شرایط اخذ ویزای تحصیلی هلند 2024 | تمکن مالی و مراحل اخذ + هزینه‌ها

شرایط اخذ ویزای تحصیلی هلند 2024 | تمکن مالی و مراحل اخذ + هزینه‌ها

فهرست مطالب

کشور هلند یکی از بهترین مقاصد برای دریافت ویزای تحصیلی به حساب می‌آید و ۱۳ دانشگاه آن در بین ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان است. تعداد دانشگاه‌ها و دوره‌هایی که در این کشور به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند رو به روز در حال افزایش است. همچنین هلند جزء معدود کشورهایی است که کمترین سختگیری را از لحاظ سن متقاضیان دارد و اگر در دهه ۳۰ سالگی قصد دارید تحصیلات دانشگاهی خود را ادامه دهید، هلند این فرصت را برای شما فراهم می‌کند.

تمامی این مزایا موجب شده در سال‌های اخیر، دانشجویان خارجی بسیاری خواهان تحصیل در هلند باشند؛ به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۱۲۰ هزار دانشجوی بین المللی در این کشور مشغول تحصیل هستند. ما در این مقاله قصد داریم صفر تا صد شرایط و مراحل اخذ ویزای تحصیلی هلند را برای شما بیان کنیم. پس تا انتهای این مطلب با اپلاییکا همراه باشید.

تحصیل در هلند چه مزایایی دارد؟

تحصیل در هلند چه مزایایی دارد؟

شما با دریافت نامه پذیرش از یک دانشگاه هلندی و همچنین اخذ ویزای تحصیلی این کشور، می‌توانید برای گذراندن دوره تحصیل خود وارد این کشور شوید.

سیستم آموزشی ایده آل

سیستم آموزشی هلند یکی از محبوب ترین‌ها در بین کشورهای اروپایی محسوب می‌شود و کیفیت آموزشی دانشگاه‌های آن در سطح بالایی قرار دارد. با دریافت ویزای تحصیلی هلند این امکان برای شما فراهم می‌شود که در کنار طبیعت بی‌نظیر هلند، آب و هوای معتدل و تنوع فرهنگی موجود در آن، از تمامی امکانات آموزشی پیشرفته این کشور استفاده کنید.

ارائه ویزای همراهی

شما می‌توانید خانواده‌تان را نیز همراه خود به این کشور بیاورید. ویزای همراه تحصیلی هلند برای اعضای خانواده درجه یک دانشجو صادر می‌شود که قصد دارند همراه با او به کشور هلند بروند. والدین، همسر و فرزندان متقاضی می‌توانند این ویزا را دریافت کنند.

کار در حین تحصیل

این امکان فراهم شده است که در حین تحصیل به کارهای دانشجویی پاره وقت مشغول شوید تا بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را در این کشور پوشش دهید. شما می‌توانید بعد از فارغ التحصیلی تا یکسال مشغول به کار شوید و یا حتی با یافتن شغل مناسب یا دریافت پیشنهاد کاری از طرف یک کارفرما، ویزای خود را به نوع کاری تبدیل کرده و برای اخذ اقامت دائم هلند اقدام نمایید.

هزینه پایین تحصیل

هزینه‌های تحصیلی هلند مقرون به صرفه است و در مقایسه با کشورهایی مانند انگلستان یا آمریکا چندان گران نیست. دولت هلند برای آموزش عالی یارانه‌هایی را تعیین کرده است و همین موضوع موجب شده هزینه‌های تحصیلی پایین باشند.

عدم محدودیت زبانی

بیش از ۲۱۰۰ دوره و برنامه تحصیلی در هلند به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند که طیف گسترده‌ای از رشته‌ها را در بر می‌گیرد. درست است که هلند یک کشور غیرانگلیسی زبان به حساب می‌آید، اما تقریباً ۹۰ درصد مردم آن به زبان انگلیسی تسلط دارند که زندگی، تحصیل و کار را در این کشور راحت‌تر کرده است.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی هلند

شرایط دریافت ویزای تحصیلی هلند

چنانچه تصمیم دارید ویزای تحصیلی هلند را دریافت کنید، باید از شرایط و قوانین ویژه‌ای که برای این پروسه تعیین شده است اطلاع داشته باشید. اولین گام این است که از دانشگاه‌های هلند نامه پذیرش دریافت کنید. داشتن پاسپورت معتبر، برخورداری از تمکن مالی کافی و داشتن بیمه سلامت از دیگر شروط دریافت ویزای تحصیلی هلند به شمار می‌روند. میزان تمکن مالی لازم در سال ۲۰۲۴ برای دریافت این ویزا، ۴۴۰/۱۰ یورو در سال اعلام شده است.

شما باید هزینه پرونده ویزا را نیز پرداخت کنید. در حال حاضر هزینه برای درخواست ویزا تحصیلی ۱۷۱ یورو است. شهروندان اتحادیه اروپا و همچنین شهروندان سوئیس، کانادا، استرالیا، ژاپن، نیوزیلند، کره جنوبی، آمریکا، موناکو و شهر واتیکان نیازی به دریافت ویزای تحصیلی هلند و مجوز اقامت در این کشور ندارند.

یکی از دغدغه‌های اصلی اکثر دانشجویان برای اخذ ویزا، شرایط سنی است. حداقل سن تعیین شده برای این منظور ۱۸ سال تمام می‌باشد، اما سفارت هلند در محدوده بالاتر سنی، سن خاصی را برای صدور ویزای تحصیلی تعیین نکرده است. به عنوان نمونه متقاضیان می‌توانند در سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد اقدام نمایند.

 البته باید به این موضوع اشاره کنیم که دریافت این ویزای تحصیلی دارای یک زمان طلایی است؛ به عبارتی اگر شما این پروسه را در ۱۸ تا ۲۵ سالگی طی کنید، شانس بیشتری برای دریافت این ویزا خواهید داشت.

آیا نمی‌دانید واجد شرایط دریافت ویزای تحصیلی هلند هستید یا خیر؟ پس در این لینک ثبت نام کنید تا مشاوران مجموعه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و اطلاعات ضروری را در این خصوص به شما ارائه کنند.

انواع ویزای تحصیلی هلند

ویزای تحصیلی هلند خود به ۳ گروه تقسیم‌بندی می‌شود:

ویزای شینگن تحصیلی هلند

چنانچه طول دوره تحصیلی که قصد ثبت نام در آن را دارید ۳ ماه یا کمتر است، باید در جهت دریافت ویزای کوتاه مدت شینگن اقدام کنید که ۹۰ روز اعتبار دارد.

مجوز اقامت بلند مدت تحصیلی (MVV)

زمانی که مدارک خود را به سفارت هلند ارائه می‌کنید، ویزای کوتاه مدتی به نام MVV برای شما صادر می‌گردد که مجوز شما برای ورود به خاک هلند است. این ویزا برای دانشجویان غیراتباع اتحادیه اروپا صادر می‌شود و اعتبار آن ۳ ماه است. ویزای MVV اجازه می‌دهد به صورت موقت وارد کشور هلند شوید. هزینه دریافت این ویزا ۳۱۷ یورو است. لازم به ذکر است که اگر زمان تحصیل شما بیشتر از ۳ ماه باشد، باید جهت اخذ ویزای بلند مدت اقدام کنید.

ویزای اقامت دانشجویی (VVR)

این ویزا ۵ ساله بوده و تا پایان تحصیلات شما معتبر بوده و معمولاً هرسال نیاز است که تمدید شود. چنانچه در عملکرد تحصیلی خود افت کنید و نتوانید حداقل ۵۰ درصد از واحدهای موردنیاز را بگذرانید، ویزای شما باطل خواهد شد. دانشگاه‌ها در صورتی که احساس کنند دانشجو نمی‌تواند قبل از پایان سال تحصیلی واحدهای موردنیاز را قبول شود، می‌توانند گزارشاتی را به اداره مهاجرت ارسال کنند. البته می‌توان به دلایلی این موضوع را توجیح کرد، بیماری، اختلال یا نقص فیزیکی، بارداری و شرایط بد خانوادگی از جمله این دلایل هستند.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی هلند

به طور خلاصه، پروسه دریافت ویزای تحصیلی و مهاجرت به هلند شامل مراحل زیر است:

  1. اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه‌ها یا موسسات آموزشی هلند
  2. دریافت تاییدیه ثبت نام در دانشگاه مورد نظر
  3. گرفتن وقت از سفارت هلند و مراجعه به آن در روز تعیین شده
  4. ارائه مدارک مورد نیاز و انجام مصاحبه
  5. دریافت مجوز ورود به کشور هلند یا همان MVV

چه مدارکی برای اخذ ویزای تحصیلی هلند لازم است؟

جمع آوری کامل مدارک مورد نیاز، یکی از مراحل مهم در اخذ ویزای تحصیلی هلند به شمار می‌رود. چنانچه گردآوری مدارک با دقت انجام نشود، ممکن است پروسه دریافت ویزا با مشکل مواجه شود و این مراحل بیشتر طول بکشد یا حتی با ریجکتی درخواست خود مواجه شوید. ما در ادامه لیست کاملی از مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی هلند را برای شما آورده ایم:

  • پاسپورت معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • مدارک هویتی
  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  • گواهی‌ عدم سوء پیشینه
  • مدرک معتبر زبان (IELTS یا TOEFL)
  • نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریز نمرات
  • Study Plan یا همان برنامه تحصیلی که باید در آن هدفتان از مطالعه رشته مدنظرتان ذکر شده باشد
  • مدارک مربوط به تمکن مالی
  • بیمه درمانی
  • انجام آزمایشات پزشکی و دریافت گواهی سلامت
  • هزینه درخواست ویزای تحصیلی از سفارت هلند

به این نکته توجه کنید که شما باید در دانشگاه مورد نظر برای تحصیل ثبت نام کرده باشید و ثبت نام شما در یک دوره روزانه و تمام وقت صورت گرفته باشد. نکته دیگری که وجود دارد این است که شما باید گواهی سلامت خود را در طی سه ماه از ورود به هلند دریافت شود؛ در غیر اینصورت ویزا یا اجازه اقامت از شما گرفته می‌شود.

تمامی مدارک شما باید توسط یک مترجم معتبر هلندی ترجمه شوند. در ادامه باید ترجمه مدارک را به همراه اصل ارائه کنید. همچنین تمامی اسناد رسمی باید توسط یک مقام دولتی در کشورتان تایید شوند. در برخی موارد نیاز است اسناد ویزای تحصیلی هلند توسط سفارت یا کنسولگری هلند در کشور شما تایید گردد.

دلایل ریجکت شدن درخواست اخذ ویزای تحصیلی هلند

ریجکت شدن می‌تواند به دلایل مختلفی صورت بگیرد؛ به همین دلیل باید با آگاهی کامل این پروسه را طی کنید تا از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید. برخی از رایج‌ترین دلایل رد شدن درخواست اخذ ویزای تحصیلی هلند عبارتند از:

  • ناقص بودن یا جعلی بودن مدارک
  • وارد کردن اشتباه اطلاعات به فرم درخواست ویزا
  • تلاش برای فریب آفیسر ویزا و ارائه اطلاعات غلط به او
  • تمکن مالی ناکافی
  • ‌عدم پذیرش از یک دانشگاه هلندی
  • پایین بودن نمره مدرک زبان
  • داشتن سوابق کیفری
  • ‌عدم داشتن بیمه سلامت
  • داشتن وضعیت سلامتی بحرانی

تمدید ویزای تحصیلی هلند

تمدید ویزای تحصیلی هلند

برای تمدید ویزای خود باید به سفارت هلند در کشورتان مراجعه کنید و درخواست تمدید ویزای تحصیلی هلند را تکمیل کنید و در ادامه مدارک موردنیاز را ارائه نمایید. مدارک تحصیلی قبلی، گواهی تمکن مالی، بیمه سلامت، پاسپورت و اسناد مربوط به ویزای قبلی از جمله این مدارک هستند. لازم است قبل از فرارسیدن تاریخ انقضاء ویزای فعلی برای تمدید آن اقدام کنید. همچنین پرداخت هزینه تمدید ویزا نیز الزامی است.

گرفتن ویزای کار بعد از فارغ التحصیلی

گرفتن ویزای کار بعد از فارغ التحصیلی

هلند کشوری مهاجرپذیر است و به حفظ و استخدام نیروهای متخصص علاقه‌مند است. به همین دلیل مسیر شما در این کشور برای یافتن کار بعد از فارغ التحصیلی بسیار هموار است. چنانچه تصمیم دارید بعد از گذراندن دوره تحصیلی خود برای کار در هلند بمانید، باید ویزای کار دریافت کنید. برای این کار نیاز است یک کارفرما در کشور بیابید و یا یک پیشنهاد کاری دریافت نمایید.

در ادامه کارفرمای شما باید برای دریافت مجوز کارتان اقدام کند. بعد از دریافت مجوز کار باید درخواست ویزای کار را به همراه مدارک کامل به سفارت هلند ارسال کنید. در نهایت بعد از بررسی‌های انجام شده و تایید درخواستتان، ویزای کار شما صادر شده و می‌توانید فعالیت حرفه‌ای خود را در کشور هلند شروع کنید.

سخن پایانی

اخذ ویزای تحصیلی هلند می‌تواند پروسه پیچیده‌ای داشته باشد؛ به همین دلیل مشورت با افراد آگاه در امور مهاجرتی می‌تواند بسیار به شما کمک کند. مجموعه اپلاییکا آمادگی دارد تا مراحل اخذ ویزا را به بهترین شکل پیش ببرد و در کمترین زمان ممکن پرونده مهاجرت تحصیلی شما را به نتیجه برساند. برای دریافت مشاوره کافی است از طریق این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و توضیحات لازم را در این خصوص به شما ارائه کنند.

چگونه شانس خود را برای اخذ ویزای تحصیلی هلند افزایش دهم؟

تمامی مدارک موردنیاز را به صورت کامل جمع آوری کنید و اطلاعات شخصی خود را به صورت دقیق و در صداقت تمام به آفیسر ویزا ارائه کنید. سابقه تحصیلی و علمی مناسبی در جهت رشته موردنظر خود داشته باشید. چنانچه مقالات معتبر منتشر شده دارید، شانس شما برای اخذ ویزای تحصیلی هلند افزایش خواهد یافت.

آیا تغییر دانشگاه بعد از دریافت ویزا امکان‌پذیر است؟

بله، البته با شروط خاص. شما باید در دانشگاه یا کالجی که ابتدا پذیرش شده‌اید، حداقل یک سال تحصیلی بمانید. در ادامه اگر تصمیم گرفته‌اید دانشگاه خود را تغییر دهید، باید با دانشگاه جدید تماس بگیرید و از شرایط و مراحل لازم برای انتقال مطلع شوید. در برخی مواقع نیاز است برای پروسه تغییر دانشگاه، از وزارت آموزش و پژوهش هلند مجوز دریافت نمایید. بروزرسانی ویزای دانشجویی یکی دیگر از مواردی هست که در طی تغییر دانشگاه خود باید آن را انجام دهید. برای این منظور باید با اداره مهاجرت هلند در تماس باشید.

آیا می‌توان بدون مدرک زبان ویزای تحصیلی هلند دریافت کرد؟

شما باید برای دریافت ویزا نشان دهید که مهارت زبان هلندی یا انگلیسی شما در سطح بالایی است. برای این منظور نیاز است مدارک معتبر زبان ارائه کنید تا مهارت زبان شما برای آفیسر ویزا اثبات گردد.

چقدر طول می‌کشد تا ویزای تحصیلی هلند صادر گردد؟

زمان صدور ویزای تحصیلی هلند به کامل بودن مدارک شما و پرونده‌های در حال بررسی توسط سفارت بستگی دارد اما در کل یک بازه زمانی چند ماهه را برای این منظور در نظر بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *