ویزای تحصیلی فرانسه 2024 + شرایط اخذ و مراحل و هزینه‌ها

ویزای تحصیلی فرانسه 2024 + شرایط اخذ و مراحل و هزینه‌ها

فهرست مطالب

فرانسه مقصدی محبوب برای مهاجرت تحصیلی به شمار می‌رود. فرهنگ جذاب، جاذبه‌های توریستی و دانشگاه‌های معتبر فرانسه موجب شده سالانه افراد بسیاری برای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر این کشور اقدام کنند. قبل از اقدام برای مهاجرت، باید به تمامی شرایط و قوانین مرتبط با اخذ ویزای تحصیلی فرانسه آگاه شوید تا این مسیر را بهتر طی کنید. ما در این مقاله قصد داریم مراحل دریافت ویزای تحصیلی فرانسه را به طور کامل برای شما بیان کنیم. پس چنانچه شما نیز قصد دارید برای رسیدن به رویاهای خود در معتبرترین دانشگاه‌های فرانسه مشغول تحصیل شوید، تا پایان این مطلب با اپلاییکا همراه باشید.

مزایای تحصیل در فرانسه

مزایای تحصیل در فرانسه

چنانچه به دنبال بهترین کشور اروپایی برای دریافت ویزای تحصیلی هستید، کشور فرانسه می‌تواند گزینه‌ای مطلوب برای شما به حساب بیاید. تحصیل در مراکز آموزشی معتبر فرانسه می‌تواند آینده شغلی و مالی شما را تضمین کند. مهاجرت تحصیلی به این کشور اروپایی می‌تواند استعدادتان را شکوفا کند تا در آینده مسیر راحت‌تری جهت ارتقا جایگاه شغلی داشته باشید و در نهایت بتوانید درآمد بیشتری کسب کنید.

مهاجرت تحصیلی کمک می‌کند به فرصت‌های آموزشی بهتری دسترسی داشته باشید. همچنین با مهاجرت و تحصیل در یک کشور جدید، می‌توانید با فرهنگ‌های مختلفی آشنا شوید و دیدگاه‌های جدیدی به دست بیاورید. تجربه‌های جدید می‌تواند افق‌های دید شما را گسترش دهد و به عنوان یک شخص باسواد و متخصص رشد کنید.

شما می‌توانید در حین تحصیل به کار دانشجویی نیمه وقت مشغول شوید. بر اساس قانون فرانسه، دانشجویان بین المللی مجاز هستند تا ۲۰ ساعت در هفته به کارهای پاره وقت مشغول شوند تا بتوانند بخشی از هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهند. در فرانسه تمامی دانشجویان می‌توانند بیمه دریافت کنند. لازم به ذکر است که بیمه عمومی فرانسه به صورت رایگان به هر دانشجویی تعلق می‌گیرد. همچنین بیمه تکمیلی نیز با پرداخت پول برای متقاضی فعال می‌شود. شایان ذکر است که همسر و فرزندان متقاضی با اخذ ویزای همراه می‌توانند همراه با او به این کشور مهاجرت کنند.

معایب مهاجرت تحصیلی به فرانسه

درست است که مهاجرت تحصیلی مزایای بسیاری دارد اما ممکن است برای برخی افراد چالش‌هایی داشته باشد. یکی از بزرگترین چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارد، هزینه است. مهاجرت تحصیلی به فرانسه می‌تواند بسیار هزینه بر باشد، زیرا علاوه بر هزینه‌های زندگی، باید شهریه دانشگاه را نیز پرداخت نمایید. همچنین آشنا نبودن با زبان کشور مقصد نیز می‌تواند برای شما چالش برانگیز باشد. علاوه بر این مورد، تفاوت‌های فرهنگی نیز می‌تواند در بسیاری موارد ارتباط را سخت کند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

پروسه دریافت ویزای تحصیلی فرانسه، شرایط گوناگونی را شامل می‌شود و حرکت در این مسیر نیازمند برنامه ریزی و تحقیق جامع است. اصلی‌ترین شرایط صدور ویزای تحصیلی فرانسه عبارتند از:

دریافت نامه پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه

اولین گام برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه این است که از طرف یک موسسه آموزشی یا دانشگاه این کشور، پذیرش تحصیلی دریافت کنید. برای دریافت نامه پذیرش، ارائه مدرک تحصیلی معتبر الزامی است. گاهی برای رشته تحصیلی مدنظر شما یک حد معدل خاصی تعریف شده است؛ به همین دلیل قبل از درخواست پذیرش، این موضوع را در وب سایت دانشگاه مدنظرتان بررسی کنید.

به طور کلی حداقل معدل برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد باید ۱۵ باشد و برای مقاطع دکتری معدل ۱۴ کفایت می‌کند. هرچقدر معدل شما بالاتر باشد و رزومه بهتری داشته باشید، شانس بالاتری برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه خواهید داشت. اگر معدل پایینی دارید نگران نباشید؛ شما می‌توانید از مقالات ISI یا رزومه کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود برای جبران این موضوع استفاده کنید. همچنین می‌توانید در صورت معدل پایین، برای دانشگاه‌هایی با رنکینگ پایین‌تر درخواست ارسال کنید.

داشتن مدرک زبان معتبر

شما برای ثبت نام در دانشگاه‌های فرانسه باید مدرک زبان معتبر ارائه کنید که بسته به شرایط دانشگاه مدنظرتان متفاوت است. حداقل مدرک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه، مدرک زبان فرانسه با نمره B2 می‌باشد. متقاضیانی که قصد دارند با زبان انگلیسی در این کشور مشغول به تحصیل شوند، می‌توانند گواهی آزمون زبان انگلیسی مانند آیلتس و تافل ارائه کنند. مدرک تافل IBT با حداقل نمره ۷۶، آیلتس با حداقل نمره ۰/۶ و امتحان کمبریج با نمره C از جمله مدارک معتبر زبانی هستند که مورد قبول واقع می‌شوند.

داشتن تمکن مالی

تمکن مالی کافی یکی از شروط اصلی دریافت ویزای تحصیلی فرانسه است که که ثابت می‌کند توان پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیلی خود را دارید. چنانچه شرایط دریافت بورسیه تحصیلی را دارید، نیازی به ارائه تمکن بالا نیست. میزان تمکن مالی لازم برای ویزای تحصیلی فرانسه، ماهانه مبلغ ۶۱۵ یورو در سال اول تحصیلی تعیین شده است.

شرایط سنی

یکی دیگر از شرایطی که برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه وجود دارد، محدوده سنی تعیین شده برای این پروسه است. امکان صدور ویزا برای دانشجویان زیر ۱۸ سال وجود ندارد. شما برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه در مقطع کارشناسی، حداکثر باید ۲۳ سال سن داشته باشید. همچنین برای مقطع کارشناسی ارشد نیز حداکثر ۲۷ سال قابل قبول خواهد بود. افرادی با سن خارج از این محدوده سنی نیز می‌توانند برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه اقدام کنند، اما طبیعتاً افرادی که سن کمتری دارند، شانس بیشتری برای دریافت ویزا خواهند داشت.

چنانچه نمی‌دانید واجد شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه هستید یا خیر؛ در این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان مجموعه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و توضیحات مربوطه را به شما ارائه کنند.

انواع ویزای تحصیلی فرانسه

نوع ویزاتوضیحات
ویزای شینگن(کوتاه مدت)برای تحصیلات کوتاه تر از 3 ماه مانند دوره زبان صادر می‌گردد. در این نوع ویزا نیازی به اخذ اقامت نیست.
ویزای اقامت طولانی مدت موقتمختص تحقیقات و مطالعاتی که بین 3 تا 6 ماه طول می‌کشند.
ویزای تحصیلی طولانی مدتاین ویزای تحصیلی فرانسه مختص دانشجویانی است که تحصیلات آنها بیشتر از 6 ماه طول می‌کشند. این ویزا به عنوان مجوز اقامت است و اعتبار آن تا پایان دوره تحصیلی متقاضی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) می‌باشد.
ویزای شرکت در آزمون ورودیاین ویزا برای افرادی صادر می‌گردد که قصد شرکت در یک یا چند آزمون ورودی در فرانسه را دارند. چنانچه فرد در امتحان مربوطه قبول شود، می‌تواند مجوز اقامت یکساله درخواست کند.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

شما باید علاوه بر هزینه‌های مربوط به روند دریافت ویزای تحصیلی فرانسه، تمکن مالی برای پرداخت شهریه و هزینه‌های زندگی در فرانسه را نیز در نظر داشته باشید. شهریه دانشگاه‌ها تا حد زیادی به رشته و مقطع تحصیلی شما بستگی دارد. در اکثر کشورهای پیشرفته از جمله فرانسه، برای دانشجویان بین المللی جدید الورود خوابگاه‌هایی در نظر گرفته شده است. اگر به هر دلیل نوبت به شما نرسد، باید به دنبال اجازه آپارتمان یا حتی خانه‌های اشتراکی باشید که منجر به هزینه‌های بیشتر می‌شود.

شهریه دانشگاه‌های دولتی ۲۰۰ تا ۶۰۰ یورو در سال است؛ این در حالی است که میزان شهریه دانشگاه‌های خصوصی تا ۱۰.۰۰۰ یورو در سال نیز می‌رسد. هزینه زندگی در فرانسه نیز به سبک زندگی و شهر محل سکونت شما بستگی دارد. به عنوان نمونه برای زندگی در پاریس به ماهیانه ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ یورو نیاز خواهید داشت. این مبلغ در شهرهای لیون، نانت و تولوز به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه کاهش می‌یابد.

هزینه بیمه دانشجویی نکته دیگری است که باید در نظر داشته باشید که تا حد زیادی به مدت زمان بیمه و سطح پوشش آن بستگی دارد. ترجمه مدارک تحصیلی و هزینه سفارت و انگشت نگاری از سایر هزینه‌هایی هستند که باید در نظر بگیرید.

بورسیه تحصیلی فرانسه

بورسیه تحصیلی فرانسه

با وجود اینکه فرانسه مقصد محبوبی برای مهاجرت تحصیلی به شمار می‌رود، اما ممکن است هزینه‌های زندگی و تحصیل در فرانسه آن چندان مقرون به صرفه نباشد. به همین دلیل بسیاری از متقاضیان به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی هستند. خوشبختانه وزارت تحصیلات عالی و تحقیقات فرانسه، بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است که بر اساس معیارهای خاصی اعطا می‌شود. مهم ترین شرط برای دریافت بورسیه تحصیلی این است که به مدت ۲ سال در فرانسه اقامت داشته باشید و مالیات پرداخت کنید. معروف‌ترین بورسیه‌های تحصیلی فرانسه عبارتند از:

بورسیه ایفل

فاند ایفل یک بورسیه کامل محسوب می‌شود و تمامی هزینه‌های زندگی دانشجو را پوشش می‌دهد. این نوع بورسیه به رشته‌های مهندسی، علوم پایه (مقطع دکتری)، علوم سیاسی، اقتصاد و مدیریت و حقوق تعلق می‌گیرد. برای دریافت بورسیه ایفل باید از دانشگاه محل تحصیل خود اقدام کنید. به دلیل مزایایی که این نوع بورسیه دارد، رقابت برای دریافت آن بسیار بالا است؛ در نتیجه برای موفقیت در این رقابت، رزومه تحصیلی و نمرات شما تاثیر گذار خواهند بود.

بورسیه سازمان CAF

سازمان CAF بورسیه تحصیلی خوبی را به دانشجویان خارجی ارائه کرده است تا با استفاده از آن بخشی از هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند. این بورسیه ۴۰ درصد از مبلغ اجاره مسکن شما را پرداخت می‌کند و در صورت یافتن کار دانشجویی، حدود ۱۰۰ یورو ماهیانه برای شما واریز خواهد شد.

مدارک لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی فرانسه

مدارک لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی فرانسه

شما برای طی کردن پروسه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه، به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • یک عدد عکس پاسپورتی جدید
  • نامه پذیرش از یک دانشگاه در فرانسه
  • مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریز نمرات
  • اثبات اقامت موقت در فرانسه با استفاده از مدارکی مانند اجاره نامه، قبض برق، سند مالکیت و…
  • اسناد مربوطه به تمکن مالی
  • بیمه درمانی
  • گواهی‌عدم سوء پیشینه
  • دریافت و تکمیل فرم درخواست ویزا
  • رسید هزینه پرداخت شده برای درخواست ویزای تحصیلی فرانسه

مراحل اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

مهاجرت تحصیلی به این کشور اروپایی شامل مراحل گوناگونی است که آگاهی از آن‌ها می‌تواند دید متقاضی را نسبت به این موضوع بازتر کند. به طور کلی مراحل مهاجرت تحصیلی به فرانسه شامل موارد زیر است:

  1. ابتدا باید دانشگاه مدنظر خود را متناسب با رشته انتخاب کنید و شرایط پذیرش آن را به خوبی مطالعه کنید. اولویت‌بندی در این خصوص باعث می‌شود با آگاهی بیشتری در این مسیر قدم بردارید. لیستی از دانشگاه‌های هدف را تهیه کنید و اطلاعاتی از قبیل ددلاین دانشگاه ها، نحوه اپلای کردن، مدارک موردنیاز، شرایط پذیرش تحصیلی و… را مورد ارزیابی قرار دهید. این اطلاعات در سایت رسمی دانشگاه‌ها در دسترس هستند.
  2. مکاتبه با اساتید دانشگاه‌ها پیش از ارسال درخواست لازم است. برای این کار بهتر است لیستی از اساتید مرتبط با علایق و پیشینه تحقیقاتی خود تهیه کنید و به آن‌ها ایمیل ارسال نمایید. لازم به ذکر است که معرفی استاد راهنما در روند اپلای بسیاری از دانشگاه‌ها الزامی می‌باشد.
  3. آمادگی برای شرکت در آزمون‌های زبان و کسب مدرک معتبر مرحله بعدی است. ارائه مدرک زبان جزء شروط اصلی بسیاری از دانشگاه‌های معتبر فرانسه است؛ به همین دلیل بهتر است خیال خود را بابت کسب مدرک زبان راحت کنید. به صورت هدف دار برای آزمون زبان وقت بگذارید تا موفق به کسب نمره کامل شوید.
  4. حالا نوبت به جمع آوری مدارک و ارسال آن‌ها به دانشگاه می‌رسد. رزومه تحصیلی، انگیزه نامه، توصیه نامه، ریز نمرات و مدارک تحصیلی مقاطع قبلی از جمله مدارکی هستند که در فرایند مهاجرت تحصیلی به آن‌ها نیاز دارید. در ادامه باید فرم آنلاین دانشگاه را نیز تکمیل کنید که معمولاً اطلاعات شخصی و تحصیلی شما را در بر می‌گیرد. در پایان با دریافت پذیرش از دانشگاه مربوطه می‌توانید پروسه دریافت ویزا را شروع کنید.
  5. برای ثبت درخواست اخذ ویزای تحصیلی فرانسه باید در سایت Etudes en France حساب کاربری ایجاد کنید و مدارک لازم را آپلود کنید. چنانچه پذیرش شما از دانشگاه مقصد صورت گرفت، باید مدارک کامل و هزینه مربوطه (۲۳۰ یورو) را ارائه کنید.
  6. در مرحله بعدی بعد از دریافت تاییدیه، تاریخ مصاحبه شما مشخص می‌شود. در زمان تعیین شده مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه را به صورت فیزیکی به سفارت کشور فرانسه تحویل دهید. در این مرحله نیاز است از شما انگشت نگاری گرفته شود. در ادامه باید یک مصاحبه حضوری انجام دهید. هزینه مربوط به این مرحله نیز ۹۱ یورو است.
  7. چنانچه با درخواست اخذ ویزای شما موافقت شود، پاسپورتتان به همراه مهر سفارت فرانسه به منزل شما ارسال می‌گردد. اگر درخواستتان رد شود، پاسپورتتان را به همراه یک نامه دریافت خواهید کرد.

دلایل ریجکت شدن درخواست ویزای تحصیلی فرانسه

عوامل زیادی می‌توانند بر رد شدن درخواست شما تاثیر داشته باشند:

  • ناقص بودن یا جعلی بودن مدارک
  • عدم ارائه تمکن مالی کافی
  • پذیرش از یک موسسه آموزشی فاقد اعتبار
  • داشتن سوء سابقه
  • نداشتن رزومه تحصیلی قوی
  • تکمیل کردن اشتباه فرم درخواست ویزای تحصیلی فرانسه

سخن پایانی…

تعدادی از بهترین دانشگاه‌های دنیا در فرانسه قرار دارند و کیفیت سیستم آموزشی این کشور فراتر از استاندارد جهانی است. همین موضوع باعث شده سالانه دانشجویان بسیاری از سراسر جهان برای گذراندن دوره تحصیلی خود به این کشور بیایند. امکان دارد پروسه دریافت ویزای تحصیلی فرانسه کمی پیچیده باشد؛ به همین دلیل مشورت گرفتن با افراد متخصص و آگاه به این حوزه می‌تواند به شما کمک کند. چنانچه می‌خواهید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه اقدام کنید، می‌توانید با ثبت نام در این لینک توضیحات لازم را دریافت نمایید. با وارد کردن اطلاعات تماس خود در فرم مربوطه، کارشناسان موسسه مهاجرتی اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند تا پاسخگوی سوالات شما باشند.

آیا می‌توانیم بدون ارائه مدرک زبان، ویزای تحصیلی فرانسه دریافت کنیم؟

بله. برای این کار کافی است در یک کالج فرانسوی ثبت نام کنید و دوره زبان فرانسوی را بگذرانید. با به پایان رسیدن موفقیت‌آمیز این دوره و رسیدن سطح زبان شما به سطح B2، می‌توانید با گرفتن پذیرش از یک دانشگاه فرانسوی، تحصیل خود را در دانشگاه موردنظر آغاز کنید.

چقدر طول می‌کشد تا ویزای تحصیلی فرانسه صادر شود؟

کشور فرانسه درخواست‌های مربوط به ویزا را سریع بررسی می‌کند. به طور کلی زمان بررسی درخواست شما حدود ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد. پیشنهاد می‌کنیم حداقل ۳ ماه قبل از تاریخ مهاجرت به فرانسه، برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه اقدام نمایید.

آیا می‌توانیم ویزای تحصیلی فرانسه خود را به ویزای کار تبدیل کنیم؟

بله. بر اساس قانون فرانسه شما می‌توانید تا یک سال بعد از فارغ التحصیلی، کار مناسبی بیابید. چنانچه از طرف یک کارفرمای فرانسه پیشنهاد کاری دریافت کنید و در این زمینه با او به توافق برسید، می‌توانید ویزای خود را به نوع کاری تغییر بدهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *