ۴ساله ارائه می‌کنند. لازم به ذکر است که متقاضیان این دست از مدارس باید بعد از اتمام تحصیل در آزمون نهایی شرکت نمایند. تمامی دانش آموزان خارجی قبل از ثبت نام در مدارس چک باید در دوره یکساله زبان شرکت کنند. شهریه مدارس چک سالیانه مبلغی بین ۲۰۰ تا ۴۶۰ هزار کرون است.

ویزای تحصیلی جمهوری چک برای مقطع کارشناسی

تحصیل مقطع کارشناسی در کشور جمهوری چک ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد و متقاضیان این مقطع تحصیلی باید در چند آزمون ورودی شرکت کنند. این آزمون شامل زبان و مباحث پایه خواهد بود. محتوای این دست از آزمون‌ها مختص هر دانشگاه بوده و با سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی این کشور متفاوت است. دانشجویان کارشناسی برای فارغ التحصیلی و دریافت مدرک خود باید پایان نامه‌ای را ارائه کرده و از آن دفاع کنند.

در دانشگاه‌های دولتی چک به زبان رسمی این کشور تدریس می‌شود. به همین دلیل برای شرکت در این کلاس‌ها باید مدرک زبان چکی ارائه کنید. دانشگاه‌های خصوصی نیز در این کشور وجود دارند که به زبان انگلیسی دوره‌ها را ارائه می‌کنند. شما می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر، به زبان انگلیسی مشغول تحصیل شوید. هزینه تحصیل در دوره‌های زبان انگلیسی، سالیانه ۲ هزار یورو تا ۱۵ هزار یورو است.

ویزای تحصیلی جمهوری چک برای مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد جمهوری چک می‌تواند شامل ۶۰ تا ۱۲۰ واحد در طی یک تا دوسال تحصیلی بوده یا ۲۴۰ تا ۳۶۰ واحد در ۴ تا ۶ سال تحصیلی باشد. ارائه پایان نامه قبل از فارغ التحصیلی برای این مقطع تحصیلی الزامی است. مقطع کارشناسی ارشد به زبان رسمی کشور چک و انگلیسی ارائه می‌شود؛ با این تفاوت که تحصیل در دوره‌هایی که به زبان چک ارائه می‌شوند رایگان بوده اما دوره‌های انگلیسی مشمول هزینه است. شهریه سالانه کارشناسی ارشد ۵۰۰ یورو تا ۱۷۰۰۰ یورو است. مدرک زبان انگلیسی موردنیاز برای دوره‌های برگزار شده به این زبان، آیلتس با حداقل نمره ۶ تا ۵/۶ است.

ویزای تحصیلی جمهوری چک برای مقطع دکتری

طول دوره تحصیلی دکتری حدود ۳ تا ۵ سال است. مواردی مانند انتخاب استاد راهنما، پایان نامه و… در این مقطع تحصیلی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. چنانچه قصد دارید به زبان انگلیسی در این مقطع مشغول تحصیل شوید، باید مدرک معتبر زبان آیلتس با حداقل نمره ۷ ارائه کنید. دانشجویان در این مقطع تحصیلی کارهای تحقیقاتی و علمی انجام می‌دهند و در نهایت باید یک پایان نامه ارائه کنند. شهریه دوره دکتری دانشگاه‌های جمهوری چک، سالانه ۱۸۵۰ تا ۴۰۰۰ یورو است.

اگر در زمینه اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک سوالاتی دارید، در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان موسسه مهاجرتی اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگوی سوالات شما باشند.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی جمهوری چک

برای اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک نیاز است ابتدا دانشگاه و دوره تحصیلی مدنظرتان را مشخص کرده و از آن پذیرش بگیرید. زمانی که نامه تاییدیه را از مرکز آموزشی مربوطه دریافت کردید، می‌توانید به منظور تحصیل در کشور جمهوری چک، برای اخذ ویزای تحصیلی درخواست دهید.

چنانچه دوره‌ای که در آن شرکت کرده‌اید کمتر از ۹۰ طول می‌کشد، شما باید برای اخذ ویزای کوتاه مدت شینگن نوع C اقدام کنید. دوره‌های تحصیلی بیشتر از۹۰ روز نیازمند ویزای تحصیلی نوع D یا همان بلند مدت می‌باشند. همچنین باید متناسب با دوره‌ای که ثبت نام می‌کنید، مدرک زبان معتبر ارائه نمایید.

تمکن مالی از دیگر شرایط اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک است. شما باید با ارائه اسنادی مانند صورت حساب بانکی، گواهی بورسیه تحصیلی و… برای آفیسر مهاجرتی ثابت کنید که توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیلی خود را در کشور جمهوری چک دارید. نامه تمکن مالی ویزای چک باید به یورو اعلام شود.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی جمهوری چک

تمامی متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک برای طی کردن پروسه مهاجرتی خود به مدارک زیر نیاز خواهند داشت:

  • پاسپورت معتبر
  • دو قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • مدارک هویتی و شناسایی
  • نامه پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه یا موسسه آموزشی در کشور جمهوری چک
  • مدرک زبان معتبر
  • مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریزنمرات
  • انگیزه نامه و توصیه نامه (در صورت نیاز)
  • گواهی ‌عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت
  • بیمه درمانی
  • بیمه سفر
  • مدارک مربوط به اثبات تمکن مالی
  • رضایت نامه والدین یا قیم قانونی (برای متقاضیان زیر ۱۸ سال)
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • رسید پرداخت هزینه درخواست ویزا

مراحل اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک

  1. تعیین وقت سفارت جمهوری چک از طریق کارگزاری VFS
  2. گردآوری مدارک موردنیاز و مراجعه به سفارت در روز تعیین شده
  3. تحویل مدارک و انگشت نگاری و در صورت لزوم انجام مصاحبه
  4. انتظار برای بررسی پرونده متقاضی
  5. در پایان، تحویل پاسپورت متقاضی به همراه برچسب ویزا بعد از تایید پرونده

دریافت بورسیه تحصیلی جمهوری چک

Scholarship یکی از انواع بورسیه تحصیلی جمهوری چک بوده که کمک‌های مالی ارائه شده توسط دانشگاه را دربر می‌گیرد و نیازی نیست متقاضی این مبالغ را بازگرداند. این بورسیه تحصیلی از طرف دانشگاه‌های دولتی ایالتی به دانشجویان بین المللی ارائه می‌شود. در برخی موارد شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های خیریه نیز بورسیه‌های خاصی فراهم می‌کنند. هدف از ارائه بورسیه تحصیلی، تشویق افراد به تحصیل است و تمامی رشته‌ها و دانشگاه‌ها را در بر می‌گیرد. داشتن رزومه قوی تحصیلی، معدل بالا و همچنین داشتن مقالات معتبر می‌توانند در دریافت بورسیه تحصیلی بسیار کمک کننده باشند.

اخذ اقامت از طریق ویزای تحصیلی جمهوری چک

تمامی دانشجویان بین المللی می‌توانند بعد از فارغ التحصیلی به دنبال یک فرصت شغلی باشند. متقاضی می‌تواند بعد از بستن قرارداد رسمی با یک کارفرما در این کشور، ویزای تحصیلی جمهوری چک را به نوع کاری تغییر دهد و به صورت تمام وقت مشغول کار شود. فرد خارجی می‌تواند بعد از ۳ تا ۵ سال کار در جمهوری چک و پرداخت منظم مالیات خود، برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کند.

ریجکتی ویزای تحصیل جمهوری چک

این امکان وجود دارد که به دلایل مختلف درخواست شما برای اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک رد شود. از جمله این دلایل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ناقص بودن یا جعلی بودن مدارک
  • ‌عدم دریافت نامه پذیرش از دانشگاه‌ها یا موسسه‌های آموزشی معتبر جمهوری چک‌
  • عدم اثبات تمکن مالی کافی
  • ‌عدم ارائه مدارکی که نشان دهند بعد از فارغ التحصیلی قصد بازگشت به کشورتان را دارید؛ مدارکی مانند سند ملک، گواهی اشتغال به کار، پیوند‌های خانوادگی و…
  • نداشتن برنامه سفر واضح و دقیق

چنانچه درخواست شما ریجکت شد باید ابتدا از دلیل این موضوع آگاه شوید. علت رد شدن درخواست شما در برگه ریجکتی در روز تحویل پاسپورتتان قید شده است. بعد از آن باید نامه‌ای را به دلیل اعتراض به ریجکتی درخواست خود تنظیم کنید، اطلاعات خود را وارد کرده و آن را ارائه کنید. چنانچه با اعتراض شما موافقت نشد، بعد از گذشت ۶ ماه و پس از تکمیل مدارک خود، مجدداً برای اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک اقدام کنید.

سخن پایانی…

اگر تصمیم گرفته‌اید در کشور جمهوری چک مشغول به تحصیل شوید، باید موارد مختلفی را ارزیابی کنید. کمک گرفتن از مشاوران حرفه‌ای و متخصص به امور مهاجرت می‌تواند در مسیر مهاجرت تحصیلی به چک بسیار کمک کننده باشد. چنانچه تمایل دارید اطلاعات بیشتری در خصوص اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک به دست بیاورید، جهت دریافت مشاوره رایگان کافی است در این لینک ثبت نام کنید. کارشناسان مجموعه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس گرفته و اطلاعات لازم را به شما ارائه می‌کنند.

دانشجویان چه کشورهایی برای تحصیل در کشور جمهوری چک به ویزای تحصیلی نیاز ندارند؟

دانشجویانی که عضو کشورهای اتحادیه اروپا و سوئیس هستند، نیازی به دریافت ویزای تحصیلی جمهوری چک و هرگونه مجوز اقامتی نخواهند داشت.

شهریه دانشگاه‌های جمهوری چک چقدر است؟

تحصیل به زبان چک در دانشگاه‌های این کشور رایگان است اما اگر قصد دارید به زبان انگلیسی در دوره‌های تحصیلی جمهوری چک شرکت کنید باید سالیانه ۴ تا ۱۵ هزار یورو شهریه پرداخت کنید.

آیا مدارک صادر شده توسط دانشگاه‌های جمهوری چک معتبراند؟

شما با مدارک رشته‌های پزشکی کشور چک می‌توانید در تمامی کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا و کانادا مشغول به کار شوید. همچنین مدارک دانشگاه‌های کشور چک مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران می‌باشند.

چقدر طول می‌کشد تا ویزای تحصیلی جمهوری چک صادر شود؟

به طور کلی پروسه صدور ویزای تحصیلی این کشور حدود ۲ ماه زمان می‌برد.

هزینه صدور ویزای تحصیلی جمهوری چک چقدر است؟

فرایند درخواست ویزای تحصیلی این کشور رایگان است. اگر پاسپورت معتبر نداشته باشید، این پروسه می‌تواند هزینه داشته باشد.

میزان تمکن مالی لازم برای صدور ویزای تحصیلی جمهوری چک باید چقدر باشد؟

حداقل تمکن مالی لازم تا حد زیادی به نوع ویزا و مدت اقامت شما بستگی دارد. در نتیجه بهتر است برای اطلاع دقیق از این مبلغ، با نمایندگی‌های دیپلماتیک جمهوری چک تماس بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *