تحصیل در روسیه 2024 + شرایط و مدارک لازمه

تحصیل در روسیه 2024 + شرایط و مدارک لازمه

فهرست مطالب

سالیانه دانشجویان بین المللی بسیاری برای تحصیل در روسیه اقدام می‌کنند و روز به روز به تعداد متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های معتبر این کشور افزوده می‌شود. یکی از عوامل مهم جذب دانشجویان به روسیه، بورسیه‌های تحصیلی مختلفی است که توسط دولت این کشور به متقاضیان ارائه می‌گردد. به دلیل روابط سیاسی و اقتصادی پایدار کشورمان با روسیه و همچنین کم بودن مسافت با این کشور، دانشجویان ایرانی بسیاری روسیه را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. همچنین تعدادی از دانشگاه‌های برتر این کشور زیبای اروپایی نیز توانسته‌اند جایگاه خوبی در رتبه‌بندی جهانی کسب نمایند. چنانچه شما نیز قصد تحصیل در روسیه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مقاله اپلاییکا را از دست ندهید.

کشور روسیه در یک نگاه

  • پهناورترین کشور جهان (مساحت 000/100/17 کیلومتر مربع)
  • جمعیت 144 میلیون
  • پایتخت مسکو
  • واحد پول روبل
  • زبان رسمی روسی
  • آب و هوای سرد
  • دارای 896 دانشگاه (97 دانشگاه در لیست برترین مراکز آموزشی جهان)

مزایای تحصیل در روسیه

دانشگاه‌های روسیه به نسبت سایر کشورها، شرایط راحت‌تری را برای پذیرش در نظر گرفته‌اند. برای تحصیل در روسیه برخلاف بسیاری از کشورها مانند آلمان و فرانسه، نیازی به شرکت در آزمون‌های ورودی دشوار نیست. سیستم آموزشی این کشور غنی بوده و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی معتبری را درون خود جای داده است. هزینه زندگی و تحصیل در روسیه مقرون‌به‌صرفه است و دانشجویان می‌توانند به راحتی در حین تحصیل کار کنند و بخش عمده‌ای از هزینه‌های خود را پوشش بدهند.

امکان تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان در مقطع کارشناسی وجود دارد. همچنین رشته‌های مختلفی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند تا دانشجویان نیازی به یادگیری زبان روسی نداشته باشند؛ البته پیشنهاد می‌شود این زبان را فرا بگیرید تا در زندگی روزمره یا کار حین تحصیل با چالشی مواجه نشوید. دولت روسیه همواره در تلاش است که رتبه دانشگاه‌های خود را در رتبه‌بندی جهانی بهبود ببخشد. به همین دلیل برنامه‌های تحصیلی متنوعی را برای جذب دانشجویان بین المللی فراهم کرده و با پیاده‌سازی متد نوین تدریس در سطح بین المللی، گامی مهم در این خصوص برداشته است.

شرایط تحصیل در روسیه

برای تحصیل در روسیه نیاز است از یک دانشگاه یا مرکز آموزشی معتبر در این کشور پذیرش بگیرید. برای این منظور متناسب با رشته و مقطع خود دانشگاه موردنظرتان را یافته و از طریق وب سایت رسمی آن از مهلت پذیرش، شرایط و مدارک موردنیاز اطلاع پیدا کنید.

شما باید تمکن مالی خود را برای آفیسر مهاجرت اثبات کنید. به عبارتی دیگر، با ارائه صورت حساب بانکی، نامه بورسیه یا حامی مالی ثابت کنید که توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی، شهریه، بیمه، اجاره مسکن و… را در کشور روسیه دارید.

ارائه مدارک تحصیلی معتبر برای پروسه مهاجرت به روسیه لازم است. همچنین باید قبل از سفر به این کشور از سلامت کافی برخوردار باشید و آزمایشات پزشکی لازم را انجام دهید. برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار و داشتن بیمه سلامت بین المللی الزامی است. همچنین برای نشانه‌گذاری ویزا، پاسپورتتان باید حداقل ۲ صفحه خالی داشته باشد.

حداقل سن تحصیل در دانشگاه‌های روسیه ۱۷ سال تعیین شده است. به این نکته توجه کنید که هرچقدر سن شما کمتر باشد، شانس بیشتری برای اخذ ویزای دانشجویی خواهید داشت. متقاضیان دوره کارشناسی باید حداکثر ۲۵ سال داشته باشند. همچنین برای مقاطع ارشد و دکتری محدودیت خاصی وجود ندارد و متقاضیان بالای ۳۰ سال نیز می‌توانند برای دریافت پذیرش و اخذ ویزای دانشجویی اقدام کنند. هر چند برخی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی روسیه ممکن است محدودیت‌های سنی خاصی را اعمال کنند.

دوره پادفک چیست؟

متقاضیان تحصیل در روسیه باید قبل از شروع فرایند آموزشی، در دوره پادفک شرکت کنند. در این دوره علاوه بر ارتقا مهارت زبان روسی، دروس پایه رشته‌های موردنظر دانشجویان نیز تدریس می‌شوند تا تمامی متقاضیان قبل ورود به دانشگاه‌های آموزش عالی روسیه، آمادگی لازم را پیدا کنند. چنانچه قصد شرکت در دوره پادفک را دارید، باید مدت زمان یکسال را برای این موضوع در نظر بگیرید؛ زیرا اغلب دانشگاه‌ها دوره‌های پادفک را به مدت یکسال برگزار می‌کنند.

شرکت در دوره پادفک برای رشته‌هایی مانند پزشکی و مهندسی الزامی است؛ با این حال متقاضیان برخی رشته‌ها موظف به گذراندن این دوره نیستند. جهت مهاجرت تحصیلی به روسیه بدون شرکت در دوره پادفک، باید از دوره‌های برگزار شده به زبان انگلیسی پذیرش بگیرید اما اگر قصد تحصیل به زبان روسی دارید، باید در دوره پادفک شرکت کنید. این امکان نیز فراهم شده است که فرد با ارائه مدرک معتبر زبان روسی، از شرکت در این دوره معاف شود.

ممکن است برخی دانشگاه‌ها آزمون زبان روسی برگزار کنند تا مهارت و درک مطلب دانشجو از این زبان را بسنجند. دانشجویانی که نتوانند نمره قبولی دریافت کنند، نمی‌توانند وارد دوره تحصیلات آکادمیک شوند. به همین دلیل شرکت در دوره پادفک قبل از شروع تحصیلات دانشگاهی توصیه می‌شود.

چنانچه از شرایط تحصیل در روسیه اطلاعی ندارید، کافی است فرم موجود در این لینک را تکمیل کنید تا کارشناسان اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگوی سوالات شما باشند.

نظام آموزشی روسیه

نظام آموزشی روسیه

سیستم آموزشی باکیفیت و دانشگاه‌ها و مدارس معتبر روسیه این امکان را فراهم کرده‌اند که افراد متناسب با سن و شرایطی که دارند، برای تحصیل در روسیه اقدام کنند. نظام آموزشی کشور روسیه بر پایه استانداردهای بین المللی عمل می‌کند؛ همین موضوع موجب شده مدارک صادر شده توسط دانشگاه‌های این کشور در سراسر جهان از اعتبار بالایی برخوردار باشند. در سال ۲۰۲۳، وزارت علوم ایران ۹۵ دانشگاه و وزارت بهداشت ایران ۸ دانشگاه کشور روسیه را تایید کردند.

تحصیل در مدارس روسیه

تحصیل در مدارس بین المللی روسیه یکی از گزینه‌های پرطرفدار برای تحصیل در این کشور به حساب می‌آید. آموزش کودکان قبل از ورود به مدارس و در مهد کودک‌ها صورت می‌گیرد. کودکان قبل از ۶ سالگی در مهد کودک‌ها به بازی‌های فکری و فعالیت‌های مختلف می‌پردازند تا آماده ورود به مدارس شوند.

تحصیل در مدارس روسیه اجباری بوده و شامل ۴ سال آموزش ابتدایی، ۵ سال آموزش عمومی مقدماتی و ۳ سال آموزش متوسط و دبیرستان است. مدارس روسیه مراکز دولتی، خصوصی و بین المللی را شامل می‌شود. در مسکو ۲۰ مدرسه بین المللی وجود دارد که تدریس در آن‌ها به زبان انگلیسی یا به صورت دوزبانه یا چند زبانه صورت می‌گیرد. شهریه مدارس بین المللی روسیه ۶۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ دلار است. دانش آموزان پس از اتمام ۱۲ سال باید در یک آزمون نهایی شرکت کنند. بعد از قبولی در این آزمون یک گواهی پایان تحصیلات صادر می‌شود که مجوز انتخاب رشته و ورود به دانشگاه است.

تحصیل در روسیه مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع کارشناسی روسیه همانند ایران ۴ سال طول می‌کشد و عمده برنامه‌های تحصیلی این مقطع به زبان روسی است. هزینه تحصیل در روسیه در مقطع کارشناسی، ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار در سال است. شایان ذکر است که دانشجویان در حین تحصیل کارشناسی می‌توانند بدون گرفتن مجوز به کارهای نیمه وقت دانشجویی مشغول شوند. ترم اول کارشناسی از سپتامبر شروع شده تا ژانویه ادامه پیدا می‌کند و ترم دوم نیز از فوریه آغاز می‌گردد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی داشتن مدرک دیپلم الزامی است. برای معدل دانشجویان بین المللی محدودیتی تعریف نشده و دانشجویان می‌توانند با هر معدلی برای تحصیل در این مقطع اقدام کنند.

تحصیل در روسیه مقطع کارشناسی ارشد

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد روسیه نیاز است معدل مناسب و مدرک معتبر زبان روسی یا انگلیسی داشته باشید. دوره ارشد ۲ سال به طول می‌انجامد و افراد می‌توانند در حین تحصیل بدون نیاز به دریافت مجوز کار، به مشاغل پاره وقت مشغول شوند تا بخشی از هزینه‌های خود را پوشش دهند. داشتن مدرک کارشناسی مرتبط با رشته از شرایط اصلی تحصیل در این مقطع است. میانگین شهریه دانشگاه‌های روسیه برای مقطع کارشناسی ارشد از ۳۵۰۰ تا ۶۸۰۰ دلار در سال است.

تحصیل در روسیه مقطع دکتری

برای تحصیل در مقطع دکتری نیاز است در کنار رزومه تحصیلی، مدرک زبان و مقالات ISI خود را ارائه کنید. متقاضیان با توجه به رزومه تحصیلی و حوزه پژوهشی خود می‌توانند دانشگاه موردنظر را انتخاب کرده و از طریق مکاتبه با اساتید مرتبط و با ارائه مدارک و اطلاع از شرایط تعیین شده، برای اخذ پذیرش اقدام کنند. تحصیل در روسیه در مقطع دکتری ۳ تا ۵ سال زمان می‌برد. دانشجویان در این مقطع علاوه بر شانس بالای دریافت کمک هزینه تحصیلی، می‌توانند در حین تحصیل به مشاغل نیمه وقت دانشجویی مشغول شوند. هزینه تحصیل در مقطع دکتری در کشور روسیه سالیانه بین ۴۰۰۰ تا ۵۸۰۰ دلار است.

تحصیل در روسیه رشته پزشکی

رشته‌های زیرمجموعه پزشکی همواره از پرطرفدارترین رشته‌ها در بین متقاضیان مهاجرت تحصیلی بوده‌اند. تحصیل در روسیه در رشته‌های پزشکی عمومی، پزشکی اطفال و طب ورزشی ۶ سال و دندانپزشکی و داروسازی ۵ سال به طول می‌انجامد. دوره انترنی یا همان کارورزی در روسیه ۱ سال طول می‌کشد. همچنین بیش از ۱۰۰ دوره تخصصی نیز در دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شوند. دوره رزیدنتی بالینی بسته به رشته تخصصی ۲ تا ۵ سال زمان می‌برد.

زبان تدریس در رشته‌های پزشکی روسی است اما برخی دانشگاه‌ها ترکیبی از انگلیسی و روسی را نیز در سیستم آموزشی خود دارند. همین موضوع باعث شده شرکت در دوره‌های پادفک روسیه نیاز باشد. تقاضا برای تحصیل پزشکی در روسیه بسیار بالا است؛ به همین دلیل برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور، باید در یک آزمون ورودی شرکت کنید. بعد از اتمام دوره پادفک در آزمون ورودی شرکت کرده و در صورت نمره قبولی می‌توانید در دانشگاه موردنظرتان مشغول تحصیل شوید.

شهریه دانشگاه‌های کشور روسیه

دانشگاه‌های روسیه به نسبت سایر کشورهای اروپایی شهریه مقرون به صرفه‌تری را دریافت می‌کنند. مبلغ شهریه به نسبت دانشگاه، مقطع تحصیلی و رشته مورد نظر دانشجو متغیر است. ما در جدول زیر شهریه بهترین دانشگاه‌های روسیه را برای شما بیان کرده ایم:

دانشگاهرتبه جهانی در سال 2024مبلغ شهریه سالانه
لومونسوف مسکو872000 تا 4660 دلار
سن پترزبورگ2702700 تا 7000 دلار
پلی تکنیک بومن مسکو3193000 تا 6000 دلار
ایالت تومسک4181900 تا 4800 دلار
نوسیبیرسک4213600 تا 6500 دلار

مدارک لازم جهت تحصیل در روسیه

مدارک موردنیاز جهت تحصیل در روسیه تا حد زیادی به مقطع تحصیلی و دانشگاه موردنظرتان بستگی دارد. تمامی مدارک باید به صورت رسمی به زبان روسی یا انگلیسی ترجمه شده باشند. شما برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های روسیه به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی
  • دو قطعه عکس جدید
  • مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریزنمرات
  • مدرک زبان معتبر (روسی یا انگلیسی)
  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه

اخذ ویزای دانشجویی روسیه

چنانچه با درخواست اخذ پذیرش شما موافقت شد، باید برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه اقدام کنید. برای این منظور در تاریخ تعیین شده در سفارت روسیه حضور پیدا کنید و مدارک لازم را به همراه نامه پذیرش دانشگاه ارائه نمایید. ممکن است در این مرحله نیاز باشد مصاحبه انجام دهید. بعد از اینکه ویزای دانشجویی را دریافت کردید، پس از ورود به روسیه تا ۹۰ روز فرصت دارید برای اخذ مجوز اقامت موقت روسیه اقدام کنید. شما برای اخذ ویزای دانشجویی باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • پاسپورت معتبر
  • ترجمه رسمی آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریزنمرات
  • مدارک هویتی
  • چند قطعه عکس جدید
  • فرم درخواست ویزای دانشجویی
  • رزومه تحصیلی
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی ‌عدم سوء پیشینه
  • مدرک زبان معتبر
  • بیمه درمانی
  • گواهی سلامت و تست منفی HIV

هزینه زندگی در روسیه

شما باید علاوه بر شهریه دانشگاه‌های روسیه، هزینه‌های زندگی در این کشور را نیز در نظر بگیرید. به طور کلی دانشجویان بین المللی بسته به محل سکونت و سبک زندگی، به ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار در ماه نیاز دارند. گران‌ترین شهر‌های روسیه از لحاظ هزینه زندگی مسکو و سن پترزبورگ و ارزان‌ترین شهرها، کازان، کرسک، تومسک، آستاراخان و نووسیبیرسک هستند. چنانچه بخواهید آپارتمان‌های خصوصی اجاره کنید، باید ماهیانه ۲۵۰ تا ۴۰۰ دلار پرداخت کنید. خوابگاه‌های دانشجویی از لحاظ هزینه مقرون به صرفه‌تر هستند. در جدول زیر اصلی‌ترین هزینه‌های زندگی دانشجویی را می‌توانید مشاهده کنید:

عنوان هزینهمبلغ (ماهیانه)
خوابگاه دانشجویی120 دلار
غذا100 دلار
حمل و نقل عمومی40 دلار
اینترنت6 دلار
تفریحی و اوقات فراغت45 دلار
پوشاک100 دلار

سخن پایانی

تحصیل در روسیه برای متقاضیان سراسر دنیا به خصوص دانشجویان ایرانی، از مزایای بسیاری برخوردار است. روسیه بیشترین درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی را در اروپا دارد و دانشگاه‌های معتبر این کشور، امکانات آموزشی پیشرفته‌ای را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. همچنین کیفیت زندگی و امکانات رفاهی روسیه در سطح ایده آلی قرار دارد. چنانچه قصد مهاجرت تحصیلی به روسیه را دارید، می‌توانید از مشاوره رایگان موسسه اپلاییکا استفاده کنید تا برای طی کردن پروسه مهاجرت خود با کمترین چالش مواجه شوید. برای این منظور کافی است در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس گرفته و توضیحات لازم را به شما ارائه کنند.

ددلاین دانشگاه‌های روسیه چه زمانی است؟

تاریخ شروع ثبت نام هر دانشگاه روسیه با دیگری تفاوت دارد؛ بنابراین قبل از هرگونه اقدامی باید به وب سایت رسمی دانشگاه موردنظر خود مراجعه کنید و شرایط و تاریخ پذیرش را به خوبی مطالعه نمایید. دانشجویان می‌توانند برای شروع دوره تحصیلی خود در ماه سپتامبر (شروع سال تحصیلی)، درخواست پذیرش خود را از یکم ژانویه تا یکم ژوئن ارائه کنند.

آیا تحصیل در روسیه به صورت رایگان امکان‌پذیر است؟

دولت روسیه هرساله بورسیه‌های تحصیلی و سهمیه تحصیلات رایگان مشخصی را به تعدادی از دانشجویان بین المللی اختصاص می‌دهد. یکی از فرصت‌های تحصیل رایگان، شرکت در المپیادهای دانشگاهی روسیه است. دانشجویان واجد شرایط با ارائه سوابق علمی و پژوهشی، نمره معدل بالا و نمره بالای مدرک زبان می‌توانند از چنین مزایایی استفاده کنند.

شرط معدل برای تحصیل در روسیه به چه صورت است؟

به طور کلی دانشگاه‌های روسیه شرط معدل خاصی را برای پذیرش دانشجویان تعیین نکرده‌اند؛ با این حال دانشجویانی که معدل بالاتر و رزومه تحصیلی بهتری داشته باشند، شانس پذیرش بیشتری نسبت به سایر متقاضیان خواهند داشت. حداقل معدل لازم جهت تحصیل در روسیه ۱۵ است.

آیا می‌توان با تحصیل در روسیه اقامت دائم این کشور را دریافت کرد؟

چنانچه بعد از اتمام تحصیل در روسیه قصد دارید در این کشور بمانید، باید مجوز اقامت خود را برای ۱۸۰ روز دیگر تمدید کنید. با دریافت این مجوز می‌توانید در جستجوی کار موردنظرتان باشید. بعد از دریافت پیشنهاد کاری از طرف کارفرمای روسی و یافتن کار، می‌توانید ویزای خود را به نوع کاری تغییر دهید. با ۳ تا ۴ سال کار کردن در روسیه این امکان را برای شما فراهم می‌شود که برای اقامت دائم درخواست دهید. سپس پس از گذشت ۲ تا ۳ سال و با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی، شما می‌توانید به صورت رسمی شهروند روسیه شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *