تحصیل در فرانسه 2024 + صفر تا صد مراحل و مدارک

تحصیل در فرانسه 2024 + صفر تا صد مراحل و مدارک

فهرست مطالب

یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به فرانسه، اقدام از طریق تحصیل است. تحصیل در فرانسه این فرصت را برای شما فراهم می‌کند که در بهترین دانشگاه‌ها مشغول تحصیل شوید و از پیشرفته‌ترین امکانات آموزشی و رفاهی استفاده کنید. فرانسه دارای دانشگاه‌های معتبری است که بهترین امکانات را برای تحقیق و توسعه فراهم کرده اند. همچنین دانشجویانی که رزومه تحصیلی قوی از خود ارائه کنند، به سرعت در بازار کار فرانسه جذب می‌شوند. چنانچه شما نیز تصمیم گرفته‌اید در فرانسه ادامه تحصیل دهید اما اطلاعات چندانی در این خصوص ندارید، مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود. پس تا انتهای این مطلب با اپلاییکا همراه باشید.

مزایای تحصیل در فرانسه

سیستم آموزشی فرانسه کیفیت بالایی داشته و دولت این کشور بودجه و تمرکز ویژه‌ای بر این موضوع داشته است. ۱۴ دانشگاه از ۱۰۰ دانشگاه کشور فرانسه رتبه‌های برتر جهانی را کسب کرده اند. شما بعد از اتمام تحصیل در فرانسه می‌توانید با یافتن یک کار مناسب در این کشور بمانید. بر اساس قانون، متقاضیانی که به مدت ۷ سال در این کشور اقامت داشته باشند، می‌توانند مجوز اقامت دائم را دریافت کنند.

تحصیل در فرانسه مقرون به صرفه است و شرایط خوبی برای پذیرش دانشجویان بین المللی در این کشور فراهم شده است. دانشجویان می‌توانند در حین تحصیل به کارهای دانشجویی نیمه وقت مشغول شوند. چنانچه در این دوره کارفرما دانشجو را بیمه کند، مسیر اخذ اقامت دائم فرانسه برای متقاضی هموارتر خواهد بود. فرانسه اقتصاد قدرتمندی داشته و همین موضوع باعث شده کیفیت زندگی در این کشور اروپایی بسیار بالا باشد.

اگر مدرک زبان ندارید، همچنان امکان اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور وجود دارد. این امکان فراهم شده که دوره زبان فرانسوی را در قبل از شروع دوره تحصیلی در فرانسه بگذرانید. همچنین برنامه های تحصیلی مختلفی به زبان انگلیسی به دانشجویان بین المللی ارائه می‌شوند که نیاز آن‌ها را بابت یادگیری زبان جدید برطرف می‌کنند. هرچند یادگیری زبان فرانسوی بسیار کاربردی خواهد بود و کمک می‌کند علاوه بر سهولت بر گذراندن دوره تحصیلی خود در این کشور، در بیش از ۴۷ کشور از آن استفاده کنید؛ زیرا حدود ۲۰۰ میلیون نفر در جهان به این زبان صحبت می‌کنند.

دانشگاه های برتر فرانسه

نام دانشگاهرتبه جهانی
دانشگاه PSL پاریس50
دانشگاه سوربن پاریس75
دانشگاه پاریس – ساکلی93
دانشگاه پلی تکنیک پاریس95
دانشگاه پاریس سیته114

شرایط تحصیل در فرانسه

دریافت نامه پذیرش از یک دانشگاه فرانسوی و داشتن تمکن مالی، از شروط اولیه تحصیل در فرانسه هستند. علاوه بر این موارد، هر یک از مقاطع تحصیلی شرایط مختص به خود را دارند که ما در ادامه هر یک را بررسی می‌کنیم:

تحصیل در مقطع کارشناسی

این دوره تحصیلی ۳ تا ۴ساله بوده و در قالب ۱۸۰ تا ۲۴۰ واحد درسی به دانشجویان ارائه می‌شود. اغلب برنامه‌های تحصیلی مقطع کارشناسی به زبان فرانسه تدریس می‌شوند؛ در نتیجه تمامی متقاضیان باید زبان فرانسوی را یاد بگیرند و مدرک معتبر زبان با سطح B2 را ارائه کنند. مدرک دیپلم ۱۲ساله با حداقل معدل ۱۵ برای پذیرش در مقطع کارشناسی نیاز است. درخواست برای تحصیل در این مقطع باید حداقل ۲ ماه پیش از شروع ترم تحصیلی صورت بگیرد. شما می‌توانید در حین تحصیل تا ۱۰ ساعت در هفته مشغول کارهای نیمه وقت دانشجویی شوید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

بعد از اینکه مدرک کارشناسی خود را دریافت کردید، می‌توانید جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنید. حداقل معدل برای تحصیل در این دوره نیز ۱۵ تعیین شده است. این دوره تحصیلی ۲ساله بوده که درس‌های تئوری و پژوهشی را در بر می‌گیرد. در پایان این مقطع باید در دوره کارآموزی شرکت کرده و همچنین یک پایان نامه ارائه کنید.

بیشتر برنامه‌های تحصیلی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند؛ در نتیجه برای شرکت در این مقطع نیازی به تسلط به زبان فرانسوی وجود ندارد. مدرک آیلتس ۵/۶ انگلیسی برای تحصیل در کارشناسی ارشد کافی خواهد بود. دانشجویان در این مقطع تحصیلی می‌توانند ۲۰ ساعت در هفته به کارهای نیمه وقت مشغول شوند تا بخشی از هزینه های خود را پوشش دهند.

تحصیل در مقطع دکتری

۲۵ هزار نفر از دانشجویان بین المللی فرانسه در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند که در نوع خود قابل توجه است. این مقطع تحصیلی ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد و به دانشجویان در حین تحصیل ۱۲۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو در ماه حقوق پرداخت می‌شود. حداقل معدل برای پذیرش در دکتری ۱۴ تعیین شده است.

دوره دکتری در فرانسه، در حقیقت یک دوره پژوهشی و تحقیقاتی به حساب می‌آید که معمولاً به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. در پایان دوره دکتری تمامی دانشجویان باید پایان نامه ارائه دهند. مدرک زبان مورد نیاز برای این مقطع آیلتس ۵/۶ تا ۷.۵ انگلیسی یا مدرک زبان فرانسوی C1 است. امکان کار برای دانشجویان دکتری به مدت ۳۰ ساعت در هفته فراهم شده است.

شرایط تحصیل در رشته پزشکی

رشته پزشکی در فرانسه خود به چندین دوره مختلف تقسیم‌بندی می‌شود که جمعاً ۹ سال طول می‌کشد. در پایان هر دوره آزمونی برگزار می‌شود که متقاضی در صورت قبولی می‌تواند در دوره بعدی شرکت کند. برای تحصیل رشته پزشکی در کشور فرانسه نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیست و متقاضیان به صورت مستقیم وارد سال اول پزشکی می‌شوند. برای پذیرش در این رشته نیاز است معدل شما حداقل ۱۸ باشد. همچنین زبان تحصیل فرانسوی بوده و نیاز است مدرک زبان C1 فرانسوی ارائه کنید. متقاضیانی که حداکثر ۲۴ سال دارند شانس بیشتری برای اخذ پذیرش خواهند داشت.

در سال اول پزشکی دروس پایه تدریس شده و در سال‌های بعدی به شما دروس تخصصی پزشکی آموزش داده می‌شود. در دوره‌های پایانی نیز دانشجویان مدتی را به صورت کارآموزی در بیمارستان‌های فرانسه کار می‌کنند. لازم به ذکر است که دانشجویان در دوره کارآموزی اجازه صدور نسخه نخواهند داشت و این دوره تنها جنبه آموزشی دارد. متقاضیان می‌توانند ۲۰ ساعت در هفته به کارهای نیمه وقت دانشجویی مشغول شوند.

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی

دوره دندانپزشکی عمومی در فرانسه ۶ ساله بوده که تنها به زبان فرانسوی ارائه می‌شود. به همین دلیل نیاز است مدرک زبان فرانسوی C1 ارائه کنند. چنانچه مدرک زبان ندارید، تسلط به زبان فرانسه در مراحل اولیه تا سطح A1 یا A2 کافی است و در ادامه می‌توانید پیش از شروع تحصیل در این کشور در دوره زبان شرکت کرده و مدرک زبان خود را دریافت کنید.

برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور فرانسه نیازی به آزمون ورودی نیست؛ البته همانند رشته پزشکی در پایان دوره پایه از شما آزمونی گرفته می‌شود که در صورت قبولی می‌توانید وارد دوره تخصصی شوید. حداقل معدل برای پذیرش در رشته دندانپزشکی ۱۸ تعیین شده است. چنانچه حداکثر ۲۴ سال داشته باشید، شانس شما برای پذیرش بیشتر خواهد بود. دانشجویان رشته دندانپزشکی می‌توانند حداکثر ۲۰ ساعت در هفته کار کنند.

چنانچه در خصوص تحصیل در فرانسه سوالاتی دارید، می‌توانید از طریق این لینک فرم ثبت نام را تکمیل کرده و مشاوره رایگان دریافت کنید.

هزینه تحصیل در فرانسه

هزینه تحصیل در فرانسه تا حد زیادی به شهر محل تحصیل، مقطع، رشته و دانشگاه بستگی دارد. هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی بسیار پایین‌تر از دانشگاه‌های خصوصی و بین المللی است. شهریه سالیانه دانشگاه‌های دولتی حدود ۱۷۰ تا ۶۲۰  یورو است که برای ثبت نام در نظر گرفته می‌شود. این درحالی است که متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و بین المللی باید سالیانه ۱۱ هزار تا ۸۰ هزار یورو پرداخت کنند.

علاوه بر هزینه تحصیل در فرانسه، باید خرج و مخارج زندگی در این کشور اروپایی را نیز در نظر بگیرید. سبک زندگی و شهر محل سکونت شما تا حد زیادی بر هزینه‌های شما تاثیرگذار می‌گذارند. به طور میانگین هزینه‌های زندگی شما بدون در نظر گرفتن اجاره ماهیانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ یورو است. اجاره ماهیانه یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر ماهیانه ۷۲۰ یورو و در مناطق حاشیه حدود ۵۹۰ یورو خواهد بود. علاوه بر این موارد، هزینه بیمه درمانی را نیز باید در نظر بگیرید.

تمکن مالی تحصیل در فرانسه

اثبات تمکن مالی نشان می‌دهد که شما توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در فرانسه را دارید. برای این منظور نیاز است صورت حساب بانکی خود را برای اثبات تمکن مالی ارائه کنید. مبلغ تمکن مالی به ازای هر ماه ۶۱۵ یورو است که بر اساس ماه‌های دوره تحصیل شما تعیین می‌شود؛ به بیان دیگر اگر دوره تحصیلی شما یکساله است، باید حدود ۷۴۰۰ یورو در حساب بانکی خود داشته باشید.

بورسیه تحصیلی فرانسه

بورسیه تحصیلی فرانسه

بورسیه‌های تحصیلی مختلفی به متقاضیان تحصیل در فرانسه ارائه می‌شود. عمده بورسیه‌های تحصیلی به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد. این دسته از کمک هزینه‌های تحصیلی توسط کنوانسیون صنعتی آموزش‌های تحقیقاتی (CIFRE)، سازمان HEC، بنیاد موسسه فناوری گرنوبل و… ارائه می‌شوند. همکاری با ضامن‌های بین المللی که با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی فرانسه فعالیت مشترک دارند، منجر به دریافت بورسیه تحصیلی می‌شود.

داشتن رزومه تحصیلی و کاری قوی و همچنین داشتن مقالات معتبر کمک می‌کنند شانس شما برای دریافت بورسیه تحصیلی افزایش یابد. همچنین برای واجد شرایط بودن، باید حداقل ۲ سال در فرانسه اقامت داشته باشید و به طور منظم مالیات پرداخت کنید. به طور معمول به مقطع کارشناسی در فرانسه بورسیه تعلق نمی‌گیرد اما کمک هزینه مشخصی برای هزینه رفت و آمد، اسکان و بیمه به دانشجو ارائه می‌شود.

مراحل تحصیل در فرانسه

قدم اول برای تحصیل در فرانسه این است که در خصوص دانشگاه‌هایی که رشته شما را ارائه می‌کنند تحقیق کنید. همچنین زبان تحصیل را نیز بررسی کرده، مهارت خود را در یادگیری زبان فرانسه یا انگلیسی افزایش دهید و مدرک مرتبط ارائه کنید.

بعد از یافتن دانشگاه محل تحصیل، به سایت رسمی آن مراجعه کرده و از لیست مدارک لازم برای پذیرش مطلع شده و موارد موردنیاز را آماده کنید. این مدارک باید تا قبل از ددلاین پذیرش دانشگاه آماده و ارسال شوند. ممکن است نیاز باشد در یک آزمون ورودی شرکت کنید یا یک مصاحبه ویدیویی انجام دهید. داشتن رزومه تحصیلی و کاری مرتبط با رشته می‌تواند شانس پذیرش شما را افزایش دهد.

پس از اینکه مدارک را ارسال کردید و فرم درخواست پذیرش را نیز تکمیل نمودید، باید هزینه بررسی در اپلیکیشن فی را پرداخت کنید. چنانچه با درخواست پذیرش شما موافقت گردد، باید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه اقدام کنید.

مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • چند قطعه عکس جدید پاسپورتی
  • مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریزنمرات
  • مدرک معتبر زبان
  • گواهی ‌عدم سوء پیشینه
  • اسناد مربوط به تمکن مالی
  • بیمه درمانی
  • گواهی سلامت
  • تکمیل و ارائه فرم درخواست ویزا

اقامت دائم از طریق تحصیل در فرانسه

شما بعد از فارغ التحصیلی می‌توانید به دنبال یک کار مناسب باشید تا از طریق آن اقامت دائم فرانسه را دریافت کنید. بر اساس قانون کشور فرانسه، دانشجویان بین المللی بعد از اتمام تحصیل به مدت یکسال می‌توانند ویزای خود را تمدید کنند و در این مدت به یک شغل مناسب پیدا کنند. لازم به ذکر است که این مهلت یکساله تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که دوره تحصیلی آن‌ها در فرانسه بیش از ۶ ماه است. توصیه می‌شود حداقل یک ماه قبل از اتمام ویزای تحصیلی خود، برای تمدید مجوز اقامت خود اقدام کنید.

بعد از یافتن کار می‌توانید اقامت کوتاه مدت ۵ ساله دریافت کنید. بعد از گذشت این مدت و پرداخت منظم مالیات، می‌توانید برای اخذ اقامت دائم فرانسه اقدام کنید. چنانچه در این مدت با یک شهروند فرانسوی ازدواج کنید، این مدت به ۴ سال کاهش خواهد یافت.

سخن پایانی…

پروسه مهاجرت تحصیلی به فرانسه و اخذ ویزا می‌تواند پیچیده باشد؛ به همین دلیل کمک گرفتن از کارشناسان آگاه و باتجربه در زمینه امور مهاجرتی باعث می‌شود این فرایند را سریع‌تر به نتیجه برسانید. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان، در این لینک ثبت نام کنید. کارشناسان موسسه مهاجرتی اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس گرفته و توضیحات لازم را در خصوص تحصیل در فرانسه به شما ارائه می‌کنند.

آیا تحصیل در فرانسه محدودیت سنی دارد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، هیچ یک از دانشگاه‌های فرانسه محدودیت سنی خاصی را در نظر نگرفته‌اند اما در کل هرچقدر سن متقاضی پایین‌تر باشد، شانس او برای اخذ ویزا و پذیرش بالاتر خواهد بود. بهترین بازه سنی برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ۲۳ تا ۲۵ سال و برای مقطع ارشد ۲۶ تا ۳۰ سال خواهد بود. همچنین متقاضیان مقطع دکتری نیز بهتر است حداکثر ۳۵ سال داشته باشند.

آیا می‌توان بدون مدرک زبان فرانسوی در دانشگاه‌های کشور فرانسه ادامه تحصیل دهم؟

دانشگاه‌های فرانسه دوره‌های بسیاری را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند اما پیشنهاد می‌شود حتماً به زبان فرانسوی مسلط باشید تا در حین تحصیل، کار و زندگی در این کشور با چالش‌هایی مواجه نشوید.

آیا امکان تحصیل رایگان در فرانسه وجود دارد؟

به طور کلی دانشگاه‌های دولتی شهریه دریافت نمی‌کنند اما تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و بین المللی مشمول هزینه است. دانشجویان با دریافت بورسیه تحصیلی می‌توانند تحصیل ارزان‌تری را در این گروه از دانشگاه‌ها داشته باشند. به این نکته دقت کنید که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در صورتی رایگان است که به زبان فرانسوی تسلط داشته باشید.

بهترین رشته‌ها برای تحصیل در فرانسه کدام اند؟

به دلیل کیفیت بالای سیستم آموزشی فرانسه و همچنین معتبر بودن مدارک صادره توسط دانشگاه‌های این کشور، شما برای تحصیل در هر رشته‌ای می‌توانید مهارت لازم را برای ورود به بازار کار کسب نمایید. از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در فرانسه می‌توانیم به رشته‌های مدیریت، IT، طراحی مد، هنر، علوم کامپیوتر، اقتصاد و علوم سیاسی اشاره کنیم.

هزینه تحصیل در فرانسه در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی چقدر است؟

هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی حدود ۵ تا ۳۰ هزار یورو در سال است.

درآمد کار دانشجویی در حین تحصیل چقدر است؟

دانشجویان به ازای هر ساعت کار ۷ تا ۱۰ یورو حقوق دریافت می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *