همه چیز درباره مهاجرت کادر درمان به عمان 2024

همه چیز درباره مهاجرت کادر درمان به عمان 2024

فهرست مطالب

صنعت بهداشت و درمان عمان رشد قابل توجه‌ای پیدا کرده است و به همین دلیل نیاز به نیروی کار متخصص در این کشور به شدت حس می‌شود. چنانچه تحصیلات شما در حوزه پزشکی و بهداشت است و قصد مهاجرت به عمان را دارید، باید شرایط خاصی در نظر بگیرید. شرایط مهاجرت کادر درمان به عمان بسیار ایده‌آل است. در دهه اخیر، عمان امکانات رفاهی فوق العاده‌ای را فراهم کرده تا کیفیت زندگی افزایش یابد. همچنین با پیشرفت اقتصاد و صنایع گوناگون عمان، فرصت‌های شغلی بسیاری در این کشور به وجود آمده است. ما در این مقاله بیشتر در خصوص مهاجرت کادر درمان به عمان صحبت می‌کنیم؛ پس تا انتهای این مطلب با اپلاییکا همراه باشید.

نگاهی به کشور عمان

نگاهی به کشور عمان

کشور عمان با وسعت ۳۰۹.۵۰۱ کیلومتر مربع در در تنگه‌های اروموس و شبه جزیره عربستان قرار گرفته است و یکی از ثروتمندترین کشورهای حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود. عمان در زمینه تولید نفت و گاز، در بین ۲۵ کشور برتر جهان قرار دارد. این کشور متمدن هرساله پذیرای مهاجران خارجی بسیاری است. عمان حدود ۵ میلیون نفر جمعیت دارد که درصد قابل توجه‌ای از آن را مهاجران تشکیل داده‌اند. مسقط به عنوان پایتخت این کشور شهری ایده‌آل برای کار در عمان به حساب می‌آید.

سیستم اداره کشور عمان پادشاهی است. با توجه به پیشرفت اقتصادی عمان، برنامه‌های مهاجرتی مختلفی برای جذب نیروی کار موردنیاز ارائه شده است. این موضوع برای مهاجرت کادر درمان به عمان نیز صدق می‌کند؛ وزارت بهداشت عمان برای این منظور مزایای بسیاری مانند حقوق ماهیانه بالا، بیمه و ویزای همراه برای خانواده متقاضی در نظر گرفته است.

ساعت کاری در عمان ۴۰ تا ۴۸ ساعت در هفته است. اغلب بیمارستان‌های شهرهای بزرگ عمان به مدرن‌ترین تجهیزات پزشکی مجهز شده‌اند. با وجود اینکه زبان رسمی عمان عربی است، به صورت گسترده از زبان انگلیسی در این کشور استفاده می‌شود؛ این موضوع نشان می‌دهد که عمان کشوری مهاجرپذیر است.

مزایای مهاجرت کادر درمان به عمان

  • نرخ بیکاری پایین و فرصت‌های شغلی بسیار
  • حقوق و درآمد ایده‌آل
  • امنیت بالا
  • کیفیت بالای زندگی
  • مدارس و دانشگاه‌های معتبر
  • جاذبه‌های دیدنی و طبیعی بی‌شمار
  • قیمت سوخت ارزان
  • امکانات رفاهی و خدمات بهداشتی باکیفیت
  • نزدیکی فرهنگ مردم عمان به ایران‌
  • مسافت کم با ایران
  • عدم نیاز به ارائه مدرک زبان
  • مالیات نزدیک به صفر
  • امکان اخذ ویزای همراه برای خانواده متقاضی
  • تحصیل رایگان فرزندان زیر ۱۸ سال
  • پایین بودن هزینه‌های زندگی نسبت به امارات، قطر و…

شرایط مهاجرت کادر درمان به عمان

برای مهاجرت کادر درمان به عمان باید مواردی مانند تجربه کاری، مدرک تحصیلی مرتبط، مصاحبه و قبولی در آزمون ورودی را در نظر گرفت. پزشکان، پرستاران و سایر تکنسین پزشکی باید در آزمون پرومتریک شرکت کرده و توسط هیئت تخصصی پزشکی عمان (OMSB) گواهی دریافت کنند. آزمون پرومتریک یا همان OMSB یک آزمون ملی در عمان است که جهت صدور مجوز حرفه‌ای مراقبت بهداشتی برای متقاضیان برگزار می‌شود.

سن متقاضیان باید ۲۱ تا ۶۰ سال باشد. همچنین داشتن پیشنهاد شغلی از طرف یک بیمارستان یا کلینیک برای دریافت ویزای این کشور الزامی است. پس از اینکه با درخواست متقاضی موافقت شد و برای فعالیت در جایگاه شغلی مربوطه انتخاب گردید، باید کارفرما از وزارت نیروی انسانی عمان مجوز کار دریافت کند.

یکی از بزرگترین مزایایی که مهاجرت کادر درمان به عمان دارد این است که نیازی به ارائه مدرک زبان نیست؛ البته متقاضیان برای مصاحبه با کارفرما و قبولی در آزمون ورودی باید در حد آیلتس ۵.۵ به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند. همچنین به عنوان کادر حوزه بهداشت و درمان باید ۳ سال تجربه کاری مرتبط ارائه شود. ویزای کاری کادر درمان تا ۲ سال اعتبار دارد و بسته به مدت زمانی که متقاضی در عمان مشغول به کار است قابل تمدید خواهد بود.

برای اطلاع از شرایط مهاجرت کادر درمان به عمان می‌توانید در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و توضیحات لازم را به شما ارائه کنند.

روش‌های مهاجرت کادر درمان به عمان

به طور کلی ۲ روش رایج برای مهاجرت کادر درمان به عمان وجود دارد. شما می‌توانید با اخذ ویزای کاری برای این موضوع اقدام نمایید. شرکت در آزمون پرومتریک و دریافت مجوز کار از وزارت بهداشت توسط کارفرما از جمله مراحلی است که برای این منظور باید طی کنید. برای اقدام از طریق برنامه اسپانسرشیپ ویزا باید سن شما در ۲۱ تا ۶۰ سال باشد و یک پیشنهاد کاری از طرف یک کلینیک یا بیمارستان واقع در عمان دریافت کرده باشید.

روش دیگر مهاجرت کادر درمان به عمان، تحصیل در این کشور است. شما بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های عمان می‌توانید از فرصت‌های شغلی موجود در این کشور بهره‌مند شده و سریع‌تر کار مناسب خود را پیدا کنید. مزیت بزرگی که تحصیل در عمان دارد این است که برای استخدام در این کشور نیازی نیست مدارک خود را معادل‌سازی کنید.

درآمد کادر درمان در عمان

حقوق کادر درمان در عمان بسته به تخصص، حوزه کاری و سابقه کاری فرد متفاوت است. شما در جدول زیر درآمد ماهیانه مشاغل مطرح این حوزه را می‌توانید مشاهده کنید:

عنوان شغلیدرآمد ماهیانه (ریال عمان)
پزشک عمومی4000 ریال
پزشک متخصص و جراح5000 ریال
پرستاران 1500 ریال
دندانپزشک4000 ریال
ماما1600 ریال
رادیولوژیست1100 ریال
شنوایی سنج و بینایی سنج3000 ریال

مراحل مهاجرت کادر درمان به عمان

مهاجرت کادر درمان به عمان مراحل مختلفی را شامل می‌شود که باید به صورت دقیق طی شوند:

انجام دیتافلو

ابتدا باید مدارک تحصیلی شما توسط وزارت بهداشت عمان بررسی شده و اعتبار آن‌ها از لحاظ واقعی یا ساختگی بودن مورد ارزیابی قرار بگیرد. شرکت دیتافلو این وظیفه را بر عهده گرفته است و از سوی وزارت بهداشت عمان این ماموریت را انجام می‌دهد. بر این منظور باید تمامی مدارک تحصیلی، هویتی و کاری خود را در سایت دیتافلو بارگذاری کنید و هزینه بررسی مدارک را به صورت ارزی با کارت اعتباری بین المللی پرداخت نمایید. بعد از گذشت حدود ۲ ماه، نتیجه نهایی از سوی شرکت دیتافلو به شما اطلاع‌رسانی می‌شود.

شرکت در آزمون پرومتریک (OMSB)

این امکان وجود دارد که همزمان یا حتی قبل از دیتافلو در آزمون پرومتریک شرکت کنید. این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود، در نتیجه پس از ثبت نام اینترنتی باید به یکی از کشورهای برگزارکننده آزمون پرومتریک سفر کنید. این آزمون شامل ۱5۰ سوال تستی است و برای قبولی در آن باید حداقل به ۶۰ درصد سوالات درست پاسخ دهید.

به دلیل تقاضای بالا جهت شرکت در آزمون پرومتریک، باید حداقل چند ماه زودتر برای این موضوع اقدام کنید. هزینه آزمون تا حد زیادی به رشته شما بستگی دارد. برخی از رشته‌های کم تقاضا فاقد آزمون پرومتریک هستند، به همین دلیل باید به جای آن در آزمون شفاهی وزارت بهداشت عمان شرکت نمود. این آزمون به صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود.

پیدا کردن کار در عمان

در این مرحله باید در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های عمان به دنبال یک موقعیت شغلی مناسب برای خود باشید. سایت ها، پلتفرم‌ها و موسسات کاریابی مختلفی وجود دارند که شما را در این خصوص یاری می‌کنند. با ارتباط مستقیم با کارفرمایان عمانی می‌توانید رزومه خود را ارسال کنید تا درخواست شما بررسی شود. در ادامه لازم است مصاحبه‌ای با کارفرمای مربوطه انجام دهید تا شایستگی خود را اثبات کنید. چنانچه در این مصاحبه تایید شوید، باید حداکثر تا ۲۰ روز آینده در کشور عمان ساکن شده و فعالیت خود را آغاز نمایید.

اخذ ویزا و مجوز کاری

کارفرمای عمانی بعد از امضای قرارداد باید جهت اخذ ویزا و مجوز کار برای شما اقدام کند. بدین منظور باید با ارائه کلیه مدارک موردنیاز، مجوزهای نام برده را از اداره مهاجرت و وزارت نیروی انسانی عمان دریافت نماید.

مدارک موردنیاز مهاجرت کادر درمان به عمان

تقریباً مدارک لازم جهت مهاجرت کادر درمان به تمامی کشورهای عربی یکسان است. تمامی مدارک باید به صورت رسمی به زبان انگلیسی ترجمه شوند. چنانچه مدارک شما کامل باشند، پروسه رسیدگی به درخواستتان سریع‌تر طی می‌شود. برای مهاجرت کادر درمان به عمان به مدارک زیر نیاز است:

  • پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • مدارک شناسایی و هویتی
  • عکس جدید
  • مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات
  • اصل و ترجمه رسمی پایان نامه دانشگاهی دوران عمومی و تخصص
  • رزومه کاری و تحصیلی
  • کارت نظام پزشکی یا پروانه طبابت
  • اصل و ترجمه گواهی نظام پرستاری (برای پرستاران)
  • گواهی ACLS یا BLS (برای برخی رشته ها)
  • لاگ بوک عمل‌های جراحی دو سال اخیر (برای رشته‌های مرتبط)

هزینه مهاجرت کادر درمان به عمان

پروسه مهاجرت کادر درمان به عمان هزینه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که می‌توانیم به هزینه آزمون، ویزا و… اشاره کنیم. شرکت در آزمون پرومتریک حدود ۲۰۰ دلار هزینه دارد. همچنین برای ارزیابی مدارک و بررسی پرونده مهاجرتی شما نیز ۵۵ دلار نیاز خواهد بود. متقاضیان مهاجرت به عمان جهت شرکت در مصاحبه و انجام انگشت نگاری باید ۵۰ دلار پرداخت کنند. علاوه بر این موضوع، باید هزینه‌های سفر و اقامت خود را نیز در نظر بگیرید.

اخذ اقامت دائم عمان از طریق مهاجرت کادر درمان

اخذ اقامت دائم عمان از طریق مهاجرت کادر درمان

کشورهای عربی به خصوص عمان به مهاجران خارجی اقامت دائم اعطا نمی‌کنند؛ به عبارتی اگر شما سال‌ها به عنوان کادر درمان در این کشور مشغول کار شوید، باز هم نمی‌توانید اقامت دائم عمان دریافت کنید. معمولاً در ابتدای فعالیتتان در عمان به عنوان کادر درمان برای شما اقامت 2 ساله‌ای صادر می‌شود که قابل تمدید است. همچنین شما می‌توانید برای همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال خود نیز ویزا و مجوز اقامت دریافت کنید.

سخن پایانی

در سال‌های اخیر مهاجرت پزشکان و پرستاران به کشورهای حوزه خلیج فارس افزایش قابل توجه‌ای پیدا کرده است. با توجه به مزایای بسیاری که بیان کردیم، بدون شک عمان یک مقصد ایده‌آل برای مهاجرت کادر درمان به شمار می‌رود. ما در این مقاله در مورد شرایط و مراحل مهاجرت کادر درمان به عمان صحبت کردیم. از اینکه تا پایان با ما همراه بودید از شما متشکریم. چنانچه در زمینه مهاجرت به عمان سوالاتی داشتید، کافی است در این لینک به صورت رایگان ثبت نام کنید. کارشناسان موسسه مهاجرتی اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگوی سوالاتتان خواهند بود.

مشاغل پرتقاضا حوزه بهداشت و درمان عمان کدام اند؟

وزارت بهداشت عمان اعلام کرده است که تا سال ۲۰۴۰، کمبود کادر درمان خود را با جذب نیروهای متخصص خارجی برطرف می‌کند. کشور عمان به مشاغلی نظیر پزشک عمومی، جراح، متخصص، پرستار، تکنسین اتاق عمل، دندانپزشک، روانپزشک، ماما، رادیولوژیست، داروساز، بینایی‌سنج و شنوایی‌سنج نیاز دارد.

مجوز اقامت کادر درمان چقدر اعتبار دارد؟

ابتدا اقامت متقاضیان مهاجرت کادر درمان به عمان تا ۲ سال اعتبار دارد که می‌توان آن را تمدید نمود.

آیا امکان مهاجرت کادر درمان به عمان بدون مدرک زبان وجود دارد؟

بله. متقاضیان مهاجرت کادر درمان به عمان نیازی به مدرک زبان ندارند اما باید به زبان انگلیسی و عربی آشنا باشند تا در فرایند کاری با مشکلی مواجه نشوند.

چقدر طول می‌کشد مجوز کار برای پزشکان صادر شود؟

این پروسه ۴ تا ۶ ماه زمان می‌برد.

آیا بعد از رد شدن در آزمون OMSB، دوباره می‌توان در آن شرکت کرد؟

بله. متقاضیان پس از رد شدن در این آزمون مجدداً می‌توانند شرکت کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *