شرایط دریافت بورسیه‌ های تحصیلی آمریکا 2024

شرایط دریافت بورسیه‌ های تحصیلی آمریکا 2024

فهرست مطالب

دریافت بورسیه تحصیلی نه تنها در آمریکا، بلکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا مزایای زیادی به همراه دارد. با دریافت این دسته از کمک هزینه‌های دانشجویی می‌توانید دوران تحصیلی خود را به راحتی طی کرده و نگرانی بابت شهریه و هزینه‌های زندگی در آمریکا نداشته باشید. ایالات متحده یکی از گران‌ترین کشورها از لحاظ هزینه تحصیل و زندگی است؛ در نتیجه بورسیه آمریکا نقش مهمی در کاهش هزینه‌های شما ایفا خواهد کرد. چنانچه تصمیم گرفته‌اید جهت اخذ این گروه از کمک هزینه‌های دانشجویی اقدام کنید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از اپلاییکا را مطالعه نمایید. ما در این مقاله به طور کامل در مورد بورسیه تحصیلی آمریکا صحبت خواهیم کرد.

بورسیه آمریکا چیست؟

بورسیه آمریکا چیست؟

بورسیه آمریکا نوعی کمک مالی است که از طرف دانشگاه یا سازمان‌های مختلف به دانشجویان مشغول تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا اعطا می‌شود. بورسیه تحصیلی آمریکا با هدف کاهش هزینه‌های دانشجویان ارائه می‌شود تا متقاضیان به غیر از تحصیل، دغدغه دیگری نداشته باشند. بسته به نوع کمک مالی، ۱ تا ۱۰۰ درصد هزینه‌ها پوشش داده می‌شوند که شهریه دانشگاه، مسکن، غذا، بیمه و… را در بر می‌گیرد.

بورسیه آمریکا متناسب با شایستگی‌های متقاضی، سیستم دانشگاه و نوع رشته آن اعطا می‌شود. بورسیه تحصیلی هزینه‌های مربوط به شهریه، لوازم کمک آموزشی، غذا و اسکان دانشجو را پوشش می‌دهد. بورسیه آمریکا علاوه بر دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، توسط مراکز تحقیقاتی نیز برای مقاطع مختلف در نظر گرفته می‌شود.

تفاوت فاند و بورسیه آمریکا

به طور کلی بورسیه تحصیلی یا همان اسکالرشیپ خود نوعی فاند تحصیلی به حساب می‌آید اما برخلاف باور عموم، فاند و بورسیه (اسکالرشیپ) از نظر مفهومی تفاوت‌هایی با هم دارند.

فاند کمک هزینه‌ای است که توسط مجموعه آموزشی یا استاد دانشگاه به دانشجو ارائه می‌شود. در قبال چنین کمک هزینه‌هایی دانشجو موظف است یکسری فعالیت‌های علمی انجام دهد. بورسیه کمک هزینه‌ای است که توسط دانشگاه یا سایر سازمان‌ها به دانشجویان اعطا می‌شود. معیار ارائه بورسیه تحصیلی شایستگی‌های دانشجو است؛ در نتیجه برخلاف فاند نیازی به انجام فعالیت‌های علمی توسط دانشجو نیست. برای حفظ بورسیه آمریکا لازم است دانشجو عملکرد خوب تحصیلی و شایستگی خود را حفظ کند.

برای دریافت فاند تحصیلی آمریکا باید با استاد مدنظر خود مکاتبه کنید؛ این در حالی است برای دریافت بورسیه اصلا نیازی به مکاتبه با اساتید نیست و باید نامه درخواست خود را به دانشگاه ارسال نمایید. در بسیاری از موارد حتی نامه نگاری به دانشگاه نیاز نخواهد بود؛ زیرا بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا بر اساس شرایط متقاضیان، بورسیه را به شکل خودکار برای دانشجو لحاظ می‌کنند.

فاند می‌تواند همه یا قسمتی از هزینه‌های زندگی دانشجو را پوشش دهد؛ در حالی که اسکالرشیپ در اغلب موارد تنها برای شهریه و خرید کتاب کافی است. در بورسیه آمریکا بازپرداختی وجود ندارد اما در برخی از فاندها مانند وام‌های تحصیلی، متقاضی باید مبلغ مشخصی را بازپرداخت کند. بازپرداخت این گروه از فاندها بعد از فارغ التحصیلی بوده و در بازه زمانی مشخصی به دانشجو اطلاع‌رسانی می‌شود.

انواع بورسیه تحصیلی آمریکا

بورسیه‌ های مختلفی توسط دانشگاه‌ها و مراکز علمی آمریکا به دانشجویان ارائه می‌شوند که شرایط و شیوه دریافت هر یک در بسیاری از موارد متفاوت است. انواع بورسیه‌ های تحصیلی آمریکا برای دانشجویان بین المللی عبارتند از:

بورسیه تحصیلی شایسته محوری (Merit – Based)

رایج‌ترین بورسیه تحصیلی آمریکا، بورسیه شایستگی است که بخش قابل توجه‌ای از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. این بورسیه برای اساس شایستگی‌های دانشجو اعطا می‌شود؛ در نتیجه اگر دستاورد تحصیلی و علمی قابل قبولی دارید، می‌توانید برای دریافت این نوع بورسیه آمریکا اقدام کنید. بورسیه شایسته محوری توسط منابع دولتی و غیردولتی و شرکت‌های خصوصی به شما اعطا می‌شود. همچنین مبالغ ارائه شده در این بورسیه ممکن است به صورت مستقیم به شما ارائه گردد. تمامی مقاطع دانشگاهی می‌توانند برای بورسیه شایسته محوری اقدام کنند، اما این نوع بورسیه بیشتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) را شامل می‌شود.

بورسیه تحصیلی دولتی (Government – Funded)

دولت آمریکا بورسیه‌ های مختلفی را ارائه کرده که اغلب آن‌ها مختص شهروندان آمریکایی است. با این حال دو بورسیه Hubert Humphrey و Fulbright Foreign مخصوص دانشجویان بین المللی ارائه می‌شوند. هدف این گروه از بورسیه‌ها، کاهش هزینه‌های اقامت متخصصان و دانشجویان ارشد است که تا چندین ماه مشکلی بابت اسکان در ایالات متحده نداشته باشند.

بورسیه ویژه کالج (College – Specific)

چنانچه پیشرفت تحصیلی و فردی از خود نشان دهید، واجد شرایط دریافت بورسیه آمریکا ویژه کالج خواهید شد. شایان ذکر است که برای دریافت برخی از کمک هزینه‌های موجود در این بورسیه، باید ضمانت ارائه کنید. برای این منظور باید متعهد شوید که برای مدت مشخصی در مناطق دور افتاده روستایی مشغول به کار شوید. اغلب بورسیه‌ های تحصیلی ارائه شده به دانشجویان پرستاری در این گروه قرار می‌گیرند.

بورسیه رقابت خلاقانه (Creative Contest Scholarships)

دانشجویان نقاشی، موسیقی، مجسمه‌سازی و سایر رشته‌های هنری می‌توانند برای بورسیه رقابت خلاقانه اقدام کنند. برای دریافت این بورسیه آمریکا، دانشجویان باید بر اساس ایده خلاقانه و منحصربفرد خود، آثاری را تولید کرده و برای رقابت با دیگر پروژه‌ها به سازمان مربوطه ارسال نمایند. آثار برگزیده واجد شرایط این بورسیه خواهند شد.

بورسیه تحصیلی خصوصی (Privately – Funded)

در برخی مواقع سازمان‌های خصوصی، بورسیه‌ های تحصیلی آمریکا را تامین می‌کنند. همچنین برخی سرمایه داران با استفاده از سرمایه خود تصمیم دارند با ارائه کمک هزینه‌ از گروه‌های دانشجویی و علمی حمایت نمایند. دانشجویانی که شهروند کشورهای در حال توسعه‌اند و دانشجویانی که در یک رشته خاص مشغول تحصیل هستند، می‌توانند برای اخذ بورسیه‌ های خصوصی اقدام کنند.

بورسیه تحصیلی ورزشی (Athletic Scholarships)

دانشجویانی که علاوه بر تحصیل در دانشگاه، در حوزه ورزشی نیز استعداد فوق العاده‌ای دارند، می‌توانند برای بورسیه ورزشی آمریکا اقدام کنند. چنانچه متقاضی در ورزشی مانند والیبال، تنیس روی میز یا بوکس به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند و در سطح بین المللی به رقابت می‌پردازد، می‌تواند بورسیه تحصیلی ورزشی را دریافت نماید. شایان ذکر است که متقاضیان با دریافت این بورسیه، باید همزمان با فعالیت‌های ورزشی، تحصیل خود را نیز به صورت مطلوب ادامه دهند.

بورسیه تحصیلی دانشکده‌ای (Departmental Scholarships)

چنانچه در رشته‌ای خاص و کم طرفدار مشغول تحصیل هستید، این بورسیه آمریکا مختص شما است. هدف بورسیه دانشکده‌ای آمریکا این است توجه دانشجویان به رشته‌های دیگر جلب شود و توسعه علم به بهترین شکل انجام بگیرد. دانشجویان برخی رشته‌های خاص حوزه هنر، بازرگانی و مهندسی واجد شرایط دریافت این نوع بورسیه هستند.

بورسیه تحصیلی نیاز محور (Need – Based)

این نوع بورسیه آمریکا به شهروندان ایالات متحده ارائه می‌شود اما ممکن است در برخی دانشگاه‌ها و کالج‌ها به دانشجویان بین المللی نیز اعطا گردد. بورسیه نیاز محور مختص دانشجویانی است که برای ادامه تحصیل با وضعیت مالی بدی مواجه‌اند و به کمک هزینه‌ تحصیلی نیاز دارند.

بورسیه تحصیلی کشور محور (Country Based Scholarships)

بورسیه کشور محور مختص دانشجویانی است که شهروند برخی کشورهای خاص هستند. این نوع بورسیه توسط کالج‌ها و دانشگاه‌های بسیاری ارائه می‌شود. متقاضیانی که شهروند کشورهای در حال توسعه اند، شانس بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی کشور محور دارند.

اگر قصد دارید برای دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا اقدام کنید اما اطلاعات چندانی در این زمینه ندارید، می‌توانید از خدمات مشاوره اپلاییکا استفاده کنید. برای این منظور کافی است به صورت رایگان در این لینک ثبت نام نمایید تا کارشناسان اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

شرایط بورسیه تحصیلی آمریکا

شرایط بورسیه تحصیلی آمریکا

از آنجایی که متقاضیان بسیاری خواهان دریافت بورسیه آمریکا هستند، رقابت برای اخذ این کمک‌های مالی بسیار بالا است. در نتیجه دریافت بورسیه آمریکا چندان راحت نبوده و تنها دانشجویانی در این پروسه موفق می‌شوند که شرایط لازم را داشته باشند.

داشتن رزومه تحصیلی قوی و ثبت اختراعات کمک می‌کند در لیست اعطا بورسیه تحصیلی در اولویت باشید. همچنین اگر مقالات علمی معتبری در ژرنال‌های مطرح بین المللی دارید، شانس شما برای اخذ بورسیه آمریکا افزایش می‌یابد. نگارش اصولی توصیه‌نامه، انگیزه‌نامه و رزومه‌ تحصیلی از شرایط اصلی دریافت بورسیه آمریکا به شمار می‌روند؛ زیرا شناخت دانشگاه مقصد یا استاد مربوطه از شما تنها سوابق تحصیلی و مدارکی است که ارائه می‌کنید.

داشتن معدل بالا در مقاطع تحصیلی قبلی، اثبات مهارت زبان انگلیسی با ارائه مدرک زبان معتبر و کسب رتبه در المپیادهای بین المللی از دیگر شرایط دریافت بورسیه آمریکا هستند. اخذ نمره مناسب در آزمون‌هایی مانند تافل و آیلتس برای اخذ بورسیه الزامی است.

شما باید بر اساس رشته و دانشگاه خود در آزمون‌های GRE، SAT و ACT شرکت کرده و نمرات خوبی کسب نمایید. همچنین اگر مهارت یا استعداد ویژه‌ای در یک حوزه دارید، بهتر است با ارائه اسناد معتبر این موضوع را برای مسئولان مربوطه ثبات کنید.

بورسیه‌ های دانشگاهی آمریکا

آمریکا بیش از ۴۵۰۰ دانشگاه و موسسه آموزشی دارد که همین موضوع باعث شده تعداد برنامه‌های کمک هزینه تحصیلی و بورسیه آن بیشتر از سایر کشورها باشد. دانشگاه‌ها از دیگر منابعی هستند که به دانشجویان بین المللی، بورسیه آمریکا ارائه می‌کنند. بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا بخشی از بودجه سالانه خود را به کمک هزینه‌های تحصیلی دانشجویان داخلی و بین المللی اختصاص می‌دهند. شما در ادامه برخی از مهم‌ترین بورسیه‌ های دانشگاهی آمریکا را مشاهده می‌کنید:

  • بورسیه تحصیلی دانشگاه هاروارد
  • بورسیه آمریکا دانشگاه ایلینویز
  • بورسیه شایستگی دانشگاه ایالتی آیووا
  • بورسیه آمریکا دانشگاه AU
  • بورسیه بین المللی دانشگاه آرکانزاس
  • بورسیه محققان جهانی، دانشگاه کلارک
  • بورسیه آمریکا دانشگاه ایالتی میشیگان
  • بورسیه بین المللی دانشگاه آرگون
  • بورسیه تحصیلی کالج Concordia
  • بورسیه تحصیلی کالج Colby – Sawyer
  • بورسیه تحصیلی کالج Amherst

چگونگی دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا

برای دریافت بورسیه آمریکا شما دو راه در پیش دارید؛ یک روش درخواست بورسیه از اساتید دانشگاه و دومین روش اقدام از طریق اعلام عمومی در وب سایت دانشگاه مربوطه خواهد بود.

دریافت فاند از اساتید دانشگاه

درخواست بورسیه آمریکا از اساتید بیشتر مختص دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی است. برای این منظور باید سوابق تحصیلی، کاری، علمی، مقالات، توانایی و مهارت‌های خود را در قالب یک ایمیل ذکر کرده و به استاد مربوطه ارسال نمایید. برای دریافت بورسیه آمریکا باید با اساتیدی مکاتبه کنید که به طور تخصصی در رشته و گرایش اصلی تحصیلی شما فعالیت می‌کنند. چنانچه استادی به درخواستتان بازخورد مثبتی داشت، ممکن است از شما بخواهد که یک مصاحبه با او داشته باشید. اگر استاد به شما اعلام کرد که فاند ندارد نگران نشوید؛ زیرا می‌توانید تایید ایشان را به جهت اینکه استاد راهنمای شما بشود بگیرید تا به راحتی اپلای کنید.

دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه

روش دیگر برای دریافت بورسیه آمریکا این است که از طریق اعلام عمومی سایت دانشگاه موردنظرتان اقدام کنید. برای این منظور وارد سایت شوید و قسمت مرتبط با بورسیه تحصیلی را مطالعه کنید. بعد از بررسی تمامی شرایط، نوع خاصی از بورسیه را انتخاب نمایید.

در بسیاری از مواقع بورسیه آمریکا به صورت خودکار شامل حال شما می‌شود. به عبارتی دیگر، در زمان پذیرش و اپلای تحصیلی از شما سوال می‌شود که آیا قصد دارید برای بورسیه آمریکا اقدام کنید یا خیر؟ در ادامه متناسب با رشته و شرایط خود باید نوع مناسبی از بورسیه را انتخاب کنید. در مواردی شما حتی به صورت آنلاین نیز نیاز به ثبت درخواست برای بورسیه آمریکا نخواهید داشت. در چنین مواردی، زمانی که برای اپلای اقدام می‌کنید، پرونده شما به صورت اتوماتیک برای بورسیه آمریکا بررسی می‌شود.

مدارک لازم جهت دریافت بورسیه آمریکا

چنانچه شرایط لازم را داشتید، می‌توانید با جمع آوری مدارک و اسناد لازم، شانس خود را برای اخذ بورسیه تحصیلی آمریکا امتحان کنید. شما برای دریافت بورسیه آمریکا به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • پاسپورت معتبر و مدارک هویتی
  • مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریزنمرات
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه‌نامه
  • رزومه (CV)
  • اسناد مالی
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • مدرک معتبر زبان
  • پیشنهاد پروژه (صرفاً برای اخذ بورسیه‌ های تحقیقاتی)
  • نمرات آزمون استاندارد (SAT، GPA، GRE، ACT)

سخن پایانی

دریافت بورسیه آمریکا کمک می‌کند گامی مهم برای رسیدن به رویاهای دانشگاهی خود بردارید. با دریافت بورسیه، فرصت تحصیل در بهترین دانشگاه‌ های آمریکا را بدون دغدغه مالی به دست می‌آورید. از آنجا که مدارک تحصیلی آمریکا در سراسر دنیا ارزش زیادی دارند، آینده شغلی خود را تضمین خواهید کرد. چنانچه در این زمینه به دریافت مشاوره نیاز دارید، می‌توانید از کارشناسان خبره و آگاه به امور مهاجرتی کمک بگیرید. برای این منظور کافی است در این لینک ثبت نام کرده و اطلاعات تماس خود را وارد کنید. کارشناسان موسسه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند تا اطلاعات لازم در خصوص دریافت انواع بورسیه تحصیلی آمریکا را به شما ارائه کنند.

چگونه بورسیه تحصیلی آمریکا پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن بورسیه آمریکا می‌توانید به وب سایت دانشگاه یا دفتر پذیرش بورسیه‌ های تحصیلی سازمان‌های مختلف مراجعه کنید. همچنین سالانه لیستی از بورسیه‌ های تحصیلی در وب سایت‌هایی مانند College، Fastweb، Scholar، College Board منتشر می‌شوند.

چگونه شانس خود را برای دریافت بورسیه آمریکا افزایش دهیم؟

رزومه تحصیلی و کاری قوی، معدل بالا، سطح زبان عالی و مقالات معتبر کمک می‌کنند شانس بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی داشته باشید. همچنین نگارش حرفه‌ای رزومه و انگیزه‌نامه کمک می‌کند توجه مسئولان دانشگاه را به خود جلب کنید. برای این منظور می‌توانید از خدمات منتورینگ و نگارشی موسسات مهاجرتی معتبر استفاده کنید.

بورسیه آمریکا چه مقدار از هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهد؟

پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، زیرا مبالغی که توسط دانشگاه‌ها و سازمان‌های علمی پژوهشی به دانشجویان ارائه می‌شود متغیر است. میزان پوشش مالی بورسیه آمریکا به شرایط تحصیلی شما، بودجه دانشگاه و سیاست آموزشی دانشگاه مدنظرتان بستگی دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *