راهنمای جامع تحصیل در رومانی 2024 + هزینه‌ها و مدارک لازمه

راهنمای جامع تحصیل در رومانی 2024 + هزینه‌ها و مدارک لازمه

فهرست مطالب

کشور رومانی به دلیل کیفیت سیستم آموزشی بالایی که دارد، مقصدی پرطرفدار برای مهاجرت تحصیلی به اروپا است و هرساله متقاضیان زیادی برای تحصیل در رومانی اقدام می‌کنند. شایان ذکر است که در لیست برترین دانشگاه‌های جهانی در سال ۲۰۲۳، نام ۱۳ دانشگاه کشور رومانی به چشم می‌خورد. هزینه‌های تحصیل و زندگی در رومانی مقرون به صرفه است و استانداردهای زندگی در این کشور اروپایی در سطح بالایی قرار دارند.

کشور رومانی در قسمت شرقی قاره اروپا قرار گرفته است و به دلیل مسافت کمی که با کشورمان دارد، همواره یکی از مقاصد مورد توجه دانشجویان ایرانی محسوب می‌شود. ما در این مقاله به صورت کامل به موضوع تحصیل در رومانی می‌پردازیم. چنانچه شما نیز قصد دارید برای شروع یک زندگی جدید به این کشور مهاجرت کنید، تا انتهای این مطلب با اپلاییکا همراه باشید.

نگاهی به کشور رومانی

نگاهی به کشور رومانی

رومانی کشوری در جنوب شرقی اروپا است که به دلایل گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از اهمیت خاصی برخوردار است. این کشور با مجارستان، صربستان، اوکراین، مولداوی و بلغارستان همسایه است و حدود ۲۳۸.۳۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. رومانی ۱۹ میلیون جمعیت داشته که از این عدد ۵۳۰ هزار نفر دانشجو هستند. بر اساس آمار، رومانی میزبان بیش از ۲۷ هزار دانشجوی بین المللی است که از سراسر دنیا به این کشور می‌آیند.

واحد پول رومانی لئو است و بیشتر مردمان آن مسیحی هستند. این کشور از لحاظ صادرات رشد خوبی تجربه کرده است و توانسته نرخ بیکاری را تا حد قابل توجه‌ای کاهش دهد. منسوجات و پاپوش‌ها عمده صادرات رومانی را تشکیل می‌دهند. همچنین بخش ساخت و ساز نیز در این کشور افزایش یافته است.

بخارست به عنوان پایتخت این کشور زیبای اروپایی، دانشگاه‌های بسیاری را درون خود جای داده است. رومانی عضو اتحادیه اروپا است که با دریافت اقامت آن می‌توانید به سایر کشورهای اتحادیه اروپا سفر کنید. همچنین اعتبار مدارک صادر شده توسط دانشگاه‌های این کشور، نسبت به کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند بسیار بیشتر است.

مزایای تحصیل در رومانی

مزایای تحصیل در رومانی

دلایل زیادی موجب شده‌اند تقاضا برای تحصیل در رومانی افزایش پیدا کند. مهم‌ترین دلایل محبوبیت تحصیل در این کشور اروپایی عبارتند از:

  • وجود معتبرترین دانشگاه‌ها در رومانی
  • امکان اخذ بورسیه تحصیلی
  • امکان اشتغال بعد از تحصیل
  • دریافت راحت‌تر اقامت رومانی و ویزای شینگن
  • هزینه‌های پایین شهریه و زندگی
  • امکانات رفاهی پیشرفته

سیستم آموزشی کشور رومانی

شما می‌توانید برای تحصیل در رومانی در مقاطع مختلف اقدام کنید و محدودیتی از این بابت ندارید. بر اساس ماده ۳۲ قانون اساسی رومانی، آموزشی عمومی و تحصیل در مقاطع پایه اجباری و رایگان است. سیستم آموزشی دانشگاهی رومانی دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را شامل می‌شود. شایان ذکر است که دانشگاه‌های کشور رومانی عضو معاهده بولونیا هستند و مدارک صادر شده توسط آن‌ها در سراسر جهان به رسمیت شناخته می‌شوند. ما در ادامه تحصیل در رومانی را در مقاطع مختلف بررسی می‌کنیم.

تحصیل در مدارس رومانی

اولین بخش آموزشی، گروه سنی ۳ تا ۶ سال را در مهد کودک‌ها شامل می‌شود. دانش آموزان از سن ۷ سالگی دوره مقدماتی را شروع می‌کنند. دوره ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان رومانی در مدارس دولتی این کشور رایگان است و برای تحصیل در این مقاطع باید به زبان رومانیایی تسلط داشته باشید؛ زیرا تحصیل در عمده مدارس رومانی به زبان رسمی این کشور صورت می‌گیرد. در برخی مدارس رومانی، تحصیل به زبان های انگلیسی، آلمانی و فرانسوی نیز انجام می‌شود. لازم به ذکر است که تحصیل در مدارس خصوصی و بین المللی مشمول هزینه بوده و باید ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو در سال پرداخت کنید. عمده مدارس رومانی دولتی بوده و تعداد مراکز خصوصی بسیار کم است.

تحصیل در رومانی مقطع کارشناسی

دوره کارشناسی ۴ سال طول می‌کشد و برای تحصیل در این مقطع نیاز است مدرک دیپلم دبیرستان را به همراه مدرک زبان معتبر ارائه کنید. امکان تحصیل در مقطع کارشناسی به دو زبان رومانیایی و انگلیسی امکان‌پذیر است. شما باید برای دوره کارشناسی، مدرک زبان تافل با نمره ۷۰ تا ۹۰ یا آیلتس ۶ ارائه نمایید. مبلغ شهریه دوره کارشناسی در دانشگاه‌های مختلف، ۳۰۰۰ تا ۸۰۰۰ یورو در سال تعیین شده است. این امکان برای دانشجویان دوره کارشناسی فراهم شده که به مدت ۴ ساعت در روز به مشاغل نیمه وقت دانشجویی مشغول شوند.

تحصیل در رومانی مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در رومانی مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در رومانی در مقطع کارشناسی ارشد ۱ تا ۲ سال به طول می‌انجامد و شهریه آن بسته به دانشگاه موردنظرتان، سالیانه مبلغی بین ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو است. برای تحصیل در مقطع ارشد باید مدرک زبان آیلتس ۶ یا تافل ۸۰ تا ۱۰۰ ارائه کنید. همچنین ارائه مدرک پایان دوره مقطع کارشناسی نیز الزامی است. بسته به دانشگاه و رشته موردنظرتان ممکن است دوره تحصیلی شما به صورت آنلاین یا حضوری برگزار شود. تعداد ساعات مجاز کار در حین تحصیل در مقطع ارشد، ۴ ساعت در روز است.

تحصیل در رومانی مقطع دکتری

دوره دکتری ۳ تا ۴ساله است و برای شرکت در آن علاوه بر مدرک ارشد، به پروپوزال تحقیقاتی و مدرک زبان انگلیسی یا رومانیایی نیز نیاز دارید. مدرک زبان موردنیاز جهت تحصیل در مقطع دکتری، تافل با نمره ۹۰ تا ۱۲۰ یا آیلتس ۵/۶ است. دانشجویان در مقطع دکتری به طور عمده بر ارتقای علم و دانش از طریق تحقیق و پژوهش متمرکز می‌شوند. به طور کلی در پایان تحصیل در رومانی در مقطع دکتری دو نوع مدرک صادر می‌شود؛ مدرک دکتری علمی که بر کسب دانش آکادمیک به شیوه تئوری تاکید دارد و دکتری حرفه‌ای که بر فعالیت‌های هنری و ورزشی متمرکز شده است. شهریه تحصیل در مقطع دکتری نیز بسته به دانشگاه مبلغی بین ۳۰۰۰ تا ۸۰۰۰ یورو در سال است.

تحصیل در رومانی رشته پزشکی

تحصیل در رومانی رشته پزشکی

دانشکده‌های پزشکی رومانی هرساله میزبان هزاران دانشجوی بین المللی هستند. تمامی مطالعات پزشکی توسط دانشکده‌های رومانی سازماندهی شده و بر اساس کلیه آموزش‌های اولیه و دوره‌های تخصصی ارائه می‌شوند. آموزش در اغلب دوره‌های پزشکی رومانی به دو زبان انگلیسی یا فرانسوی صورت می‌گیرد و حداقل مدرک زبان برای رشته‌های این گروه، آیلتس ۵/۶ تعیین شده است. هزینه تحصیل در دوره‌های پزشکی و دندانپزشکی در رومانی ۵۰۰۰ تا ۷۲۰۰ یورو در سال است. شهریه برخی دانشگاه‌ها ممکن است برای دانشجویان غیراتحادیه اروپا تا ۹۰۰۰ یورو در سال نیز افزایش یابد.

چنانچه در زمینه شرایط تحصیل در رومانی سوالاتی دارید، کافی است در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان مجموعه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و پاسخگوی سوالاتتان باشند.

شرایط تحصیل در رومانی

تحصیل در رومانی شرایط ساده‌ای را شامل شود که هر متقاضی با حداقل شرایط لازمه می‌تواند در دانشگاه‌های معتبر این کشور ادامه تحصیل دهد. برای این منظور باید از دانشگاه‌های واقع در رومانی پذیرش دریافت کنید. مدارک موردنیاز جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های رومانی شامل موارد زیر است:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • دو قطعه عکس جدید
  • مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریز نمرات
  • مدرک زبان معتبر (در صورت نیاز)
  • رزومه تحصیلی و توصیه نامه (در صورت نیاز)
  • فرم درخواست پذیرش

تمامی مدارک باید به زبان رومانیایی یا انگلیسی یا فرانسوی ترجمه شده باشند. حداقل سن تعیین شده برای اخذ پذیرش، ۱۷ سال است. در کل حداکثر سنی برای تحصیل در رومانی تعیین نشده است اما ممکن است دربرخی رشته‌ها محدودیت سنی وجود داشته باشد؛ به عنوان مثال در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی حداکثر سن پذیرش ۲۵ سال تعیین شده است.

چنانچه در مراحل ابتدایی این پروسه قبول شده باشید، ممکن است نیاز باشد در یک مصاحبه آنلاین نیز شرکت کنید. شما برای تحصیل در رومانی به حداقل مدرک زبان آیلتس ۶ نیاز دارید. همچنین باید با ارائه اسناد تمکن مالی، توانایی خود را در پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل در رومانی اثبات کنید. برای این منظور باید صورت حساب‌های بانکی خود را ارائه نمایید. مبلغ ۲۵۰۰ یورو برای اثبات توانایی پرداخت شهریه برای یک سال تعیین شده است. دریافت بیمه درمانی و گواهی سلامت پزشکی از دیگر شرایط تحصیل در رومانی است. بیمه درمانی دریافت شده باید به اندازه مدت اقامت شما در رومانی اعتبار داشته باشد.

بهترین دانشگاه‌های رومانی

بهترین دانشگاه‌های رومانی

برخی از دانشگاه‌های رومانی از لحاظ کیفیت آموزشی، امکانات و تحقیقات علمی رتبه بسیاری خوبی کسب کرده اند. مزایای بسیاری موجب شده‌اند هر دانشجوی بین المللی آرزوی تحصیل در چنین دانشگاه‌هایی داشته باشد. از بهترین دانشگاه‌های کشور رومانی می‌توانیم به دانشگاه بخارست، بیس بولای، الکساندر لوان کوزا، آکادمی مطالعات اقتصادی بخارست و دانشگاه غرب تیمیسورا اشاره کنیم.

شهریه پرداختی علاوه بر دانشگاه به مقطع و رشته متقاضی نیز بستگی دارد. شما در ادامه می‌توانید شهریه تقریبی رشته‌های مختلف جهت تحصیل در رومانی را مشاهده کنید:

رشته تحصیلیشهریه سالیانه
پزشکی7000 یورو
دندانپزشکی6000 یورو
داروسازی6000 یورو
هنر و موسیقی4000 یورو
عمران و معماری3500 یورو
علوم پایه2500 یورو

هزینه تحصیل در رومانی

به این نکته توجه کنید که عوامل مختلفی مانند رشته تحصیلی، دانشگاه، شهر محل سکونت و سبک زندگی بر هزینه تحصیل در رومانی تاثیر می‌گذارند. هر دانشجوی بین المللی باید علاوه بر شهریه، سایر هزینه های زندگی را نیز در نظر بگیرد:

عنوانمبلغ (ماهیانه)
اجاره آپارتمان150 تا 450 یورو
خوابگاه دانشجویی60 تا 70 یورو
غذا150 تا 250 یورو
اینترنت15 تا 20 یورو
حمل و نقل عمومی40 تا 45 یورو
بیمه درمانی10 یورو

بورسیه تحصیلی رومانی

کمک هزینه‌های تحصیلی ارائه شده در رومانی شامل بورسیه‌های ۵۰ درصدی است که توسط دانشگاه‌های مختلفی اعطا می‌شوند. با این حال دانشجویان بین المللی می‌توانند با ارائه رزومه تحصیلی قوی، مقالات معتبر منتشر شده، معدل بالا و نمره زبان مطلوب، شانس خود را برای دریافت بورسیه‌هایی با میزان پوشش بیشتر افزایش دهند.

بورسیه‌های ارائه شده به صورت ترمی بوده و دانشجویان باید در هر ترم تحصیلی نمرات خوبی کسب کنند. برای اخذ بورسیه تحصیلی هر دانشگاه در رومانی میزان نمرات مختلفی در نظر می‌گیرد اما دانشجویانی که پیشرفت بهتری دارند، در اولویت‌های اخذ بورسیه قرار خواهند گرفت. بورسیه‌های ورزشی متنوعی برای دانشجویانی که دستاوردهای ورزشی و قهرمانی دارند، در نظر گرفته شده است. برای اخذ این نوع بورسیه باید سابقه ورزشی خود را با مسئولان دانشگاه در میان بگذارید.

شما با داشتن حداقل مدرک زبان B2 رومانیایی می‌توانید برای دریافت بورسیه فول فاند وزارت خارجه اقدام کنید. در این نوع بورسیه، تمامی هزینه‌های دوره‌های آموزشی زبان رومانیایی، شهریه دانشگاه، خدمات پزشکی و اقامت شما پرداخت خواهد شد. همچنین کمک هزینه‌های قابل توجه‌ای نیز به صورت ماهانه به شما ارائه می‌شوند.

اخذ اقامت دائم با تحصیل در رومانی

تحصیل در رومانی به طور مستقیم منجر به اقامت دائم این کشور نمی‌شود؛ برای این منظور باید بعد از فارغ التحصیلی برای اخذ مجوز اقامت پس از تحصیل اقدام کنید. متقاضیانی که بعد از اتمام تحصیل خود کار مناسبی پیدا کرده اند، شانس بیشتری برای دریافت این مجوز دارند. برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل باید مدرک معتبری از یک دانشگاه یا کالج در رومانی داشته باشید، تمکن مالی خود را اثبات کرده و گواهی‌ عدم سوء پیشینه ارائه کنید. این مجوز به شما اجازه می‌دهد به مدت یکسال در رومانی بمانید و به کار مشغول شوید. بعد از این مدت می‌توانید جهت تمدید اقامت خود برای زمان طولانی‌تری اقدام کنید.

سخن پایانی

برخی از دانشگاه‌های رومانی رتبه‌های عالی در رنکینگ جهانی کسب کرده‌اند و مدارک صادر شده توسط آن‌ها در سراسر دنیا از اعتبار بالایی برخودارند. دلیل این موضوع، کیفیت بالای سیستم آموزشی این کشور و شیوه نوین تدریس است که بر اساس استانداردهای روز دنیا صورت می‌گیرد. چنانچه قصد تحصیل در رومانی را دارید، با همراهی اپلاییکا می‌توانید اولین قدم خود را برای مهاجرت به رومانی بردارید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره رایگان، کافی است در این لینک ثبت نام کنید. با ثبت اطلاعات تماس خود در فرم مربوطه، کارشناسان اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

آیا برای تحصیل در رومانی نیاز است ویزا دریافت کنیم؟

بله. برای تحصیل در این کشور مانند سایر کشورها نیاز است ویزای تحصیلی رومانی را دریافت کنید.

آیا تحصیل در رومانی بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است؟

تحصیل در رومانی بدون مدرک زبان کار دشواری است، اما بنا به شرایط می‌تواند برای این موضوع اقدام کرد. برخی از دانشگاه‌های رومانی پذیرش مشروط دارند و دانشجو باید تعهد دهد که در صورت نداشتن مدرک زبان معتبر، مهارت زبانی خود را در طول تحصیل تقویت کند. چنانچه مهارت لازم جهت کسب مدرک زبان را ندارید، می‌توانید قبل از شروع آموزش دانشگاهی در دوره‌های زبان این کشور شرکت کرده و بعد از اتمام دوره، تحصیل خود در دانشگاه‌های این کشور را آغاز نمایید.

درآمد کار دانشجویی در رومانی چقدر است؟

متوسط حقوق پرداختی مشاغل نیمه وقت دانشجویی، ساعتی ۱۸ لئوی رومانی (۴ یورو) است.

هزینه زندگی در رومانی چقدر است؟

پاسخ به این سوال به شهر محل سکونت و سبک زندگی شما بستگی دارد اما در کل هزینه زندگی دانشجویی در رومانی به طور میانگین مبلغی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *