ویزای تحصیلی آمریکا: شرایط و هزینه‌ها در سال 2024

ویزای تحصیلی آمریکا: شرایط و هزینه‌ها در سال 2024

فهرست مطالب

همانطور که می‌دانید تعداد قابل توجه‌ای از دانشگاه‌های برتر دنیا در آمریکا قرار دارند که بهترین خدمات آموزشی را ارائه می‌کنند. نکته جالبی که وجود دارد این است که بر اساس سیستم رتبه‌بندی QS، از میان ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا حدود ۲۸ دانشگاه در آمریکا قرار دارد. همین موضوع باعث شده هرساله افراد زیادی متقاضی دریافت ویزای تحصیلی این کشور باشند. علاوه بر کیفیت بالای آموزشی، فرصت شغلی بسیار و کیفیت زندگی عالی از دیگر دلایل دیگری هستند که موجب می‌شوند ویزای تحصیلی آمریکا محبوبیت زیادی داشته باشد.

شما برای تحصیل در آمریکا علاوه بر گرفتن پذیرش از یک دانشگاه در این کشور، به دریافت ویزای تحصیلی نیز نیاز خواهید داشت. ما در این مقاله قصد داریم شرایط و مراحل اخذ ویزای تحصیلی آمریکا را بیان کنیم. پس تا انتهای این مطلب با اپلاییکا همراه باشید.

اگر قصد دریافت مشاوره در زمینه اخذ ویزای تحصیلی آمریکا را دارید، کافی است از طریق این لینک ثبت نام کنید تا کارشناسان مجموعه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

ویزای تحصیلی آمریکا چیست؟

ویزای تحصیلی آمریکا چیست؟

چنانچه فردی قصد داشته باشد بیشتر از شش ماه در موسسات آموزشی آمریکا تحصیل کند، باید علاوه بر دریافت پذیرش از طرف یک دانشگاه در این کشور، جهت اخذ ویزای تحصیلی نیز اقدام نماید. ویزای تحصیلی این کشور در دسته ویزاهای غیرمهاجرتی قرار می‌گیرد و نوعی مجوز اقامت موقت محسوب می‌شود. به عبارتی دیگر شما با دریافت این ویزا تنها تا پایان مدت تحصیل خود در کشور آمریکا می‌توانید اقامت داشته باشید و امکان اقامت دائم در این کشور وجود ندارد.

انواع ویزای تحصیلی آمریکا

انواع ویزای تحصیلی آمریکا

به طور کلی ویزای تحصیلی این کشور در سه نوع F، M و J برای متقاضیان صادر می‌گردد که هر یک برای یک منظور خاص هستند. در نتیجه باید اطلاعات لازم را درباره هر یک کسب کنید که متناسب با هدف خود برای دریافت ویزای خاصی اقدام نمایید.

سه ویزای نامبرده خود در دو نوع ۱ و ۲ صادر می‌شوند. چنانچه ویزا برای استفاده کننده از خدمات آموزشی و تحصیلی صادر شده باشد، عدد یک در مقابل آن قرار می‌گیرد مانند F1. اگر ویزای تحصیلی برای همسر یا فرزند متقاضی صادر گردد، عدد دو در مقابل آن قرار می‌گیرد مانند F2.

ویزای تحصیلی F1 آمریکا

بدون شک بهترین و رایج‌ترین ویزای تحصیلی این کشور، ویزای F1 است. به طور تقریبی تمامی افرادی که قصد دارند در مراکز آموزشی آمریکا تحصیل کنند، باید بعد از دریافت پذیرش از دانشگاه‌های این کشور برای دریافت ویزای تحصیلی F1 درخواست دهند. این ویزا مختص اقامت‌های تحصیلی بیش از ۶ ماه است.

یکی از مزایایی که این نوع ویزا دارد، فراهم شدن شرایط کاری پاره وقت برای دانشجو است. دانشجویان دارای ویزای F1 می‌توانند در هفته به طور میانگین ۲۰ ساعت به یک کار نیمه وقت دانشجویی مشغول شوند. به این نکته توجه کنید که کار دانشجویی مربوطه باید در سال اول تحصیل در محدوده دانشگاه باشد، اما می‌توان بعد از اتمام سال اول با اجازه دانشگاه به کاری خارج از دانشگاه مشغول شوید.

ویزای تحصیلی F2 آمریکا

ویزای تحصیلی F2 مختص همراهان فرد تحصیل کننده در آمریکا می‌باشد. افرادی که واجد شرایط ویزای F1 هستند، می‌توانند برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود ویزای F2 را دریافت کنند تا خانواده را نیز همراه خود به این کشور ببرند. از جمله مزایای که این ویزا دارد، امکان تحصیل برای افراد دارای ویزای F2 می‌باشد. به عبارتی دیگر شخصی که ویزای F2 دارد، می‌تواند در کنار فرد تحصیل کننده در آمریکا به تحصیل بپردازد.

بسیاری از افراد این سوال را دارند که تفاوت ویزای F1 با F2 در چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که اعتبار ویزای F2 کاملاً به شخص دارنده ویزای F1 بستگی دارد و چنانچه ویزای F1 باطل شود، ویزای زیرمجموعه آن یعنی F2 نیز اعتبار خود را از دست خواهد داد.

ویزای تحصیلی M1 آمریکا

شرایط دریافت ویزای تحصیلی M1 تا حد زیادی با F1 یکسان است، با این تفاوت که این نوع ویزا تنها به برخی رشته‌های فنی و حرفه‌ای تعلق دارد؛ در نتیجه نمی‌توان از ویزای M1 برای تحصیل در موسسات آموزشی عادی آمریکا استفاده نمود. در خصوص ویزای M2 نیز شرایط دقیقاً مانند ویزای F2 است و دانشجویان متاهل این امکان را دارند که خانواده خود را نیز همراه خود به آمریکا ببرند.

ویزای تحصیلی J1 آمریکا

ای ویزا متعلق به افرادی است که قصد دارند جهت انجام تحقیقات به آمریکا بروند و به دنبال یک فرصت مطالعاتی موثر هستند. متقاضیانی که قصد دارند تحقیق یا تدریس در دانشگاه‌های آمریکا را تجربه کنند، باید جهت دریافت ویزای تحصیلیJ1  اقدام نمایند. مدت اعتبار این ویزا نیز به دوره مربوطه بستگی دارد. اشخاصی که ویزای تحصیلی J1 دارند باید بعد از گذشت ۲ سال آمریکا را ترک کنند و مجدداً برای ورود به آمریکا اقدام نمایند. در این نوع ویزا نیز می‌توان برای اقامت همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال اقدام کرد. برای اینکار کافی است دارنده ویزای J1 برای اخذ ویزای J2 برای خانواده خود اقدام کند.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی آمریکا

هر متقاضی دریافت ویزای تحصیلی آمریکا باید یکسری شرایط داشته باشد. بعد از داشتن شرایط اولیه، فرد وارد مراحل اخذ ویزا می‌شود. اولین شرط این است که از یک مرکز آموزشی معتبر در آمریکا، پذیرش دریافت نمایید. به این نکته توجه کنید که در صورت پذیرش تنها در موسسه پذیرش شده می‌توانید تحصیل کنید و نمی‌توانید بدون هماهنگی‌های لازم محل تحصیل خود را تغییر دهید.

شایان ذکر است که دریافت پذیرش تضمینی بر دریافت ویزای تحصیلی آمریکا نیست. به همین دلیل باید دانشگاه مورد نظرتان را بررسی کنید که آیا دانشجوی بین المللی پذیرش می‌کند یا خیر. همچنین پذیرش اتباع کشور ایران را درآن دانشگاه مورد بررسی قرار دهید. جهت پذیرش در اغلب دانشگاه‌های آمریکا به مدرک زبان نیاز است اما در برخی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی این شرط برداشته شده است. حتماً بررسی کنید که دانشگاه مدنظرتان به مدرک زبان نیاز دارد یا خیر.

اعتبار دانشگاه و موسسه آموزشی نیز بسیار اهمیت دارد. ممکن است دریافت پذیرش از یک موسسه آموزشی آسان و کم هزینه باشد اما به ضرر ویزای تحصیلی شما تمام شود. کارشناسان بررسی ویزای شما به این موضوع حساس هستند و داشتن پذیرش از برخی مراکز آموزشی را دارای صلاحیت لازم جهت صدور ویزای تحصیلی نمی‌دانند. به همین دلیل بهتر است با کارشناسان متخصص در این زمینه مشورت کنید تا در فرایند اخذ ویزای تحصیلی آمریکا به مشکلی برنخورید.

اثبات تمکن مالی با ارائه مدارک مربوطه شرط مهم دیگری است که باید درنظر بگیرید. متقاضی باید این توانایی را داشته باشد که هزینه‌های تحصیل و زندگی به مدت یکسال تأمین نماید. نداشتن سوء پیشینه و اثبات برگشت به کشور خود بعد از اتمام دوره تحصیل، از دیگر شرایطی هستند که در زمان دریافت ویزای تحصیلی آمریکا مورد توجه قرار می‌گیرند.

چنانچه می‌خواهید اطلاع یابید واجد شرایط اخذ ویزای تحصیلی این کشور هستید یا خیر، کافی است از طریق این لینک اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا مشاوران اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و اطلاعات مربوطه را به شما ارائه کنند.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

شما برای دریافت این ویزا به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • پاسپورت معتبر (برای حداقل ۶ ماه بیشتر از مدت اقامت شما در آمریکا اعتبار داشته باشد)
  • ترجمه رسمی شناسنامه
  • یک قطعه عکس رنگی
  • ترجمه رسمی سند ازدواج (در صورت تاهل)
  • پرداخت هزینه‌های درخواست ویزا (رسید پرداخت هزینه درخواست)
  • نامه پذیرش از یک موسسه آموزشی معتبر در آمریکا
  • درخواست ویزای مهاجرتی و فرم تایید شده DS – 160
  • اصل فرم I-20 با تایید و امضای دانشجو و دانشگاه
  • اسناد مربوط به تحصیل مانند: کارنامه، معدل، ریزنمرات و مدرک تحصیلی
  • مدارک مربوط به اثبات تمکن مالی

مراحل اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

مراحل اخذ ویزای تحصیلی آمریکا
  1. ابتدا پذیرش تحصیلی شما باید از موسسه آموزشی معتبر و موردتایید SEVP صورت بگیرد.
  2. بعد از دریافت پذیرش، دانشگاه برای شما فرم I-20 ارسال می‌کند. این فرم در واقع یک مجوز اقدام جهت دریافت ویزای دانشجویی آمریکا یا همان F1 می‌باشد. فرم I-20 در واقع برگه‌ای است که در آن اطلاعات هویتی شما، دانشگاه محل تحصیل و رشته پذیرش شده شما قید شده است. هزینه‌های تحصیلی مربوطه و مخارج زندگی از دیگر مواردی هستند که در فرم I-20  ذکر می‌شوند. این فرم توسط دانشگاه‌ها و کالج‌های مورد تایید SEVP برای دانشجویانی که پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا را دریافت می‌کنند صادر می‌گردد.
  3. در مرحله بعدی باید هزینه SEVIS را پرداخت نمایید. برای اینکار باید وارد سایت SEVP شوید و پس از وارد کردن اطلاعات شخصی، کد دانشگاه و کد SEVIS را نیز وارد کرده و در ادامه هزینه را پرداخت کنید. به این نکته توجه کنید که حداکثر تا سه روز قبل از سابمیت فرم آنلاین درخواست ویزا فرصت پرداخت دارید.
  4. حالا نوبت به تکمیل کردن فرم DS – 160 می‌رسد که یک فرم برای درخواست ویزای دانشجویی به صورت آنلاین می‌باشد. بعد از پر کردن فرم باید به همراه سایر مدارک لازم آن را سابمیت کنید.
  5. در مرحله بعدی باید بر اساس برنامه ریزی دقیق سفارت آمریکا در یکی از کشورهای همسایه مانند امارات (دبی)، ترکیه و ارمنستان وقت بگیرید. در روز تعیین شده در سفارت آمریکا حاضر شوید و مصاحبه خود را انجام دهید. در روز مصاحبه باید تمامی مدارک لازم را به همراه داشته باشید. ممکن است پاسخ ویزای تحصیلی شما در همان روز اعلام نشود و وارد پروسه کلییرنس یا پروسه اداری شوید.
  6. بعد از اعلام تایید ویزا، باید پاسپورت خود را برای لیبل ویزا برای سفارت آمریکا ارسال نمایید و پیکاپ ویزا را صورت دهید.
  7. در پایان و بعد از دریافت ویزا شما اجازه دارید تنها یک ماه قبل از تاریخ شروع تحصیل خود وارد آمریکا شوید و نمی‌توانید زودتر به این کشور سفر کنید. شایان ذکر است که بعد از پایان دوره تحصیل نیز تا ۲ ماه می‌توانید در آمریکا اقامت داشته باشید.

دلایل رد شدن درخواست ویزای تحصیلی آمریکا

معمولاً به دلایل زیر ممکن است درخواست شما جهت اخذ ویزای تحصیلی آمریکا رد شود:

  • ارائه مدارک ناقص، اشتباه، جعلی و یا غیرواقعی‌
  • عدم آمادگی کافی در روز مصاحبه یا برخورد ارتباطی ضعیف
  • نداشتن مهارک کافی در صحبت کردن به زبان انگلیسی
  • ‌عدم ارائه مدارک مالی کافی برای تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل در آمریکا
  • عدم ارائه مدارک کافی برای اثبات بازگشت به کشور خود بعد از اتمام دوره تحصیل
  • رد شدن به دلایل امنیتی یا سیاسی

تغییر وضعیت ویزای تحصیلی آمریکا جهت اقامت دائم

همانطور که بیان کردیم با استفاده از ویزای تحصیلی آمریکا تنها می‌توانید به اندازه مدت دوره تحصیلی در این کشور حضور داشته باشید و امکان اقامت دائم وجود دارد. البته روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید ویزای خود را در آمریکا تغییر دهید و اقامت دائم این کشور را داشته باشید.

شما می‌توانید با دریافت پیشنهاد کاری از یک کارفرمای آمریکایی، ویزای خود را تغییر دهید. همچنین اگر با یک شهروند آمریکایی ازدواج کنید، این امکان برای شما فراهم می‌شود که برای دریافت اقامت دائم اقدام نمایید. در نتیجه اگر در حین تحصیل شرایط زندگی و برنامه شما دچار تغییر شد، باید از طریق خدمات شهروندی و مهاجرتی ایالات متحده یا همان USCIS برای این منظور اقدام کنید. به این نکته توجه کنید که در زمان تغییر وضعیت از سوی USCIS، به دریافت ویزای جدید نیازی نیست اما اگر از آمریکا خارج شوید، باید برای اخذ ویزای جدید در سفارت یا کنسولگری آمریکا درخواست خود را ثبت کنید.

سخن پایانی…

ویزای تحصیلی آمریکا این شرایط را برای متقاضیان فراهم کرده است که علاوه بر تحصیل در بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان، فرصت فوق العاده‌ای برای کار در آمریکا و داشتن یک زندگی ایده آل داشته باشند. از دیگر مزایای ویزای تحصیلی این کشور این است که می‌توانید خانواده را نیز همراه خود به این کشور برده و حتی برای آن‌ها نیز ویزای تحصیلی بگیرید تا در کنار شما در این کشور مشغول تحصیل شوند.

چنانچه قصد دارید جهت اخذ ویزای تحصیلی آمریکا اقدام نمایید، می‌توانید جهت دریافت مشاوره از طریق این لینک اطلاعات تماس خود را ثبت کنید. مشاوران مجموعه اپلاییکا در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

آیا اخذ ویزای تحصیلی آمریکا شرایط سنی خاصی دارد؟

شما می‌توانید در هر سنی از موسسات آموزشی آمریکا پذیرش دریافت کنید اما از آنجا که برای دریافت پذیرش باید مدرک دیپلم داشته باشید، حداقل سن برای این منظور ۱۷ سال تعیین شده است.

چه مدت طول می‌کشد ویزای تحصیلی خود را دریافت کنم؟

مدت زمان اخذ ویزای تحصیل این کشور به کامل بودن مدارک و شرایط شما بستگی دارد اما در کل ممکن است بین ۳ تا ۸ ماه طول بکشد.

چگونه ویزای تحصیلی خود را تمدید کنم؟

شما باید جهت تمدید ویزای تحصیلی آمریکا، ۳۰ روز قبل از انقضای مجوز فعلی درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت یا از طریق پست ارسال نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

مطالب مرتبط

ویزای استارتاپ انگلیس 2024 + شرایط، هزینه و مدارک موردنیاز

ویزای استارتاپ انگلیس 2024 + شرایط، هزینه و مدارک موردنیاز

ویزای استارتاپ بهترین گزینه برای کارآفرینان و افرادی می‌باشد که قصد دارند کسب و کاری را در کشور مقصد راه اندازی کنند. چنانچه شما نیز جزء این دسته از افراد هستید و تصمیم گرفته‌اید اولین کسب و کار خود را در انگلیس راه اندازی کنید، ویزای استارتاپ انگلیس مناسب شما خواهد بود. برای دریافت این ویزا نیازی نیست فارغ التحصیل دانشگاهی در این کشور باشید، بلکه تنها به یک ایده یا طرح تجاری مناسب و کاربردی نیاز دارید. ما در این مقاله قصد داریم شرایط، هزینه و مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای استارتاپ انگلیس را برای شما بیان ‌کنیم. پس تا انتهای این مطلب با اپلاییکا همراه باشید.

مهاجرت به رومانی 2024 + شرایط اخذ اقامت و هزینه‌ها

مهاجرت به رومانی 2024 + شرایط اخذ اقامت و هزینه‌ها

کشور رومانی عضو اتحادیه اروپا است و کیفیت زندگی در آن در بهترین حالت خود قرار دارد. با اخذ اقامت رومانی می‌توانید به سایر کشورهای اتحادیه اروپا بدون ویزا سفر کنید و در کشورهای اروپایی سرمایه‌گذاری کنید و یا حتی مشغول به کار شوید. نرخ پایین بیکاری، هزینه‌های زندگی مقرون به صرفه و خدمات آموزشی باکیفیت از جمله مزایایی هستند که موجب شده تعداد قابل توجه‌ای از متقاضیان، کشور رومانی را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب کنند. روش‌های مختلفی برای مهاجرت به رومانی و دریافت اقامت این کشور وجود دارد. ما در این مقاله قصد داریم انواع روش مهاجرت رومانی را به شما معرفی کنیم. پس تا انتهای مطلب با اپلاییکا همراه باشید تا از شرایط و هزینه‌های اقامت رومانی اطلاع یابید.

مهاجرت اسپانیا 2024 + اخذ اقامت اسپانیا

مهاجرت اسپانیا 2024 + اخذ اقامت اسپانیا

به طور کلی مهاجرت فرایند پیچیده‌ای دارد و هر فرد بنابه شرایط خود ممکن است در این مسیر با چالش‌هایی مواجه شود. تمامی کشورهای دنیا برای پذیرش افراد مهاجر یکسری قوانین ویژه دارند و کشورهایی اروپایی از جمله اسپانیا نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اسپانیا به دلایل مختلف به یکی از مهم‌ترین مقاصد مهاجرتی در دنیا تبدیل شده است. هر متقاضی مهاجرت اسپانیا می‌تواند از مسیرهای مختلفی برای دریافت اقامت این کشور اقدام نماید.

درآمد در آمریکا: شغل‌ها و ایالت‌ها

درآمد در آمریکا: شغل‌ها و ایالت‌ها

یکی از مواردی که باید قبل از مهاجرت به آمریکا و زندگی در این کشور به خوبی از آن آگاه شوید، درآمد شغل‌های گوناگون در ایالت‌های مختلف آمریکا است. آگاهی در این زمینه کمک می‌کند مسیر شغلی خود را بهتر مشخص کنید و به صورت هدفمند وارد این کشور شوید. کشور آمریکا به دلیل اقتصاد قدرتمندی که دارد، امکان رسیدن به رفاه و سرمایه زیاد را در مسیر ساده‌تری به شما ارائه می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم بیشتر درباره درآمد آمریکا صحبت کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *