شرایط تحصیل در سوئد 2024 + هزینه‌ها و مدارک

شرایط تحصیل در سوئد 2024 + هزینه‌ها و مدارک

فهرست مطالب

یکی از بزرگترین تصمیماتی که هر فرد در زندگی خود می‌گیرد، مهاجرت تحصیلی و انتخاب کشور مقصد است. کشور سوئد گزینه‌ای ایده آل برای تحصیل است و همواره در بین کشورهای پیشرو جهان در زمینه آموزش عالی قرار می‌گیرد. به دلیل کیفیت بالای سیستم آموزشی سوئد، تعداد دانشجویان بین المللی دانشگاه‌های سوئد روز به روز در حال افزایش است. ما در این مقاله تصمیم داریم شرایط و هزینه‌های تحصیل در سوئد را برای شما بیان کنیم. پس چنانچه شما نیز این کشور اروپایی را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اید، مطالعه این مقاله از مجموعه اپلاییکا را از دست ندهید.

تحصیل در سوئد چه مزایایی دارد؟

تحصیل در سوئد چه مزایایی دارد؟

شما با تحصیل در سوئد، مهارت‌های فردی خود را افزایش می‌دهید؛ زیرا در یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی جهان مشغول تحصیل می‌شوید. سیستم آموزشی این کشور برپایه مطالعه گروهی و مسئولیت‌پذیری است و زمان کمتری به آموزش مربیان اختصاص دارد. در نتیجه مهارت‌های لازم را برای فعالیت در مشاغل جهانی را به بهترین صورت به دست خواهید آورد.

شهریه تحصیل در دانشگاه‌های سوئد و هزینه‌های زندگی در این کشور اروپایی مقرون به صرفه است؛ با این حال بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های بسیاری در نظر گرفته شده است تا دانشجویان بین المللی چندان نگرانی بابت هزینه‌ها نداشته باشند. این امکان فراهم شده است تا دانشجویان به صورت پاره وقت به کارهای دانشجویی مشغول شوند و بخشی از هزینه‌های خود را پوشش دهند. برخلاف بسیاری از کشورها، محدودیتی در زمینه ساعت کاری دانشجویان بین المللی سوئد تعیین نشده است. برخی دانشگاه‌ها دارای یک سرویس ویژه هستند که دانشجویان را در زمینه یافتن یک شغل نیمه وقت یاری می‌کنند.

دانشجویان خارجی بعد از یکسال اقامت در سوئد، از مزایای بیمه سلامت و خدمات درمانی همانند شهروندان سوئدی بهره‌مند خواهند شد. برای این منظور کافی است به محل رسیدن به سوئد ثبت نام کرده و برای دریافت شماره بیمه سلامت خود اقدام کنید.

دوره‌های تحصیلی بسیاری در سوئد به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و اکثر جمعیت کشور سوئد به این زبان مسلط اند. در نتیجه متقاضیان دیگر دغدغه‌ای بابت یادگیری زبان نخواهند داشت. کیفیت زندگی در سوئد بسیار بالا است و تنوع فرهنگی موجود در آن باعث می‌شود تجربه‌ای بی‌نظیر از زندگی و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف در یک محیط جدید داشته باشید. چنانچه بخواهید بعد از فارغ التحصیلی در سوئد بمانید، می‌توانید با یافتن یک شغل مناسب، ویزای تحصیلی خود را به نوع کاری تغییر داده و اقامت دریافت کنید.

سیستم آموزشی سوئد

تمامی کودکان ۷ تا ۱۶ساله به صورت اجباری آموزش می‌بینند. اغلب مدارس سوئد زیر نظر شهرداری بوده و ممکن است برخی مدارک دولتی به صورت مستقل اداره شوند. در سوئد تعدادی مدارس شبانه روزی خصوصی نیز وجود دارند که برای ثبت نام در آن‌ها نیاز به پرداخت شهریه است. بعد از دوره ابتدایی 9 ساله اجباری، یک دوره ۳ ساله اختیاری تحت عنوان Gymnasieskola وجود دارد که خود به دو بخش آموزش عالی و آموزش حرفه‌ای تقسیم‌بندی می‌شود.

بعد از طی کردن دوره آکادمیک، متقاضیان می‌توانند برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه و کالج شوند. تفاوت اصلی این دو مرکز آموزشی این است که در دانشگاه‌ها مدرک PHD یا همان دکتری اعطا می‌شود که این مورد در کالج‌ها وجود ندارد. هیچ تفاوتی بین مدرک ارائه شده در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ها و کالج‌های مختلف وجود ندارد و هر دو از اعتبار کافی برخوردارند. رشته‌های مهندسی، پزشکی و حقوق از محبوب‌ترین رشته‌های تخصصی هستند که بیشترین تعداد متقاضیان را دارند. سال تحصیلی سوئد در دو ترم پاییز و ترم بهار آغاز می‌شود. دوره کارشناسی ۳ تا ۴ سال، کارشناسی ارشد ۲ سال و دکتری ۴ سال به طول می‌انجامد.

دروس به صورت تئوری و عملی ارائه می‌شوند و دانشجویان از همان ابتدا مسئولیت‌های بسیاری را می‌پذیرند. در بیشتر مواقع نیاز است دوره تحصیلی خود را با نوشتن و ارائه پایان نامه به اتمام برسانید. گذراندن دروس در دانشگاه‌های سوئد متفاوت است؛ به این صورت که شما باید ابتدا یک درس را در یک بازه مشخص مانند چند هفته طی کنید و بعد از اتمام آن درس، در امتحان شرکت کنید. این در حالی است که در سایر کشورها، در طول یک ترم چندین درس گذرانده می‌شود.

بهترین دانشگاه‌های کشور سوئد

ما در جدول زیر ۵ دانشگاه برتر سوئد را ذکر کرده ایم:

نام دانشگاهرتبه در سوئدرتبه در جهان
کارولینسکا141
لوند285
اوپسالا399
استکهلم4175
گوتنبرگ5186

شرایط تحصیل در سوئد

تحصیل در سوئد مانند سایر کشورها دارای یکسری شرایط است که باید هر متقاضی قبل از هرگونه اقدام از آن‌ها اطلاع داشته باشد:

دریافت پذیرش

ابتدا نیاز است از یک دانشگاه یا موسسه آموزشی معتبر در سوئد پذیرش بگیرید. برای این کار، ابتدا دانشگاه مشخصی که رشته و برنامه تحصیلی شما را ارائه می‌کند شناسایی کرده و برای اطلاع از شرایط پذیرش به وب سایت آن مراجعه کنید.

شرایط سنی

شرایط سنی خاصی برای تحصیل در سوئد تعیین نشده است اما در کل وضعیت سنی متقاضی می‌تواند در پذیرش تحصیلی و فرایند اخذ ویزا تاثیرگذار باشد. بهتر است متقاضی برای دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های سوئد در مقطع کارشناسی، حداکثر ۲۳ سال داشته باشد. همچنین سن ایده آل برای پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب حداکثر ۲۸ و ۳۵ سال است. بازه سنی بیان شده به این معنا نیست که متقاضیان با سنین بالاتر نمی‌توانند برای پذیرش تحصیلی اقدام کنند؛ بلکه هرچه سن متقاضی پایین‌تر باشد، شانس بیشتری برای تایید درخواست وجود دارد.

گپ تحصیلی

متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در سوئد باید در رشته‌های مرتبط با تحصیلات قبلی خود ادامه تحصیل دهند. همچنین معدل دوره کارشناسی نیز برای ثبت نام در دوره تکمیلی تاثیرگذار خواهد بود. داشتن گپ تحصیلی (فاصله بین مقاطع تحصیلی) باید معقول باشد. دانشجویان حتی بعد از گذشت ۵ سال از تاریخ دریافت مدرک کارشناسی خود می‌توانند با ارائه سابقه کاری مناسب، برای تحصیل در مقطع دکتری اقدام نمایند.

تمکن مالی

برای تحصیل در سوئد نیاز است تمکن مالی خود را اثبات کنید که معمولاً مبلغ آن بر اساس تعداد افراد خانواده و مدت زمان تحصیل شما در سوئد مشخص می‌شود. مبلغ تمکن مالی برای تحصیل در سوئد به مدت یکسال، ۱۳۴ هزار کرون سوئد است. اگر خانواده شما را در سوئد همراهی می‌کنند، نیاز است برای همسر حدود ۵ میلیون کرون و برای هر فرزند حدود ۳ میلیون کرون به مدت یکسال در حساب بانکی خود داشته باشید.

مدرک زبان

برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور به زبان سوئدی، می‌توانید ابتدا به صورت فشرده در دوره‌های زبان دانشگاه‌های این کشور شرکت کنید و برنامه تحصیلی خود را با این زبان ادامه دهید. همچنین برخی دانشگاه‌ها دوره‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند. برای تحصیل به زبان انگلیسی به مدرک زبان آیلتس ۶ به بالا یا تافل ۹۰ نیاز دارید.

نمرات کسب شده

چنانچه نمرات کسب شده شما در طول ترم از میانگین تعیین شده پایین‌تر باشد، در ترم‌های بعد تعداد واحد درسی کمتری به شما ارائه می‌شود. اگر در حین تحصیل در سوئد مشکلاتی برای شما وجود داشته باشد، به شما اجازه داده می‌شود که به صورت معمول ادامه تحصیل دهید. بیماری، مرگ یکی از بستگان نزدیک و… از جمله موارد بیان شده هستند.

چنانچه نمی‌دانید واجد شرایط تحصیل در سوئد هستید یا خیر، کافی است در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و پاسخگوی سوالات شما باشند.

هزینه‌های زندگی در سوئد

شما برای زندگی در سوئد ماهیانه به ۸۶۰ تا ۹۷۰ یورو نیاز خواهید داشت. مقدار این هزینه به شهر محل سکونت و سبک زندگی شما بستگی دارد. به عنوان نمونه دانشجویانی که در شهرهای استکهلم و گوتنبرگ مشغول تحصیل هستند، برای پرداخت هزینه‌های زندگی خود ماهیانه به ۱۲۰۰ یورو نیاز دارند. این در حالی است که دانشجویانی که در اوپسالا و لوند سکونت دارند، ماهیانه حدود ۹۵۰ یورو تا ۱۱۰۰ یورو نیاز خواهند داشت. ما در جدول زیر جزئیات هزینه‌های زندگی و تحصیل در سوئد را برای شما بیان می‌کنیم:

عنوان هزینهمبلغ (ماهیانه)
اجاره محل اقامت470 تا 610 یورو
غذا200 یورو
حمل و نقل50 یورو
کتاب و سایر لوازم تحصیل80 یورو
فعالیت های اجتماعی و تفریحی70 تا 100 یورو
بیمه سلامت دانشجوییاز30 یورو به بالا

شهریه دانشگاه‌های سوئد

شهریه دانشگاه‌های سوئد تا حد زیادی به مقطع تحصیلی، رشته و نوع موسسه آموزشی بستگی دارد. به طور میانگین شهریه دانشگاه‌های سوئد حدود ۹ تا ۲۵ هزار یورو است. بالاترین میزان پرداخت شهریه به رشته‌های پزشکی، طراحی و مهندسی تعلق دارد. دانشگاه استکهلم کمترین میزان شهریه را داشته و موسسه سلطنتی پزشکی کارولینسکا بیشترین پرداخت شهریه را به خود اختصاص داده است.

بورسیه تحصیلی سوئد

دولت سوئد برای کمک هزینه دانشجویان بین المللی، بورسیه‌های مختلفی را ارائه کرده است. دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند از بورسیه‌های دولت سوئد و برخی سازمان‌های این کشور استفاده کنند. دانشجویان ایرانی تنها می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های محل تحصیلی خود بهره شوند. داشتن رزومه تحصیلی و علمی قوی و همچنین داشتن مقالات مختلف می‌توانند شانس شما را برای دریافت بورسیه افزایش دهند. چنانچه می‌خواهید از شرایط دریافت بورسیه تحصیلی سوئد اطلاع پیدا کنید، به وب سایت دانشگاه موردنظر خود مراجعه کنید. شما باید پیش از شروع برنامه تحصیلی خود برای بورسیه درخواست دهید؛ در غیر اینصورت بورسیه تحصیلی به شما تعلق نخواهد گرفت.

مدارک موردنیاز برای تحصیل در سوئد

مدارک موردنیاز برای تحصیل در سوئد به دانشگاه، مقطع تحصیلی و رشته شما بستگی دارد اما در کل به مدارک عمومی زیر برای مهاجرت تحصیلی به این کشور نیاز خواهید داشت:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • دو قطعه عکس جدید
  • مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریز نمرات
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه
  • اسناد تمکن مالی
  • مدرک زبان سوئدی یا انگلیسی
  • گواهی ‌عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت
  • بیمه درمانی

مراحل تحصیل در سوئد

مراحل تحصیل در سوئد

برای تحصیل در سوئد نیاز است مراحل زیر را طی کنید:

  1. شناسایی دانشگاه و رشته تحصیلی موردعلاقه خود و اقدام برای پذیرش گرفتن
  2. دریافت نامه پذیرش از دانشگاه
  3. پرداخت شهریه دانشگاه و اخذ تاییدیه
  4. اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی و جمع آوری مدارک موردنیاز
  5. تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی سوئد در سایت سفارت این کشور
  6. پرداخت هزینه در اپلیکیشن فی اداره مهاجرت به سوئد
  7. تعیین وقت برای مراجعه به سفارت سوئد
  8. حضور در سفارت سوئد در روز تعیین شده برای انجام مصاحبه، انگشت نگاری و ارائه مدارک
  9. دریافت ویزا
  10. مشخص کردن محل اقامت و خرید بلیط هواپیما برای سفر به سوئد

تحصیل رشته پزشکی در سوئد

دوره‌های پزشکی در سوئد به دو مرحله عمومی و تخصصی تقسیم‌بندی می‌شوند. در دوره عمومی دروس اولیه‌ای مانند بافت شناسی، ژنتیک، فیزیولوژی، زیست‌شناسی سلولی و… جهت آشنایی دانشجویان با چگونگی ساختار و عملکرد بدن انسان آموزش داده می‌شوند. دانشجویان بعد از این مرحله، باید در آزمون جامع پزشکی شرکت کرده و نمره قبولی دریافت کنند. بعد از گذراندن موفقیت‌آمیز این دوره، دانشجو وارد مرحله دوم و تخصصی می‌شود.

دوره تخصصی ۵ ساله بوده و حدود ۱۸ ماه کارآموزی دارد. در پایان این مرحله پروانه نظام پزشکی به دانشجو اعطا می‌شود تا بتواند فعالیت خود را به صورت رسمی شروع کند. اغلب دوره‌های تحصیلی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و… به صورت ترکیبی به زبان‌های انگلیسی و سوئدی برگزار می‌شوند. به همین خاطر متقاضیان باید تا سطح قابل قبولی با این زبان‌ها آشنا باشند.

برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد نیاز است نمره معدل آخرین مدرک تحصیلی شما بالای ۱۶ باشد. برای این منظور باید ریزنمرات تمامی مدارک تحصیلی قبلی را ارائه کنید. شایان ذکر است که برخی دانشکده‌های پزشکی سوئد نمره معدل ۱۴ را نیز برای آخرین مدرک تحصیلی قبول می‌کنند اما در کل، معدل بالا شانس شما را برای پذیرش افزایش می‌دهد.

اقامت دائم در سوئد با مهاجرت تحصیلی

شما می‌توانید با تغییر ویزای تحصیلی خود به نوع کاری، مجوز اقامتی خود را در کشور سوئد تمدید کنید. بعد از فارغ التحصیلی به مدت ۶ ماه فرصت دارید تا کار مناسب خود را بیابید. بعد از پیدا کردن شغل، با کارفرما قرارداد ببندید. در چنین موقعیتی می‌توانید ویزای خود را به نوع کاری تغییر دهید. بعد از گذشت ۵ سال از اقامتتان و پرداخت منظم مالیات، این امکان برای شما فراهم می‌شود که اقامت دائم دریافت کنید.

سخن پایانی…

حضور دانشگاه‌های برتر سوئد در رنکینگ‌های جهانی و کیفیت بی‌نظیر سیستم آموزشی این کشور موجب شده، مهاجرت تحصیلی به این کشور برای بسیاری از متقاضیان موضوعی جذاب باشد. ما در این مقاله تمامی نکات ضروری در خصوص تحصیل در سوئد را برای شما بیان کردیم. امیدواریم مطلب فوق مورد توجه شما قرار گرفته باشد. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه تحصیل در سوئد، اطلاعات تماس خود را در این لینک وارد کنید. کارشناسان موسسه مهاجرتی اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس گرفته و اطلاعات لازم را به شما ارائه می‌کنند.

شرایط تحصیل در سوئد با مدرک دیپلم چیست؟

این امکان فراهم شده است که دانشجویان ایرانی با مدرک دیپلم، برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های سوئد اقدام کنند. انگیزه نامه، مدرک زبان، ارائه مدرک دیپلم ۱۲ساله به همراه ریزنمرات از جمله مدارک اصلی هستند که باید ارائه کنید. از آنجا که ممکن است رشته موردنظر شما به زبان سوئدی ارائه شود، تسلط به این زبان برای تحصیل در مقطع کارشناسی بسیار کمک کننده خواهد بود.

آیا می‌توان بعد از فارغ التحصیلی مشغول به کار شد؟

دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی مجاز هستند تا ۶ ماه اقامت خود را تمدید کرده و در صورت داشتن پیشنهاد کاری، برای دریافت مجوز و ویزای کاری اقدام نمایند.

حداقل درآمد کار دانشجویی در سوئد چقدر است؟

حداقل حقوق پرداختی کار دانشجویی در سوئد، به ازای هر ساعت ۱۲۵ کرون است.

آیا دانشجو می‌تواند خانواده را همراه خود به سوئد بیاورد؟

بله. بر اساس قوانین مهاجرتی سوئد، دانشجو می‌تواند همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را با اخذ ویزای همراه به کشور سوئد بیاورد. همراهان متقاضی تا پایان دوره تحصیل وی می‌توانند در کشور سوئد اقامت داشته باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *